Test: 7 eldrivna tvåhjulingar – Vässla kör om konkurrenterna

Premium Dags för ett test helt utan bilar. Istället blir det elektriska tvåhjulingar för hela slanten. Själva körningen är nästan gratis, men vad blir totalkostnaden? Vårt test reder ut skillnader och vad du måste tänka på.

Test: 7 eldrivna tvåhjulingar – Vässla kör om konkurrenterna
Niu N-GT, Niu M+, Rawbike, Extra, Drax, Vässla och Scogo ingår i vårt test.
Tvåhjulingarna i testet:

Niu N-GT, lätt motorcykel, 3 kW (5 kW peak), 49.995 kr
Niu M+Lite, moped klass 2, 0,8 kW, 26.995 kr
Rawbike 2, moped klass 2, 0,75 kW, 21.900 kr
Eltra Premium+, moped klass 2, 0,5 kW, 12.490 kr
Drax Swift, moped klass 1, 1,2 kW, 14.995 kr
Vässla 2, moped klass 1, 1,2 kW, 20.000 kr
Scogo C+ 1500W, moped klass 2, 1,0 kW, 24.000 kr


De flesta verkar eniga om att elektricitet är framtiden för personbilar och mindre åkdon, och fordonen som går på ström blir bara fler. Det känns som att det varje vecka kommer ett nytt elfordon som ska revolutionera världen och sättet vi transporterar oss på. Många av dem slår igenom för att dö ut mer eller mindre omgående. 

Hittills är det framför allt de redan etablerade fordonen som klarat sig i elektrifierad form. För de andra har det gått sämre. Segway blev en stor snackis men används nu nästan enbart till konstiga företagsevent och av vakter i gallerior. Hoverboards hann komma in i de stora tidningarna lagom tills de asiatiska batterierna lade av och allihop hamande på tippen. Det har gått bättre för de mer konventionella färdmedelen som elmopederna och, framför allt, för elcyklarna men dessa fick ett hårt bakslag när den så kallade elcykelpremien försvann i och med vårbudgeten. 

Det blir ännu lite jobbigare för elcyklarna och mopederna då det nu har kommit hård konkurrens från storstadsbornas mest älskade hatobjekt, elsparkcyklarna.   

Det hela är väldigt komplicerat för konsumenterna. Vi plockar upp macheten och drar in i djungeln för att få fram svar på frågorna. Ska man köpa en motorcykel, moped klass 1, klass 2, cykel eller sparkcykel? Och är elektriskt ens det rätta valet?

Tiderna visar inte på särskilt stora skillnader, men mopederna kändes väldigt olika. De som står ut är Scogo och Eltra. Sparkcykeln presterar mycket bra på grund av sin ringa storlek. Scogo däremot var inte alls trevlig genom konbanan, den är otymplig och de breda däcken gör styrningen väldigt underlig. Niu N-GT är stabil genom konbanan men storleken hindrar den från att hänga med de mindre filurerna.

Bromssträckorna skiljer sig åt ganska mycket och vissa av fordonen får riktigt dåliga siffror.

Detta innebär mopedklasserna

En cykel får ha en motor på max 0,25 kW och en toppfart på 25 km/h. Är motorn starkare än 0,25 kW blir det en moped klass 2. Går mopeden snabbare än 25 km/h eller har mer än 1,0 kW blir det klass 1 och då ska den köras på väg med registreringsskylt. 

Rawbike har 750 W, alltså en moped klass 2 och kräver körkort, vilket står på webbplatsen. Scogo har 1 kW och marknadsförs som moped klass 2, men vi kom upp i klart mer än 25 km/h så den borde ha registeringsskylt. Elsparkcykeln har 500 W och kan alltså inte klassas som cykel.

Reglerna är många och tyvärr verkar lagarna vara fler än de som följer dem.

 

Drax Swift

Ca-pris: 14.995 kr. Räckvidd: 51 km

Fräck design trotspriset. Stor blinkers vid sidan av.

Under sadeln finns det plats för laddsladden. Batteri under sätet precis som alla de andra konventionella mopederna.

Den billigaste i testet som går att sitta på. Får man betala priset för att få ner kostnaderna på sin elmoped, eller håller Drax lika hög nivå som de andra?

