Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna

PREMIUM Stenhårt i toppen när vi listar de bästa testbilarna. Lusläs den här guiden innan du väljer ny bil!
Annons

Vilken bil är egentligen bäst? Den klassiska frågan dyker upp titt som tätt i mejlkorgen hos redaktionen – men det finns förstås inget svar som passar alla utan det beror helt på vilka behov du har.

En sak är säker, och det är att den som väljer en bil som fått högt testbetyg i auto motor & sport knappast gör något dåligt bilval. Vi granskar en mängd olika aspekter av bilen och testkör den i minst en vecka mot liknande konkurrenter.

I den här artikeln har vi samlat ihop bilarna som fått högst testbetyg den senaste tiden, i respektive klass. På så sätt får du en bra bild av vilken bil som är bäst. Om det sedan är bilen du verkligen vill ha är en annan sak – det är minst lika viktigt, men det kan bara du själv svara på.

Läs mer om hur vi testar bilar nedan.

Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Högsta testbetyget bland små elbilar: Kia e-Niro.

Små elbilar

Bilmodell Testpoäng
Kia e-Niro 2019 47,5
BMW i3s 2018 46
Kia e-Niro 2019 45,5
BMW i3 94 Ah 2017 44
BMW i3s 2018 42,5
Renault Zoe 400 2017 35
Renault Zoe R110 2018 34,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Seat Ibiza samlade ihop högsta testbetyget i småbilsklassen.

Småbilar

Bilmodell Testpoäng
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017 47
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018 45,5
Seat Ibiza 1,0 TSI  2018 45,5
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018 43,5
Kia Rio 1,25 MPI 2017 42,5
Citroën C3 PureTech 82 2017 38
Nissan Micra IG-T 90 2017 37
Suzuki Swift 1,2 2018 36,5
Renault Clio Energy Tce 90 2017 35,5
Toyota Yaris HSD  34,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Audi Q2 – högsta testbetyget bland småsuvar.

Småsuvar

Bilmodell Testpoäng
Audi Q2 1,4 TFSI 2017 46,5
Kia Niro Hybrid 2017 46
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 2017 44,5
Honda HR-V 1,5-VTEC 2017 44
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid 2019 43
Kia Niro 1,6 GDi Plug-in hybrid 2019 42,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Volkswagen e-Golf, en vinnare bland elbilarna I dess egen storleksklass.

Elbilar – Golfklass

Bilmodell Testpoäng
Volkswagen e-Golf 2018 48,5
Kia e-Soul 2019 48
Volkswagen e-Golf 2017 48
VW e-Golf 2018 48
VW e-Golf 2018 47,5
Hyundai Ionic Electric 2018 47,5
Hyundai Ioniq Electric 2017 46,5
Hyundai Kona Electric 2018 2018 46,5
Hyundai Ioniq Electric 2017 45,5
Nissan Leaf 2018 41,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Skoda Karoq – testvinnare bland suvar I mindre mellanklassen.

Suvar – mindre mellanklass

Bilmodell Testpoäng
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 2018 49
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 2017 49
VW T-Roc 1,0 TSI 115 2018 48,5
VW Tiguan 2,0 TDI 4MOT DSG 2019 47,5
Seat Arona 1,5 TSI Evo FR 2018 46,5
Seat Ateca 1,0 TSI 2017 46
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M 2017 45,5
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 4M 2018 45,5
Volkswagen Tiguan TSI 220 GT 4M 2018 45
Kia Sportage 1,6 2WD 2017 42,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Skoda Scala, en riktig överraskning i den tuffa Golfklassen.

Golfklass

Bilmodell Testpoäng
Skoda Scala 1,5 TSI DSG 48
Toyota Corolla 1,8 HSD 46,5
Volkswagen Golf GTE 1,4 Plug-in Hybrid 2017 46
VW Golf 1,5 TSI ACT PF 2018 45,5
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2017 45,5
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 2018 45
VW Golf 1,5 TSI ACT PF DSG 2019 44,5
Kia Ceed 1,0 t-Gdi 120 2018 44
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 2017 43,5
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 2018 42
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
En tuff klass, den större suv-mellanklassen. Och tuffast av alla är Hyundai Santa Fe.

Suvar – större mellanklass

Bilmodell Testpoäng
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 2019 49
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4DRIVE 2019 48,5
Skoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4X4 2019 48,5
Volvo XC60 T8 AWD 2017 48,5
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 7 4×4 2017 48
Volvo XC60 T8 AWD 2017 48
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S-tronic 2017 47,5
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017 47,5
Mercedes GLC 350 d 4Matic 2018 47
Mercedes GLC 350 e 4Matic 2017 45
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Två Audi i topp när det gäller testbetyg i mellanklassen. Allra högst: Audi A4 Allroad.

Mellanklass

Bilmodell Testpoäng
Audi A4 Allroad 2,0 TDI q 190 S Tronic 2017 47,5
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S Tronic 2017 46,5
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2018 46,5
Volvo V60 T8 AWD 2019 46
BMW 320d xDrive 2019 46
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI q 2018 44,5
Kia Optima PHEV 2019 44
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 2017 44
Mercedes C 220 d 2019 44
BMW 320d xDrive Touring 43,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Tyskar, tyskar, tyskar i topp i testbetyg. Men allra högst: Volvo V90.

Stora familjebilar

Bilmodell Testpoäng
Volvo V90 T8 2017 51
Mercedes E 220 d All-terrain 4Matic 2017 50
BMW 540d xDrive 2018 50
Mercedes E 220 d Automat 2017 50
BMW 530d xDrive Touring 2017 49,5
BMW 520d Automat 2017 49
BMW 630d GT xDrive 2018 49
BMW 530e 2017 48,5
BMW 520d xDrive Touring 2018 48,5
Mercedes E 350 d Kombi 2017 48,5
Ultimata guiden: Köp rätt bil – här är bästa testvinnarna
Tesla Model S – högsta testbetyget i lyxbilsklassen.

Lyxbilar

Bilmodell Testpoäng
Tesla Model S 75D 2017 49,5
Tesla Model S 75 D 2018 48
Tesla Model S 90D 2017 47,5
BMW 750i xDrive 2017 44
Porsche Panamera 4S 2017 44
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2018 40

Så funkar testbetyget

Testbetyget säger mycket om hur bra en bil är i sin klass. Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i två hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i samma slinga som minst är på 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget som någon bil fått är 51,5 – vilket Volvo V90 T8 fick i testet mot Tesla och två andra laddhybrider.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Det gäller att inte missa något om man ska bestämma vilken bil som är klassledande. Det är inte så enkelt som att säga att en viss bil är bekvämast. Vi går på djupet. Hur känns framstolarna och baksätet? Är det högljutt i kupén? Hur bra är fjädringen? Sedan får man ta ännu ett kliv in i betygsättandet. Stör ljudet mest i hög eller låg fart? Är fjädringen lagom mjuk eller är den satt så man känner varje skavank i vägbanan? Allt ska testas och utvärderas. Vi ger bilarna poäng från 0 till 5 där en femma endast delas ut till klassens främsta bil i den grenen. 

Det blir mycket jobb och det tar tid, men perfektion kommer inte enkelt, fast är extremt viktigt när det är dags för dig att skaffa ny bil. Så studera tabellerna i den här artikeln för att ta reda på vilken som är den optimala bilen för just dig.

Annons
Annons
Rulla till toppen