Test: 8 sommardäck i dimensionen 245/30 R20 – här är tydliga vinnaren

Premium 320 hästkrafter och 400 Newtonmeter på framhjulen på kompakta Honda Civic Type R är extremt. För att få ner så mycket kraft i asfalten krävs extraordinära sportdäck i dimension 245/30 R20. Vilka är bäst?

Test: 8 sommardäck i dimensionen 245/30 R20 – här är tydliga vinnaren

Däcken i testet

• Bridgestone Potenza S001
• Continental SportContact 6
• Falken Azenis FK510
• Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
• Hankook Ventus S1 evo3
• Michelin Pilot Sport 4 S
• Toyo Proxes Sport
• Vredestein Ultrac Vorti R

Passar bland annat dessa modeller

• Alfa Giulia
• Citroën DS5
• Mercedes E-klass
• Peugeot 308


Hur mycket kraft kan man lägga på drivande framhjul och fortfarande ha dem under kontroll? 320 hk och 400 newtonmeter?

Det ansågs länge som otänkbart men med Civic Type R visar Honda att det går och hur det går till. Först och främst har den en finkänslig diffspärr fram som effektivt jämnar ut kraften mellan framhjulen utan att för den skull göra styrningen onödigt tung.

För det andra ett mycket vridstyvt chassi som låter bakaxeln effektivt ta hand om svanktendenser och ge framaxeln utrymme för dragkraft och styrning.

För det tredje är turbomotorns snabbt stigande vridmoment redan från låga varv måhända bra ur förbrukningssynpunkt men det ställer till problem för framaxeln genom den rent överfallsmässiga ökningen av vridmomentet. Men Honda lyckas ändå skapa körbarhet och möjlighet att kontrollera kraftutvecklingen. Den är närmast sugmotorliknande upp i de högre varvtalen, nästan till 7 000 r/min. Förutom det breda registret ger det fördelen att turbotvekan nästan helt försvinner vid växlingarna. 

Och sedan då? Däcken förstås. Det mest verksamma verktyget för bästa möjliga prestanda. Honda satsar här på mesta möjliga gummi i kontakt med körbanan. Däcken är breda, direkta och med maximal greppnivå i dimensionen 245/30 R20.

Så testade vi

Alla olika delprov genomfördes flera gånger för att, såvitt möjligt, uppnå största noggrannhet och säkraste resultat. Vi har utvecklat en progressiv bedömningsskala som ska likställa de objektiva värdena från mätinstrument med de subjektiva bedömningarna från våra erfarna testförare.

När det gäller väghållningsprov på torr eller våt vägbana kör vi ett balanserat, säkert och med den förmodade målgruppen överensstämmande program för att få fram en optimal bedömning. Vattenplaningstesterna är delade i längsled och i kurva och ger uttryck för hur däcket beter sig, till exempelvis vid djupa vattenfyllda spår i vägbanan. 

Farten genom vattenhindren ska visa vilka säkerhetsmarginaler däcket har. Rullmotståndet mäts om möjligt i två olika testlaboratorier. Resultaten tas in i utvärderingen i form av ett medelvärde. Utgångspunkten är de för däckmärkena relevanta europeiska regelverken för att bestämma de olika däckklasserna.

Sedan många år säkrar vi testresultaten genom att stickprovsmässigt köpa in och åter testa de olika däcken och jämföra resultaten. Vi fokuserar då på de tre bästa däcken i testet liksom på däck med oväntat bra resultat eller med iögonfallande förslitning. Avvikelser leder till uteslutning och medföljande rapportering.

Från fabrik är Honda Civic Type R utrustad med Continental SportContact 6. Med dem är bilen snabb – svinaktigt snabb till och med vilket flera tester bevisat.

Men det kanske finns alternativ som gör den björnstarka japanen ännu snabbare, komfortablare och kanske säkrare? Urvalet i den något exotiska dimensionen är inte alltför stort. Vid sidan av asiatiska lågprisdäck, som man kan misstänka inte motsvarar den sportiga Hondans anspråk, finns det också några andra som säljs via näthandeln.

Minst 20 fullbromsningar per däckset på olika underlag och dussintals testrundor på torra och våta vägbanor pressar både testbil och testförare till respektive gränser.

Dessa däck är utvecklade och avstämda för en speciell bilmodell av däcktillverkaren i samarbete med biltillverkaren. Sannolikheten att de däcken skulle passa andra bilfabrikat är liten, i varje fall långt ifrån självklar.

Till exempel är chansen att de speciellt för framaxeln på Audi R8 framtagna däcken Pirelli P Zero 245/30 R20 med tilläggsbeteckning AO (Audi Original) skulle passa som runtomdäck till den framhjulsdrivna Civic i stort sett noll.

Om man sedan sorterar ut däck som snart ska ersättas med nya versioner blir urvalet rätt tunt med sex tänkbara kandidater vid sidan av Continental SportContact 6: Bridgestone Potenza S 001, Falken Azenis FK 510, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, sprillans nya Hankook Ventus S1 evo3, Toyo Proxes Sport, Vredestein Ultrac Vorti R och inte minst fjolårets segrare på BMW M2, Michelin Pilot Sport 4 S.

Kommer Michelin att kunna dominera även på den framhjulsdrivna fronten? Ja, inte på våt vägbana i alla fall. Varken i vattenplaningsdelen eller i våtbromsning och verkligen inte i väghållningstestet kommer det nära Continental. Vid inbromsning från 80 km/h på vattenbegjuten vägbana är det 2,5 meter sämre. Falken däremot, bromsar sig närmare Continental.

Hankook, Goodyear, Vredestein och Toyo får finna sig i att hamna längre bort än Michelin. Bridgestone är alldeles för svagt genom att behöva sex meter längre bromssträcka än Continental.