Nej, det gör den tyvärr inte. Den känns dessvärre klart billigare än de andra. Plasten får den att kännas väldigt mycket som en leksak.

Fast lite halvdassig kvalitet kan man väl leva med, det som sänker Draxen ganska rejält är köregenskaperna. Styrningen känns väldigt diffus och nervös. Den har ingen direkt känsla och i slutändan så är det ingen tilltalande produkt. Den funkar dock bra och den tar sig tillräckligt långt för de flesta personers pendling och, även om det inte är den bästa resan, blir det billigt.

Har man över 2 mil till jobbet är det nog bäst att ladda när man kommer fram, men då ska man veta att det krävs ett separat rum för laddning av batteriet. Laddarens fläkt låter bra mycket och sitter man på ett kontor är det inget att ens försöka koppla in vid skrivbordet. 

Det är endast priset som kan locka men det är en ganska rejäl prisskillnad mot de dyrare motståndarna. Vässlan är hela 33% dyrare. Om det är värt pengarna för att få en klart bättre produkt kan jag inte svara, det är högst personligt och beror mycket på hur man tänkt använda den. Fast Draxen kan göra det samma som de dyrare. Fast gör det klart sämre.


Eltra Premium+

Ca-pris: 12.490 kr. Räckvidd: 39,01 km

Stor lampa fram med rejäla stötdämpare.

Blir klart lätthanterligare när den viks ihop, väger dock lika mycket som innan.

Bromsljus är väldigt bra och hjälper med säkerheten, lite i minsta laget. Inte den mest tilltalande skärmen i testet. Fast väldigt tydlig.

Nu kommer vi till det riktiga dragplåstret. En elsparkcykel! Det för stunden absolut hetaste ämnet i hela Sverige. Förutom Gretas framfart i Världen. Hur effektiva är egentligen dessa snudd på helgonförklarade, och förbannade, sparkcyklar. 

Det första som slog oss var att byggkvaliten på just denna sparkcykel kanske inte speglar priset, men den är uppbyggd på gammalt hederligt vis och det är inte svårt att skruva åt det som behövs även om den aldrig känns särskilt premium.

När man börjar köra på den blir man överraskad av hur snabb den är, för den är helt galet snabb. Vi kom ganska lätt upp i över 40 km/h, vilket givetvis inte är lagligt på en sparkcykel. Det finns det förstås anledningar till, det känns inte och är inte säkert att bränna iväg i de hastigheterna förutom med väldigt nyasfalterade vägar. Ganska små gupp och vägskador påverkar sparkcykeln mycket på grund av hjulens storlek.

Den har endast bakbromsar vilket inte ger en optimal bromssträcka, dessutom var de lätta att låsa upp och då stannar man ju inte fort men även bromsen går att ställa in. Den har dock långsammare lägen, frågan är om den då är värd de extra pengarna mot en mer ordinär elsparkcykel. Däremot är det skönta att ha den extra kapaciteten och är man på rätt plats kan den vara bra med kul, den lätta upplåsta bakdelen gör det möjligt att sladda och ha sig. 

Hur är då elsparkcykeln som transportmedel. De första är att de inte är snabba, det går inte mycket fortare än om man skulle springa istället. Eller, har man en som kan köras i över 40 km/h går det bra mycket snabbare än till fots. Hur som så är sparkcykelns största fördel att den går att plocka med sig på kollektivtrafiken, för det finns inte många andra tillfällen dessa verkligen är effektiva om man inte bor väldigt centralt. Tyvärr väger Eltra lite mer än vad som är lätt att bära med sig, även om den går att vika ihop.

Just Eltra Premium är helt enkelt en galet snabb elsparkcykel. Frågan är om den farten går att använda till något mer än lek, det är inte många tillfällen det går att hålla så hög hastighet utan att tumma på säkerheten.


Niu M+Lite

Pris: 26.995 kr. Räckvidd: 83 km

Praktiskt fack mellan knäna. Bra plats för mobilen om man ska ladda i USB-utgången en bit ovanför. HÖGER: Till höger om batteriet syns ett hål där det går att få ner laddsladden. Nästan helt fullt om sladden är med.

