Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel

PREMIUM Stora skillnader mellan modeller i samma klass.
Annons

Förbrukningen i nya bilar har sjunkit en hel del de senaste åren, men kanske inte så mycket som många hade hoppats. I våra tester görs alltid en förbrukningsmätning i verklig trafik för att testa hur mycket bilen drar på riktigt – inte bara i testlabbet.

I den här artikeln listar vi bilarna med den lägsta uppmätta testförbrukningen i tio bilklasser, plus en sammanfattande tabell med den lägsta förbrukningen totalt sett.

Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel

Småbilar (eldrift)

Bilmodell kWh/100 km
BMW i3 94 Ah 2017 13,0
Kia e-Niro 2019 14,7
Renault Zoe 400 2017 14,7
Kia e-Niro 2019 17,5
BMW i3s 2018 17,6
BMW i3s 2018 18,0
Renault Zoe R110 2018 18,5
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Toyota, lägst förbrukning bland småbilarna.

Småbilar

Bilmodell
l/100 km
Toyota Yaris HSD 5,1
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018 5,4
Suzuki Swift 1,2 2018 5,5
Seat Ibiza 1,0 TSI  2018 5,7
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017 5,8
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018 5,8
Kia Rio 1,25 MPI 2017 6,3
Nissan Micra IG-T 90 2017 6,3
Renault Clio Energy Tce 90 2017 6,5
Citroën C3 PureTech 82 2017 7,2
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Lägst förbrukning bland små suvar: Kia Niro i olika tappningar.

Små suvar

Bilmodell
l/100 km
Kia Niro 1,6 GDi Plug-in hybrid 2019 4,0
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid 2019 4,5
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 2017 4,5
Kia Niro Hybrid 2017 5,5
Honda HR-V 1,5-VTEC 2017 6,2
Audi Q2 1,4 TFSI 2017 6,6
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Hyundai Ioniq Electric – snålast bland elbilarna I Golfstorlek.

Golfklass (elbilar)

Bilmodell
kWh/100 km
Hyundai Ioniq Electric 2017 11,0
Volkswagen e-Golf 2017 12,1
Hyundai Ioniq Electric 2018 14,6
Hyundai Ioniq Electric 2017 14,7
VW e-Golf 2018 14,8
Kia e-Soul 2019 15,4
Volkswagen e-Golf 2018 16,0
Hyundai Kona Electric 2018 2018 16,3
VW e-Golf 2018 16,4
Nissan Leaf 2018 18,1
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
VW T-Roc med 1,0-litersmotor, snålast av testade bland mindre mellanklass-suvar

Suvar – mindre mellanklass

Bilmodell
l/100 km
VW T-Roc 1,0 TSI 115 2018 5,8
Seat Arona 1,5 TSI Evo FR 2018 6,2
VW Tiguan 2,0 TDI 4MOT DSG 2019 6,3
Seat Ateca 1,0 TSI 2017 7,0
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 2017 7,2
Kia Sportage 1,6 2WD 2017 7,7
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 2018 7,8
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M 2017 8,0
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 4M 2018 8,7
Volkswagen Tiguan TSI 220 GT 4M 2018 9,1
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Ett gammalt kärt modellnamn är snålast i Golfklassen: Toyota Corolla.

Golfklass

Bilmodell
l/100 km
Toyota Corolla 1,8 HSD 4,4
VW Golf 1,5 TSI ACT PF DSG 2019 4,8
VW Golf 1,5 TSI ACT PF 2018 5,5
Skoda Scala 1,5 TSI DSG 5,7
Volkswagen Golf GTE 1,4 Plug-in Hybrid 2017 5,9
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 2018 6,2
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2017 6,3
Kia Ceed 1,0 t-Gdi 120 2018 6,7
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 2017 6,7
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 2018 6,7
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Skoda Kodiaq – snålast bland suvar i större mellanklassen.

Suvar – större mellanklass

Bilmodell
l/100 km
Skoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4X4 2019 6,5
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 2019 6,6
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4DRIVE 2019 6,9
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S-tronic 2017 7,0
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017 7,4
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 7 4×4 2017 7,9
Mercedes GLC 350 d 4Matic 2018 8,2
Mercedes GLC 350 e 4Matic 2017 8,3
Volvo XC60 T8 AWD 2017 8,4
Volvo XC60 T8 AWD 2017 8,7
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Kia Optima PHEV – snålast i mellanklassen.

Mellanklass

Bilmodell
l/100 km
Kia Optima PHEV 2019 3,8
Volvo V60 T8 AWD 2019 4,4
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 2017 5,5
BMW 320d xDrive 2019 5,7
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2018 5,7
Mercedes C 220 d 2019 5,7
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S Tronic 2017 5,8
Audi A4 Allroad 2,0 TDI q 190 S Tronic 2017 6,4
BMW 320d xDrive Touring 6,4
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI q 2018 9,8
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Bästa bränsleekonomin i Mercedes E-klass.

Stora familjebilar

Bilmodell
l/100 km
Mercedes E 220 d Automat 2017 6,3
Mercedes E 220 d All-terrain 4Matic 2017 6,7
BMW 520d xDrive Touring 2018 7,0
BMW 520d Automat 2017 7,2
BMW 540d xDrive 2018 7,5
BMW 530e 2017 7,6
BMW 630d GT xDrive 2018 8,2
BMW 530d xDrive Touring 2017 8,3
Mercedes E 350 d Kombi 2017 8,5
Volvo V90 T8 2017 9,1
Snålaste testbilarna: Laddhybrider bättre än diesel
Porsche Panamera – klarar sig under 10 liter/100 km.

Lyxbilar

Bilmodell
l/100 km
Porsche Panamera 4S 2017 9,8
BMW 750i xDrive 2017 10,1
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2018 12,6

Lyxbilar (eldrift)

Bilmodell
kWh/100 km
Tesla Model S 75 D 2018 19
Tesla Model S 75D 2017 21
Tesla Model S 90D 2017 23,8

Lägst förbrukning totalt

Att elektrifiering sänker förbrukningen visas här tydligt när alla bilarna med lägst förbrukning har med sig en elmotor ombord. I våra förbrukningstester börjar vi med att ladda fullt i alla laddhybrider i varmgarage och sedan ge oss ut i trafiken. Förbrukningsrundan är drygt 30 mil lång, så räckvidden på el är aldrig tillräcklig. Trots det drar laddhybriden alltså mindre totalt sett än en dieselbil.

Bilmodell l/100 km 
Kia Optima PHEV 2019 3,8
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 4,0
Kia Niro 1,6 GDi Plug-in hybrid 2019 4,0
Mitsubishi Outlander PHEV 2019 4,0
Hyundai Ioniq Plug-in 2017 4,4
Toyota Corolla 1,8 HSD 4,4
Volvo V60 T8 AWD 2019 4,4
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 2017 4,5
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid 2019 4,5
Volvo V90 T8 AWD 2019 4,6
Annons
Annons
Rulla till toppen