Prov: Mercedes EQC 400 4Matic – när du tröttnat på Tesla

Premium Snart är det svensk säljstart för Mercedes första, eldrivna suv EQC. Vi har provkört och finner att EQC känns och går som en Mercedes – men inte låter som en spårvagn.

Prov: Mercedes EQC 400 4Matic – när du tröttnat på Tesla

VAD ÄR NYTT?
Det mesta eftersom detta är Mercedes första helelektriska bil. Men helt nytt är inte allting då EQC delar plattform med suven GLC och ska byggas tillsammans med den i fabriken i Bremen. Därför finns det stora likheter mellan EQC och GLC. Många betraktare i medierna har uttryckt besvikelse över att Mercedes inte tagit ut svängarna mer i designhänseende men hos Mercedes anser man att bilen är precis lagom. Tanken är förstås att kunderna inte ska skrämmas bort av en massa konstigheter.

Drivlinan består av två elmotorer av asynkrontyp, en på framaxeln och en på bakaxeln. Bilen är alltså fyrhjulsdriven när det behövs, vid normal körning driver den bara på framhjulen. Batteriet är av litiumjon-typ, på 80 kWh och väger hela 650 kg. Effekten är 408 hk och max vridmoment 765 Nm.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Tyst. Rent häpnadsväckande tyst. Elmotorerna jobbar i stort sett ljudlöst men så har Mercedes lagt ner mycken möda just på att dämpa alla upptänkliga buller- och bruskällor. Bland annat är den främre elmotorn upphängd i en hjälpram av aluminium. Användningen av ljudisolerande material är dessutom omfattande.

"EQC ska kännas och låta som en äkta Mercedes", säger Bastian Schult som leder arbetet med elsuven.

Ljud- och åkkomforten får därför betecknas som hög. En riktig långfärdsvagn alltså. Men då får man planera noga. Räckvidden för EQC uppges till 450 km enligt NEFZ. I praktiken torde den ligga runt drygt 300 km och det är kanske inte mycket till långkörning. Men undan går det. I synnerhet när man lägger i Dynamicläget. Då drar den 2,4 ton tunga suven ut ur kurvorna snabbare än man kunnat tro.

Bastian Schult ler belåtet och lägger ut texten om fördelarna med en elektrisk drivlina som reagerar betydligt snabbare än en klassisk dito reglerad via ESP. 0,4 millisekunder behöver elmotorerna fram och bak för att agera på förarens order. En traditionell drivlina behöver drygt en millisekund.

Gör det någon skillnad då? Ja, till och med vid vardaglig körning då EQC med sin höga vikt hamnar i under- eller överstyrning. Alla sådana tendenser försvinner direkt eftersom drivkraften omfördelas så snabbt mellan de olika hjulen. EQC formligen flyger ut ur kurvorna.

NÖRDFAKTA.
Att trycka in en elbil i en befintlig produktionslina anses vara en mycket tuff utmaning men det är vad Mercedes gör med EQC. Eftersom den liknar GLC layoutmässigt har inte utrymmena tagits tillvara så optimalt som i vissa andra elbilar. Litiumjonbatteriet är Mercedes eget och man smäller för närvarande upp batterifabriker på flera platser. EQC har inte särskilt många "gimmicks" utöver ljusramperna i front och akter och den belysta stjärnan i fronten. Däremot har den det nya MBUX-systemet som bland annat reglerar laddning, visar förbrukning och energiflöden och som dessutom kan röststyras.

BORDE JAG KÖPA EN?
Tillhör du de som har råd med en bil för runt 800.000 kronor och vill åka elektriskt (och kanske tycker att Teslorna börjar bli för vanliga) får du en praktisk, mycket komfortabel och trevlig suv. De svenska priserna börjar vid 798.900 kronor och Mercedes Sverige räknar med att ha de första EQC hemma i sommar. Ett litet frågetecken bara för hur den faktiska, praktiska räckvidden blir.