Genomgång 2019: De bästa vinterdäcken för Norden – alla de stora har ny teknik

Premium De fyra premiumtillverkarna lanserar nya vinterdäck inför den här säsongen. Därför blir det en annorlunda genomgång. Häng med så ska vi förklara.

Genomgång 2019: De bästa vinterdäcken för Norden – alla de stora har ny teknik
Nokian har länge varit en dubbdäckreferens, men numera är det tätt i toppen.

I början av årets vinterdäcksäsong har det blivit en vana att vi på auto motor & sport publicerar vårt stora vinterdäcktest. Det har alltid varit en blandning av de nyaste dubbäcken och de dubbfria vinterdäcken som är speciellt framtagna för våra nordiska förhållanden. Som referenser har vi även med de så kallade kontinentala CE-däcken, samt ett urval av billiga däck för att visa spännvidden på vad du kan montera på bilen och vilket resultat det ger.

Den här gången har vi varit tvungna att göra det lite annorlunda. Våra däcktester körs normalt under perioden februari–mars, ungefär åtta månader innan nästa vinterdäcksäsong startar. En del år kommer olika däcktillverkare med helt nya utgåvor av sina vinterdäck.

Eftersom vi som regel testar en av de mest säljande dimensionerna, 205/55 R16, lyckas vi oftast att få med ett set av de allra nyaste däcken – som inte kommer ut till försäljning förrän den nästföljande säsongen.

Men inför säsongen 2019/2020 stod vi inför en helt ny situation; inte mindre än fyra av de allra viktigaste varumärkena på den nordiska marknaden lanserade nya vinterdäck.

För flera av dessa rör det sig om helt nya konstruktioner och däck som flyttar de tekniska gränserna. Continental, Nokian, Pirelli och Michelin har alla helt nya dubbdäck till årets säsong. Alla dessa var inte tillgängliga för test för åtta månader sedan. Vi valde därför att låta det vanliga testet att utgå. Helt enkelt för att vi inte kunde presentera ett relevant vinterdäcktest med alla viktiga och aktuella varumärken på plats samtidigt.

De olika däckmärkena har dock bjudit oss specialiserade journalister till en teknisk presentation och provkörning av de allra nyaste däcken. Därmed har vi fått köra nykomlingarna på is och snö på liknande sätt som vi själva testar däcken men utan möjlighet till en direkt jämförelse och poängsättning av alla däcken samtidigt.

Traditionellt representerar vinterdäcken vi presenterar här merparten av premiumsegmentet och de märkena får också traditionellt höga poäng i testerna. I den här artikeln studerar vi dessa däck och våra första erfarenheter ute på testbanans hala isfläckar och snötäcken.

Vi tvekar inte över att peka ut dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta som den nordiska referens som de andra däcktillverkarna strävar efter att slå. Den finländska däcktillverkaren har visat sig ligga i topp under flera års tid.

Bromsning, acceleration och kurvtagning på is och snö har imponerat och den fina balansen hos "Hakka" har alltid gjort det lätt att manövrera och hantera i en kritisk situation. Däremot har det förlorat poäng på torr och våt asfalt jämfört med de allra bästa konkurrenterna som är utvecklade i Centraleuropa. 

Michelin har fler dubbar i sina däck än någon annan tillverkare, men klarar ändå miljökraven.

Det nya dubbdäcket från Nokian har fått beteckningen Hakkapeliitta 9 och har en patenterad dubbteknologi med två olika dubbar. Båda dessa är optimerade för att ge bästa möjliga väggrepp både i kurvor och under acceleration/bromsning. Dessa dubbar är placerade i mitten respektive ute på däckets skuldror men det är inte bara det som är avgörande när man skapar ett bra vinterdäck.

Mönstrets utformning är viktig för att skapa bästa möjliga grepp på snö men också hög säkerhet på bar asfalt – oavsett om den är våt eller torr. Det måste även ha en utformning av lamellerna som gör att de låser ihop och ger ett stabilt och säkert däck under alla körförhållanden.

Sist men inte minst är det viktigt att ha en gummiblandning som passar det nordiska klimatet. Lägre temperaturer kräver mjukare gummi och just precis här finner vi en orsak till att Nokian Hakkapeliitta vunnit flera år i rad.

De senaste åren har det dock tillkommit en helt ny parameter när det gäller dubbdäcken – miljöaspekten. Otaliga tester visar att dubbdäck är de säkraste vinterdäcken vi kan sätta på en bil. Likväl väljer nordiska städer och regioner att förbjuda eller avgiftsbelägga körning med dubbdäck för att minska vägslitage och partikelspridning. Därför föredrar många bilförare dubbfria vinterdäck även om de vet att de har sämre egenskaper än de bästa dubbdäcken i flera situationer.