Därmed kan vi gå in på detaljer när det gäller däckens förmågor i det våta. Klart är att Continental är oslagbart på bevattnad vägbana. Till "blötdjuren" får vi även räkna Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Toyo, Falken, Michelin och Bridgestone (undantaget de svaga bromsegenskaperna) samlar också poäng på våt väg. Endast det helt nya Hankook Ventus S1 evo3har riktiga svårigheter att kämpa med genom tidig vattenplaning.

Från vått växlar vi till torr asfalt. Före väghållningstestet kommer hård inbromsning. Minst tio försök från 100 km/h till stopp får varje däckset stå ut med. Det får även Hondans rejält tilltagna ventilerade och hålborrade bromsskivor göra liksom föraren som får jobba hårt.

Jämförelsen av de genomsnittliga bromssträckorna placerar Michelin i täten. Med 34,6 meter från 100 km/h till 0 km/h visar japanskt stål och franskt gummi hur effektivt man kan få en sportig serieproducerad bil att stanna. Konkurrenterna följer tätt efter. Continental, Vredestein, Hankook och Bridgestone lägger sig mellan 35 och 36 meter. Goodyear följer efter med 36,3 m. Falken och Toyo är med dryga 37 meter cirka tre meter sämre än Michelin. Det måste kunna göras bättre.

Än mer spännande blir det på den knixiga handlingbanan. De snäva kurvorna ställer höga krav på däckens greppförmåga. De snabba kurvorna testar sidgreppet och de dynamiska chikanerna avslöjar obarmhärtigt svagheter i balans och körstabilitet.

Continental är enastående på den torra banan med glasklar feedback, briljant spårhållning, bra styrprecision och hela tiden med förutsägbara fordonsreaktioner. Michelin kommer efter med utpräglade understyrningstendenser. De därigenom långsammare varvtiderna och den trögare styrresponsen placerar det ur sportig synpunkt en bit efter det dynamiska Continental. Två toppdäck som nästan hamnar lika på torr asfalt. Michelin som är lite säkrare och lugnare medan Continental står för bättre aktiva köregenskaper.

Två däck alltså som inga av de andra kommer nära. Därefter det visserligen körglada Bridgestone och det balanserade Vredestein Ultrac Vorti R. Rätt stabilt går även nya Hankook Ventus evo3men det saknar lite bett ifråga om kurvhastighet och får därmed se sig omkört av det trygga och komfortabla Goodyear. Falken och Toyo – här fattas det alltför tydligt grepp.

Sammantaget står en sak klar. Continental och Michelin ligger säkert i täten. Men i sammanräkningen ingår också egenskaper som rullmotstånd och vägbuller. När man lägger detta till de något sämre varvtiderna hamnar Michelin ganska klart efter Continental som kan inhösta testsegern. Det är därför Type R levereras med Continental.


KÖRNING PÅ TORR VÄG

BROMSNING - från 100 till 0 km/h (meter)
1. Michelin 34,6
2. Continental  35,0
3. Vredestein  35,5
4. Hankook 35,9
5. Bridgestone 36,0
6. Goodyear  36,3
7. Falken  37,2
8. Toyo  37,6
HANDLING - medelhastighet km/h, bana 2770 m
1. Continental 115,8
2. Goodyear  115,0
2. Vredestein  115,0
4. Falken 114,8
5. Bridgestone 114,3
6. Michelin  114,0
7. Hankook  113,7
8. Toyo  112,6
RULLMOTSTÅND - CR i kg/t
1. Hankook 9,0
2. Continental  9,1
3. Falken  9,4
4. Goodyear 9,5
5. Michelin 9,6
6. Vredestein  10,0
6. Toyo  10,0
8. Bridgestone  10,1
DÄCKBULLER - dB(A)
1. Toyo 72,6
2. Continental  73,2
3. Vredestein  73,4
4. Hankook 73,8
5. Michelin 74,3
5. Falken  74,3
7. Goodyear  74,4
8. Bridgestone  75,6

KÖRNING PÅ VÅT VÄG

BROMSNING - från 80 till 0 km/h (meter)
1. Continental 30,4
2. Falken  32,3
3. Michelin  33,0
4. Hankook 33,6
5. Goodyear 33,8
6. Vredestein  34,2
7. Toyo  34,5
8. Bridgestone  36,1
HANDLING - medelhastighet km/h, bana 2300 m
1. Goodyear 90,9
2. Continental  89,2
3. Falken  88,5
4. Toyo 87,8
5. Bridgestone 87,7
6. Michelin  87,0
6. Vredestein  87,0
8. Hankook  85,1
SIDOGREPP - max tväracceleration i cirkel på 42 m (i m/s2)
1. Continental 8,10
2. Goodyear  8,04
3. Michelin  7,98
4. Falken 7,93
5. Toyo 7,89
5. Vredestein  7,89
7. Bridgestone  7,88
8. Hankook  7,87
VATTENPLANING, RAKT - vattendjup 7 mm (km/h)
1. Toyo 80,8
2. Bridgestone  76,8
3. Falken  76,5
4. Goodyear 75,6
5. Continental 75,4
6. Michelin  75,2
7. Vredestein  75,0
8. Hankook  73,5

 

VATTENPLANING, KURVA - max tväracceleration i cirkel på 200 m, djup 7 mm (m/s2)
1. Bridgestone 2,62
2. Continental  2,60
3. Toyo  2,50
4. Michelin 2,42
5. Falken 2,41
6. Vredestein  2,39
7. Goodyear  2,36
8. Hankook  2,17

Noggrann mätning av bland annat hastigheten i olika avsnitt kräver väl fungerande testapparatur.

 

Bearbetning: Torbjörn Lundgren
Foto: Dino Eisele