Experten guidar: Här är de 10 bästa Porschemodellerna – genom tiderna

Premium Vilken är den bästa och viktigaste gat-Porschen genom tiderna? Vi har frågat Porschemuseets chef Achim Stejskal – han om någon har full kontroll på historiken! Håller du med? Och så har vi jämfört med Porscheklubbens lista!

Experten guidar: Här är de 10 bästa Porschemodellerna – genom tiderna

Achim Stejskal har det fantastiska jobbet som Porschemuseéts chef. Snacka om drömjobb att renovera, visa upp och köra tidernas mest klassiska Porschar!

10. PORSCHE 550 SPYDER

1953-57

James Deans 550 Spyder hade namnet "Little bastard" och är förmodligen den mest kända Porschen genom historien. James Dean dog i bilen i en trafikolycka den 30 september 1955 – på väg till ett lopp.

550 har en mittmonterad motor vilket betyder bättre viktfördelning  men också att bilen är svårhanterad när den väl börjar sladda. Till att börja med hade den en synkroniserad fyrväxlad låda men 1956 fick den fem växlar. En differentialspärr gav bättre fäste.

Den klassiska Spydern visades första gången på Parissalongen 1953 och den var byggd för motorsport, lätt, låg och snabb. Vid landsvägsloppet Mille Miglia 1954 körde Hans Hermann under stängda tågbommar – bra med en låg bil! Bilen vann massvis med tävlingar och är numera en av de vanligaste modellerna att bygga en replika på. 

Achim Stejskals motivering: "Den första riktiga sportbilen från Porsche, med så många historiska framgångar. Om man är lycklig att ha kört en sådan här bil, vilket jag gjorde för några år sedan, förstår man vilken fantastisk bil det är. Med lite hästkrafter och lättviktsstrategi står den för Porsches filosofi." 

Motor 1,5-liters boxerfyra 
Effekt 110 hk/121 Nm 
Vikt  550 kg 
Längd  3 700 mm 
Höjd  980 mm 
cW  – 
0-100 km/h  7,4 sek 
Toppfart  220 km/h 

9. PORSCHE PANAMERA TURBO S E-HYBRID

2017

Den första generationen av lyxbilen Panamera började tillverkas 2009 och nu är vi inne på generation två och dessutom steg två av laddhybridteknologin. Motoreffekten är den näst högsta någonsin för en gatlegal Porsche, med 918 Spyder som enda starkare bil. Den oficiella förbrukningssiffran på 66 gram/km betyder att köparen får en miljöbonus!

Achim Stejskals motivering: "Med 680 hästkrafter är det racerbilsmotorprestanda. Kombinerat med hybridtekniken är det här state of the art och den visar hur snabbt utvecklingen går. Skillnaden mellan SE Hybrid och Porsche 356 är gigantisk, det är verkligen ett enormt steg." 

Motor 4-liters V8, turbo, elmotor 
Effekt 550 hk/770 Nm + el 136 hk/400 Nm 
Vikt  2 310 kg 
Längd  5 049 mm 
Höjd  1 427 mm 
cW  0,29 
0-100 km/h  3,4 sek 
Toppfart  310 km/h 

8. PORSCHE 911/930 TURBO

1975

Turboversionen av 911 hade internkoden 930 och första generationen byggdes 1975–1989. Första årsmodellen från 1975 är verkligen en stjärna. Som så många gånger förr startade allt med racing, för att kunna ställa upp i FIA Grupp 4 behövdes det 500 turboladdade gatbilar.

911-karossen breddades, fågelbadet på bakluckan monterades och så fick 3-litersboxern ett rejält turboaggregat som gav en härlig men också ganska farlig turboeffekt – när den väl kom så kom den rejält. För att transmissionen skulle hålla under 25 timmar (kval + ett 24-timmars race) gjordes kugghjulen extra breda och då fick man bara plats med fyra växlar. Inte så sportigt, men vridmomentet på 343 Nm kompenserade en del.

När Porsche 911 Turbo modellen började säljas 1975 var det den snabbaste bilen tillverkad i Tyskland med en topphastighet på 250 km/h. Modellen var också en av de dyraste sportbilar som fanns på marknaden, men det hindrade inte kunderna att ställa sig i kö.

1978 fick 911 Turbo en 3,3-litersmotor med laddluftkylare och en effekt på hela 300 hk/430 Nm! Sista året som första generationen 911 Turbo tillverkades, 1989, fick den äntligen sin femväxlade manuella låda. Turboentusiasterna fick sedan vänta till 1991 innan den nya modellen, på 964-plattformen, kom tillbaka.

Totalt mellan 1975-1989 tillverkades 21.600 exemplar av första generationen 911 Turbo. Inte illa för en bil som egentligen bara skulle byggas i 500 exemplar!

