Test: 11 sommardäck i dimension 215/55 R17 – här är vår vinnare

Premium Kompaktsuvarna har ökat enormt de senaste åren – och i den klassen är standarddimensionen för sommardäck 215/55 R17. Vi har testat vilka sommardäck som är bäst för de små högbyggena.

Test: 11 sommardäck i dimension 215/55 R17 – här är vår vinnare

Test av 11 sommardäck i dimension 215/55 R17.

• Nokian Wetproof
• Bridgestone Turanza T005
• Michelin Primacy 4
• Goodyear Efficientgrip Performance
• Pirelli Cinturato P7
• Hankook Ventus Prime 3
• Continental PremiumContact 5
• Falken Ziex ZE310EC
• Giti Premium H1
• Nexen N'Blue HD Plus
• Toyo Proxes CF2 SUV

Passar bland annat dessa modeller:
• Audi Q2
• DS 4/DS 5/Crossback
• Fiat 500X
• Honda Accord
• Hyundai Kona
• Mazda CX-3
• Peugeot 508
• Seat Ateca
• Skoda Karoq
• Suzuki SX4/S-Cross/Vitara
• Toyota Avensis/Verso
• Volkswagen Passat/Alltrack


Kompaktklassen dör – leve kompaktsuvarna! Det vill säga: medan den traditionella Golfklassen smälter som vårsnö i solsken poppar småsuvarna upp som krokusar ur backen.

De heter Opel Mokka X, Skoda Karoq, Seat Ateca, Hyundai Kona och Audi Q2 och blir allt populärare. Samma effekt syns även i de större och dyrare segmenten. Till och med i tjänstebilskategorierna i mellanklassen får sedan- och kombimodeller se sig undanträngda av tuffa suvar.

Biffiga och tunga bilar bidrar inte direkt till att minska koldioxitutsläppen. Samma sak med de däck som tas fram med teknisk möda för minsta möjliga rullmotstånd. Det förstörs till stor del av suvarnas högre luftmotstånd.

Om man sedan beställer bilen med stora och breda däck på tunga tillvalsfälgar påverkar det förstås både förbrukning och bilens smidighet. Så, "skomakare, bliv vid din läst", skulle man kunna säga. Lästen för de flesta kompakta suvar är den förnuftiga dimensionen 215/55 R17.

Vilket däck är bäst då? Urvalet är stort men det är inte alltid de senaste tekniska landvinningarna finns i den aktuella dimensionen. Det beror på att däcktillverkarna hellre lägger fokus på sportigare, dyrare och omsättningsstarkare däckmodeller.

Både Michelin och Continental förser den här dimensionen med däck ur det något komfortablare premiumsegmentet. Michelin får i kraft av fjolårssegrare stå som referens med aktuella Primacy 4. Som motståndare ställer vi splitter nya Bridgestone Turanza T005, det redan något bedagade Continental ContiPremiumContact 5 som finns på marknaden i varje fall detta år. Efterföljaren, PremiumContact 6, fanns inte tillgängligt vid tiden för testet.

Dessutom ingick Goodyear EfficientGrip Performance, helt nya Nokian Wetproof och Pirelli Cinturato P7. Bland de förmodat billigare märkena finns Falken med nya ZIEX 310, den ursprungligt indonesiska däckjätten Giti med det nya Premium H1, Nexen med nya N'blue HD Plus och Toyo med Proxes CF2 SUV.

För att kunna jämföra däcken är ständiga byten nödvändiga.

Alla försöker givetvis slå fjolårets överlägsna Michelin. På torr väg ligger ribban högt: efter tio fullbromsningar med ABS från 100 km/h till stillastående lägger sig det franska däcket i topp med genomsnittliga 36,1 meter bromssträcka.

Nokian behöver bara tio centimeter mer. Hankook och Bridgestone ytterligare 20 centimeter. Goodyear och Falken behöver en hel meter till och Nexen och Pirelli behöver två meter till för att stanna. Tre meter mer behöver Toyo, Continental liksom Giti Premium som får stopp först efter 39,3 meter.

Det är viktigt med rätt däcktryck.

Michelin placerar sig sedan i ledning med toppprestationer i alla torra testdelar, komfort och lågt däckbuller. Hankooks Ventus Prime3 gör också bra ifrån sig men är mindre balanserat på grund av segare styrrespons. Nokian, Pirelli och Falken går också bra på torr asfalt med övervägande smidiga och alltid säkra och förlåtande egenskaper.

