Stora dragkroksguiden: Så mycket kostar det – och detta ska du tänka på

PREMIUM Saknar du dragkrok? Det går fortfarande att eftermontera en dragkrok på moderna modeller, men bilen behöver oftast programmeras om. Och du kan faktiskt göra monteringen själv. Vi går igenom hur det fungerar.
Annons

Vi går igenom:

✔ Vad ska man tänka på när man eftermonterar en dragkrok, och vad kostar det?

✔ Behöver jag registreringsbesiktiga bilen när jag monterat en dragkrok?

✔ Hur monterar jag en dragkrok?

✔ Expertens tips vid montering.

✔ Då ska du välja en fast dragkrok istället för en avtgabar.

Förr eller senare inser alla svenskar att de behöver en dragkrok på bilen, men det är inte säkert att den insikten sammanfaller med bilköpet. Då är en eftermonterad dragkrok ett billigare alternativ än att kryssa den som ett tillval.

Behöver jag registreringsbesiktiga bilen när jag monterat en dragkrok?

Idag behöver man inte längre registreringsbesiktiga vanliga personbilar efter monteringen, förutsatt att draget och bilen är EU-typgodkända. Draget ska vara avsett för montering på fordonet, och vägtrafikverket måste ha uppgifterna om fordonets maximala släpvikt.

Men det finns andra saker att ta hänsyn till.

”Man ska tänka på att det inte är alla bilar som kan utrustas med dragkrok – som inte är typgodkända för det, exempelvis många laddhybrider och rena elbilar. Vissa biltyper har också en väldigt låg dragvikt. För de som kör på gas kan det handla om 300–600 kilo. Man behöver läsa på om vad bilen kan hantera vid en eftermontering”, säger Carl-Erik Stjernvall teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

Hur monterar jag en dragkrok?

Om du har en äldre bil är monteringen fortfarande ett tämligen okomplicerat arbete, men efter mitten av årtiondet tog bilarnas teknik ett rejält kliv.

• På nyare modeller måste dragkroken synkas med bilen och det kommer kräva en programmering.

• Ett annat problem är att dragkroken kan störa system som parkeringssensorer, elektriska bakluckor, och ge varning för defekta lampor. Detta innebär att du är beroende av hjälp från en verkstad.

”Du måste jämföra priser, annars kan det bli en kostsam montering och inköp. När du köper en dragkrok ska du alltid se till att få med en komplett monteringsanvisning där det står precis hur man ska gå tillväga. Men det tryggaste är om du kan kontakta en verkstad som både står för inköp av material och arbetet. Om du kommer med en egen del så ökar risken för att det uppstår en tvist om något blir fel – medan om de sköter allt och det uppstår en komplikation är det ju deras ansvar”, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vad kostar en dragkrok?

Hos bilhandlaren kan ett dragpaket kosta allt från 8.000 till 25.000 kronor – medan du kan hitta en fast dragkrok för under 2.000 kronor, dock omonterad. Det är svårare att skatta en generell prisskillnad mellan två likadana begagnade modeller med och utan drag.

Vi har frågat Mekonomen hur en dragkrok till tre storsäljande kombibilar av modellår 2016 kostar.

Volvo V60 var dyrast – med en avtagbar krok monterad och klar för drygt 10.000 kr.

• En Kia Ceed kostar dig 9 256 kr.

• En avtagbar dragkrok på Volkswagen Passat kostar 8.846 kr. Det ska ställas mot att man kan få ett dragpaket som tillval på en ny Passat för 11.900 kr.

För samtliga bilar kostar själva monteringen 3.300 kr.

  Löstagbar krok Fast krok Elsats
Kia Ceed 4.746:– 2.587:– 1.210:–
VW Passat 3.838:– 1.994:– 1.508:–
Volvo V60 4.784:– 2.514:– 1.995:–
Stora dragkroksguiden: Så mycket kostar det – och detta ska du tänka på

Experten: Då ska du välja en fast dragkrok

Fördelningen mellan kunder som väljer fast respektive avtagbar dragkrok är ungefär 50/50, berättar Tommy Poulsen som är kundmottagare på Mekonomen i Allingsås. Och för de med svag karaktär finns det fortfarande goda skäl till att köpa den fasta kulan.

”Om man är slarvig med att sköta om sin bil ska man välja en fast dragkrok. För om du låtit en fast dragkrok sitta på ett år och du åker in på besiktningen – då sitter den där. Man måsta ta av och sätta dit den med jämna mellanrum så den håller sig smord. Besiktningsteknikern ska kunna ta bort och sätta dit den, annars blir det ombesiktning. Det är många som slarvar med det här”, säger Tommy Poulsen.

En avtagbar dragkrok kan dock lösa problemet med parkeringssensorer som reagerar på kulan. Mekonomen har även en lite udda lösning där de använder en transparent filtkudde som sätts över bilens sensorer. Kudden ska göra sensorn mindre känslig så att den inte reagerar på dragkroken.

Man får dock vara beredd på att en eftermonterad krok inte alltid kommer erbjuda samma funktioner som de som ingår i ett dragpaket. När det kommer till elektroniskt fällbara dragkrokar måste de ibland beställas redan från fabrik, för bilarna produceras med helt olika kabelstammar.

De stora pengarna tjänar du givetvis på att göra jobbet själv. Har då bilarnas avancerade system gjort gör-det själv-dragkroken till historia? Dragkrokskungen.se säger att så inte är fallet. Ofta produceras eftermarknadsdelarna av samma leverantörer som originaldelarna, och i de flesta fallen går det att genomföra programmeringen.

”Vi har en standard-elsats som jobbar utanför bilens datorsystem. Den ligger separat och läser av vilka lampor som ska användas för de funktioner som krävs enligt lag på släpvagn. Men man får inte alla de funktioner som man skulle kunna tänkas ha vid nyköp. Och vi har ett verktyg för att koda om alla dragkrokar. Men det är inte alla modellspecifika dragkrokar som går att koda in”, säger Christian Andersson, produktansvarig på Dragkrokskungen.se.

Stora dragkroksguiden: Så mycket kostar det – och detta ska du tänka på
En fördel med att köpa kroken direkt från biltillverkaren: då är den snyggt integrerad med knapp för att fälla in och ut med knapp.

Annons
Annons
Rulla till toppen