För att möta myndighetskraven har det införts lättare dubbar, dubbutsticket har minskats och det har forskats på hur en dubb kan utformas för att ge minsta möjliga vägslitage.

Med Hakkapeliitta 9 lanserar Nokian en så kallad "EcoStud" där dubbens utformning ger ett mjukare anslag mot underlaget. Topparna är avskurna så att det endast är det hårda stiftet i dubben som träffar underlaget. Därmed minskas både vägslitaget och bullernivån.

Continental har genom en rad av år visat sig vara en av de allra bästa leverantörerna av nordiska vinterdäck. Precis som Nokian tillverkar Continental både dubbdäck och dubbfria friktionsdäck som plockar många poäng i våra tester.

Det nya dubbdäcket Continental IceContact 3 använder sig av en helt ny dubbteknologi. Även Continental använder sig av två olika utformningar av dubbarna i ett däck men har valt en helt ny inriktning. En traditionell dubb består av en aluminiumhylsa med ett stift i hårdmetall i mitten. Detta kallar vi en dubb och den skjuts in i däckbanan och förankras då i gummit.

Kunden anmodas att köra försiktigt med nya dubbdäck den första tiden tills dubbarna "satt sig". För hård körning under de första milen kan leda till att dubbarna senare lossnar ur däcken. 

Testrundorna loggas av Racelogic-testdatorer, och det är därför lätt att jämföra olika däck efter körpassen.

Continental kallar sin nya teknologi för FlexStud. Det unika med dubben är kombinationen av ett stift i hårdmetall och en hylsa av gummi. Genom en limprocess fästs först stiftet i gummihylsan och därefter limmas hela dubben i däckbanan. Continentals chef för utveckling av vinterdäck, Marco Gellings, berättar vilka fördelar tekniken ger:

"Eftersom själva stiftet står i en hylsa av gummi fjädrar den på samma sätt som däcket och tillåter stiftet att tränga längre ned i den is- eller snöbetäckta vägbanan. Den griper djupare samtidigt som vägslitaget blir mindre eftersom det är gummi och inte aluminium som träffar vägbana. Den tredje fördelen är att ett mjukare anslag mot underlaget kommer att minska bullernivåerna."

För att ett optimalt resultat ska uppnås behövs flera metoder. Som vi nämnt används det två olika dubbar i däcket som var för sig har olika uppgifter. Samtidigt har området där dubben ska fästas i däcket en fördjupning för att is och snö inte ska packa sig runt dubbens utstick och minska effekten.

Detta, tillsammans med nyutvecklade mönster där större lamellöppningar leder bort slask och vatten ännu bättre än tidigare (och mjukare gummiblandning), ska bidra till bra väggrepp. Det nya däcket Continental IceContact 3 är i första omgången bara tillgängligt i dimensioner från 17 till 21 tum, något som kan belysa våra utmaningar med att kunna sätta ihop ett komplett vinterdäckstest till säsongen 2019/20.

Tester visar att antalet dubbar påverkar vinterdäckens förmåga att ge hög snö- och isprestanda. Samtidigt ökar slitaget på vägbanan och säkerhetsförstärkningen blir en nackdel när vi kommer till miljön. Därför föreskriver myndigheterna det maximala antalet dubbar ett däck ska ha. Alternativet är att ha lätta dubbar som ger mindre slitage.

Michelin är också bra på vinterdäck. Naturligtvis är det de kontinentala (CE) däcken som dominerar men också de nordiska vinterdäcken får stort utrymme i Michelins utvecklingsarbete. Vi behöver bara gå två år tillbaka i tiden då våra tester avslöjade att Michelin lojalt följde påbudet om färre dubbar medan konkurrenterna gick över till lättviktsdubbar för att se att det franska märket inte längre hävdade sig bland de bästa vinterdäcken.

Med nya Michelin X-Ice North 4 är företaget tillbaka med ett av marknadens bästa dubbdäck.

Audi, BMW, Volvo ... däcktillverkarna använder helst premiumbilar när nya däck ska testas ut.

Förklaringen är enkel. Medan däcket i dimensionen 205/55 R16 hade 96 dubbar för två år sedan har det nya 250. Det innebär hela 22 "spår" med dubbar ned mot underlaget för varje varv hjulet roterar. Däckets yta mot underlaget innehåller därmed ett stort antal dubbar som ska förbättra bromsning, acceleration och sidogrepp.

