Volvo gräver guld i Japan – men "Polestar 2 tror vi inte på"

Vi har träffat Volvos chef i Japan för att få höra om framgångarna, och vi passade på att prata elektrifiering och Polestar. Dessutom fick vi en inblick i deras häftiga och unika satsning på klassiska bilar.

Volvo gräver guld i Japan – men "Polestar 2 tror vi inte på"

Volvo uträttar stordåd i Japan. Märket har vunnit det prestigefyllda priset Årets bil i Japan två år i rad – XC40 är i skrivande stund regerande titelhållare och dessförinnan vann XC60.

Bedriften är extra stor eftersom Volvos första seger med XC60 var blott andra gången i prisets mer än 30-åriga historia som en icke-japansk modell lyckades vinna omröstningen. Volkswagen Golf var först perioden 2013–2014.

Försäljningen går därför som tåget, speciellt för XC40. Volvo är just nu på väg mot ett av sina bästa år någonsin och problemet är att Volvo inte får tillräckligt många bilar. Kunderna står på kö i tusental.

Takayuki Kimura är högsta chef för Volvo i Japan. Han har tidigare jobbat åt bland annat Nissan och Toyota. Det han önskar sig mest av allt är att Volvo skulle öka tilldelningen av XC40 för den japanska marknaden.

Vi träffar chefen och hans team i fashionabla Volvo Studio Aoyama, ett showroom i en välmående del av centrala Tokyo. Takayuki Kimura är chef för Volvo i Japan.

• Vad har hänt med Volvos försäljning om man blickar tillbaka?

"Volvo Cars i Japan grundades 1986 som helägt dotterbolag till Volvo. Då sålde vi strax över 2.000 bilar. Därefter ökade försäljningen snabbt. 1990 var första gången som Volvo sålde fler än 10.000 på ett år. Det nuvarande rekordet på precis över 24.000 bilar satte vi 1996 tack vare 850-modellen. I samband med den ekonomiska krisen 2009 var vi nere på bottennivå, men därefter har vi repat oss."

"2013 var ett väldigt bra år. V40 spelade en mycket viktig roll och modellen blev en succé. Den lilla bilen skadade dock märkets premiumimage något vilket påverkade försäljningen negativt året efter. Sedan dess har vi kommit igen tack vare en bättre modellmix och för att märket blivit mer premium. Just nu har vi nio månaders väntetid på XC40 och vi är på väg mot ett av Volvos bästa år historiskt sett."

"Jag pratade med Håkan Samuelsson för två veckor sedan och sa att om vi bara kunde få fler XC40 skulle vi kunna sälja mer än 20.000 bilar i år. Och om Volvo inte hade lagt ner V40 skulle vi ha kunnat slå rekordet från 1996."

Volvo Studio Aoyama i Tokyo är kombinerat showroom och champagnebar. Stanna och ta ett glas bubbel eller köp en bil eller både och.

• Vilka Volvomodeller är mest populära och varför?

"V40 var tidigare den mest omtyckta modellen, men XC40 har nyligen tagit över den rollen. I sitt segment är det bara BMW X1 och Mini Countryman som säljer bättre. Sedan kommer V60 och XC60. V90 utgör inte en så stor volym för oss, men jag vill inte säga att den är impopulär, för om man jämför i segmentet är det bara Mercedes E-klass som säljer bättre, den är alltså väldigt uppskattad i sin klass."

På senare tid har V40 varit en väldigt viktig modell och utgjort en stor del av Volvos försäljning på den japanska marknaden. Chefen i Japan säger att Volvo förmodligen hade kunnat slå nytt rekord i år om inte V40 lagts ned. Det sista året har istället XC40 tagit över rollen som märkets viktigaste modell. Just nu har Volvo nio månaders väntetid och 3.500 kunder som står i kö för en bil.

"Här i Japan är bilarnas storlek mycket mindre jämfört med Kina eller Korea. På den asiatiska marknaden är vi unika då vi säljer ganska många kombibilar, vilket ligger i linje med Volvos image som ett premiummärke som riktar sig till familjer. Efterfrågan på marknaden håller på att skifta till suvar, men herrgårdsvagnar är fortfarande ett viktigt segment för oss."

• Hur många sedanmodeller säljer ni?

"Vi är ganska svaga när det gäller sedanmodeller, men vi tror det kommer ändras i och med nya S60 som vi ska lansera direkt efter bilsalongen. Vi vet inte om vi kan ta kunder från Audi, BMW och Mercedes, men är övertygade om att vi kan få många sedanköpare från de inhemska märkena. Den snygga formgivningen och höga säkerheten är starka argument."

I skyltfönstret på Volvo Studio Aoyama sitter naturligtvis en älg.

• Räknade ni med en så stor succé när ni lanserade XC40?

"I början var vi rädda för att kunderna skulle tycka att den är för bred. Jämfört med den genomsnittliga storleken på en japansk bil är den mycket bredare. V40 har en lämpligare storlek som de flesta kan acceptera. Men i slutänden visade det sig att de flesta inte brydde sig, om den är tillräckligt snygg köper de den ändå."

