Vilken bil är egentligen bäst? Den klassiska frågan dyker upp titt som tätt i mejlkorgen hos redaktionen – men det finns förstås inget svar som passar alla utan det beror helt på vilka behov du har.
En sak är säker, och det är att den som väljer en bil som fått högt testbetyg i auto motor & sport knappast gör något dåligt bilval. Vi granskar en mängd olika aspekter av bilen och testkör den i minst en vecka mot liknande konkurrenter.
I den här artikeln har vi samlat ihop bilarna som fått högst testbetyg den senaste tiden, i respektive klass. På så sätt får du en bra bild av vilken bil som är bäst. Om det sedan är bilen du verkligen vill ha är en annan sak – det är minst lika viktigt, men det kan bara du själv svara på.
Läs mer om hur vi testar bilar nedan.
Små elbilar
Bilmodell | Testpoäng |
Kia e-Niro 2019 | 47,5 |
BMW i3s 2018 | 46 |
Kia e-Niro 2019 | 45,5 |
BMW i3 94 Ah 2017 | 44 |
BMW i3s 2018 | 42,5 |
Renault Zoe 400 2017 | 35 |
Renault Zoe R110 2018 | 34,5 |
Småbilar
Bilmodell | Testpoäng |
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017 | 47 |
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018 | 45,5 |
Seat Ibiza 1,0 TSI 2018 | 45,5 |
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018 | 43,5 |
Kia Rio 1,25 MPI 2017 | 42,5 |
Citroën C3 PureTech 82 2017 | 38 |
Nissan Micra IG-T 90 2017 | 37 |
Suzuki Swift 1,2 2018 | 36,5 |
Renault Clio Energy Tce 90 2017 | 35,5 |
Toyota Yaris HSD | 34,5 |
Småsuvar
Bilmodell | Testpoäng |
Audi Q2 1,4 TFSI 2017 | 46,5 |
Kia Niro Hybrid 2017 | 46 |
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 2017 | 44,5 |
Honda HR-V 1,5-VTEC 2017 | 44 |
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid 2019 | 43 |
Kia Niro 1,6 GDi Plug-in hybrid 2019 | 42,5 |
Elbilar – Golfklass
Bilmodell | Testpoäng |
Volkswagen e-Golf 2018 | 48,5 |
Kia e-Soul 2019 | 48 |
Volkswagen e-Golf 2017 | 48 |
VW e-Golf 2018 | 48 |
VW e-Golf 2018 | 47,5 |
Hyundai Ionic Electric 2018 | 47,5 |
Hyundai Ioniq Electric 2017 | 46,5 |
Hyundai Kona Electric 2018 2018 | 46,5 |
Hyundai Ioniq Electric 2017 | 45,5 |
Nissan Leaf 2018 | 41,5 |
Suvar – mindre mellanklass
Bilmodell | Testpoäng |
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 2018 | 49 |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 2017 | 49 |
VW T-Roc 1,0 TSI 115 2018 | 48,5 |
VW Tiguan 2,0 TDI 4MOT DSG 2019 | 47,5 |
Seat Arona 1,5 TSI Evo FR 2018 | 46,5 |
Seat Ateca 1,0 TSI 2017 | 46 |
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M 2017 | 45,5 |
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 4M 2018 | 45,5 |
Volkswagen Tiguan TSI 220 GT 4M 2018 | 45 |
Kia Sportage 1,6 2WD 2017 | 42,5 |
Golfklass
Bilmodell | Testpoäng |
Skoda Scala 1,5 TSI DSG | 48 |
Toyota Corolla 1,8 HSD | 46,5 |
Volkswagen Golf GTE 1,4 Plug-in Hybrid 2017 | 46 |
VW Golf 1,5 TSI ACT PF 2018 | 45,5 |
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2017 | 45,5 |
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 2018 | 45 |
VW Golf 1,5 TSI ACT PF DSG 2019 | 44,5 |
Kia Ceed 1,0 t-Gdi 120 2018 | 44 |
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 2017 | 43,5 |
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 2018 | 42 |
Suvar – större mellanklass
Bilmodell | Testpoäng |
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 2019 | 49 |
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4DRIVE 2019 | 48,5 |
Skoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4X4 2019 | 48,5 |
Volvo XC60 T8 AWD 2017 | 48,5 |
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 7 4×4 2017 | 48 |
Volvo XC60 T8 AWD 2017 | 48 |
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S-tronic 2017 | 47,5 |
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017 | 47,5 |
Mercedes GLC 350 d 4Matic 2018 | 47 |
Mercedes GLC 350 e 4Matic 2017 | 45 |
Mellanklass
Bilmodell | Testpoäng |
Audi A4 Allroad 2,0 TDI q 190 S Tronic 2017 | 47,5 |
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S Tronic 2017 | 46,5 |
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2018 | 46,5 |
Volvo V60 T8 AWD 2019 | 46 |
BMW 320d xDrive 2019 | 46 |
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI q 2018 | 44,5 |
Kia Optima PHEV 2019 | 44 |
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 2017 | 44 |
Mercedes C 220 d 2019 | 44 |
BMW 320d xDrive Touring | 43,5 |
Stora familjebilar
Bilmodell | Testpoäng |
Volvo V90 T8 2017 | 51 |
Mercedes E 220 d All-terrain 4Matic 2017 | 50 |
BMW 540d xDrive 2018 | 50 |
Mercedes E 220 d Automat 2017 | 50 |
BMW 530d xDrive Touring 2017 | 49,5 |
BMW 520d Automat 2017 | 49 |
BMW 630d GT xDrive 2018 | 49 |
BMW 530e 2017 | 48,5 |
BMW 520d xDrive Touring 2018 | 48,5 |
Mercedes E 350 d Kombi 2017 | 48,5 |
Lyxbilar
Bilmodell | Testpoäng |
Tesla Model S 75D 2017 | 49,5 |
Tesla Model S 75 D 2018 | 48 |
Tesla Model S 90D 2017 | 47,5 |
BMW 750i xDrive 2017 | 44 |
Porsche Panamera 4S 2017 | 44 |
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2018 | 40 |
Så funkar testbetyget
Testbetyget säger mycket om hur bra en bil är i sin klass. Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.
Fjädringsbedömningen görs i två hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i samma slinga som minst är på 20 minuter.
De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.
Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.
Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.
Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget som någon bil fått är 51,5 – vilket Volvo V90 T8 fick i testet mot Tesla och två andra laddhybrider.
Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.
För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?).
Det gäller att inte missa något om man ska bestämma vilken bil som är klassledande. Det är inte så enkelt som att säga att en viss bil är bekvämast. Vi går på djupet. Hur känns framstolarna och baksätet? Är det högljutt i kupén? Hur bra är fjädringen? Sedan får man ta ännu ett kliv in i betygsättandet. Stör ljudet mest i hög eller låg fart? Är fjädringen lagom mjuk eller är den satt så man känner varje skavank i vägbanan? Allt ska testas och utvärderas. Vi ger bilarna poäng från 0 till 5 där en femma endast delas ut till klassens främsta bil i den grenen.
Det blir mycket jobb och det tar tid, men perfektion kommer inte enkelt, fast är extremt viktigt när det är dags för dig att skaffa ny bil. Så studera tabellerna i den här artikeln för att ta reda på vilken som är den optimala bilen för just dig.