Stor köpguide: Suvarna du ska välja – och undvika

Premium Allt fler bilköpare väljer en suv istället för en "vanlig" modell – och nu finns det fler än någonsin att välja på. Här går vi igenom 13 populära modeller och utser bästa valet.

Här är modellerna som ingår i köpguiden:

✔ Skoda Kamiq eller Karoq
✔ Mazda CX-30 eller CX-5
✔ Jaguar I-Pace eller F-Pace SVR
✔ Audi Q3 eller Q3 Sportback
✔ Kia e-Soul eller e-Niro
✔ Porsche Macan eller Cayenne
✔ DS 3 Crossback eller Citroën C5 Aircross
✔ Range Rover Evoque eller Velar
✔ Volkswagen T-Cross eller T-Roc
✔ BMW X7 eller X5
✔ Cupra Formentor eller Ateca

Volvo XC40 mot Volvo XC60

Volvo inför laddhybridtekniken såväl på en lägre som en högre prisnivå.

XC40.

XC60.

I slutet av året kommer Volvo göra sina laddhybrider lite billigare (om än inte mycket). Först kommer XC60, som ett alternativ till T8 (390 hk, 710 000 kronor), i versionen T6 Twin Engine AWD (300 hk) för ungefär 640 000 kronor.

Samtidigt kommer också den 26 centimeter kortare XC40 som T5 Twin Engine vilket sänker priset till ungefär 530 000 kronor. Förutom mindre utrymmen måste man då också försaka fyrhjulsdriften. Men när det gäller kraft (262 hk och 425 Nm) saknas inget hos drivpaketet med trecylindrig bensinmotor och elmotor.

Då kvalitet och säkerhet ligger på samma höga nivå framstår XC40 som det bättre valet.

Facit: För fördelarna hos XC60 med mer plats och fyrhjulsdrift tar Volvo bra betalt, trots att det snart kommer en billigare hybridversion. Med smärre inskränkningar erbjuder den mindre XC40 ett liknande paket till ett överkomligare pris.


Mercedes GLC eller GLE/GLB

På Mercedes rikhaltiga suvpalett får den coupéinspirerade GLC nu konkurrens inte bara ovanifrån utan snart även underifrån.

GLC.

GLE och GLB.

Mercedes GLC lanserades 2015 och har blivit riktigt populär. Förutom det större syskonet GLE som nyss visats upp i ny version får den också intern konkurrens från nya modellen GLB i november.

Visserligen blir den något kortare men trots det rymligare vilket gör att den framstår som mer attraktiv. 

I första hand beror detta på den något kantiga formen som ger utrymme för en tredje sätesrad baktill. Dessutom på att man lånat drivkonceptet från A-klass med framhjulsdrift och tvärställd motor.

Priserna för 180-modellen med bensinmotor på 136 hk börjar vid cirka 340 000 kronor, en 220 d 4Matic är runt 100 000 kronor dyrare. Motsvarande GLC kostar efter faceliften med MBUX-multimedia-system (från sommaren 2019) ytterligare 50 000 kronor men erbjuder då mer komfort och de modernaste motorerna inklusive en V6 och en AMG-V8. 

Den nya raka sexan är tillgänglig först i GLE liksom det fantastiska chassit E-Active Body Control som kostar drygt 75 000 kronor extra. Även utan detta blir den knappt 150 000 kronor dyrare än en jämförbar GLC.

Facit: När det gäller mycket utrymme och fördelaktigt pris lönar det sig att vänta på GLB. GLE är den perfekta långrese- och dragbilen (upp till 3,5 ton) med fantastisk komfort, men den är tung och dyr. Därför är fortfarande GLC den bästa allroundsuven.


Skoda Kamiq eller Karoq

Bara när det gäller storlek och pris är Kamiq den efterlängtade Yeti-efterträdaren.

Kamiq.

Karoq.

Med en längd på 4,24 meter och priser från cirka 190 000 kronor kommer nya Skoda Kamiq från sensommaren följa i den omtyckta Yetis fotspår – även om denna crossover i fråga om lastvolym (400 till 1 395 liter), flexibilitet och motorutbud inte når samma nivå som den 16 centimeter högre företrädaren.

Den som vill ha mer plats (479 till 1 810 liter), tre individuellt justerbara stolar baktill, mer än 115 hk (TDI) eller 150 hk (TSI) liksom fyrhjulsdrift måste välja den 14 cm längre Karoq för minst 230 000 kronor. Den mer påkostade MQB-plattformen ger möjlighet att välja fler förarhjälpmedel och mer omfattande infotainmentsystem, plus tillvalet fyrhjulsdrift.

Facit: Den som bara vill ha en prisvärd mindre bil med suvutseende och något förhöjd sittställning kan nöja sig med Kamiq. Med högre krav på utrymmen, flexibilitet och motoralternativ väljer man med fördel Karoq.


Mazda CX-30 eller CX-5

Design som sticker ut och mer utrustning mot utrymme och mångfald.

CX-30.

CX-5.

