Stor guide: Alla laddhybrider på den svenska marknaden – idag och kommande modeller

Premium För många förare är en laddhybrid det bästa från två världar. Här reder vi ut vilka modeller som finns, vilka som kommer och vilken sorts teknik som finns under skalet.

Stor guide: Alla laddhybrider på den svenska marknaden – idag och kommande modeller

Är du trött på dieselknattret eller osäker på hur framtidssäker din bil med förbränningsmotor är? Du kanske överväger en elbil, men inte vågar ta steget fullt ut? Då är möjligtvis en laddhybrid det bästa av två världar.

Här reder vi ut vilka laddhybrider som finns på den svenska marknaden, vad de kostar, hur lång räckvidden är, vilka nya modeller som kommer de närmaste åren och vilken sorts teknik som finns under skalet.

Laddhybridtekniken blir allt viktigare i bilvärlden, inte minst för tillverkarna själva. För att uppfylla de stränga utsläppskraven är man mer eller mindre tvungen att sälja allt fler elbilar alternativt laddhybrider som åtminstone klarar av elektrisk körning mellan 40 och 70 kilometer. 

För tillverkarna är den delvisa elektrifieringen ett gyllene tillfälle: en Mercedes E 300 de släpper endast ut 41 g CO2 per kilometer jämfört med den nästan lika kraftfulla E 350 d som förpestar omvärlden med 138 g CO2 per kilometer. Även kunden profiterar på de stränga utsläppskraven: för att få igång hybridförsäljningen är man tvungen att erbjuda laddhybriderna till mycket förmånliga priser trots deras skyhöga tekniknivå. En E 300 de kostar därmed inte särskilt mycket mer än en E 350 d.

 


DEN TYSKA HYBRIDOFFENSIVEN

Cirka 30 nya laddhybrider inom två år: för den tyska bilindustrin är hybrider nyckeln för att klara av utsläppsgränsen. Framför allt eftersom man för det mesta bygger stora och tunga fordon. 

BMW/MINI: OFFENSIVEN BÖRJAR I ÅR

BMW X1 25xe och 530e Touring.

Münchens stolthet har all anledning att jubla: Förra året lyckades man sälja 142.617 elektrifierade bilar – en ökning med hela 38,4 procent. Ändå är den elektriska andelen endast sex procent av den sammanlagda försäljningsvolymen.

För att råda bot på detta kommer den storsäljande 3-serien (G20) redan i år som 330e sedan (till sommaren) samt för första gången även som 330e Touring (första kvartalet 2020). Laddhybrider ståtar med 252 hästkrafter, 420 Nm och en elektrisk körsträcka på 55 km i maximalt 110 km/h. Förbrukningen anges av tillverkaren till endast 1,7 liter per 100 km.

Mini Cooper S E Countryman

Den större 5-serien finns som bekant som laddhybrid och går framför allt i USA åt som smör i solsken. I kombination med den förväntade faceliften 2020 kan vi förhoppningsvis även vänta oss en 530e Touring. Hittills har detta dock inte bekräftats. 

Helt säkert är dock elektrifieringens intåg i den högbenta 5-serien i form av X5 xDrive 45e, som kommer i oktober i år. Här kombineras radsexan med en elmotor på 82 kW. Systemeffekten anges till 394 hk samt 600 Nm och den elektriska räckvidden ligger runt 75 km. Den stora suven ska enligt BMW nöja sig med bara 2,1 liter per 100 km. Samma drivlina som i X5 finns i 745e, vars elektriska räckvidd anges till 50 km på grund av batteriet som endast är hälften så stort (12 kWh) som det i X5 xDrive 45e.

I slutet av 2020 kan vi dessutom vänta oss pytte-suven X1 med hybriddrivlina, som lånas ut av Mini Cooper S E Countryman och BMW 225xe. I X1 kommer dock batteriets storlek att öka jämfört med den nuvarande, vars kapacitet uppgår till blott 7,6 kWh.


MERCEDES – UPP TILL 100 KM PÅ EL, ÄVEN MED DIESEL

Mercedes C 300 e

A-klass.

På den eviga frågan om man ska välja en diesel eller en laddhybrid för bästa ekonomi, har Mercedes svaret: I C- och E-klassen kan man kombinera den 90 kW starka elmotorn med antingen bensin- eller dieselmotor. Den ursprungliga hybridkonfigurationen med den 211 hk starka bensinmotorn, har fått sällskap av en kombination med samma elmotor kopplad till den mycket sparsamma fyrcylindriga dieselspisen på 194 hk.

