Guide: LED-lampor i din nuvarande bil ger olagligt bra ljus

Premium Bättre ljusbild, mer långlivad lampa, mycket snabbare upptändning. Det finns egentligen bara en nackdel med att byta det dassiga halogen-halvhjuset mot en LED-lampa. Det är olagligt. Vi går igenom vad du behöver tänka på.

Guide: LED-lampor i din nuvarande bil ger olagligt bra ljus

För runt ett årtionde sedan hade LED blivit ett populärt belysningsalternativ i spotlights för inomhusbruk, i fasadbelysning och liknande.

Sedan dess har utvecklingen gått fort. Idag finns en uppsjö tillverkare på marknaden som erbjuder LED-lampor som ersätter konventionella halogenlampor till hel- och halvljuset på de allra flesta vanliga bilmodeller. LED-lampor finns idag till bilar med såväl 24-volts- som 12-voltssystem.

En för blotta ögat högst synbar fördel hos LED-lampan jämfört med halogenlampan är att LED ger en både jämnare och starkare ljusbild. Till skillnad från halogenlampan bleknar inte LED-lampans ljusbild i utkanterna av ljuskäglan.

En halogenlampa i originalutförande för halvljus ger cirka 1.000 Lumen medan andra och tredje generationens LED-lampor ger cirka 2.000 Lumen och sjätte generationen ger runt 3.000 Lumen.

Ljusbilden och strålkastarens räckvidd kan dock skilja sig åt mellan olika bilmodeller, beroende på hur strålkastarens reflektor eller projektor är utformad. LED-konverteringssatser finns för lampor avsedda för antingen hel- eller halvljus.

På de flesta bilar går det att byta ut den originalmonterade halogen- eller xenonlampan mot en LED-lampa. Det som oftast gör att det inte går är att det fysiska utrymmet i strålkastarhuset är för litet. 

På vissa bilar där originallampan först fästes i en adapter som sedan monteras på strålkastaren, passar inte LED-lampor då tekniken i bakkanten av lampan omöjliggör denna montering. Man bör alltid utgå från att det krävs runt 30–40 millimeter bakom lampsockeln för att få plats med en LED-lampa.

Men så var det den lilla detaljen, lagen. Förändringar på en bil som frångår bilens typgodkännande är inte tillåtna. Att byta ut en originalmonterad halogen- eller xenonlampa i halvljuset eller helljuset är alltså att frångå bilens typgodkännande. Ljusbilden från LED-konverteringslampan kanske inte exakt motsvarar ljusbilden hos originallampan.

"Det finns inga LED-konverteringar som är lagliga. Man kan inte garantera att det blir en korrekt ljusbild oavsett fabrikat", förklarar Magnus Andersson på Bilupplysningen utanför Göteborg som importerar och säljer LED-konverteringssatser till bilar.

Att tänka på om du (olagligt) installerar LED-lampor i bilen

• På många bilmodeller behövs en så kallad CANbus-adapter för att LED-lampan ska fungera: LED-lampor har lägre lägre strömförbrukning än vanliga halogenlampor. Vissa bilar är utrustade med ett lampdetekteringssystem som varnar föraren om en lampa inte fungerar. Det innebär att systemet skickar elektriska impulser i elsystemet för att kontrollera lampornas funktion. När systemet kontrollerar detta är effekten för låg för att detekteras, och då får du ett felmeddelande eller så tänds inte lampan över huvudtaget.

• Om du ska konvertera blinkerslampan till LED och din bil inte har ett elektroniskt blinkersrelä – då behöver du antingen sätta in ett effektmotstånd eller nytt blinkersrelä. Annars kommer blinkersen blinka för snabbt med den nya LED-lampan.

• Kolla om fästdonet för lampan även används som lamphållare. Om så är fallet kan du inte montera LED-lampan.

• LED-lampor har en hög arbetstemperatur, se till att det är fritt runt lampan och täck aldrig över drivboxen. Lösningen för kylning kan vara olika beroende på vilken strålkastartyp bilen har. Halogen H4 sitter till exempel oftast på strålkastare som är större i storlek (för att täcka både halv- och helljusfunktion). Där är utrymmet i strålkastaren tillräckligt för att avleda värmen från lampan effektivt. Strålkastaren för en H7 är mindre och därför behövs en fläkt för att cirkulera varmluften fortare.

• LED-lampor har en plus- och en minuspol. Var noga med att se till att du ansluter rätt kablar till rätt pol.

• Se till att LED-lampan sitter fast ordentligt och inte kan röra sig.

• Hur vet jag att jag inte köpt en piratkopia? Vissa tillverkare, bland annat Philips, har en kod på etiketten eller på själva lampan eller effektboxen som du kan kontrollera på deras hemsida.

• LED-lampor med tillhörande CANbus-adapter kan se olika ut: hos en del tillverkare sitter CANbus-adaptern integrerad i lampan och nackdelen med det är att hela lampan blir betydligt större och klumpigare. Hos andra tillverkare, till exempel Philips, sitter CANbus-adaptern alltid separat.

• Hjälp, bilen startar inte! Efter installation av LED-lampor kan vissa bilar hamna i felsäkert läge. Eftersom LED-lampan har ett annat motståndsvärde än en glödlampa letar bilens dator letar efter glödlampans motståndsvärde. Därför hamnar bilen i felsäkert läge när en LED-lampa installerats. Problemet är tack och lov ganska sällsynt. Kontrollera först att det felsäkra läget orsakas av LED-lamporna genom att byta ut dem igen mot glödlamporna. Om bilen fungerar som den ska var orsaken troligtvis LED-lamporna. Då behöver du installera en CANbus-adapter.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.