Långresa med Tesla Model 3: "Smidigare och snabbare än Audi"

Premium Tidigare i år körde vi på långresa med Audi e-tron till fjällen. Med Tesla Model 3 är det plötsligt passagerarna som sätter begränsningen, inte bilen eller laddarna i sig. Häng med på en tur genom elbils-Sverige.

Långresa med Tesla Model 3: "Smidigare och snabbare än Audi"

Start i Uppsala

Planen var egentligen att göra en någorlunda direkt jämförelse med den långresa vi gjorde med Audi e-tron tidigare i år. Vi bokade därför en Tesla Model X på sommardäck till det här reportaget.

Men precis före avfärd skiftade väderprognosen till att innehålla både snö och minusgrader under resan. Därför tog vi det säkra före det osäkra, samtidigt som det innebar att vi var tvugna att byta bil till en Model 3 Performance som fortfarande rullade på friktionsdäck.

Eftersom jag inte har någon laddmöjlighet hemma fick Teslan sova över i ett publikt parkeringsgarage natten före avresan, för att få fullt batteri. Det bästa är att garaget har en låg nattaxa och dessutom bjuder på strömmen. Väldigt generöst. Fast man undrar hur länge till det kommer att fortsätta när elbilarna börjar dyka upp i stor mängd.

Till skillnad från förra gången är vi nu två personer och har en helt fullpackad bil – baksätet är fällt och lastgolvet maximalt utnyttjat. Men förutsättningarna är ändå ganska gynsamma jämfört med Audiresan. Yttertemperaturen ligger omkring 15 grader vid start, vädret är halvklart och vägarna torra. Eftersom Model 3 är en mindre, lättare och snålare bil än e-tron borde den ha alla möjligheter att klara resan snabbare.

Vi matar in Åre som destination i bilens navigation. Systemet föreslår automatiskt ett enda laddstopp längs vägen, närmare bestämt på Superchargerstationen i Sundsvall. Enligt beräkningarna ska vi komma fram dit med 13 procents laddningsgrad och behöva ladda i 50 minuter innan vi kan åka vidare. Då ska vi nå Åre med 13 procent kvar i batteriet och hela resan ska ta sju timmar och 18 minuter.

Det är bara drygt en halvtimme längre än vad Google Maps säger att det ska ta att köra samma sträcka utan att stanna. Ganska optimistiskt, tycker vi. Ska bli spännande att se vad sanningshalten är i det påståendet.

Teslan fick natten före start bo i ett parkeringsgarage som bjuder på el.

Det känns lite svalt i luften. Vi ställer därför klimatanläggningen på 21 grader och automatiskt läge när vi rullar från Uppsala.

Målsättningen är att köra så normalt som möjligt, som om det vore vilken bil som helst, precis som vi gjorde med Audi e-tron. Det betyder skyltad hastighet plus en av de lägre momssatserna.

Planen spricker redan efter några mil på motorvägen. Plötsligt säger bilen att vi behöver hålla under 120 km/h för att nå laddaren i Sundsvall. Vi drar ner på tempot till under hastighetsbegränsningen och sätter farthållaren på 119 km/h.

Varningen fortsätter dock och säger snart att vi måste hålla oss under 115 km/h. Navigationen uppger att vi inte kommer att ha mer än fem procent kvar i batteriet när vi når laddstationen. Lite säkerhetsmarginal finns alltså. Vi trotsar varningen för att se vad som händer, kommer systemet kanske lägga till ett snabbt laddstopp i Gävle? Men hastighetsbegränsningen sjunker strax till 110 och vi kör då istället helt lagligt.

Med ny, något lägre hastighet försvinner varningen och den beräknade batteriprocenten vid ankomst till Sundsvall klättrar långsamt uppåt.

Några regnskurar avlöser varandra med snabba intervall i Norduppland, annars är vägen fortsatt torr.

Vi passerar Gävle och så småninom Söderhamn, där Audi e-tron gjorde sitt första laddstopp under samma resa några månader tidigare. Teslan har däremot gott om kräm kvar och kan köra vidare mot ett senare stopp tack vare lägre förbrukning.

Med låg förbrukning och hyggligt stort batteri kan man kosta på sig att stanna utan att ladda, som här i Hudiksvall.

Paus utan laddning i Hudiksvall

När vi har kört nästan 25 mil är det faktiskt passagerarna som känner att det vore skönt med en snabb bensträckare och ett toabesök, även om bilen klarar av att köra vidare utan att stanna.

En snabbmatsrestaurang längs motorvägen utanför Hudiksvall lyser som en oas bland träden.

Matkedjan har ibland laddstolpar vid sina restauranger, men vi har tillräckligt med el för att komma fram till Sundsvall och bryr oss därför inte ens om att titta efter ett eluttag. Vilken befrielse att kunna stanna med en elbil på långresa utan att känna sig tvungen att jaga elektroner. Plötsligt infinner sig en känsla av lugn och normalitet. Det här går ju hur bra som helst.