• Har ni någon uppskattning för hur många bilar ni kommer att sälja 2020?

"Vi tror vi kommer att ligga på ungefär samma nivå. Det som är speciellt med Volvo är att vi ofta ligger kvar på samma nivå eller fortsätter att öka efter att en bil har introducerats. Med japanska märken sjunker försäljningen markant efter det första året till att bli nästan obefintlig mot slutet. Vi är till och med starka de sista åren i en bils livscykel tack vare Classic-versionerna. Vissa Volvoägare föredrar den modellen. Det är unikt för Volvo i Japan."

• Vilka motorversioner väljer kunder i huvudsak?

"T4 och T5. Vi tar inte in T3, och diesel finns bara till de stora suvarna, samt till V90. Den genomsnittliga körsträckan för kunderna är omkring 900 mil per år, därför finns inte särskilt stor anledning att erbjuda diesel annat än till de stora modellerna, där kunderna även använder bilarna på ett annat sätt."

• Hur uppfattas Volvo som varumärke i Japan?

"Vi har gjort en korrespondensanalys om detta. Volvo ligger nära varumärken som Lexus och Mercedes. Några av de saker man associerar närmast med märket är vacker interiör, ligger i framkant, snygg formgivning, robust och hög säkerhet."

• Vad är det som de japanska kunderna uppskattar med Volvos bilar?

"Attityden bland de japanska bilköparna har förändrats bara de senaste åren, bland annat för att självkörning har börjat dyka upp som en finess. Därför har säkerhet blivit en allt viktigare egenskap bland medvetna kunder. Det är naturligtvis positivt för oss och gör att vi tror på en ljus framtid (skratt). Men hållbarhet är också något man uppskattar med Volvo."

• Vilka tillval och specifikationer är populära bland köparna i Japan?

"Vi är ett svenskt märke och skiljer oss från tyskarna på ett unikt sätt. Om man tittar på gatan är drygt 90 procent av Audi, BMW och Mercedes svarta, vita eller grå. I vårt fall bara strax över 60 procent. Vi jobbar avsiktligt med att erbjuda fler och subtila färger. När det gäller interiörer är vi ännu mer extrema. Jag avskyr svarta interiörer och säger ofta till produktpersonerna att inte välja mörka interiörer till demobilar. Vi försöker aktivt uppmuntra ljusa färger invändigt och detta gör oss unika."

"Volvo Japan har till och med tagit fram en produkt för att skydda och rengöra de ljusa läderklädslarna eftersom många köpare klagar på att de annars blir missfärgade efter några år."

• Hur går det med elektrifiering i Japan, hur är intresset och efterfrågan bland kunderna?

"Den japanska marknaden är väldigt konservativ när det gäller elektrifiering. Jag tror de största influenserna kommer från Toyota och Honda. Hittills har de fokuserat på vätgasdrivna bränslecellsbilar istället för batterielbilar, som det är väldigt begränsad tillgång på."

"Toyota har även misslyckats med att marknadsföra laddhybriden av Prius, de säljer i huvudsak den vanliga hybridversionen. Därför har marknaden inte svarat med efterfrågan av laddbara fordon än. När det gäller mildhybrider lanserade Audi och Mercedes före oss, men de har inte hittat rätt sätt att marknadsföra tekniken."

• Varför är de japanska kunderna så konservativa?

"Det kan ha att göra med att många är rädda för att inte ha tillräckligt med räckvidd. Där finns ett motstånd mot elbilar. Men även laddhybrider uppfattas på samma sätt på grund av att man måste plugga i sladden. Jag tror dock den här attityden kan komma att förändras ganska snart."

• Hur vanligt är det med laddpunkter i Japan?

"Det finns en hel del offentliga laddstationer, men många börjar redan vara upptagna av elbilar och laddhybrider. Om man ska kunna ladda hemma behöver man i de allra flesta fall bo i enfamiljsvilla och ha garage. Bland dem som bor i lägenhet är det väldigt, väldigt få som har möjlighet till laddpunkt hemma. I en stad som Tokyo är det alltså mycket sällsynt att kunna ladda hemma. Vi behöver definitivt bygga ut infrastrukturen med fler laddare."

Volvo Studio Aoyama är ett av två Volvoshowroom i världen med detta koncept. Det andra ligger i Milano. Här i Tokyo säljer man omkring 80 bilar per år, men lokalen används också för bland annat konst- och musikevenemang. Kunderna är sådana som vill ha en annan köpupplevelse. Här prutar man inte och drar inget typiskt säljsnack. Det finns bara två bilar i utställningen, men det går bra att komma in för en provkörning.

• Säljer ni Volvos laddhybrider och hur går i så fall försäljningen?

"Ja, vi erbjuder dem men de utgör en liten del av volymen. För XC90 utgör laddhybriden tolv procent, för XC60 åtta, V60 mindre än fem och V90 någonstans mellan fem och åtta procent. XC40 Twin Engine har vi inte lanserat än. Vi kommer sälja helt elektriska XC40 Recharge, men påbörja försäljningen långt senare än andra marknader. Vi tror helt klart på elektrifiering i framtiden."

• Hur köper de japanska kunderna vanligtvis bil – kontant, finansiering eller leasing?

