PREMIUM Det finns ordentligt med pengar att spara för den som väljer bil smart. Bara i mellanklassen kan du spara 20.000 kronor om året på att köpa en laddhybrid istället för en dieselkombi. Läs vår granskning och se skillnaden svart på vitt.
Av: Elias Medelberg
Publicerad: 2019-09-30 Uppdaterad: 2020-04-02
Annons
Vet du egentligen vad din bil kostar per mil? Det vet vi. I auto motor & sports tester ingår alltid en beräkning där vi tar fram en exakt milkostnad, utifrån givna förutsättningar.
Vi räknar till exempel ut värdeminskningen tillsammans med Bilpriser.se, bränslekostnaden, försäkringskostnaden och servicepriserna. Allt bakas sedan ihop till en månadskostnad och en milkostnad för att du enkelt ska kunna se och jämföra vad bilen faktiskt kostar.
Värdeminskningen är den enskilt största posten. Där har elbilar tidigare legat illa till, men nu har något hänt. Elbilar kan numera ofta ha lägre procentuell värdeminskning än en bensin- eller dieselbil. Och de är ju betydligt billigare att tanka, så det är inte konstigt att flera elbilar och laddhybrider ligger bra till i vår granskning.
Allra billigast i den här listan är Renault Zoe med en milkostnad på bara 25 kronor. Om du kör 1.500 mil om året blir det 37.500 kronor. Dyrast är Porsche Panamera med 173 kronor milen (!), vilket blir nästan 260.000 kronor med samma körsträcka.
Om du kan tänka dig att köpa en vanlig Volkswagen Golf 1,4 TSI istället för motsvarande suv, en Skoda Karoq 1,5 TSI, kommer du undan med en milkostnad på 36 istället för 42 kronor. Det är en skillnad på 9.000 kronor om året vid 1.500 mils körsträcka.
Tittar vi i mellanklassen och jämför laddhybriden Kia Optima PHEV med dieseldrivna BMW 320d xDrive Touring blir dieselkombin hela 19.500 kronor dyrare per år att köra, om laddhybriden laddas som den ska med el. Till och med laddhybriden Volvo V60 T8, som är betydligt dyrare att köpa, blir billigare per mil än BMW:n.
I alla tabeller som innehåller både laddbilar och förbränningsbilar har vi gulmarkerat laddbilarna för att märka ut skillnaden.