Med vissa motsägelser från tillverkarnas egna beskrivningar sparar Michelin, Bridgestone och Goodyear mest bränsle enligt våra mätningar. Pirelli, Giti, Toyo, Hankook och Nexen utgör mittfältet ifråga om bränslesparande egenskaper medan Continental tillsammans med det våtstarka Nokian hamnar näst sist.

För den som hamnar sist i testet av rullmotstånd, Falken, krävs det nästan 20 procent mer energi vid långsamt och konstant tempo än för det lätt rullande Michelin. Överslagsberäknat kan det innebära en merförbrukning på upp till en halv liter bränsle per 100 km.

Falken kräver nästan 20 procent mer energi än det mest lättrullande däcket

Torregenskaper i topp, bästnoteringar för rullmotstånd och vägbuller – Michelin behöver bara ett motsvarande betyg för våtegenskaper för att ta hem segern i testet. Det får det inte. Vatten är helt enkelt inte det här däckets favoritelement och en bromssträcka på 36,6 meter är inget toppresultat.

De som bromsar bäst på våt vägbana är Nokian och Pirelli och de slår stopp 1,2 meter tidigare. Även Continental, Goodyear och Hankook bromsar bättre i vätan än Michelin. Något sämre än Michelin bromsar Falken, Bridgestone och Nexen. Giti och Toyo behöver långa 39 meter för att stanna vilket innebär att chanserna för en topplacering i testet är bortblåsta.

Continental bäst på vattenplaning

Orsaken är att vi viktar den tekniskt svårare bromsningen på vått underlag högre än bromsegenskaperna på torr väg.

Anledningen till att vi lägger så stor vikt vid bromsegenskaper över huvud taget är lätt förklarat: Innan föraren reagerar med styrreaktioner är det däck och bromsar som först får jobba för att undvika farliga trafiksituationer. Inte bara för att det främst behövs blixtsnabb och effektiv hastighetsminskning utan också för att viktiga säkerhetssystem som ABS och ESP är helt beroende av däcken för att kunna verka optimalt. I slutänden är det däcken som överför dessa bromskrafter till vägbanan.

Bromsegenskaper är inte det enda viktiga på våt vägbana. Givetvis testar vi även däckens förmåga att motstå vattenplaning och vid vilken hastighet de vattenplanar. Kurvtestet visar däremot hur snabbt man kan ta en kurva med bibehållen säkerhet på starkt bevattnad vägbana.

En liknande betydelse har väghållningstestet. Där körs bilen på gränsen och på tid på en bana med många kurvor under regnvädersförhållanden. Förare och stoppur utvärderar hur bra däcken beter sig.

Med utmärkta vattenplaningsegenskaper och det bästa greppet rakt fram seglar Continental iväg i täten. Nokian tar in lite på bättre bromsegenskaper vid vattenplaning och är hack i häl. Goodyear sviktar i fråga om sidgrepp och hamnar totalt på tredje plats på vått underlag, följt av Pirelli och Bridgestone som med lite skönhetsmissar får nöja sig med placeringar vid sidan av pallen.

Och resten då? Med undantag för de med viss vattenskräck beväpnade däcken från Giti, Toyo och Nexen har de andra tillverkarna gjort sina hemläxor. Då är väl allt klart? Michelin och Continental i topp, eller?

Nej, för att få toppbetyget fem stjärnor saknar Michelin våtegenskaperna och Continental kan inte längre hävda sig. Michelin klarar bara plats tre, hårfint bakom nya Bridgestone Turanza T005 med nästan samma poäng. Är Continental fyra då? Nej, det räcker inte. Även här nästan på samma poäng som Goodyear, Pirelli och Hankook. Först därefter kommer Continental som trots goda våtegenskaper snubblar på alltför lång bromssträcka på torrt underlag. Falken och Giti bildar ett bakre mittfält. Nexen och Toyo kan endast rekommenderas högst begränsat.

Och Nokian? Trots mindre "skönhetsfläckar" finner vi det finländska däcket klart före Michelin och det skulle förmodligen gett Continentals nya PremiumContact 6 en hård match, om det senare varit tillgängligt vi tidpunkten för testet. Lite mindre rullmotstånd, mer spontan styrrespons och lite mer komfort så skulle vi ha kunnat ge Nokian det högsta betyget – fem stjärnor.

Men bäst i testet är det lika fullt.


