De bästa och viktigaste nyheterna 2020 – detta måste du ha koll på

Premium Det snabbt annalkande nya året kommer att förse oss med runt 200 helt nya eller uppdaterade modeller, eller kompletterade modellserier. Vi presenterar de viktigaste.

AUDI E-TRON SPORTBACK

Cirka 50.000 kronor högre än den "vanliga" e-tron (från 897.400 kronor) lyder prislappen för att få den mer coupéliknande Sportback. Den ger förstås ett sportigare intryck med sitt nya frontparti och det sluttande bakpartiet. En elmotor på vardera axeln driver den 2,5 ton tunga elbilen framåt och ger tillsammans 300 kW och 660 Nm. Räckvidden ligger på 400 km vilket är okej. Den virtuella förarplatsen med tre bildskärmar är standard liksom kamerorna som ersätter sidobackspeglarna.


AUDI Q5

Till hösten 2020 får suven en aerodynamiskt optimerad front med OLED-strålkastare, nytt  infotainment och en mildhybrid som i A4. Den kommer även som laddhybrid med starkare batteri, utbyggd seglingsfunktion och bättre räckvidd.


AUDI A3 SPORTBACK

Den nya A3 får åter rollen som den mer påkostade i VW-koncernens kompaktkvartett och med sportiga inslag. I övrigt en förarorienterad förarmiljö med on demand-funktioner, TFSI-motor med 48-voltsystem, en fordonsgasversion, en S3 och en RS 3. Strax efter hatchbacken kommer även en sedanversion.


AUDI E-TRON GT

Den coupélika fyradörrarsbilen med sluttande bakparti motsvarar storleksmässigt A7 och använder samma tekniska plattform som Porsche Taycan. Det innebär en elmotor på fram- respektive bakaxeln (433 kW), 800 volt, batterier under golvet och snabbladdningsfunktion.


SKODA OCTAVIA

Redan den iögonfallande kromgrillen och det stora märkesnamnet på bakdelen antyder vilken väg Skodas bestseller ska gå: mer glamour, mer elegans och högre kvalitet. Yttermåtten ökar minimalt. Interiören får material av hög kvalitet. Förarplatsen är luftig med en stor fristående pekskärm i mitten och ett digitalt instrument-kluster. Strax efter kombiversionen anländer kombisedanen med en stor baklucka. Båda kommer även som laddhybrider.


SKODA E-SUV

Tjeckiska Skoda lanserar sin andra helt eldrivna bil efter Citigo iV i slutet av 2020. Det blir en medelstor suv baserad på tekniken från VW ID.4 (MEB). Den kommer precis som konceptet Vision iV att ha två elmotorer på sammanlagt 225 kW liksom olika batteristorlekar.


BMW iX3

Till skillnad mot elbilen i3 är inte iX3 byggd av kolfiber utan baseras på den konventionella X3. Ändå ska elsuvens förbrukning ligga under 18 kWh/100 km. Med sitt 70 kWh-batteri ska räckvidden vara 400 km.


BMW 5-SERIE TOURING

5-serie Touring facelift får som kännetecken smalare strålkastare med laserljus. Touring får samma bagagepaket som X5 med uppblåsbart gummerat skensystem.


BMW 2-SERIE GRAN COUPÉ

BMW:s CLA-motståndare stretchar ut 1-seriens framhjulsdrivna plattform till 4,53 meter. Från mars 2020 kommer den som 218i från 282.900 kronor. För toppmodellen M235i med fyrhjulsdrift och 306 hk stark fyrcylindrig motor vill BMW ha 475.000 kronor.


BMW 4-SERIE COUPÉ

Från september 2020 kommer vi tvingas vänja oss vid 4-seriens jätte-lika "njurgrill". Tekniskt är Coupén baserad på 3-serien och är i stort sett identisk med den på insidan. Samma digitala instrumentering och uppdaterade infotainment- och assistanssystem. Motorerna varierar från 150 hk i 418d upp till 374 hk i M440i. Senare kommer även M4 med turboladdad sexcylindrig motor på 510 hk.


PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO

I december 2020 kommer den sex centimeter högre crossoverversionen av Taycan. Den drivs av två elmotorer som tillsammans utvecklar 460 kW. Spurten 0–100 km/h klarar Cross Turismo på under tre sekunder (!). Toppversionen Turbo kommer att kosta cirka 200.000 euro.


PORSCHE 911 TURBO

911 Turbo blir lika dyr som Taycan Cross Turismo. Men här står "Turbo" för vad det ska vara och är ingen etikettbluff. Den överladdade boxern på 3,8 liter ger 650 hk i S-versionen. Trots att den är 100 kg tyngre knäcker 911 Turbo sin föregångare – 0–100 km/h tar bara 2,7 sekunder.


HYUNDAI i10

Redan i januari får vi stifta bekantskap med nya Hyundai i10. Axelavståndet växer med fyra cm vilket ger bättre utrymme i baksätet. Yttermått och lastvolym förblir oförändrade. Däremot finns det fler assistanssystem, uppkoppling och mer utrustning. 


NISSAN QASHQAI

Från juli nästa år finns den tredje generationen av Nissans bästsäljare hos handlarna. Den kompakta suven växer endast måttligt på utsidan och antar designelement från konceptstudien IMx. Inuti finns en ny förar-plats med modernt infotainment och större bildskärm. Utöver den konventionella bensinmotorn finns det två hybridsystem att välja på – en laddhybrid och e-Power med elektrisk drivlina plus en liten bensinsnurra för att ladda batterierna.


SUBARU OUTBACK

I USA levereras redan nya Outback, vi i Europa får vänta till november 2020. Den 4,86 meter långa, fyrhjulsdrivna kombin byggs på en ny plattform, har 22 cm markfrigång, en jättestor pekskärm och en front view-kamera.


TOYOTA YARIS

För den fjärde generationen Yaris satsar Toyota helt på trecylindrigt och en ny hybriddrivlina med litiumjonbatteri som ska vara 20 procent sparsammare än tidigare. Priset ska hamna på under 20 000 euro. Filhållningsassistans och avståndshållare framåt är standard. Head up-display är tillval.


CITROËN AMI ONE

Den här 2,5 meter korta stadsbilen kan ni inte köpa men från mars kan man hyra den. Därför finns det ingen nyckel – den är ersatt av smarta mobiler. Toppfarten är begränsad till 45 km/h för att även 16-åringar ska kunna köra lättviktsbilen. 


MERCEDES GLA

I april går startskottet för den andra GLA-generationen och eftersom det rör sig om en bästsäljare uteblir revolutionen vid modellskiftet. Men visst verkar A-klassens suv lite mer coupéaktig än sin föregångare och den byggs på MFA2-plattformen som alla kompakta Mercedesmodeller använder. Största fördelen för passagerarna är mer utrymme på alla sittplatser. Därtill får GLA MBUX-teknologin med de två stora bildskärmarna. Den som köper till offroadpaketet får kamerabild som ser "genom" motorhuven och visar vart framhjulen pekar. Drivlinorna är de bekanta för A-klass. Toppmodellen är den fyrhjulsdrivna AMG GLA 45 med 388 hk som i en S-version ger hela 422 hk. Det kommer även en laddhybrid, GLA 22 e, med elektrisk räckvidd runt 70 km.


MERCEDES S-KLASS

I november 2020 tänder Mercedes ett teknikfyrverkeri i form av flaggskeppet S-klass. Allt från svankstabilisering, fyrhjulsstyrning och digitala strålkastare till de utfällbara dörrhandtagen finns på utrustningslistan.


MERCEDES EQV

I stället för de vanliga dieselmotorerna kan man även få V-klass med eldrift på 150 kW. Med ett 90 kWh-batteri ska räckvidden bli 405 km.


