Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"

Premium Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör.

Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
Foto: Peter Gunnars

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Importen av äldre och skitiga dieselbilar ökar – samtidigt som nybilsförsäljningen faller! Överbeskattningen av oss bilister skenar dessutom. 

Ärligt talat anser jag att vi har gått över rimlighetens gräns för hur dyrt våra politiker tycker det ska vara att köra bil. Låt oss ta en helt vanlig Volvo XC60 T4 som ett exempel. 

På två år har den årliga kostnaden för drivmedel och skatt ökat med över 12.000 kronor om man kör 2.000 mil per år. Från och med 1 januari 2020 ska bilägaren ut med ytterligare tusen skattade kronor i månaden. Samma bil, lika många mil.

10.000 om året för en XC60

Under de tre första åren landar skatten för en ny XC60 på närmare 30.000 kronor – innan du kört en meter. Lägg till bensin och summan blir nästan 120.000 kronor! Av dessa är nästan 80.000 skatt. 

Ska vi vara noggranna lägger vi in 76.000 kronor i moms på bilen, så skattmasen får snudd på 160.000 kronor.

Tro inte att småbilar slipper undan. Från årsskiftet ökar kostnaden att äga och köra en liten Audi A1 med 35 procent, eller över 5.000 kronor per år.

Förklaringen är givetvis det nya sättet att beräkna bränsleförbrukning – WLTP. Skatten är som bekant koldioxidberoende och när förbrukningen ökar i teorin höjs den årliga skatten. Tillsammans med de rekordhöga bränslepriserna kan resultatet som sagt bli förödande för bil-Sverige.

"Inte okej"

En så stor skattehöjning på grund av en teknisk förändring på EU-nivå är inte okej. Visst kan man tycka att det här ytterligare påskyndar omställningen till elektrifierade bilar, men de är fortfarande dyra att köpa och väntetiderna är långa. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med laddbara bilar att leverera till landets tjänstebilister. Resultat? Köparna väntar. Skattehöjningen betyder dessutom att förmånsvärdena höjs.

Laddhybriderna som ska sätta fart på övergången till elbilar drabbas dessutom av sänkt bonus på mellan 5.000 och 10.000 kronor. Är det rätt politik?

Vanligt folk kommer se sig om efter en begagnad bränslesnål bil med låg skatt (registrerad före 1 juli 2018) – vilket är detsamma som en dieselbil, och sådana finns i överflöd ute i Europa. Men de bilarna har inte modern avgasrening utan är förhållandevis skitiga. 

Volvos Sverigechef Kristian Elvefors skrev i en debattartikel i Dagens Industri att de nya reglerna betyder att bara en av Volvos alla laddhybrider får bonus. Riktigt så illa blir det nog inte, eftersom jag inte tror att WLTP-beskattningen kommer utgå från den högsta nivån utan från "blandad körning".

Men det belyser allvaret i branschen. När försäljningen faller får bilsäljare och bilföretag det tufft och svenska folket kommer köra runt med äldre, smutsigare bilar.

Högre elbilsbonus

Lösningen på problemet är självklart att anpassa beskattningen utifrån de nya WLTP-siffrorna – vilket jag verkligen hoppas att våra politiker gör.

Samtidigt anser jag att bonusen på elbilar bör höjas rejält samtidigt som elbilar även måste premieras som begagnade – exempelvis med lägre trängselskatt i Göteborg och Stockholm. Det finns inget som lockar svensken mer än en sparad krona.

Att subventionera försäljning av nya elbilar och sedan se på när de som begagnade exporteras ut ur landet – vilket sker nu – är vansinne.

Kanske skulle också elbilar under några år ge högre reseavdrag, så de som bilpendlar långt får ihop kalkylen och inte kan motstå ett elbilsköp även om inköpspriset är högt. Tänk vilken vinst för klimatet om de som långpendlar går över till ren eldrift! Det skulle också påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur. 

Som det ser ut nu blir det tvärnit i bilförsäljningen den 1 januari 2020 – och det tjänar ingen på.