Testlagets rapport: Dyrare & billigare att köra bil – så mycket har bensinpriset ökat

Premium Hur har förbrukning och bränslekostnader förändrats under de senaste 20 åren? Vi har djupdykt i våra gamla tester, räknat på prisutveckling och löner. Det ger massvis med intressanta siffror som nog överraskar de flesta.

Testlagets rapport: Dyrare & billigare att köra bil – så mycket har bensinpriset ökat

Har det blivit dyrare att tanka och köra bil? Svaret är självklart ja om vi räknar i antalet kronor. Men hur blir jämförelsen när vi tittar på utvecklingen av bilarna och köpvärdet?

För att gå grundligt till väga har vi jämfört tester av tre generationer VW Golf och kombibilar från Volvo. Vi har grävt fram gamla tester och tittat på hur förbrukningen förändrats över tid och det är imponerande att exempelvis en VW Golf har fått 30 extra hästkrafter samtidigt som förbrukningen sjunkit med närmare tre deciliter per mil.

På samma gång har inköpspriset för en Golf ökat bra mycket mer än för en Volvokombi. För 20 år sedan var Golf en relativt sett ganska enkel bil medan den i dagsläget har samma teknik som stora "fina" bilar och därför har prislappen skenat uppåt.

Vinnarna är – om vi ska ta den här jämförelsen som facit – de som köper en ny, stor Volvo.

Justerat till dagens prisnivå har en ny Volvo V60 inte blivit dyrare än en V70 från 1999 – trots att den givetvis också fått massvis med ny och spännande teknik och blivit mycket säkrare.

Kostnaden för att tanka en Volvo V70 bensin jämfört med en V60 diesel av idag har ökat med drygt tre kronor per mil. Justerar vi de gamla priserna till dagens nivå har kostnaden i princip legat stilla.

Den totala utgiften för att hålla sig med bil har gått upp för en VW Golf medan den sjunkit för en Volvokombi! 

Volvos stora kombimodell har blivit allt bättre och säkrare. Men kostnaden har inte ökat så mycket, nästan inte alls om vi jämför V70 och nya V60.

VOLVO V70/V60 BENSIN/DIESEL
  1999
V70 2,5T
2009
V70 2,4D
2019
V60 D4
Nybilspris, kr 247.000 299.900 337.000
Hästkrafter 193 163 190
0-100 km/h, sek 8,0 10,5 7,9
Bensinpris, kr/l 8,40 12,10 16,95
Dieselpris, kr/l 6,66 12,00 16,45
Bränsleförbr l/100 km officiell 10,1 6,5 4,5
Bränsleförbr l/100 km test 10,4 7,6 6,7
Bränslekostnad/mil, kr 8,75 9,10 11,00
Total milkostnad, kr 36,95 46,77 49,49
Totalkostnad/månad, kr 6.158 7.794 8.298
Totalkostnad/år, kr 73.896 93.540 99.576

Under 1999 testade vi ingen Volvokombi med dieselmotor, medan dieselbilar dominerade i våra tester under 2009 och 2019. Dagens V60 D4 är lika stark och snabb som den bensindrivna V70 med 2,5-litersfemma från 1999, men förbrukningen har enligt våra tester sjunkit med 55 procent.

JUSTERAT TILL DAGENS PRISNIVÅ
  1999 2009 2019
Nybilspris, kr 319.620 334.356 337.000
Bensinpris, kr 10,87 13,50 16,95
Dieselpris, kr 8,62 13,38 16,45
Bränslekostnad/mil, kr 11,32 10,15 11,00
Total milkostnad, kr 47,81 52,14 49,49
Totalkostnad/månad, kr 7.968 8.689 8.298
Totalkostnad/år, kr 95.616 104.268 99.576
Procent av disponibel inkomst 53 50 45

Bränslekostnaden omräknad till dagens prisnivå har inte förändrats mycket under de senaste 20 åren. Intressant nog har den totala milkostnaden sjunkit vilket kan förklaras med att vi räknar på en lägre räntesats vid inköp av bilen. 2009 räknade vi med en ränta på 6,95 mot 4,82 i dagens kalkyl. Räknat på snitthushållets disponibla inkomster har bilägandet blivit billigare.

