Kinesiska elbilarna – nu är de på väg till Europa

Sakta men säkert börjar även genomsnittssvensken känna igen de största kinesiska bilmärkena, men än så länge har inget av dessa lyckats etablera sig på våra breddgrader. Geely, Lynk & Co och Byton ska äntligen ändra på detta, men har de vad som krävs?

Kinesiska elbilarna – nu är de på väg till Europa

Från en stormakt i skuggan av västvärlden till en global storspelare. Kinas och Geelys utveckling har gått i en rasande takt. Det unga företaget (grundat 1986) har varit i rampljuset sedan man tog över Volvo 2010 och nu senast som ny stor aktieinnehavare i Daimler.

I samband med insteget hos Daimler ingick Geely ett joint venture-samarbete med Mercedes där den kinesiska giganten står för utvecklingsarbetet för nästa generation Smart. Från och med 2022 byggs stadsbilen i Kina och "med en större produktportfolio än någonsin tidigare" enligt An Cong Hui, Geely Holding Groups president och samtidigt grundaren Li Shufus högra hand.

På hemmaplan är intresset gigantiskt för de nya bilmärkena.

Men Geely spelar inte bara nyckelrollen hos Daimler. Koncernen som skapade rubriker när man tog över det engelska traditionsmärket Lotus har redan lyckats bygga ett imperium i sitt eget land, vars centrum ligger i Hangzhou, en och en halv timme utanför Shanghai. 

Koncernens strävan efter tillväxt är högst påtaglig här. Inte bara på grund av det 706.000 kvadratmeter stora fabriksområdet, som i ärlighetens namn är så stort att man blir mållös, utan även för att man bygger ut det angränsande områdena i sanslös takt. Mer än 30 skyskrapor skjuter ur marken snabbare än ett gäng champinjoner, omgivna av ett gigantiskt nöjesfält komplett med pariserhjul.

Även om årets första månader inte alls har var lika lönsamma för Geely som prognosen lovade ska man dock inte underskatta koncernens långtidstrategier. Sedan köpet av Volvo följer Hisingens stolthet en strikt expansionsplan, har alla nödvändiga (finansiella) resurser i ryggen och ska även konkurrera i elbilsbranschen med hjälp av syskonmärket Polestar.

Även moderkoncernen Geely har satt foten i elbilsträsket med märket Geometry, framför allt för att tävla globalt mot Tesla. Deras Model 3 får inom kort konkurrens av en femsitsig sedan vid namn A, med en räckvidd på mellan 41 och 50 mil beroende på batteripaket (52–62 kWh). Nästa steg blir (så klart) en suv samt en crossovermodell som båda bygger på samma plattform som sedanen.

Även Uber har mött sin överman i Kina med Geelys Caocao-satsning. Till skillnad från det amerikanska företaget visar Geelys version redan svarta siffror tack vare 20 miljoner användare i mer än tolv kinesiska metropoler.

Självklart använder Caocao till övervägande del produkter ur Geelys egen portfolio som exempelvis mellanklasselbilen Emgrand EV. Inom en snar framtid planerar Geely att öka andelen sålda elbilar till hisnande 90 procent samtidigt som man forskar inom bränslecellstekniken och syntetiska drivmedel.

Även Lotus kommer så småningom ställa om från förbränningsmotorer till ren eldrift. Redan nu har Lotus startat ett projekt för en ny eldriven hyperbil med mer än 1.000 hästkrafter, den första nya modellen sedan 2008. Utan Geelys massiva finansiella injektioner hade projektet aldrig blivit av eller Lotus funnits kvar.

Byton M-Byte har en gigantisk 48-tumsskärm.

Hyperbilen, vars namn ännu är okänt, kommer traditionsenligt byggas i Hethel, Norfolk. "Lotus är bra för Geelys image", förklarar Lotus nya vd Feng Qingfeng som samtidigt innehar positionen som Geelys vicepresident samt teknikchef hos Geely Auto Group.

För tillfället attackerar Geely på samtliga fronter och planerar exempelvis med märket Lynk & Co insteget i Europa med hjälp av en abonnemangstjänst à la Netflix. Dessutom har Geely byggt ett nytt utvecklingscentrum i tyska Raunheim nära Frankfurt där inte bara en ny elbilsplattform utvecklas utan även nya affärsmodeller som fungerar i vår mobila tidsålder.

