PREMIUM Stora skillnader mellan modeller i samma klass.
Av: Elias Medelberg Foto: James Holm, Peter Gunnars, biltillverkarna
Publicerad: 2019-08-22 Uppdaterad: 2019-08-21
Annons
Förbrukningen i nya bilar har sjunkit en hel del de senaste åren, men kanske inte så mycket som många hade hoppats. I våra tester görs alltid en förbrukningsmätning i verklig trafik för att testa hur mycket bilen drar på riktigt – inte bara i testlabbet.
I den här artikeln listar vi bilarna med den lägsta uppmätta testförbrukningen i tio bilklasser, plus en sammanfattande tabell med den lägsta förbrukningen totalt sett.
Småbilar (eldrift)
Bilmodell
kWh/100 km
BMW i3 94 Ah 2017
13,0
Kia e-Niro 2019
14,7
Renault Zoe 400 2017
14,7
Kia e-Niro 2019
17,5
BMW i3s 2018
17,6
BMW i3s 2018
18,0
Renault Zoe R110 2018
18,5
Småbilar
Bilmodell
l/100 km
Toyota Yaris HSD
5,1
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018
5,4
Suzuki Swift 1,2 2018
5,5
Seat Ibiza 1,0 TSI 2018
5,7
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017
5,8
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018
5,8
Kia Rio 1,25 MPI 2017
6,3
Nissan Micra IG-T 90 2017
6,3
Renault Clio Energy Tce 90 2017
6,5
Citroën C3 PureTech 82 2017
7,2
Små suvar
Bilmodell
l/100 km
Kia Niro 1,6 GDi Plug-in hybrid 2019
4,0
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid 2019
4,5
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 2017
4,5
Kia Niro Hybrid 2017
5,5
Honda HR-V 1,5-VTEC 2017
6,2
Audi Q2 1,4 TFSI 2017
6,6
Golfklass (elbilar)
Bilmodell
kWh/100 km
Hyundai Ioniq Electric 2017
11,0
Volkswagen e-Golf 2017
12,1
Hyundai Ioniq Electric 2018
14,6
Hyundai Ioniq Electric 2017
14,7
VW e-Golf 2018
14,8
Kia e-Soul 2019
15,4
Volkswagen e-Golf 2018
16,0
Hyundai Kona Electric 2018 2018
16,3
VW e-Golf 2018
16,4
Nissan Leaf 2018
18,1
Suvar – mindre mellanklass
Bilmodell
l/100 km
VW T-Roc 1,0 TSI 115 2018
5,8
Seat Arona 1,5 TSI Evo FR 2018
6,2
VW Tiguan 2,0 TDI 4MOT DSG 2019
6,3
Seat Ateca 1,0 TSI 2017
7,0
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 2017
7,2
Kia Sportage 1,6 2WD 2017
7,7
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 2018
7,8
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M 2017
8,0
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 4M 2018
8,7
Volkswagen Tiguan TSI 220 GT 4M 2018
9,1
Golfklass
Bilmodell
l/100 km
Toyota Corolla 1,8 HSD
4,4
VW Golf 1,5 TSI ACT PF DSG 2019
4,8
VW Golf 1,5 TSI ACT PF 2018
5,5
Skoda Scala 1,5 TSI DSG
5,7
Volkswagen Golf GTE 1,4 Plug-in Hybrid 2017
5,9
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 2018
6,2
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2017
6,3
Kia Ceed 1,0 t-Gdi 120 2018
6,7
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 2017
6,7
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 2018
6,7
Suvar – större mellanklass
Bilmodell
l/100 km
Skoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4X4 2019
6,5
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 2019
6,6
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4DRIVE 2019
6,9
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S-tronic 2017
7,0
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017
7,4
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 7 4×4 2017
7,9
Mercedes GLC 350 d 4Matic 2018
8,2
Mercedes GLC 350 e 4Matic 2017
8,3
Volvo XC60 T8 AWD 2017
8,4
Volvo XC60 T8 AWD 2017
8,7
Mellanklass
Bilmodell
l/100 km
Kia Optima PHEV 2019
3,8
Volvo V60 T8 AWD 2019
4,4
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 2017
5,5
BMW 320d xDrive 2019
5,7
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2018
5,7
Mercedes C 220 d 2019
5,7
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S Tronic 2017
5,8
Audi A4 Allroad 2,0 TDI q 190 S Tronic 2017
6,4
BMW 320d xDrive Touring
6,4
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI q 2018
9,8
Stora familjebilar
Bilmodell
l/100 km
Mercedes E 220 d Automat 2017
6,3
Mercedes E 220 d All-terrain 4Matic 2017
6,7
BMW 520d xDrive Touring 2018
7,0
BMW 520d Automat 2017
7,2
BMW 540d xDrive 2018
7,5
BMW 530e 2017
7,6
BMW 630d GT xDrive 2018
8,2
BMW 530d xDrive Touring 2017
8,3
Mercedes E 350 d Kombi 2017
8,5
Volvo V90 T8 2017
9,1
Lyxbilar
Bilmodell
l/100 km
Porsche Panamera 4S 2017
9,8
BMW 750i xDrive 2017
10,1
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2018
12,6
Lyxbilar (eldrift)
Bilmodell
kWh/100 km
Tesla Model S 75 D 2018
19
Tesla Model S 75D 2017
21
Tesla Model S 90D 2017
23,8
Lägst förbrukning totalt
Att elektrifiering sänker förbrukningen visas här tydligt när alla bilarna med lägst förbrukning har med sig en elmotor ombord. I våra förbrukningstester börjar vi med att ladda fullt i alla laddhybrider i varmgarage och sedan ge oss ut i trafiken. Förbrukningsrundan är drygt 30 mil lång, så räckvidden på el är aldrig tillräcklig. Trots det drar laddhybriden alltså mindre totalt sett än en dieselbil.