Just nu: Läs vår granskning om BMW:s motorbränder gratis

Flera av BMW:s vanligaste modeller har drabbats av ett allvarligt fel som i värsta fall kan leda till brandrisk. Problemet drabbar långt ifrån alla BMW-ägare, men vi på auto motor & sport har pratat med flera ägare som råkat ut för brand.

Vi har granskat motorbränderna i flera uppmärksammade artiklar. De är exklusiva för våra Premiummedlemmar, men nu väljer vi att öppna upp dem helt gratis i två veckor – så alla kan ta del av informationen.

I artiklarna kan du bland annat få reda på vad felet beror på, läsa BMW:s kommentarer och vittnesmål från ägare som råkat ut för motorbrand.

Efter att vi skrivit en artikel om att BMW inte ger några svar över huvud taget om motorbränderna verkar det nu som att kontrollerna av de drabbade bilarna är igång.


I augusti skrev vi vår första artikel om BMW:s motorbränder. Då hade felet varit känt i flera års tid, men det var först då som BMW fått reda på vad det berodde på.

Återkallelsen omfattade 13.500 bilar i Sverige och 320.000 bilar i Europa.

I oktober utökades återkallelsen. Nu skulle 1,6 miljoner bilar kontrolleras i en "teknisk kampanj", varav ungefär 35.000 i Sverige.

Någon månad senare försökte vi få svar av BMW om motorbränderna som innebar att tusentals svenska bilägare måste få sin bil kollad. Vid det här laget hade vi fått flera vittnesmål från ams-läsare som råkat ut för brand.

"Det var tråkigt att se vår bil brinna upp minst sagt, helt i onödan. Vår dotter tog händelsen hårt men mår bättre nu. Hon tänkte på naturen och djuren som fick giftig rök på sig. Men att behöva kliva ur bilen på E4:an när medtrafikanterna blåser förbi i 110 km/h är inte ofarligt", sa en ägare.

I slutet av förra året följde vi upp BMW:s löften om att tusentals bilar skulle kontrolleras i samband med service. Det visade sig att BMW hade brist på reservdelar, och att reparationerna dröjt.

Vi tog också reda på vad som gäller hos Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för drabbade bilägare.

I maj 2019 kom äntligen beskedet att BMW börjat åtgärda vissa bilar. Vi dubbelkollade med de auto motor & sport-läsare som satt betyg på sin BMW i vår begagnatdatabas, som i nuläget innehåller fler än 50.000 bilbetyg.

Även där visade det sig att flera BMW-ägare fått sin bil kollad. Men det finns även en stor mängd BMW-ägare som inte fått sin bil kollad än.

"Brandincidenter med BMW-bilar är extremt sällsynta. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom", påpekar BMW:s svenska informationschef Peter Maier.

Vår granskning av BMW:s motorbränder är ett exempel på granskande journalistik som ingår i Premiummedlemskapet. Det innebär att våra Premiummedlemmar alltid kan läsa den typen av artiklar först. Som Premiummedlem kan du också söka bland alla ägarnas betyg i begagnatdatabasen. Du kan bli Premiummedlem direkt här.