Ser modern ut med de runda LED-lamporna. Flest knappar hittar man på Nius produkter som allmänt är mest avancerade.

Den enda mopedliknande produkten i testet som bara klara av 25 km/h och därmed får köras på gångvägar. Hur mycket är det värt?

Den är precis som Niu motorcykeln en väldigt påkostad produkt. Den känns stabil och kvalitetskänslan är gedigen. Fast farten känns begränsande och de flesta sparar nog inte tid på att att ta gångvägarna istället, däremot blir det en skönare resa. I trafik känner man sig utsatt på en tvåhjuling. På gångvägar är man den som utsätter andra för fara istället, beroende på hur man kör förstås. 

Batteriprocenten får man ta med en nypa salt, den var bättre än många i testet men när skärmen visade att det återstod 2 procent lade mopeden ner. Börjar mopedens acceleration försämras är det nog smartast att ladda så fort man kan. 

Niu fungerar bra och är en allmän trevlig bekantskap men de är snäppet dyrare jämfört med konkurrenterna, fast känns också lite mer premium. Däremot skulle vi avråda från att köpa en som går i endast 25 km/h, prisskillnaden upp till en som klarar av 45 km/h är inte stort och de är klart mer användbara maskiner.

Är det bara en kort sträcka man ska köra kanske en 25:a är ett bättre alternativ, men då ska man kolla på en helt vanlig elcykel först.


Niu N-GT

Pris: 26.995 kr. Räckvidd: 83 km

Ser mer ut som en moped än en motorcykel och den finns även som klass 1 moped. Klart störst.

Bästa displayen i testet, stor och tydlig. Här kan man se batterinivå på respektive batteri.

Batterierna tar mycket plats och i N-GT finns ingen plats för laddaren. Som är stor och tung, jobbig att ha i väskan.

Två batterier. Har man inte möjlighet att ladda där man ställer den måste man bära två batterier vilket är krångligt. Stort fack och en bra krok fram. Också bra med USB-kontakt nära till hands.

Elektrisk motorcykel med toppfart på 70 km/h borde kunna vara ett fantastiskt ekonomiskt och smidigt sätt att ta sig till jobbet. Är det bättre än en vanlig EU-moped?

Den är klart störst av fordonen i testet och det ger både för och nackdelar. Storleken gör att den känns fullvuxen. Styrning är de tyngsta i testet tillsammans med den andra Niu produkten men det är absolut inget problem. Den känns precis och direkt och känns säker. Även om 70 på Essingeleden känns bra läbbigt, fast det beror mer på andra trafikanter än motorcykeln. Av någon outgrundlig anledning var styret snett på vårt exemplar, om detta är vanligt förekommande eller en engångsföreteelse kan vi inte svara på. Fast det ska inte vara svårt att fixa. 

Den har bäst räckvidd i testet och de allra flesta, som faktiskt orkar pendla på en MC, har nog tillräckligt nära till jobbet för att det ska räcka gott och väl både dit och hem. 

Det är praktiskt att kunna kryssa fram genom trafiken men tyvärr är den också tvungen att hålla sig just i trafiken och inte på gångbanan som andra i testet. Däremot kan N-GT köras på motorvägar vilket ger en ganska stor fördel mot vanliga 45-mopeder. Tyvärr är den överlägset dyrast i testet och det krävs även motorcykelkörkort. 

Ekonomiskt blir det svårt att räkna hem den jämfört mot de andra, fast har man lite längre till jobbet kan den extra farten vara något som lockar. Annars är det inte mycket som talar för N-GT, fast inte för att den är dålig utan för att de andra är ungefär lika bra. Jämför man den mot bil är det ett givet köp, om man står ut med lite otrevligt väder.


Raw Bike 2

Ca-pris: 21.900 kr. Räckvidd: 56 km

Man blir tvingad att ta av sadeln när man ska ta ur batteriet för laddning. Kanske inte världens grej men det är verkligen inte smidigt, och ladda kommer man göra många gånger.

Cykeln går att fälla ihop och får då lätt plats i de flesta kombibilar. Här i Volkswagen Golf Sportscombi. Går att trampa om man vill. Funkar som räckviddsförlängare, svårt att trampa upp farten mer än de 25 km/h som elmotorn fixar.