Dieselhybriden riktar sig främst till kunder som ofta kör långa sträckor och därför inte vill välja den betydligt törstigare bensinmotorn. Med dieselhybridens 60-literstank är en räckvidd uppåt 100 mil inget större problem, förutsatt att man kör någorlunda ekonomiskt. Tack vare den höga laddningseffekten på 7,2 kW kan ett tomt batteri laddas på två timmar.

GLE

Även karossvalet är flexibelt: C- och E-klassens laddhybrider finns både som sedan och i kombiutförande. Batteriet med en kapacitet på 13,5 kWh, som även går att hitta under huven på lyxhybriden S 560 e, har en räckvidd på lite över 50 kilometer. I den kommande laddhybriden i GLE-serien ska denna räckvidd nästan fördubblas. Mycket mer än så får vi tyvärr inte veta än. 

Man är inte lika förtegen när det gäller elektrifieringen i den undre änden av modellpaletten. Här får vi veta att samtliga derivat av både A- och B-klassen förutom kommande GLB, kommer att få ta del av elmotorhjälp med en elektrisk räckvidd på knappa 70 km. Förbränningsmotorn är den 211 hk starka bensinspisen, men inom en snar framtid kan vi även vänta oss ett dieselalternativ samt en svagare bensinmotor.


VW, SKODA, SEAT – FLER MODELLER OCH LÄNGRE RÄCKVIDD

Skoda Superb PHEV och VW Golf GTE.

VW Passat GTE.

På grund av kommande modellbyte/facelift kan man för närvarande inte beställa två av de bästsäljande laddhybriderna på marknaden i form av Golf GTE och Passat GTE.

Den föryngrade Passaten väntar dock precis runt hörnet och vid sidan av en del diskreta optiska uppdateringar får framför allt vännerna av allt elektriskt glädja sig åt att batteripaketet har växt från 9,9 kWh till 13 kWh. Enligt WLTP ligger den elektriska räckvidden på 55 kilometer. Föraren får dessutom bättre kontroll över batteriet. Exempelvis kan man numera själv välja hur många procent av batteriets kapacitet som ska sparas. Det underlättar mycket när en långresa ska avslutas med en hel del stadskörning. Precis som förr är förbränningsmotorn en 1,4 TSI, och inte heller systemeffekten ändras – 218 hk levererar drivlinan.  

Samma drivlina finns även i kommande Golf GTE. Volkswagens kassako nummer ett börjar säljas som generation 8 från och med november i år. Hybridintressenter får dock vänta ytterligare ett par månader. Golf 8 GTE kommer inte förrän 2020 och då i två olika versioner: den sportiga GTE får sällskap av en tamare variant för de enklare utrustningsnivåerna.

Cupra Terramar PHEV

I slutet av året kommer även Volkswagens spjutspets i form av Touareg med hybriddrivlina: tekniskt baseras suven på märkessyskonet Porsche Cayenne som är utrustad med en V6-bensinmotor och en systemeffekt på 450 hk. Om den svagare hybridlinan, som säljs främst i Kina och är utrustad med en fyrcylindrig bensinmotor, någonsin kommer till Europa är däremot fortfarande oklart. 

Helt klart står dock att även Tiguan, Arteon samt Arteon Shooting Brake får ta del av hybridiseringen. I Arteon ska man med all säkerhet använda sig av den nya 1,5 liter stora fyrcylindriga bensinmotorn istället för av den gamla 1,4 TSI. 

För att snabbt kunna amortera utvecklingskostnaderna kommer även modeller från Skoda och Seat att elektrifieras. Först ut är Skoda Superb som i takt med den stundande faceliften får låna hybridlinan från Passat GTE. Nästa år följer även den mindre Octavia. Ifall även Karoq och Kodiaq står på tur förtäljer där-emot inte historien. Seat, eller snarare Seats sportmärke Cupra, kommer däremot att erbjuda suvcoupén Terramar som ladd-hybrid.


AUDI – FYRA NYA OCH TVÅ ÅTERVÄNDARE

Audi A6 e-tron

Precis som hos koncernbrodern Volkswagen finns det för tillfället ingen laddhybrid i Audis utbud. Kompakthybriden A3 e-tron kommer dock att återvända under det andra kvartalet 2019 efter en lyckad WLTP-certifiering. I början av nästa år kommer redan nästa generation A3 vilket innebär att e-tron återigen försvinner och inte dyker upp på beställningslistan på några månader.

