De viktigaste bilnyheterna 2019 – vår trendrapport visar vad som flippar och floppar

Premium Egentligen är det väldigt svårt att sia om framtiden, men en sak vet vi med säkerhet – 2019 blir ett mycket spännande år med 180 nya bilmodeller! Här är de viktigaste nyheterna och trenderna.

De viktigaste bilnyheterna 2019 – vår trendrapport visar vad som flippar och floppar
Laddtid blir mer intressant än batteristorlek, något som Porsche förstod direkt.

Under 2019 kommer flera intressanta elbilar men det blir ändå de konventionella modellerna som dominerar försäljningen. Suget efter suvmodeller verkar vara omättligt – den trenden bara fortsätter att förstärkas.

En trend i trenden är att allt fler suvar tas fram i coupéform, som nya Porsche Cayenne Coupé och Audi Q4. Ni som skrattade åt BMW X6 en gång i tiden hade helt fel.

Men det kommer även en hel del viktiga kompaktbilar under 2019, med nya Volkswagen Golf 8 som den största nyheten. Innan dess kan vi bekanta oss med lovande Skoda Scala (som ersätter Rapid) och en helt ny generation Mazda 3 med snåla Skyactive-motorer. Senare följer även en ny generation Seat Leon.

I kombitokiga Sverige ser vi förstås fram emot nya BMW 3-serie Touring och de som vill uppleva mer körglädje kan se fram emot både nya Porsche 911 (992) och elbilen Taycan.

Under 2019 kan vi också fira flera jubileer, exempelvis att det är 60 år sedan som geniet Alec Issigonis uppfann Mini och ett helt nytt segment av kompakta småbilar. Och Citroën kan fira 100-årsjubileum som biltillverkare.

Men ingen framtidsprognos utan floppar. 2019 blir ett tufft år på många sätt, inte minst för den tidigare så framgångsrika brittiska bilindustrin. Att slå sig ut ur EU blir en dyrköpt affär som komma att kosta många tusen engelska bilbyggare deras arbeten.

De viktigaste bilnyheterna finner du listade i detalj nedan, som premiumartikel för våra prenumeranter. Är du inte prenumerant så prova på – första månaden är gratis och du kan säga upp prenumerationen när du vill.

 

Detta händer med:

KONVENTIONELLA DRIVLINOR

På grund av dieseln är förbränningsmotorn starkt hotad, men förblir trots allt den viktigaste drivlinan.
AVGASER

Ett ökande antal europeiska storstäder inför körförbud för bilar med förbränningsmotor, trots att allt fler nybilar klarar Euro 6d-Temp-kraven och därmed är riktigt rena. Även NOx-problemet är löst, åtminstone tekniskt. Politiskt finns det fortfarande en hel del öppna frågor. 

CO2

Dagens åtgärder för renare luft förstör CO2-balansen: efterfrågan på dieselbilar störtdyker, medan suvboomen inte verkar mattas av och når den ena rekordnoteringen efter den andra.

FRAMTIDSSÄKRADE

Är inte elbilarna än. Såväl utbudet som infrastrukturen växer långsamt och kan än så länge inte konkurrera med förbränningsmotorn.


Tesla Model 3 är inte ny, men äntligen kommer de första bilarna att levereras till sina svenska ägare. Men fortvarande har mer än hälften av biltillverkare inget elalternativ överhuvud taget.

Detta händer med:

ALTERNATIVA DRIVLINOR

Elbilarnas marknadsandel förblir endast marginell, trots att utbudet växer så det knakar!
RÄCKVIDD

Är inte längre den centrala frågan för kunden. I praktiken kör kunderna till vardags endast kortare sträckor och behöver därmed inte ladda bilen jämt och ständigt. De flesta elbilsmodellerna erbjuds dessutom med olika stora batteripaket.

LADDNING

Tiden det tar att ladda bilen är långt mer relevant än räckvidden. Porsches 800V-system behöver endast fyra minuter för 100 kilometers räckvidd. På kontinenten får dessutom Teslas Superchargers konkurrens av Ionity-projektet. I Sverige får vi som vanligt vänta. 

PRIS

Elbilar är ännu inte någon särskilt lönsam affär för kunden, men det kan ändra sig snabbt: VW erbjuder elbilar i ID.-serien till dieselpris! Dessutom finns det knappt någon tillverkare längre som inte erkänner vikten av elbilar.


 VÅR PROGNOS FÖR 2019 – DETTA TOPPAR!

