Test av 5 åretruntdäck – så står de sig mot sommar- och vinterdäck

Premium Är det möjligt att köra på samma däck, året runt? Åretruntdäck är inte alls så usla som för bara några år sedan – men är ändå en kompromiss.

Test av 5 åretruntdäck – så står de sig mot sommar- och vinterdäck

5 friktionsdäck i dimension 225/45 R17 V:

• Continental AllSeason contact
• Goodyear Vector 4Seasons
• Michelin CrossClimate +
• Nexen N'blue 4 Season
• Toyo Celsius

Referensdäck 205/55 R16:

• Continental PremiumContact 5 (sommardäck)
• Continental WinterContact TS 860 (vinterdäck) 


Åretruntdäck blir allt populärare. Vad beror det på? Till viss del på klimatförändringarna men också på förändringar i köpbeteendet och bilpriserna.

Medan många bilar köptes privat för 20 år sedan går idag nästan tre fjärdedelar via leasing, biluthyrare och bilflottor. De tänker mycket mer på driftkostnaderna och försöker undvika verkstadsbesök. Då hjälper långa underhållsintervall liksom åretruntdäck.

Visserligen ger de inte lika bra prestanda och säkerhet som sommar- och vinterdäck på deras respektive specialområden. De ger sämre fäste på vintern, greppar sämre på sommarvarm asfalt och de slits snabbare.

För att bevisa det skulle vi kunna testa den senaste generationen åretruntdäck mot ett sommar- och ett vinterdäck i samma dimension. Då skulle vi kunna fastställa att åretruntdäcken är underlägsna sommar- och vinterproffsen. Men det skulle inte vara någon överraskning och istället vill vi visa på lösningar och alternativ. Skulle inte ett lite större format kunna jämna ut i alla fall några av åretruntdäckens nackdelar?

För att ta reda på det har vi tagit ut ett sommar- och ett vinterdäck i den för Golfklassen vanliga storleken 205/55 R16 mot fem åretruntdäck i det populära bredformatet 225/45 R17. Det passar på VW-koncernens kompaktbilar och på modeller som BMW 1-serie och Volvo V40.

När det gäller referensdäcken som givetvis testats utan värdering har vi som vanligt valt förra årets testvinnare, Continental WinterContact TS 860 samt sommardäcket Continental PremiumContact 5. Det sistnämndas efterföljare PremiumContact 6 som nu finns i handeln i samma storlek var inte tillgängligt vid testtillfället.

I Finland, långt norr om polcirkeln, ska åretruntdäcken visa om de når upp till det smalare vinterdäckets prestanda. Det kan de, för efter flera dagars intensiv testkörning och mätning står det klart: I disciplinerna traction, snöbromsning, sidgrepp och väghållning är de bästa åretruntdäcken nästan lika bra som vinterdäcket. De sämsta är däremot 20 procent sämre.

Det nya åretruntdäcket från Continental ligger i täten på snö med visst avstånd bakåt till Goodyear, Nexen och Toyo – Michelin faller tillbaka med tydliga svagheter. Bästa åretruntdäcket i vinterföre är det nya Continental AllSeason Contact – med marginal.

Sommardäcket får en riktig utmaning i vinterföret. Bara med mycket finkänslighet med pedaler och ratt kan föraren hålla testbilen, en Seat Leon, kvar på vägen. Bromssträckan dubbleras nästan, greppet är i stort sett noll och i slalom går det knappt att vara kvar i banan. 

Det räcker till att börja med. Testlastbilen åker nu söderut och hälsas i Tyskland av grå våtkall senvintertristess med låga temperaturer. Perfekt!

I finska Lappland testar vi om åretruntdäcken når upp till det smalare vinterdäckets prestanda.

Härnäst ska åretruntdäcken ut på en bevattnad teststräcka. Säker bromsning på våtkalla vägbanor är ytterst relevant. Kan det rena vinterdäcket som naturligt konfronteras med sådana omständigheter hävda sig även här?

Det kan det, i synnerhet vid kyliga temperaturer men även i sommarvärme och vid upprepade mätningar visar sig det mjukare gummits flexibilitetsfördelar. Även styrkan i det ökade trycket per yta eftersom däcket är smalare.

Continental WinterContact TS 860 stannar redan efter imponerande 31,8 meter från 80 km/h. Det bästa åretruntdäcket, Goodyear Vector, behöver fyra meter till. Bara lite sämre bromsförmåga åstadkommer Michelin, Nexen och Continental Allseason som med 36,8 meter bromsar i stort sett på samma nivå som det smalare sommardäcket. Det sämsta däcket, Toyo, hamnar som jämförelse på 39 meter.

Men bromsning på vått underlag är inte allt. En lika viktig sak för säkerheten är vattenplaningstendenserna. Dessa har vi testat på permanent bevattnade banor och i två olika temperaturområden: i vinteraktigt kalla och våta förhållanden och i sommarvärme.

