Volvos bortglömda miljöbilar – här är modellerna som blev verklighet

Premium Vissa konceptbilar ska med hjälp av extravagant design sno allt rampljus på bilsalongerna. Andra är till för att visa upp ny teknik. Här följer en exposé av Volvomodellerna som exponerat framtida miljöteknik. Vi bjuder även på några tidigare innovationer som tyvärr ännu inte sett dagens ljus.

Volvos bortglömda miljöbilar – här är modellerna som blev verklighet

En av de stora inspirationskällorna kan mycket väl ha varit Lego...

1976 – ELBILSPROTOTYP

Efter oljekrisen visade Volvo sin första elbil. Till formen påminde den om ett taxikoncept från samma år men var betydligt mindre, bara 268 cm lång. Elmotorn på bakaxeln gav 13 hk vilket gav en toppfart på 70 km/h. Elektroniskt styrd Variomatic från Volvo 66 i den ena bilen, tyristorstyrd transmission i den andra.

1983 – LCP 2000

Målet med Light Component Project var att skapa en bil på maximalt 700 kg med en förbrukning på högst 4,0 l/100 km. Fyra bilar med olika teknik byggdes, en med trecylindrig turbodiesel i magnesium! Aluminium och det nya materialet kol-fiber förekom också. 

1992 – ECC

Känns formen bekant? ECC, framtagen av Volvos studio i Kalifornien, kom att utgöra designinspiration för S80, som debuterade 1998. ECC stod för Environmental Concept Car och bilens drivlina utgjordes av ett hybridsystem med dieseldriven gasturbin, höghastighetsgenerator och batterier. 

2001 – ISG

ISG, Integrated Starter Generator, var ett steg i att sänka förbrukningen och sänka utsläppen. Speciellt vid stadskörning där lösningen kunde minska förbrukningen med upp till 20 procent. ISG byggde på ett 42-voltssystem med ett extrabatteri placerat i reservhjulsbaljan – som dessutom laddades vid inbromsning. Detta var en tidig och något mer avancerad version av stopp/start-tekniken som sedan sattes i produktion.

Visst känner man igen drag från 3CC i det som blev Volvo C30. Tänk om Volvo hade byggt denna sportiga stadselbil.

2003 – 3CC

Två sittplatser fram och en bak. Instrumentpanel som sköts fram när måsvingedörrarna öppnades, för lättare i- eller urstigning. Elmotorn lovade en räckvidd på 300 km. 

2007 – RECHARGE CONCEPT

Visst såg man att det egentligen var en C30, men ReCharge skulle visa den heta nyheten med laddhybridteknik. Efter laddning i hemmet kunde bilen köras 100 km på el, som distribuerades till fyra individuella elmotorer, en i varje hjul. När batteriet sinat startades en 1,6-liters etanolmotor som räckviddsförlängare, alltså inte för framdrivning.

2009 – C30 ELECTRIC

Den eldrivna versionen av C30 visades upp i Detroit. Volvo förkunnade att man skulle bygga 50 exemplar för "verklighetstest" hos vanliga familjer, med start 2010. Det förhållandevis lilla batteripaketet, som gav en räckvidd på 150 km, var placerat där bränsletanken normalt satt. Under 2011 och 2012 byggdes ytterligare 250 exemplar som kunde leasas av främst företag och myndigheter.

2009 – V70 PLUG IN HYBRID

Det andra kapitlet i laddhybridsatsningen presenterades 2009, när Volvo och Vattenfall presenterade ett gemensamt projekt. Mycket fokus låg på tekniken för hemmaladdning och som testbädd användes V70 med dieselmotor. De första kundbilarna kom sent 2012, men då i form av V60 Plug-In Hybrid.

2011 – INDUKTIV LADDNING

Den 19 maj 2011 levererades en C30 Electric till det belgiska företaget Flanders' Drive. Där byggdes bilen om för att kunna ta emot induktiv laddning. Den sladdlösa tekniken för enklare laddning såg till att det 24 kWh stora batteriet i C30 Electric kunde laddas fullt på cirka 20 minuter. BMW började sälja ett liknande system i år.

2012 – XC60 PLUG-IN HYBRID CONCEPT

Här premiärvisades de nya fyrcylindriga VEA-motorerna i kombination med elektrifiering. "Ingen annan tillverkare kan leverera den här blandningen av bränsleekonomi, elektrisk räckvidd och prestanda", förkunnade Stefan Jacoby i Peking. Den T8-emblemförsedda konceptbilen utlovade en elräckvidd på 45 km, en blandad förbrukning på 2,3 l/100 km och en nominell effekt på 350 hk. Laddhybridtekniken kombinerades som sig bör med ISG-lösningen, presenterad redan 2001.

Concept 40.1 blev till XC40

Concept 40.2 kommer att presenteras som Polestar 2.

2016 – CONCEPT 40.1 & CONCEPT 40.2

Efter några års uppehåll med fokus på design och produktion började Volvo åter att kommunicera elektrifiering. De två 40-seriekoncepten skulle vara ett första smakprov på den nya CMA-plattformen. Samtidigt meddelades det att man på 40-bas skulle lansera en helelektrisk bil samt laddhybriden T5 Twin Engine med trecylindrig motor. 40.1 känner vi idag som XC40 och 40.2 kommer att presenteras i år som Polestar 2.


JOAKIM DYREDAND OM...

Att titta på gamla konceptbilar är roligt. Speciellt när man vet vad som blev verklighet. Tänk att vi fick en försmak av S80 redan 1992, och att drivlinan i XC90 T8 avslöjades i XC60 så tidigt som 2012. Men det som grämer mig är att 3CC aldrig blev verklighet – en läckrare citybil har världen sällan skådat.

 
ALRIK SÖDERLIND OM...

Ny teknik kan vara ett bra skyltfönster när man ska sälja ett företag och jag noterar att man visade en hel del spännande framsynt teknik före 2010. Ford ville helt enkelt få upp priset.

Alla dessa spännande koncept visar också en annan sak, att tekniken har funnits länge, men att den har varit för dyr för att sätta i produktion med lönsamhet. Ett rykte säger att Volvo kommer att börja ta förhandsorder på sin första elbil redan i början av 2019 – för att inte förlora för många kunder till Tesla.