Volvos plan: Här är nyheterna som ska utmana tyskarna

Premium Att det går bra för Volvo har antagligen inte undgått någon. Vår svenska stolthet har varit på stadig uppgång sedan Geelys köp av koncernen och förra året passerades drömgränsen 600.000 bilar. Här är nyheterna som ska ta Volvo in i framtiden – och hålla premiumtyskarna borta.

Volvos plan: Här är nyheterna som ska utmana tyskarna

Premiumtyskarna har fått en tuff konkurrent i form av Volvo. 2010 lyckades den lilla uppstickaren från Hisingen sälja 373.000 bilar, och nu är alltså drömgränsen 600.000 bilar nådd.

Men efter Geelys köp började försäljningen öka och varumärket har fått ett välbehövligt lyft. 2018 såldes inte mindre än 642.000 bilar. Det är visserligen inte ens en tredjedel av de försäljningsvolymer som Audi, BMW och Mercedes kan ståta med, men så är Volvos modellutbud även betydligt mindre än konkurrenternas. När V40-modellen fasas ut snart finns endast XC40/60/90-modellerna samt sedanerna och herrgårdsvagnarna ur 60/90-serien kvar.

I den här artikeln avslöjar vi:

• Tyska premiumtillverkarnas styrkor jämfört med Volvo.
• Nyheterna som dyker upp i ansiktslyfta Mercedes E-klass och Audi A6.
• Volvos planer kring dieselmotorn och laddmodeller.
• Den nya säkerhetstekniken – jämfört med konkurrenterna.
• Bakgrund kring Geely och koncernchefen Li Shufu.
• Volvos framtida plattformar.


Tyskarnas styrkor

Dessa säljer dock som smör i solsken, inte minst tack vare den skandinaviska designen som klarar sig utan jättegap i fronten eller överdimensionerade och tokkromade kylargrillar. Det avskalade och rena yttre tilltalar köparna på kontinenten och det märks framför allt i läsaromröstningarna där Volvo tar jättekliv framåt.

Volvos andrahandsvärde är riktigt bra, inte bara i Sverige utan också i resten av Europa. Det gällde däremot inte när auto motor & sport jämförde tyskarnas premiumvagnar med de svenska kronjuvelerna. Främst på chassisidan fanns en hel del att gnälla över.

En annan kritikpunkt gäller drivlinorna. Medan tyskarna erbjuder en uppsjö av fyr-, sex-, åtta- och även (i ytterst sällsynta fall) tolvcylindriga motorer får Volvoköparen hålla till godo med fyrcylindriga kraftkällor över hela registret. Hisingens stolthet kan inte heller riktigt konkurrera med bekvämligheten i en Mercedes eller sportigheten hos en BMW 5-serie. Nästa års facelift kommer knappast att åtgärda dessa punkter, Volvo satsar istället på uppdaterade strålkastare, en fräschare interiör samt nya kulörer.

Mercedes E-klass kommer i ansiktslyft utförande med ny front, nytt infotainmentsystem och röststyrning.

Lyft för Mercedes, Audi och BMW

En aning futtigt kan tyckas, speciellt när man kikar på vad konkurrenterna har för sig inför de stundande uppdateringarna.

• Mercedes E-klass får exempelvis en helt ny front i samma stil som CLS, infotainmentsystemet MBUX samt en splitterny farthållare som reagerar på trafikinformation i realtid.

• BMW 5-serie är fortfarande så pass ny att det knappast behövs en uppdatering.

• Men Audi A6 får däremot ta del av en nyutvecklad Level 3-trafikassistans samt ny laddhybridteknik. Beroende på marknad får storsäljaren antingen fyr- eller sexcylindriga hybriddrivlinor (252 till 449 hk). Laddhybriderna kan för tillfället bara köras fyra mil på el, men den elektriska räckvidden borde öka till ungefär tio mil efter faceliften.

Fasar ut dieselmotorn

Volvos framtidsvision ser inte annorlunda ut: fram till 2025 vill tillverkaren producera en miljon elektrifierade bilar och har som ett av de första bilmärkena på marknaden börjat fasa ut dieselmotorn – redan nya S60 får klara sig helt utan dieselspis.

Hos Mercedes och BMW har man ännu inte yttrat sig om avvecklingen av dieseln, men däremot ska Audi presentera den sista oljebrännargenerationen 2028.

Tekniskt sett väljer Volvo en annan väg än tyskarna. I de mindre CMA-modellerna sitter elmotorn i växellådan, i 60/90-serien däremot på bakaxeln. Batteripaketet ligger dock alltid i kardantunneln och därför saknas fyrhjulsdrift i XC40-laddhybriden och i XC90 finns bara elektrisk fyrhjulsdrift.

Självklart är utrymmet i kardantunneln ytterst begränsat vilket inte minst visar sig i batteripaketet som har en maximal kapacitet av upp till endast 10,4 kWh. För de stora modellerna i paletten innebär det en elektrisk räckvidd på fyra mil. Enligt Volvo kan vi vänta oss högre kapaciteter inom en snar framtid, men redan nu har exempelvis en BMW X5 laddhybrid en kapacitet på 24 kWh vilket översätts till en utsläppsfri räckvidd på hela åtta mil.

