3 elsparkcyklar i test – se upp för usel bromsprestanda

Premium De små elsparkcyklarna har intagit flera svenska städer. Du som inte vill hyra kan köpa en egen – men vårt test visar stora skillnader mellan tre av de populäraste.

3 elsparkcyklar i test – se upp för usel bromsprestanda

Modellerna i testet:

• Ninebot by Segway ES2
• Moovi
• Xiaomi Mi M365


Elsparkcyklar är en favorit för många men samtidigt Transportstyrelsens hatobjekt. Anledningen är att ingen riktigt vet hur man ska klassificera dessa fordon. Lagen skiftar beroende på om elsparkcykeln klassas som cykel eller moped vilket i sin tur är beroende av fordonets hastighet samt motorstyrka.

För att klassas som cykel får toppfarten inte överskrida 25 km/h samtidigt som motorstyrkan får vara maximalt 250 watt. Är motorn starkare klassas den istället som moped klass II (motorstyrka under 1 kW). 

Elsparkcyklar får köras på samma sätt som vanliga cyklar, det vill säga på cykelvägar samt på bilvägar i viss utsträckning. Att köra elsparkcykel på trottoaren är tillåtet – men bara ibland. Alla fordon ska vara utrustade med bromsar, ringklocka, fram- och baklyse samt reflexer om fordonet framförs i mörker. Hjälmtvång gäller för alla under 15 år.

Det är olika försäkringskrav beroende på fordonsklassificeringen. För cykelklassade elfordon rekommenderas en olycksfallsförsäkring för att skydda mot fallskador. Är sparkcykeln däremot mopedklassad krävs dessutom en trafikförsäkring som skydd för alla inblandade samt förstörd egendom.

Jämför själv – stora skillnader

  Xiaomi Mi M365 Moovi Ninebot
Effekt 250 w 150 w 300 w
0–20 km/h 9,2 sek 7,6 sek 7,4 sek
Bromssträcka 3,9 m 5,6 m 4,9 m
Räckvidd 27 km 11 km 16 km
Laddtid 7:05 tim 3:45 tim 4:30 tim
Vikt 12,2 kg 10,1 kg 12,5 kg

Testets enda elscooter med skivbroms är Xiaomi Mi M365. Styret fixeras med hjälp av ringklockan och stänkskyddet och fungerar då som handtag.

Låg vikt ett plus

En standard för elsparkcyklar på EU-nivå som säkerställer produktkvaliteten samt trafiksäkerheten saknas än så länge. Något som vi snart ska bli varse.

Vårt test består av tre deltagare med olika starka motorer samt skillnader i drivlinekoncepten. Den första utmaningen kommer redan när vi testar vardagsdugligheten. Hur i hela fridens namn kommer man uppför trapporna med våra splitternya elsparkcylar? Självklart fäller man ihop dem!

Här gillar man Moovi extra mycket. Dess låga vikt på drygt tio kilo känns hanterbar även om man inte har klippkort på närmaste gym. Segways Ninebot ES2 däremot väger in på stolta 12,5 kilo vilket gör den till testets tyngsta deltagare. Däremellan hittar vi kinesiska Xiaomi Mi M365 som väger 12,2 kilo. 

Den kinesiska är lättast att fälla ihop (5,85 sek) medan priset för minsta yttermått tillfaller Moovi vars handtag kan vinklas inåt. Självklart tar proceduren lite längre tid, nämligen 7,1 sekunder. Ninebot klår den tiden med två tiondelar. Vill man ta med sin elsparkcykel i bagageutrymmet vinner Moovi överlägset tack vare sina kompakta mått (96 x 16 x 30 cm).    

Jämfört med Ninebot och Moovi är M365 spartanskt utrustad. Här finns inga onödiga detaljer som displayer eller markbelysning, som ES2 ståtar med. Endast en app som aktiverar stöldskyddet medföljer köpet. Försöker obehöriga att föra bort sparkcykeln blockeras framhjulet och ett meddelande skickas till ägarens mobil. Ninebot ES2 fungerar på samma sätt. Endast Moovi klarar sig utan uppkoppling. En ögla på styret och ett cykellås fungerar minst lika bra enligt tillverkaren.

 

Display underlättar elsparkcykellivet. Moovi är gasglad. Tyvärr med den sämsta bromsförmågan.

Rolig sprinter

Att köra elsparkcykel ska framför allt vara roligt och vad är roligare än en häftig acceleration? Nej precis, ingenting!