Nya CX-30 är 15 centimeter kortare och lite lägre än CX-5 och den har märkbart mindre innerutrymmen och 430 liter bagageutrymme istället för 494. Men siffror är bara en sida av saken. Den andra heter utseende och där är denna Mazdas mellan-suv överlägsen.

Medan den större modellen är helt inriktad på utrymmen framstår den mindre som sportigare och med högre kvalitetskänsla ger den ett elegantare intryck. Dessutom har den färre motoralternativ men mer utrustning till ett pris som ligger i nivå med en standardutrustad CX-5. Så i detta fall är den mindre modellen mer raffinerad.

Facit: Som familjebil med mer utrymme, komfort och olika drivsätt blir CX-5 förstahandsvalet. Den mindre CX-30 övertygar däremot framför allt genom sin attraktivare design och sportigare känsla.


Jaguar I-Pace eller F-Pace SVR

Ljudlös kraft hämtad från eluttaget ställs mot traditionell hybridlösning.

F-Pace SVR.

I-Pace.

Jaguar håller tempot uppe – inte bara med sportvagnar och sedaner. I den senaste versionen med kompressormatad V8-motor accelererar F-Pace som första hybridsuv helt odramatiskt till 100 km/h på mindre än fem sekunder.

Däremot känns ljudnivån, växlingarna och förbrukningen hos SVR gammalmodiga. I synnerhet som den mindre I-Pace tack vare sin eldrift har lika mycket utrymmen och dessutom ett coolare utseende.

Visserligen räcker en laddning, beroende på körsätt och årstid, för högst 37 mils körning och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Den 200 000 kronor dyrare F-Pace tillåter en toppfart på 283 km/h men man kan fråga sig varför.

Facit: Det är klart att V8-ljud och kraften hos F-Pace SVR attraherar men pris och förbrukning är avigsidor. Då passar den tysta, coola och billigare I-Pace bättre i tiden och för Jaguar.


Audi Q3 eller Q3 Sportback

Attraktivt utseende mot större nyttovärde och lägre pris.

Q3 Sportback.

Q3.

Till skillnad från A3 och A5 innebär tillägget Sportback hos Q3 inte fyradörrarsmodell utan en coupéliknande suv med lägre taklinje och lägre vindruta och sidofönster. Detta kostar naturligtvis takhöjd men ger tillsammans med andra utseendemässiga förändringar som större luftintag och hjul (upp till 21 tum) ett sportigare utseende.

Eftersom yttermått, chassi och drivsystem är hämtade från vanliga Q3 håller sig prisökningen inom rimliga gränser (cirka 20 000 kronor).

Facit: För ett pristillägg på 20 000 kronor finns Q3 med dubbelkopplingslåda – eller, efter sommaren, som Sportback. Då den flackare profilen knappast innebär några nackdelar är valet en smaksak.


Kia e-Soul eller e-Niro

Samma eldrift men olika storlek.

e-Soul.

e-Niro.

Leveranstid på ett år hävdar för närvarande Kiahandlarna när det gäller Niro med eldrift. Men samma teknik finns inom kort även i nya Soul som med 4,2 meters längd inte erbjuder mycket sämre utrymme för passagerare och bagage (315–1 339 istället för 451–1 405 liter) än den bara 18 centimeter längre brodern.

Till och med valet mellan två batteristorlekar (39 eller 64 kWh) med motsvarande räckvidder (omkring 28 eller 45 mil) är detsamma.

Däremot finns en valmöjlighet mellan el- och hybriddrift för Niro. Kort leveranstid gäller endast för de bägge hybriderna då man måste vänta minst nio månader även på e-Soul. Detta på grund av att batteritillgången fortfarande är begränsad.

Facit: Med omkring 20 000 kronor lägre pris och något kortare leveranstid är idag e-Soul det bästa valet. Emellertid erbjuder Niro mer plats och lättare tillgängliga hybridversioner.


Porsche Macan eller Cayenne

Det uppdaterade mindre syskonet är den starkaste rivalen till Cayenne.

Macan.

Cayenne.

Här blir den sakkunniga förvånad och lekmannen överraskad: Förutom att Macan S är mindre, lättare och starkare än Cayenne, med samma treliters V6-turbomotor, behöver den enligt tillverkaren en tiondels sekund mer till 100 km/h och toppfarten är "bara" 254 istället för 265 km/h.

Bränsleförbrukningen (8,9 istället för 9,2 l/100 km) ligger dock under den för storasyskonet och Macan i standardutförande är omkring 100 000 kronor billigare. 

Cayenne är inte bättre utrustad och de större måtten ger knappast så mycket större innerutrymmen utan snarare något sämre köregenskaper. Även om båda två tillhör tillverkarens kärnmodeller är Macan den bättre Porschesuven.

Facit: Sin topplacering som Porschesuv försvarar Cayenne med mer plats och med sin hybridversion, i övrigt är den mindre och mer dynamiska Macan det bättre valet.