• Mercedes SL (R 129), Citroën XM samt Porsche 964 C2 är numera 30 år gamla och därmed skattebefriade veteranbilar!

• Med Audi e-tron, Mini E, VW ID Neo, Porsche Taycan och Mercedes EQC startar den tyska eloffensiven!

• Från och med september 2019 är Euro 6d-Temp-normen ett krav för nybilar. Dags för renare bilar!

• Traditionsrika engelska märken som firar jubileum: Bentley fyller 100 år och Mini 60 år. Hipp Hipp Hurra!

• De tyska biltillverkarna har kommit överens om att bygga egna, gemensamma batteripaket för att slippa beroendet av utomstående. Starkare tillsammans!

• Även bensindrivna bilar utrustas numera med partikelfilter. Renare luft åt alla!

• I tyska DTM får Audi och BMW konkurrens från England och utmanas av självaste Aston Martin!

• Toyota återupplivar två legender: Corolla och Supra!

...OCH DETTA FLOPPAR

• Vägtull mellan Frankrike och Storbritannien leder till extrema trafikstockningar på vägarna till Calais och Dover. Brexit.

• Den ihållande suvboomen, bensintrenden och framför allt WLTP-cykeln försvårar vägen för biltillverkarna till EU:s magiska CO2-gräns på 95 g/km. Miljöhets.

• Vintern är här och elbilarnas batterier töms snabbare. Risk för köer vid laddstolparna! Glöm inte mössan!

• Opel avlivar Adam, medan Bentley avvecklar Mulsanne. Vägs ände.  

• Drivmedelspriserna är fortfarande rekordhöga. Dags att cykla?

• Det blir trots allt inget F1-deltagande för Porsche. Bangar Zuffenhausen? 

• Brexit slår hårt mot den brittiska bilindustrin med hotade arbetsplatser och miljardförluster som följd. Exit Brexit!

• Elon Musks Twitterkonto hackas och spärras: tyvärr bara i tre dagar. Twitterförbud?


NEDRÄKNING INFÖR 2019

Audi Q4 Med en längd på 4,5 meter är nya Audi Q4 inget annat än en Q3 med coupéform. Namnet kan möjligtvis ändras till Q3 Sportback. Tekniskt är Q4 en nära släkting till VW Tiguan.

Mercedes CLA Vid sidan av nya A-klass kommer såklart även en ny Mercedes CLA. Fyrdörrarscoupén bygger, precis som A-klass, på den framhjulsdrivna MFA2-plattformen, men påminner optiskt mer om en krympt Mercedes CLS.

BMW X7 Den 5,15 meter långa och sjusitsiga BMW X7 är hela 23 centimeter längre än X5, men bygger precis som denna på CLAR-plattformen som även bildar grunden till 5- och 7-serien. Den största dubbelnjuren någonsin rullar på vägarna från och med mars 2019.

Porsche Cayenne Coupé. Porsches största suv har alltid varit sportig och därför är ett sportcoupéderivat nästan överflödigt. Tekniskt bygger coupén på vanliga Cayenne och använder dess 2,9-liters V6 med 440 hk samt fyraliters-V8an med 550 hk. Inga dieselalternativ finns, motorutbudet utökas dock senare med en 462-hästars hybridversion.

BMW 3-serie Touring. Precis som sedanmodellen ska nya Touring erbjuda en förbättrad kördynamik, trots längre hjulbas och mer utrymme. Att Touring kommer som M340i är ett säkert kort, däremot är en hybridiserad kombivariant oviss. Precis som ett riktig M-modell.

2019 i siffror

180 nya bilmodeller, facelifts och motoriseringar kan vi vänta oss 2019.
10,6 % av alla nya modeller kommer att vara eldrivna.
64 nya suvmodeller kommer 2019. Med eller utan fyrhjulsdrift och med eller utan elektrifiering.
19 nyheter kommer Audi med. Därefter BMW med 18 nya modeller följda av Mercedes med 17 och Porsche med 14 nykomlingar. Ford och VW får dela på femteplatsen med nio nya modeller var.
28 sportbilar erbjuds av de 34 största biltillverkarna 2019.
INGEN biltillverkare har fler än två nya elbilar i programmet 2019. Hälften av tillverkarna har inget elalternativ över huvud taget.


Skoda Scala. Den tekniska grunden bildas av Volkswagens modulära plattform MQB A0 som även VW Polo vilar på. Skoda Scala tänker dock utmana den eviga ettan i klassen: VW Golf. Med en lyckad design, virtuell cockpit och en uppsjö av assistanssystem är oddsen inte alls dåliga!