MERCEDES E-KLASS

Modellöversynen i sommar drabbar alla fyra karossvarianterna med nya strålkastare och stötfångare. De fyrcylindriga motorerna blir snålare tack vare 48-voltsteknik och integrerad remstartsgenerator. I den uppdaterade förarmiljön gör MBUX-systemet sitt intåg.


PEUGEOT 2008

2008 tar nu steget från crossover till suv och växer från 4,16 m till 4,30 m. Det ger plats för 434 liter bagage och den nya i-Cockpit med tredimensionella digitalsiffror. Drivlinor: bensin, diesel och el.


OPEL CORSA-E

Med fulladdat 50 kWh-batteri klarar den lilla elbilen 330 km och kan med 100 kW-snabbladdare ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Priset är 29.900 euro innan man dragit bort bonusen.


OPEL MOKKA

Den kompakta suven får stilelement från konceptstudien GT X Experimental från 2018 och är baserad på samma CMP-plattform som Corsa. Därmed går det inte längre att få fyrhjulsdrift. På motorsidan står de bekanta PSA-maskinerna beredda: alltså två dieslar med 100 hk respektive 130 hk liksom tre bensinare från 100 hk till 155 hk – med åttastegad automatlåda som tillval. I slutet av 2020 kommer Mokka även som rent eldriven med en 100 kW stark motor, precis som Corsa.


FORD PUMA

Nya Puma har bara namnet gemensamt med sportcoupén från 1990-talet och tekniken är hämtad från Fiesta. På insidan är den 4,19 meter långa crossovern väldigt lik småbilen Fiesta men erbjuder ett digitalt kombinationsinstrument och smarta detaljlösningar som till exempel det tvättbara bagageutrymmet med avlopp! Priserna börjar på 23 150 euro för enliters bensinmotorn på 125 hk. Från mars kan man även välja en 48-volts mildhybridversion och sjuväxlad dubbelkopplingslåda.


FORD MUSTANG MACH-E

I slutet av 2020 kommer denna crossover för mindre än 50.000 euro med en 190 kW stark elmotor i bakpartiet och med en räckvidd på 480 km. 250 kW-versionen med en andra motor och 100 kWh-batteri i stället för 75 kWh ska möjliggöra en räckvidd på upp till 600 km.


FORD KUGA

Vid sidan av en ny fräsch design får nya Kuga mer plats och moderna assistanssystem. Det omfattande motorutbudet (120–225 hk) kompletteras med tre hybridlinor. Priserna börjar på 31.900 euro.


RENAULT CAPTUR

Den minst 17.950 euro dyra Captur II byggs på CMF-B-plattformen som är utvecklad tillsammans med Nissan och Mitsubishi, vilket innebär en omfattande bukett assistanssystem. Dessutom är det gott om plats. Om man skjuter fram baksätets ryggstöd ända fram till de främre stolarna går det in hela 536 liter i bagageutrymmet.


VW TIGUAN

Bästsäljaren de senaste åren får en facelift till sensommaren 2020 vilket framför allt innebär mer teknik. Som LED-Matrixstrålkastare som behärskar upp till tio ljusfunktioner och ett adaptivt chassi (tillval) som är ställbart i åtta lägen. Mildhybrid-TSI-motorer kommer med 48-voltteknik med upp till 190 hk. Flexibiliteten finns kvar i baksätet med ställbart ryggstöd liksom en tredje sätesrad i Allspace.


VW GOLF GTI

Ännu går det att beställa GTI-modellerna av Golf VII (Performance och TCR). Men redan i juli kommer efterföljaren med en turbomaskin på 245 hk och med godsaker som varvtidtagare och G-kraftmätare.


VW ARTEON SHOOTING BRAKE

I och med faceliften i december 2020 lägger VW till en Shooting Brake-version till Arteon med fyrcylindriga bensinmotorer från 150 hk till 272 hk och upp till 190 hk starka dieselmotorer.


