Så mycket kostar kraschen på Nürburgring

PREMIUM Det kostar att köra på Nürburgring! Inte bara däck, bränsle och bankörningsavgifter. Skulle det gå illa kan man få ställa in ganska många semestrar framöver. Här är vår guide till försäkringar.
Annons

Bra att ha men man hoppas att man slipper använda den. Skulle man behöva en men inte har en, då kan det bli dyrt. För kraschar man på Nordslingan blir det snabbt kostsamt.

Din egen bil är med all säkerhet inte vagnskadeförsäkrad via ditt försäkringsbolag trots att Nordslingan räknas som allmän väg i Tyskland. Svenska försäkringsbolag har dragit öronen åt sig efter en del Vilda Västern-körning i början av 10-talet där väldigt dyra bilar hade närkontakter med räcken och bolagen tvingades till kostsamma inlösningar. Titta i dina försäkringsvillkor. Är du osäker, ring ditt försäkringsbolag. 

Trafikförsäkringen kan man dock räkna med. Eftersom Nordslingan under Touristenfahrten räknas som allmän betalväg gäller tyska trafikregler. Då är trafikförsäkring en nödvändighet. Vid trackdays gäller andra regler, men det kan variera beroende på organisatör.

En tumregel brukar vara att var och en ansvarar för sin bil vid en trackday, oavsett vem som orsakat skadan. Se alltid till att kolla upp vilka regler som gäller! 

Så mycket kostar kraschen på Nürburgring
Här har en McLaren spillt vätska i Fuchsröhre. Resultatet blev en tiobilskrock och en helt avstängd bana för resten av dagen. Tio skadade, varav fyra allvarligt.

Skulle olyckan vara framme och du råkar hamna i räcket kommer tankarna snart börja snurra runt vara vad det kommer att kosta. Bilen som du sitter i är en sak, sedan kostar skadorna på banan också. Skulle det vara så att vätska läckt ut och orsakar en annan olycka kan du hållas ansvarig för den också beroende på om det är en trackday eller Touristenfahrten. 

Som exempel kan sägas att bara för att lastbilen med räckespersonal ska komma ut kostar det 130 euro. Det är minimum, sedan stiger det. Räckena i sig kostar 31 euro metern per räcke. Multiplicera det med antalet sektioner som måste bytas. Har du smällt så hårt att banan måste stängas av kostar det 1 350 euro per timme. Bärgningsbil kostar från 600 euro.


Så mycket kostar kraschen

Baskostnad för närvaro av räckeslastbil 130 euro
Ta bort skadat räcke 10 euro per meter och sektion
Nytt räcke 31 euro per meter och sektion
Ta bort skadade räckesstolpar 5,10 euro per stolpe
Ersätta stolpar 39 euro per stolpe
Säkerhetsbil (bil och två personer) 82 euro per halvtimme
Stängning av banan Från 1.350 euro per timme
Bärgningsbil Från 600 euro

Så mycket kostar försäkringen

Många av hyrbilsföretagen erbjuder försäkring med ganska väl tilltagna självrisker. Oftast måste man själv stå för skadorna på banan samt eventuell bärgning.

Men de flesta hyrbilsföretagen har försäkring för skador på tredje part, alltså om du skulle vara inblandad i en olycka med en annan bil. Då betalar man bara självrisken. Jämför detta med att man kör sin egen bil där man står helt utan försäkring (såvida man inte löser en specialförsäkring just för ändamålet).

Se till att jämföra de olika hyrbilsbolagen för att kolla just deras självrisker. Priserna varierar kraftigt. Och som tumregel kan man ha att ju fläskigare bil desto högre självrisk. Hästkrafter kostar alltid!

För exemplets skull testade vi sajten Insure my Trackday. Vi använde en Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé som exempelbil.

• I kostnadsförslaget ingår skador på själva Nürburgring med upp till 2.000 euro och en bärgningskostnad på upp till 500 euro.

• Självrisken ligger på 9.000 euro men för en bil som är värd 900.000 kronor är det definitivt värt det.

• Kostnaden för försäkringen ligger på 1.256,50 euro, rimligt i sammanhanget.

Så mycket kostar kraschen på Nürburgring
Polisen tillkallas alltid vid olyckor där vållande måste fastställas. Händelsen utreds som vilken trafikolycka som helst.

Så säger svenska försäkringsbolaget om Ringenkörning

Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte när fordonet befinner sig på banområde, iordningsställt för körning med motorfordon, till exempel Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring inklusive Nordslingan med flera.

Trafikförsäkringen gäller vid bankörning (enligt trafikskadelagen, vilket betyder att den bland annat inte gäller under tävling, träning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde). Nürburgring betraktas inte som inhägnat tävlingsområde i lagens mening vilket innebär att trafikförsäkringen gäller där vid så kallad ”turistkörning”.

Den enda gången vi har rätt att återkräva ersättning från trafikförsäkringen enligt TSL är när skadevållaren har vållat skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet eller vid tillfälle där hen var rattfull eller grovt rattfull och samtidigt vårdslös. Om man bara kört på bana så är det ingen orsak till återkrav.

Annons
Annons
Rulla till toppen