Volkswagen Golf har utvecklats och blivit en mycket mera påkostad, säker och starkare bilmodell. Det avspeglas i kostnaderna, jämfört då och nu.

VW GOLF BENSIN
  1999 2009 2019
Nybilspris, kr 147.700 174.900 239.900
Hästkrafter 100 122 130
0-100 km/h, sek 10,4 10,0 9,1
Bensinpris, kr/l 8,40 12,10 16,95
Bränsleförbr l/100 km officiell 7,6 6,2 4,8
Bränsleförbr l/100 km test 8,4 6,9 5,5
Bränslekostnad/mil, kr 7,05 8,35 9,32
Total milkostnad, kr 26,82 31,28 38,83
Totalkostnad/månad, kr 4.470 5.213 6.471
Totalkostnad/år, kr 53.640 62.556 77.652

Utvecklingen av en vanlig VW Golf med bensinmotor visar på tre mycket intressanta faktum: bilarna har blivit starkare, snabbare och snålare. Totalkostnaden för att äga och köra en vanlig Golf under ett år har ökat med ungefär 10.000 kronor per årtionde.

JUSTERAT TILL DAGENS PRISNIVÅ
  1999 2009 2019
Nybilspris, kr 191.125 194.995 239.900
Bensinpris, kr 10,87 13,50 16,95
Bränslekostnad/mil, kr 9,12 9,31 9,32
Total milkostnad, kr 34,71 34,87 38,83
Totalkostnad/månad, kr 5 784 5 812 6 471
Totalkostnad/år, kr 69.408 69.744 77.652
Procent av disponibel inkomst 38 33 35

Bränslekostnaden, i dagens prisnivå, har i princip legat stilla. Andelen av den disponibla inkomsten har sjunkit.

SÅ MYCKET HAR BENSINPRISET ÖKAT – I DAGENS PENNINGVÄRDE

Över 600.000 personer har skrivit under Bensinupproret 2.0. Vi granskar siffrorna svart på vitt...

På bara några veckor har Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 skrapat ihop över 600.000 medlemmar som är förbannade på de höga priserna vid pumpen.

Men hur har bensinpriset egentligen utvecklats genom åren – justerat efter inflationen? Det tar vi reda på här:

Dyrare att tanka

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.

Dieseln kostade knappt 1,50 per liter 1980, vilket motsvarar 4,94 kronor idag.

Lägre förbrukning räddar bensinkalkylen

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

...men lönerna har också ökat

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.

Vi betalar alltså mer för bränslet idag, men har samtidigt fått mer lön i plånboken. Eftersom den individuella löneutvecklingen kan skilja sig ganska mycket mellan olika personer finns det även en sådan variation att ta hänsyn till.

I år lägger svenskarna i genomsnitt fyra procent av sin inkomst på bensin, jämfört med fem procent år 2000, visar en genomgång som Dagens Nyheter gjort. För dieselbilar lade genomsnittssvensken ungefär lika mycket av snittinkomsten på diesel 2000 som 2019.

BRÄNSLEKOSTNADER

DIESELBILAR

Förbrukning

Bränslepris1)

Kostnad/tank 1)

Kostnad 10 mil 1)

Volvo V90 D3 2019 

5,5 l/100 km 

16,59 kr 

995 kr 

91 kr

Volvo V70 2,4D 2009 

6,0 l/100 km 

13,11 kr 

787 kr 

79 kr

Volvo V70 2,5D 1999 

6,3 l/100 km 

8,62 kr 

517 kr 

54 kr

 

BENSINBILAR

Förbrukning

Bränslepris1)

Kostnad/tank 1)

Kostnad 10 mil 1)

Volvo V90 T4 2019 

6,8 l/100 km 

16,99 kr 

1 019 kr 

116 kr

Volvo V70 2,0 2009 

8,9 l/100 km 

13,78 kr 

829 kr 

123 kr

Volvo V70 2,0 1999 

10,6 l/100 km 

10,87 kr 

652 kr 

115 kr

I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Samtliga dieselbilar har manuell låda och samtliga bensinbilar har automatlåda. 1) Justerat efter inflation, hämtad från SCB.


Skatt på skatten

Över 60 procent av bensinpriset består av skatt. Energiskatt, koldioxidskatt och moms brukar räknas ihop i det som kallas bensinskatt. Tankar du diesel består dock "bara" hälften av priset av skatt.