Mazda 3. Ett dramatisk yttre med konkava ytor med sömlös övergång. Mazdas nya formspråk skippar alla veck och ultraskarpa linjer och känns mer självsäkert än någonsin. Nya Mazda 3 bygger på en nyutvecklad Skyactiv-plattform och presenterar en ny sorts självtändande bensinmotor med 190 hk som tack vare en diesel-liknande kompression är särskilt sparsam med de dyra dropparna.

Porsche 992 är ingen komplett nyutveckling utan snarare en evolution. Nästa utvecklingstekniska kvanthopp kommer först med kommande generation.

S&Co.

Först ut är Carrera S samt fyrhjulsdrivna Carrera 4S som står i hallarna från och med mars. Senare följer instegsmodellen samt steroidalternativen. Lagom till vårvärmen kommer även 911 Cabriolet.

1,85 m

är bredden på den nya Carrera-modellen. Det motsvarar bredden på GTS-varianten av den utgående generationen. Med all säkerhet ökar bredden ytterligare på Turbo-modellerna.

PDK2

heter den standardmonterade åttaväxlade dubbelkopplingslådan. Som alternativ, med samma pris, finns en manuell låda med sju växlar.

HYBRID

-modellen kommer först 2023, eftersom man fortfarande inte bestämt sig för det mest optimala konceptet.

40 mm

bredare är spårvidden på framaxeln. Bakaxelns stabilisatorer är mjukare än föregångarens och ökar därmed det mekaniska greppet.

Cab

kommer samtidigt som coupéversionen av Carrera S. Det innebär 450 hk istället för föregångarens 420 samt 530 Nm istället för 500. Mot pristillägg finns även elektroniskt styrd fyrhjulsdrift i 4S.

3,0 liter

är motorvolymen, precis som föregångarens. Nykomlingen har dock nya grenrör, andra intercoolers, större turboaggregat och högre kompressionsförhållande.

Volkswagen Golf. ID-familjen blir Volkswagens nya experimentplattform och bästsäljaren Golf får vara sig själv.

Brett utbud av olika elektrifierade TSI-drivlinor samt ännu bättre utrymmen.
e-Golfen avvecklas till förmån för det stundande ID Neo-projektet.
EA 211 Evo heter den fyrcylindriga 1,5-liters TSI-motorn i sitt elektrifierade utförande. Systemeffekten ligger på 160 hk.
1,8 miljarder euro investerar Volkswagen i den kommande Golf-generationen.
Förpackningen har det aldrig varit något fel på. Förhållandet mellan inner- och yttermått är redan utomordentligt lyckat, vilket till största del kan tillskrivas den raka och konservativa karossformen. Därför ändras yttermåtten endast marginellt med några ynka millimeter åt alla håll vilket skapar mer plats åt passagerarna.
Drivlinorna står för den största delen av uppdateringen, eftersom den hittills så efterfrågade dieseln sakta men säkert tappar sin betydelse. Därför planeras nu en rad olika hybridversioner av bensinmotorn med allt från lätthybrider utan elektrisk räckvidd till versioner med elektriskt driven bakaxel. Däremellan hittar vi 1,5 TSI med 48V-RSG-system.
Vilka assistanssystem kommer till nya Golf? Vid sidan av den adaptiva farthållaren hittar vi filhållnings- och trafikstocknings-assistenter samt en utökad parkeringsassistans med släphjälp på tillvalslistan. Dessutom renoveras infotainmentsystemet och Golf får även nyckellös upplåsning med hjälp av mobilen.
Boost. Upp till 100 Nm och 20 kW tillför RSG-systemet förbränningsmotorn.
48V. En remdriven startmotor/generator (RSG) möjliggör elektrisk körning.
GTI. Så klart kommer vi se en ny GTI! Fast under elunderstöd, men med råare attityd. Chassiinställningen anknyter till nuvarande generationens Clubsportmodell.


JUBILEUM 2019

20 år

AUDI A2. Audi skapar ett aerodynamiskt aluminiummirakel med ikonisk design, fina utrymmen och extrem låg förbrukning.

30 år

MAZDA MX-5. En otroligt framgångsrik återupplivning av den klassiska roadstermodellen. Resten av världen ligger fortfarande i Miatans kölvatten.

OPEL CALIBRA. Den andliga efterföljaren till Manta hade ett superlågt cW-värde på 0,26, fyrhjulsdrift och 16V-turbo. High tech från Rüsselsheim.