Körning på torr väg

Bromsning från 100 till 0 km/h (i meter)
1. Michelin 36,1
2. Nokian 36,2 
3. Hankook  36,4 
3. Bridgestone  36,4 
5. Goodyear  37,3 
6. Falken  37,5 
7. Nexen 38,0 
7. Pirelli 38,0 
9. Toyo  38,6 
10. Continental  39,2 
11. Giti  39,3 
Köregenskaper – medelhastighet km/h (bana: 2 280 m)
1. Nokian 104,5 
2. Giti  104,3 
2. Hankook 104,3 
4. Michelin  104,0 
4. Bridgestone  104,0 
6. Falken 103,9 
6. Pirelli  103,9 
8. Nexen  103,5 
9. Goodyear  103,2 
10. Continental  103,1 
11. Toyo 102,4 
Rullmotstånd – cr i kg/t
1. Michelin 7,6 
2. Bridgestone  7,7 
3. Goodyear  7,8 
4. Pirelli  8,1 
5. Giti  8,4
6. Toyo  8,5 
6. Hankook  8,5 
8. Nexen  8,6 
9. Continental 8,8 
9. Nokian 8,8 
11. Falken  9,3 
Däckbuller – dB(A)
1. Nokian 71,5 
2. Toyo  71,6 
3. Hankook  72,4 
4. Giti 72,7 
5. Michelin  72,8 
5. Falken  72,8 
7. Goodyear  73,0 
8. Bridgestone  74,2 
8. Nexen 74,2 
10. Continental  74,4 
11. Pirelli  74,5 

Körning på torr väg

Bromsning – från 80 till 0 km/h (i meter)
1. Nokian 35,4 
2. Pirelli  35,5 
3. Continental  35,9 
4. Goodyear  36,1 
4. Hankook  36,1 
6. Michelin  36,6 
7. Falken  37,3 
8. Bridgestone 38,1 
9. Nexen  38,3 
10. Giti  39,2 
11. Toyo  39,7 
Köregenskaper – medelhastighet km/h (bana 1 550 m)
1. Bridgestone 88,1 
2. Nokian  87,1 
3. Goodyear  87,0 
4. Continental  86,2 
4. Pirelli  86,2 
6. Falken 85,7 
7. Giti  85,3 
8. Michelin  85,1 
9. Hankook  84,1 
10. Nexen  84,0 
11. Toyo  82,8 
Sidogrepp – max tväracceleration i cirkel på 50 m (i m/s2)
1. Bridgestone 7,16 
2. Nokian 7,04 
3. Pirelli  7,01 
4. Michelin  6,98 
5. Giti  6,91 
6. Continental 6,90 
6. Falken  6,90 
8. Goodyear  6,82 
9. Hankook  6,80 
10. Toyo  6,69 
11. Nexen  6,60 
Vattenplaning rakt – vattendjup 7 mm (km/h)
1. Continental 80,5 
2. Goodyear  79,7 
3. Falken  79,1 
4. Giti  78,2 
5. Nokian  78,1 
6. Toyo 77,0 
7. Michelin  76,9 
8. Bridgestone  76,1 
9. Pirelli  75,4 
10. Nexen  75,2 
11. Hankook  75,1 
Vattenplaning kurva – max tväracceleration i cirkel på 200 m, i m/s2, djup 7 mm
1. Continental 3,96 
2. Giti  3,92 
3. Goodyear  3,82 
4. Bridgestone 3,77 
5. Falken  3,68 
6. Nexen  3,52 
7. Michelin  3,42 
8. Nokian 3,14 
9. Hankook  3,12 
10. Pirelli  3,10 
11. Toyo  2,71 

Klicka för att se en större bild.

Så testade vi

• Alla olika delprov genomfördes flera gånger för att, såvitt möjligt, uppnå största noggrannhet och säkraste resultat.

• Vi har utvecklat en progressiv bedömningsskala som ska likställa de objektiva värdena från mätinstrument med de subjektiva bedömningarna från våra erfarna testförare.

• När det gäller väghållningsprov på torr eller våt vägbana kör vi ett balanserat, säkert och med den förmodade målgruppen överensstämmande program för att få fram en optimal bedömning.

• Vattenplaningstesterna är delade i längsled och i kurva och ger uttryck för hur däcket beter sig, till exempelvis vid djupa vattenfyllda spår i vägbanan. Farten genom vattenhindren ska visa vilka säkerhetsmarginaler däcket har.

• Rullmotståndet mäts om möjligt i två olika testlaboratorier. Resultaten tas in i utvärderingen i form av ett medelvärde. Utgångspunkten är de för däckmärkena relevanta europeiska regelverken för att bestämma de olika däckklasserna.

• Sedan många år säkrar vi testresultaten genom att stickprovsmässigt köpa in och åter testa de olika däcken och jämföra resultaten. Vi fokuserar då på de tre bästa däcken i testet liksom däck med avvikande bra resultat eller med iögonfallande förslitning. Avvikelser leder till uteslutning och medföljande rapportering.