Bästa testbilarna: Spara tusenlappar – här är billigaste bilarna att äga

Premium Det finns ordentligt med pengar att spara för den som väljer bil smart. Bara i mellanklassen kan du spara 20.000 kronor om året på att köpa en laddhybrid istället för en dieselkombi. Läs vår granskning och se skillnaden svart på vitt.

Vet du egentligen vad din bil kostar per mil? Det vet vi. I auto motor & sports tester ingår alltid en beräkning där vi tar fram en exakt milkostnad, utifrån givna förutsättningar.

Vi räknar till exempel ut värdeminskningen tillsammans med Bilpriser.se, bränslekostnaden, försäkringskostnaden och servicepriserna. Allt bakas sedan ihop till en månadskostnad och en milkostnad för att du enkelt ska kunna se och jämföra vad bilen faktiskt kostar.

Värdeminskningen är den enskilt största posten. Där har elbilar tidigare legat illa till, men nu har något hänt. Elbilar kan numera ofta ha lägre procentuell värdeminskning än en bensin- eller dieselbil. Och de är ju betydligt billigare att tanka, så det är inte konstigt att flera elbilar och laddhybrider ligger bra till i vår granskning.

Allra billigast i den här listan är Renault Zoe med en milkostnad på bara 25 kronor. Om du kör 1.500 mil om året blir det 37.500 kronor. Dyrast är Porsche Panamera med 173 kronor milen (!), vilket blir nästan 260.000 kronor med samma körsträcka.

Om du kan tänka dig att köpa en vanlig Volkswagen Golf 1,4 TSI istället för motsvarande suv, en Skoda Karoq 1,5 TSI, kommer du undan med en milkostnad på 36 istället för 42 kronor. Det är en skillnad på 9.000 kronor om året vid 1.500 mils körsträcka.

Tittar vi i mellanklassen och jämför laddhybriden Kia Optima PHEV med dieseldrivna BMW 320d xDrive Touring blir dieselkombin hela 19.500 kronor dyrare per år att köra, om laddhybriden laddas som den ska med el. Till och med laddhybriden Volvo V60 T8, som är betydligt dyrare att köpa, blir billigare per mil än BMW:n.

I alla tabeller som innehåller både laddbilar och förbränningsbilar har vi gulmarkerat laddbilarna för att märka ut skillnaden.

BMW i3 har låg milkostnad, men Renault Zoe är ännu bättre.

Små elbilar

Bilmodell Milkostnad (kr)
Renault Zoe R110 2018 25,04
Renault Zoe 400 2017 29,99
BMW i3 94 Ah 2017 36,08
BMW i3 S 2018 37,74
Kia e-Niro 2019 38,28
BMW i3s 2018 39,19
Kia e-Niro 2019 39,29

VW-gruppen ligger bra till.

Småbilar

Bilmodell Milkostnad (kr)
Suzuki Swift 1,2 2018 27,99
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017 28,08
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018 28,29
Kia Rio 1,25 MPI 2017 28,59
Seat Ibiza 1,0 TSI 2018 28,60
Toyota Yaris HSD 28,78
Nissan Micra IG-T 90 2017 29,68
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018 29,91
Renault Clio Energy Tce 90 2017 31,05
Citroën C3 PureTech 82 2017 31,40

Niro är bra som elbil, men övertygar också som hybrid.

Små suvar

Bilmodell Milkostnad (kr)
Kia Niro 1,6 GDI Hybrid 2019 36,08
Honda HR-V 1,5-VTEC 2017 36,14
Kia Niro Hybrid 2017 37,43
Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid 2017 37,56
Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid 2019 39,10
Audi Q2 1,4 TFSI 2017 39,36

Kia har tagit ett massivt kliv förbi motståndarna med sina nya elbilar som e-Soul. Billiga och bra.

Golfklass (elbilar)

Bilmodell Milkostnad (kr)
Kia e-Soul 2019 34,50
VW e-Golf 2018 35,01
Hyundai Kona Electric 2018 35,26
Hyundai Ioniq Electric 2017 35,45
VW e-Golf 2018 35,57
Volkswagen e-Golf 2018 35,76
Volkswagen e-Golf 2017 35,76
Hyundai Ioniq Electric 2018 35,89
Nissan Leaf 2018 38,12
Hyundai Ioniq Electric 2017 39,29

Suvar är poppis och en rimligt prissatt och bra suv som inte är galet stor är det många som är ute efter. Som Skoda Karoq.