Mer eller mindre alla på redaktionen reagerade på den tuffa designen. Scogo offrade tyvärr en hel del av funktionaliteten för att se speciell ut, gör även Rawbike det?

Det första man undrar över är hur däcken påverkar, det är inte precis vanliga cykeldäck på den.

Det gör däremot inte jättestor skillnad. Balansen blir annorlunda men styrkänslan är ändå ganska bra. Den känns ungefär lika stabil som de flesta vanliga cyklar men den saknar stötdämpare vilket märks. Det smäller ganska bra över ojämnheter och ner för trottoarkanter, även om däcken tar en del av smällen. Det är inget som verkligen stör upplevelsen.

I och med att denna har ett vanlig cykelsadel blir sittkomforten inte på samma nivå som mopederna, som den faktiskt får konkurrera med på grund av priset. Då är den förstås ganska långsam också, den kostar som en Vässla som klarar 45 km/h. Elcykeln är låst vid 25 km/h för att inte bli olaglig. Fast att säga att det är en elcykel är lite fel, den har en motor på 750 W vilket gör att den klassas som moped klass 2 och kräver AM-körkort. 

Rent allmänt känns den väl byggd och det borde den för priset. Fast vill man ha en lätthanterlig och relativt skönt sätt att ta sig till jobbet på är det kanske ingen i testet som gör det lika bra som "elcykeln". Det är dessutom den som, förutom den rosa mackapären, har fått mest uppmärksamhet.


Scogo C+ 1500 W

Pris: 24.000 kr. Räckvidd: 33 km

Här under finner man en sladd där det kan gå att koppla in ytterligare ett batteri.

Mängder med nycklar vilket är sjukt störande. Bra med utrymme både under sadeln och golvet. Mest utrymme i testet.

Inte världens snyggaste skruv.

Vilken design tänkte vi alla när vi fick se dem inne på webbsidan. I den röda färgen står den ut ännu mer, fast ser den bra ut?

I det utförandet vi har testat, C+ 1 500W, ser den lite plottrig ut då den blir tvungen att följa svenska lagar om blinkers, tuta och liknande. Fast om vi bortser från designen, som är högst subjektiv, är den då något att ha?

Den är i alla fall annorlunda, och det just på grund av designen. Man sitter väldigt långt ifrån styret. Sittplatsen smalnar av som en kon mot slutet vilket tvingar en att sitta ännu längre bak, alternativt balansera på kanten. Man sitter helt enkelt inte särskilt bra på den.

De feta och breda däcken gör styrningen lustig. Det går inte lätt att luta i kurvorna vilket påverkar tyngdpunkten och gör balansen lite konstig. Efter ett tag när man fått lite mer vana med styrningen känns det, som bäst, helt okej.

Det som man överraskas med först är nycklarna, i plural. Det är fem nycklar som krävs för mopedens fulla funktionalitet. En för tändningen, en för rattlåset, en för facket i golvet, en för utrymmet under sätet och en för att låsa batteriet. Det tog inte lång tid innan jag försökte mig på rattlåset med fel nyckel (tre av dem ser likadana ut) och nu sitter den nyckeln fast, turligt nog fick jag inte i rattlåset. Utöver det har den sämst räckvidd i testet. Precis som Draxen låter laddarens fläkt mer än vad som kan anses kontorvänligt.

Man får lida pin om man vill vara fin, tycker man att en snygg design är viktig och tycker att scogon ser bra ut är det kanske det rätta köpet. Några andra köpargument är svåra att komma fram till, den röda färgen var snygg i alla fall!


Vässla 2

Pris: 20.000 kr. Räckvidd: 40 km

Dubbla batterier som man lätt byter mellan. Tyvärr måste man gå av för att göra det.

Den första elmopeden som det började snackas om rejält här i Sverige var svenska Vässla, den är nu inne på generation två och heter då helt logiskt Vässla 2. 

Den är inte lika teknikstin som de dyrare konkurenterna men som moped känns den fin. Byggkvaliteten känns bra, även om Niu mopederna känns lite bättre. Det är Vässla jag sitter bäst på av alla i testet vilket för den, enkel väg, två mil långa pendlingen var mycket trevligt.