Vi kan istället fokusera på att smyga in på restaurangen, låtsas se ut som hungriga kunder och låna toaletten utan att köpa något samtidigt.

Innan vi rullar vidare norrut letar vi fram kylväskan bland packningen och tar ut ett paket kakor. Vi behöver höja blodsockret för att hålla humöret och energin uppe till vi kommer fram till vårt planerade lunch- och laddstopp i Sundsvall.

Just mat är en sådan där sak som blir knepigare när man kör elbil på långresa. Ska man komma fram så snabbt som möjligt behöver man nämligen försöka kombinera laddning med att äta samtidigt. Det går ju inte att äta exakt var man vill och sedan tanka fullt lite varstans på tre minuter som med en gammal konventionell fossilbil.

Och man vill ju helst slippa behöva göra två tidskrävande stopp om man kan klara av att "tanka" både bil och passagerare samtidigt. Annars kommer man vara tvungen att bara sitta av tid medan man laddar. Alternativet är naturligtvis att försöka överleva en kanske dagslång resa på medhavd matsäck eller att äta snabbmat på rull i bilen. Inget av de alternativen upplevs särskilt lockande för oss.

Superchargerstationerna står som regel i anslutning till någon form av matställen, även om de inte alltid är de mest lockande alternativen. Ibland kan man ha tur och hitta riktigt bra restauranger längs vägen som har så kallad destinationsladdning som ingår i Teslas nätverk, men det är ju inte snabbtankning.

Lååång lunchpaus i Sundsvall eftersom de närliggande restaurangerna inte lockade. Men då kunde vi beta av dagens motionsrunda.

Laddstopp 1 i Sundsvall

Teslas superladdare i Sundsvall ligger i utkanten av stan utmed E4:an, precis på den norra sidan av brofästet till Sundsvallsbron.

Vi kommer fram med åtta procent kvar i batteriet, vilket alltså är lite mindre än vad navigationssystemet  uppskattade när vi startade i Uppsala. Men temposänkningen har hjälpt oss att få något mer marginal när vi anländer. Färddatorn säger att vi har gjort av med totalt 65 kWh under resan hit, vilket indikerar att man kan utnyttja ungefär 70 kWh av batteriet.

Det finns sex laddstolpar på stationen men vi kan välja och vraka för vi är ensamma. Pluggar i sladden. Bilen säger att den behöver ladda i 50 minuter innan vi kan åka vidare enligt planen.

Vi har inte sett ut någon restaurang i förväg, utan har helt kallt räknat med att det ska finnas något tilltalande i närheten. Själva laddstationen står på baksidan av en OKQ8-mack och vid samma infart finns även ett snabbmatsställe som serverar pizza.

Jag plockar fram telefonen och söker på restauranger i närheten. Svaren blir en rad pizzerior, kebabhak och tveksamma kvarterskrogar. Inget känns särskilt lockande. Ska det vara så svårt att få vanlig, schysst husmanskost och dagens lunch? Tydligen i de här kvarteren.

Eftersom vi ändå kommer sitta ganska många timmar i bilen den här dagen bestämmer vi oss för att ta en rask promenad in till centrum och hitta en restaurang där istället. Det blir liksom flera flugor i en smäll – lite välbehövlig motion, frisk luft och mat medan bilen laddar.

Däremot är det så långt in till centrum (drygt 2,5 kilometer visar det sig) att vi kommer vara tvungna att låta bilen stå och ladda mycket längre än de planerade 50 minuterna. Fast det får det vara värt den här gången. Återigen är det alltså passagerarna och inte bilen som gör att resan tar längre tid än vad den behöver göra.

Vi hittar precis det vi söker inne i stans centrala delar och promenaden gör att vi känner oss piggare när vi kommer tillbaka till bilen. Men det blev ett långt lunchstopp, hela en timme och 40 minuter.

Bilen har därför inte bara tillräckligt med ström för att vi ska kunna åka vidare, utan den har till och med hunnit avbryta laddningen eftersom den är helt full. Inte bara det. Färddatorn säger att vi har tankat hela 70 kWh, alltså fem kWh mer än vi gjorde av med upp till Sundsvall. Intressant.

Vid laddstationen utanför Krokom kan man passa på att gå i en sportaffär, eller köpa nya vitvaror. Men det finns också ett trevligt fikabord bredvid en porlande bäck.

Navigationssystemet räknar om och säger nu att vi kommer att nå fram till Åre med 31 procents laddningsgrad i batteriet och att det ska ta tre timmar och 41 minuter att köra de återstående 285 kilometerna. Vi får se om vi kan hålla systemets tempo den här gången.