Precis som systerbilen Golf 8 GTE kommer även A3 e-tron att använda sig av bensinmotorn 1,4 TSI, men även här hittar vi ett större batteri på 13 kWh som ger bilen en räckvidd på dryga 70 km.

Audi Q5 e-tron

Även Q7-spekulanter får träna sitt tålamod: faceliften kommer först under fjärde kvartalet 2019 och först då kan vi vänta oss en hybriddrivlina. I Q7 e-tron används en sexcylindrig bensinmotor i V-formation istället för den gamla treliters TDI-maskinen, vilket gör bilen mer intressant för den globala marknaden.

Till de kända e-tron-modellerna sällar sig fram till årets slut ytterligare fyra hybridiserade modellserier. Starten utgör Q5 e-tron, som begår premiär i Genève i år. Hybridvarianten drivs av en tvålitersfyra med 252 hk men ska få två olika starka elmotorer i komfort- (50 TFSI) och sportversionen (55 TFSI). Den sistnämnda har en systemeffekt på 367 hk, varav elmotorn svarar för upp till 105 kW. Komfortversionen 50 TFSI får nöja sig med 300 hk. 

Elmotorn, som placeras i dubbelkopplingslådan, genererar en elektrisk toppfart på 140 km/h. Räckvidden anges till dryga 40 km. Under årets lopp kommer även A6 samt A7 med hybridlina, där en tvåliters turbospis axlar rollen som förbränningsaggregat. Fyrcylindriga motorer fungerar sällan bra i stora lyxsedaner, något Audi har fått erfara med förra generationen A8 hybrid vars mottagande var minst sagt svagt. Den nya versionen använder sig istället av en sexcylindrig kraftkälla som passar bättre till flaggskeppets image.


HYBRIDER FRÅN FLERA HÅLL

Det är inte enbart tyskarna som satsar för fullt på laddhybrider. I år presenteras mer än 20 nya modeller med hybriddrift på marknaden. Ett gyllene tillfälle för bilköpare med beslutsångest.

Volvo XC40 T5 TE

Att miljön alltid har varit en hjärtefråga för oss svenskar märks inte minst när man tittar på modellutbudet från Hisingens stolthet: inget annat märke erbjuder lika många laddhybrider som Volvo.

Utbudet avrundas under sensommaren med nya XC40 T5 TE vars trecylindriga bensinmotor får draghjälp av en elmotor på 55 kW. Laddhybriden får dock klara sig utan fyrhjulsdrift, eftersom elmotorn sitter i dubbelkopplingslådans hus. Modellutbudets topp utgörs av nyligen avknoppade Polestar med sin Polestar 1, en 600-hästarscoupé med ett grundpris på cirka 1,6 miljoner kronor.

Mitsubishi Outlander PHEV

DS7 Crossback E-tense 4x4

Även franska DS, ett systermärke till Citroën, har haft en hybrid i utbudet: fram till 2017 kunde DS 5 beställas med en dieselmotor samt elektrisk fyrhjulsdrift. I september är det dags för E-Tense 4x4 att äntra scenen, en laddhybridvariant av DS 7 Crossback med en 1,6-liters bensinmotor samt en elmotor monterad på var sin axel. Systemeffekten ligger på 300 hk och mer än 450 Nm.

Kort därefter släpper PSA-koncernen även laddhybrider som baserar på Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X samt Peugeot 3008 och 508. Gemensamt för samtliga modeller är en elektrisk räckvidd på 50 kilometer enligt WLTP. Peugeot 508 och 508 SW får dock klara sig utan en elmotor på bakaxeln.

Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid.

Sydkoreanska Kia har redan två laddhybrider i modellutbudet: både Optima och Niro kör delvis elektrifierade. Från och med andra kvartalet i år kommer även nya Ceed Sportswagon att dra nytta av en elmotor. Då ligger det nära till hands att anta att Hyundai i30 snart står på tur för samma drivlina.

Fram tills det är dags erbjuder Kias systermärke än så länge endast Ioniq som laddhybrid. Efter sommarens ansiktslyftning får samtliga modeller ställbar rekupering med hjälp av rattpaddlar.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid.

Toyota Prius Plug-In Hybrid.

Inte heller Renault ligger på latsidan: från och med 2020 börjar fransmännen steg för steg att hybridisera hela modellpaletten. Först ut är Clio, Captur och Megane. En del av det tekniska kunnandet kan man tacka Mitsubishi för, som sedan 2016 hör till Renault-Nissan-alliansen.