Resten känns också fint, styrningen är väldigt lätt men precis. Fjädringen är mjuk och gör den gungig över lite större ojämheter, för det mesta inget som stör men den sväljer inte guppen. Däremot blir det aldrig någon hård smäll om man inte drar ner i ett stort potthål, fast då är nog fjädringen ett mindre problem. Saknar app och skärmen är lite svår att se i solljus. Accelerationen är snabb men mjuk och bilförarna blir lätt förvånade när moppen bränner ifrån deras metallklump. 

Vässslan finns med dubbla batterier i ett "Long range" utförande. Alternativt kan man köpa det extra batteriet senare men då kostar det 8 000 kronor istället för prispåslaget om 6 400 kronor. Det struliga är att, om man behöver över 4 mils räckvidd, måste ladda två batterier. Det smarta är att det ena batteriet kan laddas medans man glider runt med det andra. 

Priset är till Vässlans fördel, många klarar sig nog på ett batteri och då kostar den klart mindre än Nius modeller. Den känns även klart bättre än Drax som är billigare. Vässla har lyckats pricka ett gyllene mellanting.

Detta ska du tänka på

✔ Oklar värdeminskning

Värdeminskningen är en stor del av ekonomin. Hur mycket det tappar i värde är däremot jättesvårt att räkna ut. Ett par Vässla 2 ligger ute på Blocket för lite under 20.000 kronor, några Vässla 1 finns också för runt 15.000 kronor. Det verkar alltså inte vara alltför mycket pengar som sticker iväg men då har vi bara kunnat kolla två modeller och de Blocket-annonser som fanns vid tillfället. Det är alltså svårt att säga hur mycket fordonet kommer att vara värt när man vill sälja.

Vässlan var en av de bättre genom konbanan.

✔ Galet dyr försäkring

Mopeder är ett hett byte för tjuvar och många av förarna är unga och obetänksamma. Stölder och olyckor driver upp försäkringspremierna rejält. Exempelvis kostar ett års helförsäkring för Drax Swift bara 700 kronor mindre än mopedens inköpspris om man är 15 år och bor i Nacka.

De andra mopederna har liknande premier men kostar också mer. Premien sänks med åldern. Frågan är om det är värt att betala en helförsäkring om inte fordonet blir stulet en gång per år. Är det så har man nog andra problem som det är viktigare att fokusera på.

Den klassas som moped klass 2, därav hjälmen.

✔ Var får jag parkera?

Reglerna blir mycket knepiga ju fler olika sorters fordon som ramlar ut på marknaden. De enkla är mopederna där klass 1 måste parkeras som motorcykel och en moped klass 2 följa samma regler som cykel. Motorcykel följer samma regler som bil. Alltså är det inte alls lika enkelt att hitta en parkering för den snabba mopeden jämfört med de cykelbansgodkända, och man kan bli tvungen att betala för sin plats.

Elsparkcyklar och elcyklar räknas än så länge som vanliga cyklar. Fast ser man på sparkcykelkaoset i städerna kan det nog bli ändringar på det.

✔ Dyrare elmopeder och elcyklar

Tidigare har köpare av bland annat eldrivna cyklar, mopeder och motorcyklar kunnat få tillbaka 25 procent, högst 10 000 kronor, av priset från staten. Förra året delades sammanlagt 368 miljoner kronor ut. Så ligger det inte till idag efter att M och KD i våras fick igenom sin budget som har tvingat fram ett antal förändringar. En av dessa är alltså att den så kallade elcykelpremien har försvunnit.

Sammanfattning: Därför vinner Vässla 2

Vässla har fått till en bra kompromiss. Fast Niu N+ skulle nog ha vunnit om det varit en klass 1-moped i stället för den långsammare som vi körde.

Det är jämnt i toppen och vilken som passar dig bäst beror på vad du vill ha. Vill du trampa är Rawbike det enda alternativ vi har med. Scogo och Drax är inte speciellt åtråvärda men Drax är billig. Sparkcykeln tappar mycket på att den får fel motstånd, mot andra elsparkcyklar hade det nog gått bättre.