Under vår testkörning av däcket fick vi träffa hela det franska teamet som ligger bakom utvecklingen av det nya dubbdäcket X-Ice North 4. Man kan möjligen tänka att marknaden för dubbdäck är så liten att tillverkarna inte lägger så mycket krut på deras utveckling men då glömmer man att dubbdäck av nordisk typ också har en stor marknad i Ryssland, delar av Nordamerika och delar av norra Japan – utöver de nordiska länderna.

I likhet med Nokian och Continental har Michelin arbetat med utformningen av aluminiumhylsan som håller fast stiftet i hårdmetall. Genom att snedforma kanterna på den del som sticker upp ovanför däckets slityta blir anslaget mjukare och stiftet får bättre kontakt mot underlaget. Även Michelin har infört ett nytt mönster som dränerar ut finkornig is och snö ur däcket. Antalet sajpningar (de tunna skårorna i mönstrets block) har ökats med 50 procent i förhållande till föregångaren.

Låga temperaturer, jämfört med Centraleuropa, kräver åtskilligt mjukare gummiblandningar och det är här vi finner de största skillnaderna mellan premiummärken och billigare däck, utvecklade och tillverkade i lågprisländer. Kraven är dock många och det behövs stor kunskap för att klara av dem.

Bakom ett bra däck ligger det alltid en bunt kompromisser. En mjuk slityta kommer att slitas snabbare och fungera sämre vid högre temperaturer. Optimalt grepp på is och snö kan lätt gå ut över våtgreppet. Ingenjörsteamet måste hela tiden balansera däcket inom de önskade egenskaperna.

För Michelin har det alltid varit viktigt att ge däcken lång livstid, samtidigt som lågt rullmotstånd är viktigt. Däck som rullar lätt bidrar till att minska bilens bränsleförbrukning. Du kan läsa hur vi uppfattade nya Michelin X-Ice North 4 i våra körintryck senare i artikeln.

Om en däcktillverkare ska bli expert på nordiska vinterdäck måste man testa och utveckla däcken under verkliga förhållanden. Nokian har sin testanläggning i Ivalo bara några timmars bilväg från fabriken i södra Finland.

Pirelli har använt företagets racingkunskap vid utvecklingen av det nya dubbdäcken Ice Zero 2.

Italienska Pirelli har det lite motigare. Att testköra vinterdäck för den nordiska marknaden hemma i Italien är närmast en omöjlighet och därför vände Pirelli blickarna norrut för att hitta en egen testanläggning.

Pirelli landade i svenska Flurheden, inte långt från Polcirkeln. Där erbjuder företaget Arctic Falls en stor bananläggning som bil- och däcktillverkare kan utnyttja. Det är här som vi möter ingenjörerna från Pirelli och det allra nyaste dubbdäcket Ice Zero 2.

Återigen är antalet dubbar en av nyckelfaktorerna för att skapa ett bra vinterdäck. Även Pirelli har fokuserat starkt på att använda lättare dubbar för att kunna öka antalet och samtidigt minska vägslitaget. Hur små, men ändå viktiga dessa detaljerna är, förstår vi när vi får veta att vikten på dubben är minskad från 1,1 till 0,9 gram och längden på hela dubben reducerats från 11 till 10 millimeter.

Därigenom kan Pirelli öka antalet dubbar från 130 till 190 jämfört med fjolårets Ice Zero utan att öka miljöbelastningen. Också de här dubbarna har fått en ny utformning för att öka väggreppet, i synnerhet på isigt underlag. Där själva stiften i dubben för bara några år sedan var helt runda är den nya utgåvan fyrkantig och monterad i ett betydligt större antal rader än tidigare för att bita sig fast så bra som möjligt.

Där man tidigare spenderade veckor och månader för att testa fram olika placeringar och vinklingar av dubben använder ingenjörerna idag datasimuleringar och 3D-teknologi. Bakom den nya Generation 2 Ice Zero ligger det mer än 1.500 timmar av datasimuleringar för att uppnå optimalt resultat. 

Hur viktiga datorerna är förstår vi också när vi rör oss mellan de olika teststationerna på Flurhedens anläggning. Även efter att däckmönster och dubbplacering fastställts kan olika gummiblandningar ge olika resultat. Just därför genomförs ett stort antal mätningar för att ge ingenjörerna repeterbara och trovärdiga resultat. Målet är hela tiden att ge däcket bästa möjliga grepp på is och snö.

