Så funkar motorrengöring – detta ska du tänka på

Premium Dieselmotorer men även nyare bensinmotorer sotar lätt igen – och det kan kosta dig många onödiga tusenlappar i reparationskostnader. Det kan du ofta förebygga med en motorrengöring. Men det finns flera saker att tänka på – läs vår guide om hur tekniken fungerar.

Så funkar motorrengöring – detta ska du tänka på
En verkstad gör en motorrengöring på en BMW 325d.

Vi går igenom:

✔ Dyra problemen som brukar drabba dieselbilar efter några år.

✔ Så funkar den nya typen av motorrengöring med vätgas.

✔ Så mycket kostar motorrengöringen.

De senaste tio åren har antalet dieselbilar fullständigt exploderat i Sverige. De klassades ju tidigare ofta som miljöbilar, men ett drygt decennium senare syns dieselbilsboomens baksida hos bilverkstäderna.

• Igensatta EGR-ventiler som behöver bytas. En åtgärd som på många bilar kostar uppåt 10.000 kronor eller ännu mer.

• Igensotade cylindertoppar. Ett problem som ibland leder till att verkstaden byter hela topplocket, vilket ofta kostar bilägaren 20.000 kronor eller mer.

• Igensatta partikelfilter på dieselbilar. Ett problem där standardlösningen är att byta hela filtret mot ett nytt, en kostnad som i bästa fall stannar på omkring 5.000 kronor, men oftare hamnar kring 15.000–20.000 kronor eller ännu mer.

De bilar som ofta drabbats är dieselbilar som körts mestadsels kortare sträckor och i stan, när motorn nätt och jämnt hinner uppnå arbetstemperatur. Det leder till att avgaserna inte förbränns ordentligt och de oförbrända resterna fastnar i cylindertoppen och på ventilerna.

En motorrenoveringsverkstad vi pratar med pekar på konstruktionen av ventilerna i topplocket på modernare bilar som en delorsak till att motorn sotar igen. Alla motorrenoverare vi pratat med vittnar om att igensotning drabbar både bensin- och dieselmotorer.

Helge Stikbakke säljer produkter till verkstäder som jobbar med motorrengöring.

Mattias Trofast driver en motorrenoveringsverkstad i Jönköping och han får idag ofta in igensotade topplock från främst dieselbilar:

"Istället för att byta hela topplocket, som verkstaden gjort innan, rengör vi toppen och byter ventilerna. När det är kraftigt igensotat försöker vi köra topplocket i en speciell hetvattenshögtryckstvätt som tvättar i 80–85 grader med ett alkaliskt tvättmedel, som också ger ytorna inuti motorn ett rostskydd genom att det bildas en skyddande hinna", förklarar han.

Många bilägare som kör dieselbil borde istället ha köpt en bensinbil, menar Helge Stikbakke som säljer produkter till verkstäder som jobbar med motorrengöring. Och han önskar att svenska bilhandlare skulle jobba som vissa av deras kollegor i Norge gör:

"I Norge gick Møller Bil för flera år sedan ut med instruktioner till sina bilsäljare att de ska ta reda på vad kunden har för körvanor. Det var för att man ville förhindra att man säljer en dieselbil till någon som bara kör korta sträckor och i stan", berättar Helge Stikbakke.

Ett kraftigt igensotat topplock till en fyrcylindrig dieselmotor från 2014 väntar på att få en mekanisk rengöring hos en motorrenoveringsverkstad.

Motorrengöring – så fungerar det

Vätgas som pumpas in i motorn och tar med sig sotavlagringarna är en motorrengöringsmetod som blir allt populärare.

Alla dieselmotorer får förr eller senare sotbeläggningar inuti – i förbränningsrummet, på insugs- och avgasventiler och på EGR-ventilen – oavsett hur de körs.

Ju mer sotbeläggningar, desto mer försämras motorns prestanda. När EGR-ventilen blir tillräckligt mycket nedsotad slutar den att fungera, och kräver byte till ny ventil för att du ska kunna köra med bilen igen.

Sedan ett tiotal år tillbaka finns en rengöringsmetod etablerad i bland annat Nordamerika och på flera håll i Europa. Till Sverige kom den för något år sedan och nu har flera verkstadskedjor visat intresse för den, nämligen motorrengöring med hjälp av vätgas.

Metoden går ut på att man med hjälp av en maskin som själv tillverkar vätgasen utifrån destillerat vatten och en tillsats sedan pumpar in vätgasen i motorn via luftinsuget medan motorn står och jobbar på tomgång, eller rättare sagt på lite över tomgångsvarvtal.

När vätgasen når förbränningsrummet reagerar den med sotavlagringarna och lösgör dessa, vilka följer med avgaserna ut. Det är inte säkert att vätgasen får med sig precis all sot, en del lossnar efter hand.

Rengöringsprocessen tar cirka 30–60 minuter, beroende på motorns storlek och vilken aktör man använder sig av. Förutsatt att vätgasmaskinen används enligt anvisningar så finns det inga påvisade problem med att låta motorn genomgå en rengöring med vätgas.

I Sverige finns det än så länge tre aktörer som etablerat sig på marknaden med en vätgasmaskin. Alla har uteslutande sålt maskinerna till oberoende kedjeanslutna allbilverkstäder. Samtliga företag tar i storleksordningen 3.000–5.000 kronor för arbetet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.