Achim Stejskals motivering:  "Den första 911 Turbo kombinerar sportighet och vardagsegenskaper. Det är en riktig ikon och Porsche var först med turboladdning i en sportbil. Det är typiskt för Porsche att vi tog teknik från våra tävlingsbilar ut till kunderna, det är sådant som bygger varumärke och sätter fart på utvecklingen. Vi fortsätter med den traditionen även i våra elektrifierade bilar."

Motor 3-liters boxersexa, turbo 
Effekt 274 hk/343 Nm 
Vikt  1 161 kg 
Längd  4 290 mm 
Höjd  1 320 mm 
cW  – 
0-100 km/h  5,2 sek 
Toppfart  250 km/h 

7. PORSCHE CAYENNE TURBO

2002

Cayenne är inte bara Porsches första suv utan också märkets första fyradörrarsmodell. Men Porsches traktorer från 50-talet är självklart märkets första terränggående fordon.

Cayenne var väldigt omdiskuterad när den introducerades och den byggde till stora delar på Audi-teknologi, vilket för den delen även stämmer för dagens generation som delar teknik med allt från VW Touareg till Audi Q7 och Lamborghini Urus.

Den första turbomodellen gav hela 450 hk och var en riktig prestandasupersuv, som dessutom var mycket kapabel i terrängen. Försäljningsvolymerna har alltid varit stora – märkets bästsäljare – och Cayenne är verkligen en kassako.

Achim Stejskals motivering: "När vi kom med Cayenne 2002 sade många att vi var tokiga, men utan Cayenne hade vi inte varit lika framgångsrika som vi är. För mig är det fantastiskt att samma bil kan gå 280 km/h på en bana och köra i avancerad terräng. Den mest ikoniska versionen är generation ett, den symboliserar Porsches styrka att göra en suv och modet som det krävdes av en sportbilstillverkare." 

Motor Vattenkyld V8, 4,5 liter 
Effekt 450 hk/620 Nm
Vikt  2 355 kg 
Längd  4 786 mm 
Höjd  1 699 mm 
cW  0,39
0-100 km/h  5,6 sek 
Toppfart  254 km/h 

6. PORSCHE 928 GTS

1991

Idag är det svårt att tänka sig att Porsches chefer på 1970-talet slet sitt hår på grund av fallande försäljningssiffror för 911. Men redan 1972 gav man grönt ljus för att utveckla 928-modellen med V8 i fronten. Den blev mycket starkare än 911 och mycket bekvämare – en framtidsbil! Men ingen racerbil – och kanske var det därför som modellen halvt om halvt floppade?

Rykten säger att det fanns folk inom Porsche som var rädda att 928 skulle köra ifrån 911 på racebanorna – och 911 var ju racebilen. 1994 tävlade 928 dock i tyska GT-mästerskapet och satte varvtider som var bättre än för dåtidens 911.

928 debuterade 1977 och höll sig vid liv till 1995, men den sålde aldrig i fler exemplar än 911!

När 928 kom hade den exklusiva detaljer som elfönsterhissar, elmanövrerade backspeglar, luftkonditionering och läderdetaljer – som standard!

Intressant nog var det Porschecheferna som ansåg att 911 var för ålderstigen och konstig medan Porschefamiljens medlemmar ansåg att 911 skulle vidareutvecklas för framtiden.

928 GTS var den sista versionen som kom under en tid då Porsche kämpade med inte bara en ålderstigen 928 utan också en gammal dåligt säljande 968 samt en åldrad 911 i form av 964. Det var helt enkelt tuffa tider för Porsche.

928 GTS fick bredare skärmar, 20 extra hästkrafter, avancerad Blaupunktstereo, eluppvärmda stolar och farthållare. En snabb lyxkryssare!

Achim Stejskals motivering: "Den skulle ha ersatt 911, men var för tung, för komplicerad, för törstig. Men idag är det en samlarbil.. Priserna på fina exemplar går upp och för mig är det en viktig bil, med transaxeltekniken. Att den inte blev en succé beror nog på att den inte var tillräckligt sportig." 

Motor Vattenkyld V8, 5,4 liter 
Effekt 350 hk/500 Nm
Vikt  1 600 kg 
Längd  4 447 mm 
Höjd  1 282 mm 
cW  0,35
0-100 km/h  5,4 sek 
Toppfart  270 km/h 

5. PORSCHE 911 2,7 RS

1972

Vi har motorsporten att tacka för mycket, inte minst 911 RS från 1972. För att kunna tävla i vissa klasser där det krävdes ett minimiantal byggda bilar skapade man RS-modellen, som först och främst fick en större motor på 2,7 liter som gav 210 hk. Fjädringen var styvare, bromsarna kraftigare, däck och hjulhus större och så fick den givetvis den klassiska anknäbben på motorluckan bak.