Men Pirelli, som är OEM-däckleverantör till flera bilmärken, inklusive Lamborghini, måste också ta fram däck som har bra egenskaper på våt och torr vägbana. Allt större områden i Norden upplever mindre is och snö på vintern. Saltning ger många dagar med våta vägar och därför har däcktillverkarna valt att lägga ett större fokus på barmarksegenskaperna.

Ett kontinentalt vinterdäck (CE) kommer i stort sett alltid ha bättre barmarksegenskaper än de speciellt utvecklade vinterdäcken. Att skapa den optimala balansen mellan is, snö, vått och torrt är den största utmaningen för däcktillverkarna.

Förutom testanläggningen i Flurheden har Pirelli en testanläggning i Tonalepasset, inte långt från fabrikens utvecklingsavdelning i Milano. 


ELBILAR KRÄVER BULLERFRIA DÄCK

När motorbullret försvinner blir både vindbrus och däckbuller mer påträngande än tidigare. Det ger däcktillverkarna nya utmaningar.

De allra flesta som kör elbil väljer att utrusta dem med dubbdäck. Hög vikt och kraftigt vridmoment i starten är goda argument för att välja dubbdäck. Den stora nackdelen är bullernivåerna. Redan på sommardäck upplever man mer vägbuller i en elbil. Utan motorljudet är det bara vindbrus och buller från underlaget som når örat och särskilt det sistnämnda kan vara påträngande.

Dubbdäcken ger ännu mer buller och många vill nog titta närmare på dubbfria friktionsdäck. Beroende på var man bor kan dubbfria vinterdäck vara ett fullgott alternativ till dubbdäcken. 

Continentals nyaste dubbfria friktionsdäck, Conti VikingContact 7, har inte bara lysande väggrepp under de flesta förhållanden men är uppbyggt runt en helt ny "Silent" teknologi som ger mycket god ljudkomfort i bilen. Vi har testat däcket på en Tesla Model 3 på olika underlag, med imponerande resultat. Speciellt är körkänslan på snö, våt asfalt och torr asfalt mycket bra. På is har det naturligtvis något svagare broms- och accelerationsegenskaper än de bästa dubbdäcken.

Jämför vi det här däcket med erfarenheter vi har från våra tidigare tester framstår Conti VikingContact 7 som ett av de allra bästa dubbfria alternativen ifråga om väggrepp och det absolut bästa ifråga om lågt vägbuller. För den som vill ha mesta möjliga åkkomfort i sin elbil är det här dubbfria vinterdäcket det bästa valet.


SÅ UPPLEVER VI DE NYA DÄCKEN

När man presenterar nya däck är det sällan möjligt att jämföra dessa med konkurrenterna. Men vi får ofta möjlighet att jäm­föra dem med tillverkarens äldre, utgående modell och detta ger vanligtvis en bra bild av förbättringarna. Här är våra ­omedelbara intryck av de fyra nya dubbdäcken.

NOKIAN HAKKAPELIITTA 9

Den finska tillverkaren har varit marknadsledande på dubbdäck under ett antal år och det senaste Hakkapeliitta 9 imponerar fortsatt. Det bromsar, accelererar och styr briljant på både snö och is. Det beter sig också på ett neutralt, förutsägbart och säkert sätt. Den nya gummiblandningen ger även utmärkta egenskaper på våt asfalt.


CONTINENTAL ICECONTACT 3

Däcket känns mycket tystare än tidigare. Den mjuka "gummikragen" runt metallstiftet dämpar anslaget mot vägbanan och det är lätt att höra skillnaden mellan det nya och det gamla däcket när du kör på bar asfalt. På is och hårdpackad snö upplever vi både bra sidogrepp och bra bromsegenskaper.


MICHELIN X-ICE NORTH 4

Med sina 250 dubbar ger detta däck extremt goda egenskaper på is. Det framstår inte lika överlägset på snö och däcket saknar den "perfekta" och neutrala balansen som vi hittar hos Nokian. Men skillnaderna mellan Hakkapeliitta 9, Conti IceContact 3 och Michelin X-Ice North 4 är mycket små.


PIRELLI ICE ZERO 2

Arbetet med att skapa ett dubbdäck med ännu bättre grepp och balans verkar ha lyckats för Pirelli. I våra tester fick de tidigare utgåvorna höga poäng för körkänslan på torr mark men nådde inte ända fram på is och snö. På testbanan i Flurheden demonstrerade Stig Blomquist däckets perfekta balans, monterat på en Lamborghini Urus.