Suvar, mindre mellanklass

Bilmodell Milkostnad (kr)
Seat Arona 1,5 TSI Evo FR 2018 33,65
VW T-Roc 1,0 TSI 115 2018 35,19
Seat Ateca 1,0 TSI 2017 35,79
Kia Sportage 1,6 2WD 2017 38,84
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 2018 42,13
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4MOT DSG 2019 43,50
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 2017 46,54
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M 2017 49,94
Volkswagen Tiguan TSI 1,4 TSI 150 4M 2018 51,10
Volkswagen Tiguan TSI 220 GT 4M 2018 58,23

Tidigare klassledaren VW Golf har blivit omkörd av koncernsyskonet Skoda Scala.

Golfklass

Bilmodell Milkostnad (kr)
Toyota Corolla 1,8 HSD 32,69
Kia Ceed 1,0 t-GDI 120 2018 32,7 
Skoda Scala 1,5 TSI DSG 35,64
Volkswagen Golf 1,4 TSI 2017 36,09
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 2018 36,15
VW Golf 1,5 TSI ACT PF DSG 2019 37,10
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 2017 37,29
VW Golf 1,5 TSI ACT PF 2018 37,76
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 2018 41,14
VW Golf GTE 1,4 Plug-In Hybrid 2017 45,69

Suv med fyrhjulsdrift och stora utrymmen är populärt. Skoda Kodiaq ger lägst milkostnad i klassen.

Suvar, större mellanklass

Bilmodell Milkostnad (kr)
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 7 4x4 2017 48,17
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4DRIVE 2019 49,10
Skoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4x4 2019 49,10
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017 52,34
Audi Q5 2,0 TDI q 190 S tronic 2017 53,84
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 2019 54,55
Mercedes GLC 350 e 4Matic 2017 65,34
Volvo XC60 T8 AWD 2017 65,69
Volvo XC60 T8 AWD 2017 65,70
Mercedes GLC 350 d 4Matic 2018 82,93

Svenska bästsäljaren Volvo V60 placerar sig i mitten när det gäller milkostnaden.

Mellanklass

Bilmodell Milkostnad (kr)
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 2017 39,39
Kia Optima PHEV 2019 41,11
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S Tronic 2017 48,35
Audi A4 Allroad 2,0 TDI q 190 S Tronic 2017 49,44
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2018 50,07
Volvo V60 T8 AWD 2019 51,22
Mercedes C 220 d 2019 51,93
BMW 320d xDrive 2019 52,49
BMW 320d xDrive Touring 54,06
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI q 2018 70,73

Drömbil för många svenska föräldrar. Mercedes E-klass är bekväm som en lyxbil. Köp om du har råd.

Stora familjebilar

Bilmodell Milkostnad (kr)
Mercedes E 220 d Automat 2017 50,33
BMW 520d Automat 2017 50,77
Mercedes E 220 d All-terrain 4Matic 2017 57,59
BMW 530e 2017 59,23
BMW 520d xDrive Touring 2018 59,88
Volvo V90 T8 2017 67,53
Mercedes E 350 d Kombi 2017 70,53
BMW 530d xDrive Touring 2017 70,95
BMW 540d xDrive 2018 74,93
BMW 630d GT xDrive 2018 78,24

Tesla Model S – dyr att köpa men billigast att köra.

Lyxbilar

Bilmodell Milkostnad (kr)
Tesla Model S 75 D 2018 68,35
Tesla Model S 75D 2017 82,50
Tesla Model S 90D 2017 106,59
BMW 750i xDrive 2017 119,74
Porsche Panamera 4S 2017 122,99
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2018 173,22

Elbilar är billiga att äga och det är absolut inget under att en lågt prissatt elbil får lägst milkostnad. Det är däremot endast en elbilsmodell som lyckas komma in på listan. De andra elbilarna är troligtvis för dyra i inköp för att rå på de bästa.

Billigast att köra oavsett klass

Bilmodell Milkostnad (kr)
Renault Zoe R110 2018 25,04
Suzuki Swift 1,2 2018 27,99
Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 2017 28,08
Volkswagen Polo 1,0 TSI 2018 28,29
Kia Rio 1,25 MPI 2017 28,59
Seat Ibiza 1,0 TSI  2018 28,60
Toyota Yaris HSD  28,78
Nissan Micra IG-T 90 2017 29,68
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 2018 29,91
Renault Zoe 400 2017 29,99