Testets snabbaste deltagare är Ninebot som sprintar från 0 till 20 km/h på 7,4 sekunder. Moovi är endast marginellt långsammare med en tid på 7,6 sekunder medan Xiaomi är trögast i laget med blygsamma 9,2. Det betyder dock inte att kinesen bjuder på minst körglädje. På vår parcourbana sopar Xiaomi banan med konkurrenterna, vilket inte bara beror på den 2 km/h högre toppfarten. 

Den 100 meter långa banan består av ett slalomavsnitt och avslutas med en snabb högersväng. Här utklassar M365 konkurrensen tack vare att batteripaketet sitter i fotstödet istället för på styret. Det ger en lägre tyngdpunkt och därmed bättre stabilitet. Att Xiaomi dessutom rullar på stora 8,5-tumshjul ger en stabil och förtroendeingivande känsla.

Segways Ninebot övertygar däremot med betydligt bättre segdragning. Det tar endast 4,8 sekunder från 10 till 20 km/h. Moovi verkar inte alls tycka om vår testbana. Små hjul och ett något rangligt styre ger en osäker och nervös körkänsla.

Ninebot by Segway ES2. Till vänster på styret knappen för motorbromsen, i mitten en liten men informationsspäckad display. Fram bromsar motorn, bak bromsas med hjälp av stänkskyddet. Ninebots bromsverkan är undermålig.

Fixar bara 1,1 mil

Eftersom undertecknad, som så många andra, lider av akut räckviddsångest krävs självklart ett test för att utröna hur långt varje elsparkcykel kommer på en laddning. Därför skickas samtliga testdeltagare till en 2,5 km lång teststräcka med varierande topografi och en hel del kurvor. Här får elsparkcyklarna köra tills batterierna är tomma.

Redan efter 45 minuter och elva körda kilometer tappar Moovi flåset, trots att tillverkarens uppgifter lovar nästan den dubbla räckvidden. Segways Ninebot ES2 klarar åtminstone en hel timma samt 15,9 kilometer.

Men även här är de officiella siffrorna mer än optimistiska. Segway lovar nämligen drygt tio kilometer mer räckvidd. Realistiska siffror levereras endast av Xiaomi. Deras Mi M365 missar tillverkarens uppgifter med blott tio procent med sina 27,3 körda kilometer.

Anledningen är att Xiaomi ståtar med testets största batteripaket på 280 Wh, som tyvärr även tar längst tid att ladda. Med medföljande nätdel som endast klarar 71 watt som bäst, tar det hela sju timmar för att ladda batteriet fullt. Laddningstiden för Moovi och Ninebot är 3:45 respektive 4:30 timmar.

Undermåliga bromsar

Hur ser det då ut med trafiksäkerheten?

Tyvärr saknas en EU-standard och det märks. Man ska under inga omständigheterna förlita sig på elsparkcyklarnas bromsar. Uppstår en farlig trafiksituation är den bästa lösningen att överge skeppet.

En bromssträcka på 3,89 meter (Xiaomi Mi M365) från 20 km/h är alldeles för mycket och tyvärr samtidigt det bästa bromsresultatet i vårt test. Ninebot behövde 4,84 meter och Moovi sanslösa 5,64 meter.

Bak bromsas M365 med hjälp av en skivbroms, fram är det regenerativa bromsar som gäller. Även Ninebots framhjul bromsar via regenerering, bak bromsar man däremot med hjälp av ett tramp på stänkskyddet. För ett pris på 5 990 kronor borde man kunna förvänta sig en bättre lösning.

Än värre är Moovi. Här bromsas endast bakhjulet med hjälp av motorbromsen samt stänkskyddet. Nöjer man sig inte med hyrmodellerna och överväger ett köp privat bör denna vara utrustad med åtminstone en skivbroms, kan man tycka.  

En annan trafiksäkerhetsaspekt är belysningen och här övertygar både Ninebot och Xiaomi med väl synliga LED-lysen fram och bak. Endast Moovis belysningskoncept är svårbegripligt. Här finns bara sidomonterade LED-lysen på fotstödet som varken är väl synliga eller sörjer för tillräcklig belysning.

Det är tydligt att utvecklingen av elsparkcyklarna fortfarande ligger i sin linda. Vi vill gärna att tillverkarna ser över sina produkters trafiksäkerhet. Det gynnar alla.

Så har vi testat

Ingångshastigheten vid bromstestet mättes med fotocell, accelerations- och segdragningstiderna med hjälp av gps. På konbanan var utgångshastigheten och tiden viktigast.