Samtidigt bantades det bort 150 kg, mest tack vare en tunnare kaross. Totalt tillverkades det 1 636 exemplar, vilket med råge överträffade de 500 som måste byggas för att klassa in i FIA Grupp 4.

Achim Stejskals motivering: "Den första aerodynamiska 911:an, det går inte att göra den här listan utan 911 2,7 RS. En intressant historia är annonserna för den här bilen där man skrev något i stil med ´Endast 500 män kommer att köra den', och så började man bygga och sälja bilen och efterfrågan var mycket högre. Lite senare kom en ny annons 'Sorry, vi glömde kvinnorna'. På så vis kunde man bygga fler bilar än vad man först kommunicerade." 

Motor 2,7-liters boxersexa, K-Jetronic 
Effekt 210 hk/94,9 Nm
Vikt  1 075 kg 
Längd  4 147 mm 
Höjd  1 321 mm 
cW 
0-100 km/h  6,3 sek 
Toppfart  240 km/h 

4. PORSCHE 904 CARRERA GTS

1964–1965

När Porsche drog sig tillbaka från Formel 1 efter 1962 års säsong fokuserade man på sportbilsracing. Samma år som Porsche 911 visades upp första gången kom 904, som tog över efter 718. Totalt byggdes det 106 stycken gatlegala bilar, för att klara homologeringskraven. 904 var mer en renodlad tävlingsbil än 718 och anfadern till ikonen 917.

Achim Stejskals motivering: "Min favoritbil som var extremt framgångsrik på tävlingsbanor, även om det också var en gatbil. Det här var den första Porschen med glasfiberkaross – så den är väldigt lätt. Den fanns med fyra, sex och åtta cylindrar – mittmonterade!

Det intressanta är att det var Ferdinand Alexander Porsche som konstruerade den – bror till Ferdinand – och det är enligt mitt tycke den vackraste sportbilen någonsin. Lite som en Ferrari GTO. Både tekniken och designen skiljer sig väldigt mycket från de andra Porschemodellerna."

Motor 2-liters boxerfyra, dubbla weberförgasare 
Effekt 155 hk/169 Nm
Vikt  650 kg 
Längd  4 090 mm 
Höjd  1 065 mm 
cW  0,33
0-100 km/h  5,5 sek 
Toppfart  253 km/h 

3. PORSCHE 718

1959–1962

718 byggdes på en hel del komponenter från 356 – som exempelvis 1,5-litersmotorn med överliggande kamaxlar – den första motor som Porsche konstruerade för sina egna modeller.

Bakom designen stod Erwin Komenda och under aluminiumkarossen fanns för första gången i Porsches historia ett rörrams-chassi och den femväxlade lådan var ny.

1960 kom den ikoniska 718 RS60 med en motor på 1,6 liter och 160 hk, större vindruta, samt ett litet bagageutrymme där bak. Joakim Bonnier vann bland annat Targa Florio med en RS60.

En version kallad 718/2 byggdes om till en sportbil med endast en sittplats i mitten och med den tävlade man i dåtidens Formel 2 och Formel 1.

Achim Stejskals motivering: "Vi har med oss Sebringvinnaren från 1960 som Hans Herrmann vann med. Det var den första lättviktssportbilen med mittmotor, som var väldigt framgångsrik vid landsvägslopp och på racerbanor. Men på den här tiden var alla bilar 'vägbilar' man kunde köra till loppen.

För oss är det väldigt viktigt att vi kopplar ihop vår historia med nutid, som vi har gjort med dagens 718 – som har samma koncept, det är också en lättviktskonstruktion, en riktigt mittmotorsportbil."

Motor 1,5-liters boxerfyra 
Effekt 142 hk (160 hk)
Vikt  570 kg 
Längd  3 700 mm 
Höjd  ej uppgift 
cW 
0-100 km/h  7,4 sek 
Toppfart  220 km/h 

2. PORSCHE 911

1964

Den första 911:an – efterträdaren till Porsche 356. Porsches interna nummer för modellen var till en början 901 och så skulle bilens namn blivit om inte Peugeot satt stopp för det, eftersom man hade rätten till bilar med namn med tre siffror och en nolla i mitten. 

Tidigare hade Porsche använt en hel del delar från VW och reservdelsnumren var höga 800 – nu ville man starta om med 901, men tvingades alltså byta den mittersta nollan till en etta.

Tänk om världens mest kända sportbil bil hade hetat 901!

Det byggdes faktiskt 82 stycken Porsche 901. Men sedan blev det 911 och produktionen startade i september 1964. Racerbilarna 904 fick tilläggsnamnet Carrera GTS och 906 fick tillägget Carrera 6.