Färden vidare nordväst från kusten går helt utan dramatik eller överraskningar. Det enda som förvånar är att yttertemperaturen plötsligt ökar flera grader när vi närmar oss Jämtlandsgränsen. Ett tag visar bilen att det är så mycket som 20 grader utanför. Just i den stunden känns det verkligen onödigt att vi bytte bort Model X bara för att den stod på sommardäck. Samtidigt är snön och köldgraderna två, tre dagar bort enligt prognosen.

Laddstopp 2 i Krokom

Egentligen har vi mer än nog med el i batteriet för att kunna köra hela vägen fram till Åre utan att behöva stanna igen. Men efter drygt två och en halv timme i bilen från det att vi lämnade Sundsvall, närmar vi oss nästa Supercharger utanför Krokom. Både förare och passagerare känner återigen att det vore skönt med en paus för att kunna sträcka på benen, gå på toaletten, samt ta fram termosen och dricka en snabb kopp te.

Dessutom skadar det inte att få fylla på laddningsgraden lite till för säkerhets skull, för att minska eventuell räckviddsånget de kommande dagarna. Boendet i Åre erbjuder nämligen ingen möjlighet till laddning, fast det finns ändå gott om publika stolpar runt om i byn om det behövs. Det blir därför ytterligare ett stopp. Ännu en gång är vi ensamma vid laddstationen, även om det säkerligen ser ganska annorlunda ut när det är högsäsong för fjällturism.

De närliggande butikerna är en underlig blandning av bland annat värdshus, sportaffär, mack, trädgårdscenter, bilåterförsäljare och vitvarubutik.

Eftersom det bara blir två laddstopp längs vägen är det svårt att säga något om hur Model 3 faktiskt hanterar upprepad snabbladdning. Den verkar oberörd den här andra gången, laddeffekten är helt okej med tanke på laddningsgraden, vi noterar bara att kylfläkten startar och går i några minuter i samband med att vi lämnar Krokom.

Om Teslas eget laddnätverk inte räcker har man tillgång till många andra CCS-uttag med Model 3.

Målgång i Åre

Tack vare det sista stoppet kommer vi fram till Åre med mer än hälften kvar i batteriet. Totalt tog resan nära nog nio timmar. Men utan våra extrapauser och den långa lunchen i Sundsvall skulle vi kunnat kapa drygt en och en halv timme på restiden. Det är nästan lika snabbt som Teslas navigation trodde.

Model 3 är en klart godkänd långresekamrat och en väldigt kompetent elbil. Vi sitter bekvämt fram, det är lätt att fördriva tiden med musik och podcasts eftersom Spotify finns inbyggt och bilen har en skönt avslappnad riktningsstabilitet. Det man kan önska sig är dock lite bättre ljudkomfort, för det läcker in både vägljud och vindbrus i kupén.

Vi saknade visserligen inte Superchargernätverket när vi gjorde samma resa med Audi e-tron. Men Teslas laddinfrastruktur är faktiskt oerhört smidig. Det är bara att åka till en laddstation och plugga i sladden. Betalningen hanteras automatiskt via Teslakontot. Man behöver inte hålla på med andra system och appar, eller vara registrerad kund hos massor av olika leverantörer. Det är verkligen en fördel som underlättar elbilslivet.

I nätverket ingår även så kallad destinationsladdning vid exempelvis vissa utvalda hotell. Ibland bjuder de på elen och ibland får man betala för den. Vi söker fram en sådan stolpe i bilens navigation som vi använder över natten. Den ger upp till 22 kW i effekt, vilket är det dubbla mot vad Trean kan ta emot.

Att köra Model 3 till Åre gick både smidigare och snabbare än med e-tron. Förutsättningarna var väldigt annorlunda – kall vinter mot varm vår – men visar ändå på en viktig sak: låg förbrukning är en nyckel för att minska antalet laddstopp. Dessutom blir det billigare. Även om passagerarna behövde stanna oftare än bilen den här gången.

Vid avfärd föreslår bilens navigationssystem bara ett laddstopp i Sundsvall.

Laddstoppen i detalj

  Start Laddstopp 1 Laddstopp 2 Mål
  Uppsala Sundsvall Krokom Åre
  Kl 10.02 Kl 13.19 Kl 17.35 Kl 18.58
Före laddning
Trippmätare, km 333,4 546,0 623,9
Batteri, % 96 8 48 58
Räckvidd, km 405 37 228 272
Snittförbrukning, kWh 19,5 18,8 18,6
Snitthastighet, km/h
Utetemperatur, °C 15 12 16 12
    Totalkostnad el: 205,22
Efter laddning    
Batteri, % 100 77
Räckvidd, km 444 367
Tankad energi, kWh 70 22
Laddtid (h:min:sek) 0:23:00
Snittladdeffekt, kW 58
Laddkostnad, kr 155,94 49,28