"För oss på Volvo är det annorlunda jämfört med andra märken. Vi marknadsför leasing och finansiering, som står för 60–65 procent av vår försäljning. Men för de japanska märkena uppgår någon form av finansiering bara till drygt 35 procent, resten av kunderna betalar kontant."

• Hur stort är intresset för Polestar som varumärke i Japan? Kommer ni sälja Polestar 1 och Polestar 2?

"Själva varumärket är inte särskilt välkänt. Bland Volvokunderna känner man till det och att det ger bättre prestanda, men i vidare kretsar är medvetenheten väldigt dålig. Vi säljer inte Polestar 1 i nuläget, för Polestar anser inte att vi är en prioriterad marknad. Vi tror dock att vi skulle kunna sälja den om vi fick den, för den skulle nog få en del uppmärksamhet från kunder och journalister."

"Polestar 2 tror vi däremot inte på eftersom den är tillverkad i Kina. När en produkt är tillverkad i Kina associerar man det med många negativa saker här i Japan. Det är därför vi slutade sälja S90 här, på grund av att man flyttade produktionen av den modellen till Kina. Inget annat märke importerar bilar tillverkade i Kina och vi kan inte vara först. Det är i huvudsak ett imageproblem."

• Vad tycker kunder om det faktum att Volvo har kinesiska ägare, är det något man över huvud taget känner till?

"De flesta premiumkunder är smarta och kunniga, de känner till att Volvo har kinesiska ägare. Många bryr sig dock inte, även om det finns kunder på marknaden som inte skulle överväga en bil från ett Kinaägt företag. Men majoriteten uppfattar fortfarande Volvo som svenskt."

• Finns det något ni vill skicka med hem till Volvo i Sverige?

"Ja, ge oss fler XC40!"


Ägaren: "Har kört Volvo i över 30 år"

• Varför Volvo istället för ett annat premiummärke?

"Många av mina vänner kör tyska premiummärken och jag har även en Mercedes cabriolet som andrabil, för jag är väldigt förtjust i att åka öppet. Men om Volvo skulle utveckla till exempel en ny C70 skulle jag gärna köpa den."

• Vad gillar du med Volvo?

"Designen! Interiören är väldigt snygg. Jag vet att Volvo är berömt för hög säkerhet, men jag tycker inte att det är så stor skillnad mot exempelvis Mercedes."

• Varför valde du en V90?

"Jag körde XC60 tidigare men tyckte att jag satt för högt och ville ha en lägre bil. När Volvo lanserade nya V90 fick jag en VIP-inbjudan för att titta på bilen och jag gillade den, så jag köpte den. Jag har haft herrgårdsvagnar och suvar i många år, därför var det naturligt att fortsätta med en kombi."

• Vad står Volvos varumärke för i dina ögon?

"För mig är det framför allt synonymt med herrgårdsvagnar."

• Har du haft Volvo tidigare och i så fall vilken eller vilka?

"Ja, jag har ägt Volvo i mer än 30 år. Det började med en 745 som jag köpte när jag jobbade som fotograf, dels för att jag behövde plats för all min utrustning och dels för att jag ville ha en dragkrok till att köra släp med mina vattenskotrar. Den var lackerad i en blågrön kulör och de flesta av mina bilar har varit blå. Sedan har jag ägt 945, 855, V70, V70N, XC90 och XC60 innan jag köpte den V90 jag har idag."

• Nästa Volvo?

"Min nuvarande V90 är lite stor. Därför kanske jag väljer en V60 nästa gång, förmodligen med T6-motorn."

• Vore du intresserad av en elektrifierad bil?

"Jag har funderat på en laddhybrid, men jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ladda hemma i nuläget. I framtiden tycker jag dock att det skulle vara intressant att ha en elektrifierad bil."

• Vad skulle du vilja se från Volvo i framtiden?

"En cabriolet, utan tvekan! En ny C70 vore okej, men allra helst skulle jag vilja ha en tvåsitsig modell."


Klassiska garaget

Volvo i Japan har på initiativ av chefen Takayuki Kimura startat och driver en verksamhet som renoverar gamla Volvobilar. Han har även låtit restaurera sin egen P1800 ES. Hittills har Volvo i Japan hunnit med 21 bilar, allt från Amazon till 780, 940 och den här 850 T5-R (T-Gul) som syns på bilderna. 

Kunderna kommer från hela landet och idén riktar sig egentligen bara till den japanska marknaden, även om de fått förfrågningar från ett par andra asiatiska länder. Takayuki Kimura berättar:

"Gamla Volvobilar är kända för att vara outslitliga. Många rika kunder använder därför fortfarande någon av de fyrkantiga kombimodellerna och har samtidigt en ny Volvo. Jag var ganska säker på att den här verksamheten skulle generera intäkter och hjälpa till att bygga varumärket."

Det tar sex till tolv månader att renovera en bil och kostnaden ligger på uppåt 350.000 kronor.

Japanerna skryter och säger att den T5-R de renoverat är i bättre skick än den som står i Volvos eget museum.

Verkstaden ligger i ett område mellan Tokyo och Yokohama.