Tyskarna har fler drivlinor

Mercedes laddhybrid E 300 de har Mercedes till och med något så exotiskt som en diesel med hybridteknik i modellfloran. När det gäller sparsamma och potenta drivlinor inom en överskådlig framtid ligger alltså tyskarna ännu i täten.

Redan 2025 lovar Volvo att åtminstone hälften av alla sålda bilar ska vara rena elbilar. Inte ens Tysklands miljöförkämpe numero uno, Volkswagen, har lika djärva planer. Volvos första elbil ska släppas i maj nästa år under Polestars flagg, men bygger på samma elektriska CMA-plattform som den helt eldrivna XC40 som presenteras i slutet av 2020.

Tack vare ett 78 kWh-batteripaket klarar Polestar 2 en räckvidd på 50 mil. En avskalad instegsversion kommer några månader senare och ska framför allt prismässigt konkurrera med Tesla Model 3.

Tillsammans med den kommande suven Polestar 3 vill Polestarchefen Thomas Ingenlath årligen sälja mer än 100.000 bilar. För att uppnå sin "50-procents-vision" kan man spekulera om att även Volvo sätter ett pris för den första eldrivna XC40 på under 400.000 kronor. 

Ny säkerhetsteknik

Volvos ledstjärna har sedan urminnes tider varit säkerhet och inte heller de nya generationerna gör avkall på detta. Nollvisionen börjar 2020 och innebär att ingen människa ska dö eller skadas svårt i en ny bil från tillverkaren – ett extremt ambitiöst mål.

Visserligen jobbar samtliga biltillverkare mot samma mål i och med utvecklingen av autonoma pilotsystem, men om man någonsin kommer att uppnå det är oklart.

En del i Volvos plan är att sänka bilarnas toppfart till 180 km/h redan nästa år. De tyska premiumtillverkarna satsar däremot på kompetenta chassin som har tillräckligt med säkerhetsreserver även i 250 km/h. Det är visserligen betydligt dyrare än Volvos metod, men stärker däremot märkesimagen. För Volvo verkar hastighetssänkningen i första hand handla om besparingar för att kunna utveckla alternativa drivlinor samt autonoma förarassistanser. 

Medan Volvo knappar in på konkurrensen ligger de dock inte på latsidan utan letar ständigt efter nya vägar mot en mobil framtid. Det har faktiskt gått så långt att till och med ärkerivalerna Mercedes och BMW arbetar tillsammans för att hitta nya affärsmodeller. Framtiden blir alltså tveklöst spännande för oss.

Geely är koncernens kapital

Redan från första början var Geelychefen Li Shufus plan att etablera ett kinesiskt premiummärke, vilket dock visade sig vara svårare än man först trodde.

Första försöket var märket Emgrand som misslyckades kapitalt och gick sitt öde till mötes 2014.

I juni 2018 presenterade Geely en helelektrisk mellanklassuv vid namn Emgrand GSE. I april 2019 visades slutligen konceptbilen Preface, en sportig sedan med premiumambitioner som tydligt visar att Shufus mål är att etablera sig globalt med hjälp av design.

Li Shufu grundade Geely i november 1986, är medlem i det kommunistiska partiet och ledamot i den politiska konsultativkonferensen, ett av de tyngsta utskotten i Kina.

Enligt Forbes uppgår Li Shufus privata förmögenhet till 17 miljarder dollar.

Med Prefacekonceptet vill Shufu profilera Geely som ett premiummärke.

Så står sig Volvo mot konkurrenterna

Jämfört med Audi, BMW och Mercedes är Volvo allt annat än en storspelare, sett till volym. Men med Geelykoncernen i ryggen knappar Volvo långsamt men säkert in på konkurrensen.

Säkerheten – mot konkurrenterna

Audi – kan mycket mer än man får. Samtliga sensordata samlas i en central styrmodul för assistanssystemen. Rent teoretiskt skulle man därmed kunna köra helautonomt enligt Level 3, men det tillåter reglerna inte än.

BMW – omfattande assistanssystem. BMW kombinerar farthållaren och avstånds- och filhållningsassistansen till ett intelligent system, och levererar samtidigt varning för korsande trafik samt kollisionsvarnare för säkrare parkering.  

Mercedes – massvis med assistanssystem med ett saftigt pris. Nya E-klass får aktiv köassistans som kan bromsa själv och till och med bana väg för räddningsbilarna. Även varning för korsande trafik samt urstigningsassistans som identifierar cyklister finns tillgängliga.

Volvo – assistans via molnet. Från och med år 2020 har samtliga nya bilar en begränsad toppfart på 180 km/h. I Europa får alla nya Volvo två nya säkerhetsfinesser som via molnet varnar andra Volvoförare för risker och olyckor och till och med lokal halka.