40 år

MERCEDES G-KLASS. Från början en spartansk arbetshäst som senare blev en korsning mellan S-klass och Unimog. Slutligen även som AMG-modell.

VW GOLF CAB. Så snabbt flög fyrtio år förbi! Först utskrattad av Bubbla-anhängarna, men numera en modern klassiker!

50 år

FORD CAPRI. Europas Mustang var med instegsmotorn på 50 hk snarare en skadeskjuten häst, men som RS 2600 evig etta på racingscenen.

VW PORSCHE 914. Med motorn placerad i mitten av bilen var även pyttemotorn från VW 411 en garant för körglädje.

60 år

MINI. Alec Issigonis staplar motorn och växellådan på tvären i Minis front och uppfinner samtidigt kompaktbilarnas koncept.

90 år

BMW DIXI. BMW:s början som biltillverkare. Ingen körglädje direkt, men åtminstone glädje över att ha en bil trots allt.

100 år

CITROËN. I början tillverkare av kugghjul och sedan 1919 biltillverkare. Och vilka bilar sedan: Traction Avant, 2CV, DS, SM, CX...

 

2019 - ELBILARNAS ÅR

Elbilseran börjar på allvar. Från och med i år får vi som kunder äntligen ett acceptabelt utbud för våra elbilsbehov. Vid sidan av redan tillgängliga modeller som Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 och Smart ED utökas utbudet med ett stort spektrum av nya elbilar i en mängd olika pris-, storleks- och räckviddsklasser.

Inom VW-koncernen ser vi förutom ID-modellerna även elbilar från Seat och Skoda. Den modulära plattformen MEB bildar grunden för koncernens elbilsflotta och ska blidka kundkretsen med acceptabla prissättningar. Även utvecklingsavdelningen i Ingolstadt jobbar för fullt, eftersom det fortfarande fattas ett kompakt elbilsalternativ för stan i Audis portfolio. Det viskas om en Q2 e-tron, som en andlig efterföljare till aluminiumbilen A2 som byggdes mellan 1999 och 2005. 

2019 kommer de tyska elbilarna att generera stora försäljningsvolymer. Enligt en marknadsprognos från IHS Markit (se grafiken nedan) kommer den världsomspännande produktionen av den tyska elbilsflottan formligen att explodera: bara Audis försäljningsvolym förväntas att tiodubblas (från 5.185 sålda bilar 2018 till 44.311). Den stora Audi e-tron kommer att få sällskap av den sportigare e-tron Sportback. 

Mercedes försäljningssiffror förväntas att öka femtonfalt, tack vare det eldrivna flaggskeppet EQC. Med GLC F-cell kombinerar Mercedes för första gången vätgastekniken med en eldrivlina. Laddhybriden tankas med vätgas och laddas med el. Vätgastanken fylls på endast tre minuter, förutsatt att man hittar en lämplig mack. Med full tank är räckvidden hela 48 mil. Det innebär att GLC F-cell är lämplig för långfärd och helt utan utsläpp. 

Internationella regleringar kommer även i fortsättningen bestämma tidsramen och försäljningssiffrorna. 2019 kommer elbilsförsäljningen att öka markant, framför allt när bilarna även genererar nöjdare kunder.

Mazda BEV. Självklart kommer det japanska elbilar nästa år och i Mazdas fall är det självklart en crossover. Storleksmässigt är den positionerad mellan CX-3 och CX-5, och den 4,35 meter långa bilen kommer även att kunna utrustas med en wankelmotor som räckviddsförlängare.

Mini E. BMW:s andra serietillverkade elbil är lika stor som i3, men mer konventionell och prisvärd. UKL-plattformen bildar grunden med i8-motorn fram och batteripaketet i golvet.

OPEL CORSA-E. Till skillnad från Ampera-e har Corsa-e ett tydligt släktskap med grundmodellen med förbränningsmotor (samt tekniskt med Peugeot 208e), men har ett helt eget utseende.

DS 3 CROSSBACK E-TENSE. Den lilla suven står på PSA-plattformen CM och har en elektrisk effekt på 136 hästkrafter som räcker för att accelerera bilen 0–100 km/h på 8,7 sekunder.

KIA E-NIRO är nära släkting med Hyundai Kona och kommer med antingen 136-hästars- eller 204-hästarsmotor och en räckvidd på över 40 mil. Grundpriset är cirka 370 000 kronor, vilket gör e-Niro till en förmodad storsäljare i Sverige.