Här framstår Goodyear och Continental som särskilt säkra. Michelin gör bort sig lite i vattenplaning i kurva. De båda 205 mm smala jämförelsedäcken, oavsett sommar- eller vinterprofil, är klart överlägsna vid vattenplaning jämfört med de breda åretruntdäcken. Speciellt vid störtregn, pölar och vid snöslask där man måste vara extra försiktig.

Däcken testas inte bara på snö och våt vägbana, utan givetvis också på torr vägbana.

De smalare sommar- och vinterdäcken har definitivt fördelar med sin bättre dräneringsförmåga – däcket förmår trycka undan vattnet istället för att bygga upp en kudde av vatten och förlora kontakten med vägbanan.

Men vid väghållningstestet med endast regnvåt vägbana och liten risk för vattenplaning ser vi en annan bild. Där är de bättre åretruntdäcken säkrare, smidigare och snabbare på vägen än de smala sommar- och vinterdimensionerna – dit hör det i sammanhanget enastående Michelin men även Goodyear, Nexen och Continental. Endast Toyo tycks lida av vattenskräck. Bästa däcket i alla våtdisciplinerna blir till slut Goodyear Vector. 

Och vilket däck ligger i täten på torr asfalt?

Vi kopplar bort miljökriterierna för en sekund och koncentrerar oss på säkerhet och dynamik. Även på torrt underlag ger säker bromsning med kortast möjlig bromssträcka högst poäng.

Och det har det sommarorienterade Michelin CrossClimate + ärligt förtjänat. Med 39,4 meters bromssträcka från 100 km/h kommer det trots relativt sajpad profilering bara 3,7 meter längre än sommardäcket i 205-dimension och ligger då 3,2 meter bättre till än referensvinterdäcket.

Continental Allseason följer efter det förnämligt bromsande Michelin med 2,5 meter längre stoppsträcka. Nexen bromsar endast lite sämre. Goodyear och Toyo hamnar till och med efter det smala vinterdäcket.

Det tycks vara självklart att det smala vinterdäcket ska hamna långt ner i listan på den hårt körda torra och kurviga väghållningsbanan vid en genomsnittshastighet runt 120 km/h – men så blir det inte.

Däcktestandets grå vardag: Däckbyte, däckbyte, däckbyte.

Med sina balanserade köregenskaper lämnar det till och med åretruntdäcket från Nexen bakom sig. Nexen är ändå inte särskilt snö- eller våtorienterat. Det smala sommardäcket dominerar fältet med de snabbaste varvtiderna och de säkraste köregenskaperna. Bästa 225-breda åretruntdäck är Michelin, följt av Continental och Toyo. Goodyear verkar vara lite hämmat på torr väg med sina utpräglade vinterdäcksgener.

När vi lägger till ytterligare kriterier som spårbytessäkerhet och vägbuller framstår en klar bild: segrare på poäng och torr väg är Michelin CrossClimate +. 

Därmed bevisar vårt test att åretruntdäck med större bredd kan hävda sig mot ett smalare specialistdäck i enskilda discipliner – även snö. I särskilt säkerhetsrelevanta grenar som bromsning och vattenplaning har de smalare sommar- och vinterspecialisterna fortfarande fördel. 

Kan åretruntdäck i breddformat till och med rekommenderas? Ja, helt klart – om däcket passar för området där man bor och för ditt användningsområde.

Vilket ska du välja? Om du bor i landets sydligare delar med våta vägar och snö på vägen endast ibland är Continental eller Goodyear bästa val. I än mildare klimat är Michelins CrossClimate + ett bra och hållbart däck.

Som vanligt rekommenderar auto motor & sport att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern för högsta möjliga säkerhet.

Det krävs precision och mycket erfarenhet i väghållningstestet.

Mätresultat: Så stora är skillnaderna

Så testade vi

För att uppnå högsta resultatsäkerhet har vi genomfört samtliga testrundor flera gånger. Vi har använt ett progressivt betygssystem för att likställa objektiva värden genom mätningar med subjektiva värderingar från våra rutinerade testförare. Vid väghållningstesterna på våt och torr vägbana genomförs ett balanserat och säkert körprogram i enlighet med den förväntade målgruppen för att uppnå ett optimalt resultat.

För att kunna inordna de medtestade sommar- och vinterdäcken på ett realistiskt sätt har deras betyg höjts till tolv poäng.

Däckens rullmotstånd mäts om möjligt på rullande landsväg vid olika testlaboratorier. Resultaten tas in i form av ett medelvärde. Grundvärden för bedömningen är också däckmärkningen enligt den relevanta europeiska lagstiftningen.

Klicka för att se tabellen i större format.

Sammanfattning: En kompromiss

För dig som inte kör så mycket, övervägande i stadsmiljö och i sydliga delar av landet, kan åretruntdäck vara ett alternativ. Liksom om du kör mycket i norra och centrala Europa. Även för hyrbilar, leasing och bilflottor och då av kostnadsskäl.

Ändå blir de en kompromiss vars nackdelar kan begränsas något genom att välja en bredare dimension och behovsanpassat däckval. Den ideala tidpunkten att växla till åretruntdäck är hösten. Då är mönstret nytt och fint inför vintersäsongen.