Volvos två plattformar

Tekniskt sett liknar plattformarna CMA och SPA varandra, de enda skillnaderna handlar om storleken och möjligheterna till elektrifiering.

CMA – Kompaktplattformen har utvecklats gemensamt med Geely. Förbränningsmotorn monteras på tvären ovanför framaxeln av McPhersontyp och kan även driva multilänkaxeln mekaniskt. Dessutom är plattformen förberedd för hybriddrift och batterier i kardantunneln.

XC40 är Volvos hittills enda modell på CMA-plattformen finns med tre- och fyrcylindriga motorer, fram- och fyrhjulsdrift, manuell eller automatväxlad. Laddhybriden kommer under sommaren.

GEELY FY11 – designad i Shanghai skulle suvcoupén även kunna vara en vägvisare för Volvo. V40:s efterföljare blir en crossover, ett coupéderivat vore mer än logiskt.

LYNK & CO 03 – är en bil som Volvo inte längre bygger: en kompakt sedan på CMA-plattform. Till sommaren 2020 kommer märket även att erbjuda sedanen med hybriddrift i Europa.

POLESTAR 2 – Volvos första riktiga elbil presenteras under undermärket Polestars flagg och kommer till handlarna i maj 2020. Med dubbla elmotorer och 408 hk ska Polestar 2 konkurrera med Tesla Model 3.

ELBILAR – CMA-plattformen är förberedd för helelektrisk drivning. Batteripaketet finns i golvet såväl som i kardantunneln, motorerna sitter på var sin axel.

Den större plattformen presenterades redan 2014 men används inte än av andra märken inom koncernen. Ovanligt för segmentet: endast fyrcylindriga kraftkällor. Hybridversionens batteripaket sitter i kardantunneln med endast elektrisk fyrhjulsdrift (XC90 T8 med 390 hk).

XC90 var Volvos första bil som byggde på SPA-plattformen. Toppmodellen T8 använder sig av en fyrcylindrig bensinmotor med dubbelturbo samt en elmotor på bakaxeln. I samband med en efterföljare 2022 kommer man också för första gången att använda sig av SPA II-plattformen. SPA II blir även förberedd för helelektrisk framdrivning, antagligen med Polestar 2 som förebild.


SKALNINGSMÖJLIGHETER

Precis som Volkswagens MQB-plattform definieras bägge plattformarna av framför allt ett mått, den mellan A-stolpens bas och framhjulens centrum. Resterande mått som axelavstånd, bredd, överhäng samt hjulstorlek är däremot flexibla.

LADDHYBRIDTEKNIK

Båda plattformarna har batterier i kardantunneln. Därför kan man endast erbjuda elektrisk fyrhjulsdrift för hybridversionerna (aktuellt bara för SPA-bilarna). Kommande XC40 PHEV har däremot elmotorn på framaxeln och driver därmed endast med framhjulen. 

Eldrift finns för närvarande endast till CMA-plattformen. Den första elbilen, Polestar 2, får dubbla motorer och fyrhjulsdrift, något som med all säkerhet även gäller kommande XC40 med eldrift. 


Sammanfattning: Det hettar till i premiumsegmentet

Kan Geely verkligen hota de tyska premiumtillverkarna med hjälp av Volvo? Svenskarna siktar 2020 mot en global försäljning på 800.000 bilar och även dotterbolagen Polestar och Lynk & Co. har ambitiösa mål. 

Upp till de två miljoner bilar som både BMW och Mercedes säljer årligen når Geely inte på långa vägar – än. Geely har nämligen tack vare sina olika märken ett globalt nätverk av utvecklingsresurser och försäljningsnät och därmed de bästa förutsättningarna att bli en världsomspännande storspelare. 

Det skulle inte varit något problem för Audi, BMW & co. men Shufu har andra planer. Geelyägaren vill skapa sitt eget premiummärke och satsar i första hand på Volvo. 

Även Geely-märket har premiumambitioner. Med smarta uppköp och en mängd kompetenta partners som Google, Daimler, Uber och Waymo rusar den kinesiska koncernen mot en framtid där de tyska paradgrenarna som effekt, chassi och hastighet spelar en allt mindre roll. 

När väl Geelys planer får fäste i hemlandet och lyckas flytta köparnas fokus från "Made in Germany" till inhemska lyxprodukter får de tyska giganterna allvarliga problem på världens viktigaste marknad. Men tyskarna kan trösta sig med att hemmapubliken fortfarande är trogna märkesköpare. 

De tyska tillverkarna lär behåller sin ledning när det gäller kvalitet och chassiteknologi och anstränger sig dessutom för att hitta nya partners och affärsmodeller. 

Volvos beslut att dra ned på topphastigheten har inte mottagits med välvilja från köparnas sida. Man kan tycka att vuxna människor borde få välja topphastigheten på sin bil. Volvo förblir ett lite udda märke på kontinenten och deras uppåtgående trend kommer med all säkerhet att fortsätta. 

Volvo är ett spännande alternativ till de tyska giganterna – varken mer eller mindre.

Bearbetning: Tobias Mersinger
Illustrationer: Christian Schulte