Japanerna har redan en global storsäljare i portfolion i form av Outlander PHEV, vars första generation sålde i mer än 144 000 exemplar. Optiskt skiljer sig den nya generationen från föregångaren bara på detaljnivå, men den drivs numera av en 2,4-liters bensinmotor samt upp till två elmotorer och ett 13,8 kWh stort litiumjonbatteri. Priset börjar på 399 900 kronor.

Jeep Renegade PHEV

Peugeot 508 PHEV.

Även det amerikanska märket Jeep hoppar på hybridtåget och presenterar i slutet av 2019 sin delvis elektrifierade Renegade. Kort därefter släpper Fiat plattformssyskonet 500X med samma drivlina. Dessa två är dock långt ifrån de första hybridsuvarna från FCA-koncernen: sedan 2016 rullar Chrysler Pacifica på de amerikanska vägarna med en elektrisk räckvidd på 40 km.

Vid sidan av den konventionella Prius ansiktslyfter Toyota också dess laddhybridderivat och eftersom nya RAV4 samt Corolla står på samma plattform (TNGA) kan vi med all säkerhet anta att även dessa får dra nytta av elektrifieringen. 

Sist ut är Ford vars Transit Custom PHEV kommer under tredje kvartalet i år och erbjuder plats för upp till nio personer. En elektrisk räckvidd på ungefär 50 km är möjlig tack vare en 50-kW:s elmotor från Bosch som matas av ett 14 kWh stort batteri.


LADDHYBRIDTOPPEN

Plats Modell Antal
1 VW Passat GTE 3 974
2 Kia Optima PHEV 2 835
3 Mitsubishi Outlander PHEV 2 826
4 Kia Niro PHEV 2 539
5 Volvo XC60 T8 2 335
6 Volvo V60 1 224
7 Volvo S/V90 T8 956
8 BMW 530e 876
9 Mini Countryman Cooper S E 730
10 VW Golf GTE 464
11 BMW 225xe 415
12  BMW 330e 412
13 Volvo XC90 T8 364
14  Hyundai Ioniq PHEV 351
15  Toyota Prius Plug-In 265

Liksom elbilarna fick laddhybriderna en skjuts uppåt under 2018. Tjänstebilsfavoriten VW Passat GTE ligger fortsatt i topp, modellen är även en av de populäraste på hela marknaden sett till enskilda motoralternativ och utgör en stor andel av Volkswagens försäljning av Passat. Än har inte konkurrenterna kunnat leverera riktigt lika bra som Volkswagen när det kommer till familjevänliga laddhybrider, under året lär dock Volvo och en hel del andra ta fram utmanare. Det ska bli spännande att se vad som dyker upp!

Modell

Grundpris

Systemeffekt, hk 

Räckvidd på el, km 

BMW 225xe Active Tourer

413 000:–

224

41

BMW 530e

529 000:–

252

50

BMW 745e

Ej fastställt

394

44

BMW 745Le

Ej fastställt

394

44

BMW 745Le xDrive

Ej fastställt

394

41

BMW i8 Coupé

1 476 500:–

374

55

BMW i8 Roadster

1 631 500:–

374

53

Hyundai Ioniq PHEV

299 900:–

141

63

Kia Niro PHEV

314 700:–

141

58

Kia Optima PHEV

404 900:–

205

54

Kia Optima SW PHEV

414 900:–

205

62

Mercedes E 300 e

550 000:–

320

50

Mercedes E 300 de

572 900:–

306

54

Mercedes E 300 de kombi

590 900:–

306

52

Mercedes S 560 e lång

1 152 000:–

476

50

Mini Countryman Cooper S E All4

357 900:–

224

41

Mitsubishi Outlander PHEV

399 900:–

224

54

Porsche Cayenne E–Hybrid

915 000:–

462

44

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

1 020 000:–

462

51

Porsche Panamera 4 E-Hybrid ST

1 050 000:–

462

51

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

1 850 000:–

680

51

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ST

1 880 000:–

680

49

Range Rover P400e

1 293 900:–

404

51

Range Rover P400e LWB

1 351 900:–

404

51

Range Rover Sport P400e

936 900:–

404

51

Toyota Prius Plug-in Hybrid

377 900:–

122

63

Volvo S90 T8 AWD

688 500:–

390

47

Volvo V60 T8 AWD

538 900:–

390

41

Volvo V90 T8 AWD

614 500:–

390

46

Volvo XC60 T8 AWD

628 900:–

390

45

Volvo XC90 T8 AWD

814 000:–

390

40