En av dessa affärsmodeller är projektet LEVC (London Electric Vehicle Company) som även det förvärvades av Geely för ett antal år sedan. Där byggs för tillfället modellen TX5, den senaste reinkarnationen av den legendariska Londontaxin som i sin senaste form inte längre drivs med diesel utan av en elmotor som får understöd av en mindre förbränningsmotor från Volvo.

2.000 exemplar finns redan på Londons gator, men den engelska metropolen kommer inte att vara ensam om den ikoniska taxiflottan.

I Tyskland använder exempelvis företaget Ioki, ett dotterbolag till Deutsche Bahn, TX5-modellen som shuttlebil som kan bokas via en app. Efter sparkcykelförebild funderar man även på en lätt lastbilsmodell på samma plattform som transportlösning i städerna.

Produktionskapaciteten finns i alla fall: Fabriken i Coventry skulle kunna producera upp till 80.000 bilar per år. Självklart hade modellen i så fall även erbjudits i Kina, där behovet av smarta transportlösningar är näst intill omättligt.

Preface gäller som en stilistisk vägvisare för framtida vagnar från den kinesiska giganten.

Den som tror att Geely nöjer sig där har helt fel. Bolaget, som en gång i tiden startade med att producera kylskåp, tar sig även an 5G-teknologin. Inte enbart för framtida autonoma fordon utan även på grund av Kinas höghastighetståg.

Deras marschfart på 350 km/h är alldeles för snabb för att wifi-nätet skulle hinna med och därför utvecklas ett nytt system som ska fungera även i högre hastigheter. 

Tydligen är begreppet "att ha många järn i elden" bara förnamnet hos den kinesiska stormakten.


Byton M-Byte: Dags för serieproduktion

Hedin Bil ska sälja Byton i Sverige från 2021.

På en gigantisk, drygt 700.000 kvadratmeter stor yta i Nanjing byggs för tillfället Bytons fabrik. Redan från början kommer den ha en årlig kapacitet på 150.000 bilar som kan dubbleras vid behov. I somras kunde Byton med hjälp av 350 guldfärgade robotar påbörja produktionen av elsuven M-Byte. 

Kontorslandskapet blir flottare än europeisk standard.

Den 4,85 meter långa bilen är utvecklad av före detta BMW-medarbetare och har en räckvidd på upp till 52 mil. Redan innan produktionen var igång hade Byton fått in 55.000 förbeställningar.

Finansiellt stöttas märket, som efter medgrundaren Carsten Breitfelds avgång nu leds av hans högra hand Daniel Kirchert, även av provinsen Jiangsu. Batteriet är utvecklat av Byton och väger 500 kilo. Battericellerna kommer däremot från kinesiska CATL.

1.200 arbetare bygger den nya fabriken i Nanjing, som ligger 1,5 timme med tåg från Shanghai. 1.600 arbetsplatser blir det här när det är klart.

I slutet av nästa år kan vi vänta oss en lansering i Europa, där M-byte-modellen lockar med en sanslös 48-tumsskärm som även skämmer ut Tesla. Fram till dess gäller det att få tekniken att fungera i serieproduktionen. Navigeringen samt språkstyrningen kommer från Baidu. 

Utanför Kina har man ingått en kooperation med Amazon för att kunna nyttja deras Alexasystem. Bilarna levereras för omväxlings skull via tåg – världens nya silkesväg.


Abonnemangstjänst i Europa 2020

Geelys dotterbolag Lynk & Co kommer erbjuda sin modell 01, som baserar sig på Volvo XC40, som abonnemangstjänst i Europa. 

Med Alain Visser finns en legendarisk bilchef på toppen av det unga märket. Senast var belgaren anställd som marknadsföringschef hos Opel under många år.

Insteget i Europa förbereds alltså med van och varsam hand, även om målgruppen för Lynk & Co borde vara relativt ung. Bolaget vill dock inte sälja sina bilar till privatkunder utan snarare erbjuda en abonnemangslösning efter Netflixmodell. Antingen betalar man en fast månadskostnad eller så säger man upp abonnemanget. Mer flexibilitet finns ju inte.

Servicen sköts av samma verkstäder som servar Volvo eftersom modellen uteslutande använder sig av en laddhybridvariant av den 1,5-liters trecylindriga motorn med turbo. Marknadsintroduktionen sker i slutet av 2020.

Modellen är stylad som en Porsche Macan och utrustad med 180-hästarsmaskin samt en elmotor på 82 hk. Lynk & Co 01 erbjuder inte enbart vassa köregenskaper utan även ett förvånansvärt rymligt baksäte.