1990 infördes moms på bensin och diesel, och den läggs ovanpå priset inklusive koldioxidskatt och energiskatt, så i praktiken betalar du moms även på skatten.

Bensinskatten har höjts flera gånger genom åren och sedan 1980 behöver pengarna inte gå till trafikområdet, som vägar eller annat.

Bensinpriset bestäms till stor del av oljepriset, som just nu ligger på en hög nivå, och av valutakursen.


VAD ÄR EGENTLIGEN BENSINUPPRORET 2.0?

Den 10 april 2019 startades Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 och i skrivande stund har man 653.161 medlemmar.

Det är en ekonomisk förening som sköts ideellt. Janne Berglund från Borås satte igång det hela och idag är Peder "Peppe" Blohm Bokenhielm representant för gruppen. Kravet man ställer är generellt sänkt bränsleskatt, med ett riktpris på tolv kronor per liter för bensin. Man vill även höja reseavdraget och skattebefria biodrivmedel i stället för att ensidigt subventionera elbilar. 

Det finns också ett Bensinskatteuppror.se, som startades 2005 av Kenneth Winsborg. Över 1,8 miljoner svenskar har skrivit under bensinskatteupprorets tre krav: sänk bensinskatten, ta bort moms på bensinskatten och inför samma moms på bensin som på kollektivtrafik – sex procent. 

Bensinupproret 3.0

Som en motreaktion till 2.0 startades Bensinupproret 3.0 den 8 maj 2019 – vars måtto är "Det är dags att höja priset på fossila bränslen". Vid pressläggningen har denna grupp 11.851 medlemmar. Gruppen vill hitta alternativa lösningar på problemen.


BRÄNSLEPRISER I EUROPA – SEMESTRA I RYSSLAND!

Land

Bensin

Diesel

Danmark

18,30

15,87

Finland

16,80

15,06

Frankrike

16,91

15,94

Italien

17,43

16,26

Norge

18,88

17,56

Ryssland

6,62

6,65

Storbritannien

15,83

16,87

Sverige

16,79

16,74

Tyskland

16,01

13,87


LÄSARNA:
BENSINPRISET BORDE LIGGA PÅ 10 KRONOR LITERN

Bensinpriset är alldeles för högt, tycker de auto motor & sport-läsare som svarat på vår enkät. Nästan två av tre läsare tycker att bensinpriset borde sänkas.

Ett rimligt bensinpris ligger på omkring 10–12 kronor litern, tycker ams-läsarna – alltså på ungefär samma nivå som för 13–15 år sedan.

"Jag tycker att det är bra att någon startat uppropet. Bränslepriserna är för höga, inte minst för våra åkerier. Priserna pressas och drivmedelspriserna går upp. Marginalen är liten och det blir svårt att driva runt företaget", skriver en läsare.

Klimatfrågan "inget problem" enligt många

Att många experter kopplar ihop lågt bensinpris med längre körsträckor och högre utsläpp viftar ungefär hälften av ams-läsarna som vill sänka bensinpriset bort med svaret "Det är inget problem, tycker jag". Drygt 30 procent svarar att det visserligen är problematiskt, men att fördelarna överväger.

"Det är dags för svenska folket att sätta stopp för allt trams om klimatet och att genomskåda detta för vad det är, det vill säga enbart ett av många sätt att ta våra pengar", skriver en läsare.

Många vill också att skatteintäkterna från bensin och diesel öronmärks för väg- och trafiksatsningar, inte går in i statens "gemensamma skattekassa".

En av tre vill höja bensinpriset

Knappt en av tre läsare tycker att bensinpriset är för lågt, och att det istället borde höjas. Anledningen som dominerar framför alla andra är att de tycker högre bensinpris ger lägre utsläpp.

"Eldrift är så överlägset att om några år kommer folk välja detta även utan skattemässiga fördelar", som en läsare uttrycker saken.

"Även klimatsmart el som kärnkraft och vattenkraft beskattas högt? Varför är inte klimatsmarta energikällor helt befriade från skatt om man nu vill att folk ska byta till energikällor som ger lägre koldioxidutsläpp?", skriver en annan.