AUDI E-TRON SPORTBACK. Coupé-versionen av e-tron lockar med en skulpterad bakdel, breda skuldror och lägre luftmotstånd vilket ger längre räckvidd. Effekten är 408 hk.

MERCEDES EQC. Märkets första EQ-modell är såklart en suv som storleksmässigt positioneras mellan GLC och GLE. Med 408 hk garanteras mycket körglädje under batteriets räckvidd på 45 mil. EQC står på EVA I-plattformen och kostar från cirka 750 000 kronor.

PORSCHE TAYCAN. Cirka 20.000 Taycan ska byggas i Zuffenhausen. Årligen. En dubblad strömförbrukning för ett trepersoners hushåll får man räkna med. Då har Taycan nog med el för en sammanlagd körsträcka på 1.700 mil per år.

 • 600 hk eller mer ska Taycan mäkta med. Precis som resten av modellutbudet kommer Taycan att finnas i flera versioner som exempelvis S och GTS. En Turbomodell får vi dock klara oss utan, med tanke på bilens natur. Vridmomentet ligger på monumentala 1.000 Nm. Batteripaketet har troligtvis en kapacitet på 90 kWh.

Ljudet blir ingen förbränningsmotorimitation utan en fascinerande, djup och säregen symfoni.

Cross Turismo. Bekräftad: Den högbenta sportkombin med skogsmulleambitioner blir verklighet, men kommer inte förrän 2020. Till dess får vi nöja oss med sedanmodellen med fyra dörrar.

80 millimeter lägre tyngdpunkt än 911 (991). Enligt Porsche en tydlig indikation för en fantastisk kördynamik. Vikten på 2,2 ton talar dock emot det påståendet.

3,5 sekunder är allt som behövs för att skicka Taycan från 0 till 100 km/h, enligt Porsche.

800 volt spänning till eldriften lurar under huven. Därför kan man använda tunnare kablar samtidigt som laddningen går blixtrande kvickt. Tomma batterier laddas till 80 procent av kapaciteten på femton minuter.

1,5 miljoner kronor borde instegsmodellen bli. Prismässigt positioneras Taycan mellan Panamera och Cayenne.


VOLKSWAGEN ID NEO. Den modulära och skalbar MEB-plattformen som redan har kapat kostnaderna för modeller med förbränningsmotor ska även göra elbilarna billigare. Den första ID-modellen ska inte kosta mer än en jämförbar Golf med dieselmotor.

RYMLIG För utrymmesekonomin är eldriften en skänk från ovan. Bakaxelmotor och en lång hjulbas skapar ett luftigt kupéutrymme som är sex centimeter längre än Golfens. Även bagageutrymmet växer något. Jämfört med den aktuella Golf VII vars axelavstånd är 2,62 meter, mäter I.D.-konceptets hjulbas hela 2,80 meter trots närmast identiska yttermått på 4,30 meter. Produktionsmodellen ska dessutom bli mindre än Golfen men samtidigt erbjuda nästan samma kupéutrymme som dagens Passat.

SNABB Med synkronmotorn placerad på bakaxeln, 170 hk och ett monumentalt vridmoment redan från start, ska elbilen accelerera från noll till hundra knyck på mindre än åtta sekunder. Toppfarten är dock begränsad till 160 km/h.

VARDAGSDUGLIG För snabba resor är snabba laddningstider grundläggande. I.D.-modeller kan laddas med likström upp till 125 kW. Versionen med en räckvidd på 400 km behöver endast femton minuters laddning för en räckvidd på 150 kilometer och 30 minuter för 260 kilometer. VW uppskattar dock att genomsnittskunden endast behöver ladda en gång per vecka och att hälften av laddningstillfällena sker hemma. Därför erbjuder tillverkaren en rad olika väggladdare från 3.000 kronor och uppåt med laddningskapaciteter från 11 till 22 kW som även erbjuder laddning åt båda håll. ID Neo fungerar alltså även som batterienhet för överkapacitet.

E-GTI? Den nya tekniken kan inte bara anpassas för olika modellserier utan även olika modellvarianter. Mer effekt? Längre räckvidd? Fyrhjulsdrift? Allt är möjligt.

+ Den kompakta VW ID Neo förenar elbilarnas fördelar med storskalig serieproduktion och har potential att bli ett väldigt bra alternativ för många förstagångsbilköpare.

Den begränsade toppfarten samt den sena marknadsintroduktionen. Vi är otåliga!