Så skyddar du bilen mot stenskott – detta ska du tänka på

PREMIUM Tonvis med grus på våra vägar bäddar för stenskott. En lackskyddsfilm kan sätta stopp för problemet och vissa tillverkare ger dig livstidsgaranti – men det är inte gratis. Detta ska du tänka på.
Annons

Vi går igenom:

✔ Så funkar en lackskyddsfilm – och detta ska du tänka på.

✔ Montera filmen själv och spara pengar.

✔ Saknar du stenskottsfilm? Så kan du ändå laga stenskottet.

Den isiga vintern med en generös sandning ökar risken för stenskott. I Sverige används stenkross på vägarna och det vassa gruset är en tuff utmaning för lacken.

Ett alternativ är att montera en transparent lackskyddsfilm.

”Det sparar på bilens originallack och innebär att man slipper stenskott och rost. Jag arbetar med en film från en amerikansk tillverkare som ger en livstidsgaranti. Den är självläkande, så när man får stenskott går skadan tillbaka till den ursprungliga formen. Det är bra kvalitet så den håller hur länge som helst”, säger Niklas Bonde som driver Auto Shades i Falun.

Den film han använder består av sex olika lager som skyddar mot allt från UV-strålning till frätande ämnen. Tillverkaren har bland annat importerat svenskt grus till USA för att säkerställa att produkten kan hantera vår stenkross.

Men kostar det så smakar det. Niklas tar 10.000 kronor för att montera den. Han berättar att det är kunder som redan har gjort en stor investering i sitt fordon, och då blir summan för att skydda investeringen mer rimlig.

”Det handlar om dyrare bilar, vi har exempelvis gjort flera Ferraribilar. Man ska tänka på att stenskott skapar rost – och exempelvis Audi har väldigt lätt för att rosta. Men det finns billigare alternativ på marknaden som fungerar ungefär lika bra. Den filmen är möjligtvis lite tunnare”, säger han.

Om man är beredd att själv ge sig i kast med monteringen finns det pengar att tjäna. Man kan hitta modellspecifik skyddsfilm som täcker motorhuven för 800–900 kr. Det finns också företag som hävdar att de har en produkt som kan täcka halva bilen för 700 kronor. Men väljer man en billig produkt bör man räkna med att garantin bara håller 3–5 år.

Enligt Niklas Bonde är det standard att man monterar film på huv, främre stötfångare och backspeglar – men även den bakre kofångaren och kanten på taket är utsatta platser, tillsammans med skärmen framför bakhjulet. Han rekommenderar också att man sätter film på framlyktorna, en dyr del av bilen som blästras och med tiden blir matt.

Så hur synlig är då den påstått osynliga produkten?

”Det är näst intill ingen skillnad. Det kan hända att ytan blir lite blankare och att färgen blir lite mörkare”, säger Niklas Bonde.

Om du saknar skyddsfilm och har råkat ut för ett stenskott gör du bäst i att reparera det själv. Annars får man vara beredd på att öppna plånboken. Det konstaterar billackeraren.

”Vi tar sällan på oss stenskottsjobb, det blir för dyrt att lämna in – och om man inte lackar om hela delen så blir det bara en nödlösning. Det är väldigt svårt att få det osynligt”, säger Mikael Andersson, ägare till Mikaels Bil & Lackcenter i Töcksfors.

Hur går man då till väga? Först ska du se till att det inte finns någon rost under stenskottet. En annan viktig aspekt är såklart att man väljer rätt färgkod.

”Sedan tar man lackstiftet och sätter i en liten pärla. Efter det ska man vänta minst någon dag, men helst en vecka så färgen är helt genomhärdad”, säger han.

Därefter bör du gå över lagningen med våtslippapper. Sedan är det rubbning och polering som gäller, om du vill att reparationen ska vara någorlunda diskret.

”Många väljer att inte slipa, men då får du ofta en liten tagg som sticker ut”, säger Mikael Andersson.

Men om det redan uppstått rost måste du slipa bort allt så det blir plåtrent, lägga på grundfärg och ytfärg. Då lär du behöva en pensel för jobbet.

”Och om du har en metalliclack måste du lägga på en klarlack, för metalliclacker tål ingenting”, säger Mikael Andersson.

Annons
Annons
Rulla till toppen