För den ikoniska designen stod Ferdinand "Butzi" Porsche, son till Ferdinand Porsche. Erwin Komenda var också inblandad i designarbetet.

Achim Stejskals motivering: "Till en början togs inte 911:an som en seriös efterträdare till 356 eftersom den hade en mer komplicerad motor som ingenjörerna ville ha, bilen såg konstig ut, hade en massa problem med motorn och den var nästan okörbar. 

Men ber du ett barn att rita en sportbil så ser nog de flesta ut som en 911. Det är en 55-årig succéstory som är väldigt viktig för Porsche och den kommer att vara märkets viktigaste bil under de närmaste 70 åren!"

Motor 2-liters boxersexa 
Effekt 130 hk/164 Nm
Vikt  1 080 kg 
Längd  4 163 mm 
Höjd  1 321 mm 
cW  0,385
0-100 km/h  8,6 sek 
Toppfart  211 km/h 

1. PORSCHE 356

Från vänster Erwin Komenda, Ferry Porsche och Ferdinand Porsche bredvid urporschen i Gmünd. På bilden nedan samma exemplar – som alltså kördes för fullt runt Laguna Seca.

1948

Den första Porschen, skapad av Ferry Porsche. Det här är alltså en prototyp till kommande 356 och det mesta av tekniken togs från VW-bubblan – som Ferrys pappa Ferdinand Porsche hade konstruerat. Ferdinand satt för övrigt i fängelse när denna bil konstruerades. 

Aluminiumkarossen designades av Erwin Komenda och var klar i april 1948. 

Motorn sitter framför bakaxeln, men flyttades alltså bakåt på produktionsbilarna – för att sänka kostnader och ge mer utrymme. Den första åkturen skedde 8 juni 1948. Det byggdes bara ett exemplar med den här konstruktionen.

Achim Stejskals motivering: "Det här är verkligen historiens vingslag, Ferry Porsche skapade sin drömbil efter eget huvud. Det här är alltså den första Porschen i historien och anledningen till att vi kan fira Porsche 70 år. 

Bilen brukar stå i museet men nu tog vi hit den. Efter några testkörningar såldes den under 1948 till en privatperson och det var först på 60-talet som Porsche köpte tillbaka bilen. Den renoverades lite och inredningen blev finare, men vi har låtit den vara sådan sedan dess. 

Däremot byggde vi en exakt kopia av den första bilen för att kunna använda vid olika träffar, så det finns två identiska bilar. 

Men nu har vi alltså dragit igång originalbilen och vi har kört samma teststräckor i Österrike och Schweiz som man gjorde när bilen var ny. Men den är väldigt svårkörd, växellådan saknar synkronisering, så det är bara mekaniker som får köra den.

Att hjulen sitter långt in under karossen beror på att man tog vad man hade, det var samma bottenplatta som i Folkabubblan, men visst skulle man ha kunnat flyttat ut hjulen."

Motor 1,1-liters boxerfyra 
Effekt 35 hk/69 Nm
Vikt  585 kg 
Längd  3 860 mm 
Höjd  1 250 mm 
cW 
0-100 km/h  – 
Toppfart  135 km/h 

LÄSARNAS FAVORITER

1. Porsche 356
Den första Porschen är etta …

2. Porsche 911 2,7 RS
… och den första riktigt sportiga 911 är tvåa. 

3. Porsche 930 Turbo
Alla 911 Turbos urmoder. Snygg klasssiker. 

4. Porsche 959
Ett tekniskt mästerverk, tidigt ute.

5. Porsche 993
Den sista luftkylda och handbyggda 911.

6. Porsche Carrera GT
En racerbil för gatan med V10!

7. Porsche 911 1963
Inte den bästa, men den första 911.

8. Porsche 550 Spyder
"James-Deanbilen" lever i alla bilnördars minne.

9. Porsche 918
Den första produktionshybriden – tekniskt under.

10. Porsche 928
Enda Porschen med motor fram på denna lista.


ALRIKS FEM FAVORITER

1. 911 Speedster
1989 körde jag en 911 Speedster på tomma Norrlandsvägar under en vecka. En helt fantastiskt rå, mekanisk men alldeles lagom snabb bil. Vill ha!

2. 911 GT3 RS
Den motorn och den växellådan, den abolsut bästa Porschen jag har kört.

3.Porsche Taycan
Jag längtar verkligen efter att få köra en elbil producerad av Porsche, just nu min absoluta drömbil bland nya bilar! 

4. 911 2,7 RS
Så mycket som man läst om denna lättviktare, det är verkligen en bil jag skulle älska att prova.

5. 550 Spyder
En tvättäkta ikon. Inga överdrifter.  Tänk att en så motorsvag liten bil kan inge så mycket respekt och habegär.