Smartaste resan i sommar: Vi jämför bil, flyg och tåg

Premium Nu ger sig tusentals svenskar ut på semesterresa. Men vilket är egentligen det smartaste sättet att resa på? Vi testar och jämför.

Smartaste resan i sommar: Vi jämför bil, flyg och tåg

Svenska folkets flygande minskar kraftigt medan tågresandet boomar. Men vilket sätt är bäst när familjen ska på en semestertripp tur och retur Stockholm–Göteborg?

I den här artikeln jämför vi flyg, tåg och bil för att hitta den smartaste och billigaste semesterresan.

Är låga koldioxidutsläpp absolut viktigast är det ingen tvekan om att tåget är det bästa alternativet – 0,009 kilo för hela familjen, vilket ska jämföras med 667 kilo för familjen som tar flyget. (Då har vi inte räknat med de utsläpp som sker vid eventuella taxiresor.)

Men bilen är inte ett så dåligt alternativ som många kanske tror. En Volkswagen Passat GTE släpper ut måttliga 41 kilo och den som kan tanka HVO-diesel landar på 8 kilo. Elbilsfamiljen släpper ut blygsamma 2,5 kilo.

Enligt Livsmedelsverket ger ett kilo nötkött utsläpp på 23–39 kilo växthusgaser.

Växlar vi spår till ekonomi visar det sig att bilen trots dagens höga bränslepriser står sig mycket bra. Tar vi enbart med bränslekostnaden kan familjen som åker en Volkswagen Passat GTE unna sig fyra semesterresor mellan Stockholm och Göteborg jämfört med den flygande familjen eller de som tar tåg.

Kör du elbil räcker pengarna för laddning till nästan nio resor. Och även när vi lägger in totalkostnaden för att äga en bil, där allt från värdeminskning, service, försäkring och så vidare ingår klarar sig bilen riktigt bra. 

För Sveriges vanligaste bil 2019, en Volvo V60, ligger kostnaden på samma nivå som för flyg och tåg.

Så har vi räknat

En familj på fyra personer – två vuxna och två barn – ska ta sig mellan landets två största städer, vilket är 96 mil med bil. Vi har tagit med i beräkningen att man bor i Solna strax utanför Stockholms centrum och vill ta sig till Göteborgs centrum.

För flyget har vi lagt till fyra taxiresor om 500 kronor, medan tåget bara behöver två taxiresor eftersom stationen ligger centralt.

Förbrukningsmätningarna gjorde vi i våras med en person ombord och körning i laglig hastighet. Förbrukningen går dock upp lite med fyra personer och packning ombord, vilket inte finns med i kalkylen.

Koldioxidutsläppen för fyra personer som åker tur och retur Stockholm–Göteborg varierar mycket kraftigt beroende på val av fordon. Tåget är helt överlägset medan flyget släpper ut extremt mycket i jämförelse. Fyra personer som flyger har samma utsläpp som 267 Tesla Model S.

Fakta från koldioxidutsläppen kommer från Energimyndigheten (ER2017:12) Drivmedel 2016. För elektricitet har vi tagit Energimyndighetens elmix som anges till 47 gram C=2-ekvivalenter. Siffrorna är ur ett livscykelsperspektiv, "well to wheel". Det inkluderar produktion och transport av bränslet, samt utsläpp vid användningen. För vätgas ingår inte transport och trycksättning av gasen och framställningen beräknas ske med svensk elmix med en energiförlust på 30 procent vid framställningen. SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet) har hjälpt till med värden för energiinnehåll och utsläpp.

Tåg och flyg är räknat på två vuxna och två barn, med taxi till och från flygplatsen eller Stockholms T-central för 500 kronor per resa. För tåget har vi inte räknat med taxiresor i Göteborg eftersom tåget stannar i centrum. Räknat på enbart drivmedel är bilen väldigt billig, men tar vi hela kostnaden för att äga och bruka exempelvis en ny Volvo V60 D4 landar totalkostnaden på 4 704 kronor för resan mellan Stockholm och Göteborg – inte mycket dyrare än för tåg och flyg.