DS 3 Crossback eller Citroën C5 Aircross

Litet designobjekt mot hög komfort och generösa utrymmen.

DS 3 Crossback.

C5 Aircross.

För 2 000 kronor mer erbjuder nya DS 3 Crossback (från 235 000 kronor) betydligt mindre coupé- och bagageutrymme än den 38 centimeter längre, och med ett bredare motorutbud försedda, C5 Aircross från moderbolaget Citroën. Dessutom har den i grundutförande bara 100 hk mot 131 för C5 Aircross.

Man måste vara stor entusiast av den extravaganta designen hos DS med dess stora individualiseringsmöjligheter för att föredra Crossback framför den långt ifrån färglösa Aircross. Endast i stadstrafik känns den mindre som ett bättre val.

Facit: DS 3 Crossback tar poäng som behändigare, mer extravagant citysuv men i alla andra avseenden är den rymligare och komfortablare C5 Aircross klart överlägsen.


Range Rover Evoque eller Velar

Utpräglad stadsbil mot komfort och elegans.

Evoque.

Velar.

Trots uppdaterat utseende, förfinad interiör och utökad offroadkompetens hos nya Evoque förblir rangordningen inom märket densamma: Den 43 centimeter längre Velar har betydligt mer innerutrymme och bagagekapacitet liksom mer potenta motorer upp till V6-diesel eller bensin-V8 med kompressor.

Grundpriset för Velar (560 000) ligger 185 000 kronor över det för Evoque och även med samma drivsystem kostar den mellan 70 000 och 120 000 kronor mer. Den stora fördelen med den mindre modellen är dock att den erbjuder full Range Rover-känsla även i en bil för stadstrafik.

Facit: I fråga om plats och effekt är Velar fortfarande överlägen men om inget av detta är utslagsgivande är den nya, och betydligt billigare, Evoque ett bättre val. Den tar till vara det märkestypiska trots att den är kompaktare med dimensioner mer i tiden.


Volkswagen T-Cross eller T-Roc

Mindre skillnader i pris och storlek än i fråga om utrustning.

T-Cross.

T-Roc.

Genom införandet av nya T-Cross sträcker sig nu VW:s suvutbud ända ned till småbilsklassen även om avståndet i såväl pris som format till T-Roc är mindre än hos gendonatorerna Polo och Golf.

Den tolv centimeter kortare nykomlingen erbjuder knappast mindre plats, och kostar med 1,0 TSI på 115 hk bara 9 000 kronor mindre än T-Roc om man beställer den med klimatanläggning som tillval.

Å andra sidan får man en enklare men skjutbar baksätessoffa. T-Roc har däremot högre materialkvalitet, ett större motorurval och extrautrustning som sträcker sig ända till fyrhjulsdrift. Vill man spara pengar gäller det att avstå från allt detta.

Facit: Som prisvärt suvalternativ till en småbil kommer säkert T-Cross att bli uppskattad. T-Roc kvalificerar sig genom bättre upplevd kvalitet och större variationsmöjligheter.


BMW X7 eller X5

Utan tillval kostar den nya X7 bara 25 000 kronor mer.

X7.

X5.

Den som inte skräms av den kraftfulla fronten hos X5, har nog heller inga problem med det massiva bakpartiet hos den 23 cm längre X7. Att göra ett noggrant övervägande kan löna sig här då den förlängda USA-versionen är ett alternativ även i Europa.

Prisfördelen på omkring 150 000 kronor för X5 sjunker nämligen till moderata 25 000 om man väljer bort extrautrustning som head up-display, luftfjädring och 20-tumshjul. Även den som sällan använder den tredje sätesraden kan ha nytta av det generösa utrymmet och den bättre komforten.

Facit: För ett förvånansvärt litet pristillägg erbjuder X7 sju fullvärdiga sittplatser, lyxigare utrustning och ännu mer komfort. X5 är däremot smidigare och därmed mer lättkörd.


Cupra Formentor eller Ateca

Den kommande suvcoupén har ett utseende som matchar köregenskaperna.

Formentor.

Ateca.

Det ska medges att än så länge är den på Ateca baserade Formentor bara ett koncept, men ett koncept som ska gå i serieproduktion redan 2020. Och detta inte som Seat utan hos undermärket Cupra.

Liksom det egna utseendet representerar chassit mer dynamik än vad den högre och rymligare Ateca kan erbjuda.

Laddhybriden i konceptet med 245 hk och fem mils elräckvidd, liksom bensinmotorn på 300 hk och fyrhjulsdrift, kommer däremot finnas för båda. Personligt tyckande får därför fälla utslaget om man vill betala pristillägget utöver vad Cupra Ateca kostar (idag 430 000 kronor).

Facit: Cupra Ateca är visserligen en bra och stark suv men inte särskilt känslosam. Om Formentor förmår eliminera dessa brister från 2020, då kan pristillägg och extra leveranstid vara motiverade.


Av Bernd Stegemann
Bearbetning: Bengt Dieden och Erik Söderholm

Illustrationer: Christian Schulte