VW ID.4

I slutet av 2020 kommer "el-Tiguanen" ID.4 (som delar plattform med ID.3) i olika effektutföranden med upp till 225 kW. Tre batteristorlekar från 45 kWh till 77 kWh liksom bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.


VW GOLF SPORTSCOMBI

Golf Sportscombi kommer endast att ha lite annan längd (4,57 meter) men samma axelavstånd (2,63 meter) som halvkombi-Golf. Lastvolymen blir oförändrad på cirka 600–1 600 liter.


SEAT LEON

Denna sportiga spanjor kommer i början av året med eTSI-bensinmotor och 48-voltssystem med remstartsgenerator i tre effektversioner: 110 hk, 130 hk och 150 hk. Till skillnad mot kusinen Golf VIII kommer kombin ST i stort sett samtidigt.


CUPRA FORMENTOR

I oktober nästa år sker debuten för den första helt fristående modellen från Seats sportmärke Cupra. Suvcoupén kommer att ha en 300 hk stark tvåliters bensinturbo eller en 245 hk stark laddhybrid.


LAND ROVER DEFENDER

Fyra år efter att originalet lagts ned kommer en helt ny Defender i april. Inte lika stramt asketisk som föregångaren men lika kompetent i terrängen. Den ska byggas som kort tvådörrars (90) och lång fyradörrars (110). 20 cm ökad bredd ger luftig rymdkänsla och plats för en tredje sits framtill. Defender har individuell fjädring runt om och fyrhjulsdrift med mekanisk mittdifferential, aktiv bakdiff och flera olika körprogram. Motorer från 200 till 400 hk samt en laddhybrid.


CHEVROLET CORVETTE

Den åttonde generationen av den amerikanska sportbilsklassikern bryter verkligen konventionen. Mittmotor istället för frontmotor, dubbelkopplingslåda istället för manuell eller automatisk växellåda och elektrisk hardtop i cabversionen. Säljstart i oktober – motorn är fortfarande en V8 sugmotor.


ASTON MARTIN DBX

Den första fyrhjulsdrivna bilen från Aston Martin kommer i juni och drivs av en V8 biturbo på 550 hk från AMG. Den 5,04 meter långa lyxsuven har ett bagageutrymme på 632 liter och kommer att kosta minst 193.500 euro.


JEEP GLADIATOR

Efterlängtad av många kommer Jeeps nya pickup i december. Den är 5,54 meter lång, lastar 725 kg och får dra 3,5 ton. Flaket har en lastkåpa. Gladiator kommer givetvis med fyrhjulsdrift och dieselmotorer. 


TESLA MODEL Y

Det högre Model 3-syskonet erbjuder tio procent mer plats vilket till och med ger en tredje sitsrad. I övrigt samma teknik och räckvidd från 370 till 480 km, beroende på version. Leverans från november och en prislapp från 55.000 euro.


POLESTAR 2

Efter den begränsat tillverkade Polestar 1 kommer den andra modellen från Volvos elbilsmärke. Polestar 2 tillverkas utan begränsningar och blir betydligt billigare (från 59.900 euro). Den får två elmotorer på 150 kW vardera och driver alla fyra hjulen på den 4,61 meter långa bilen.


TOYOTA MIRAI

Den andra generationen av e-limousinen kommer i december och är knappt fem meter lång. Mirai producerar sin egen el av vätgas i en bränslecell. Räckvidden (hittills 500 km) ska öka med 30 procent och priset ska sjunka betydligt.


MAZDA MX-30

Mazdas fjärde suv och första eldrivna bil kommer i september. Batteriet är på 35,5 kWh och räckvidden 200 km. Dörrarna öppnar åt var sitt håll à la RX-8. Pris från 33.990 euro.


HONDA e

Den är 3,92 meter kort och vänder på en femöring. Med sina kompakta yttermått och dryga 200 km räckvidd är Honda e en perfekt stadsbil. Säljstart i juni och minst 33.850 euro på prislappen.


NISSAN E-SUV

I november blir det en elbil i serieproduktion av det 4,60 meter långa suvkonceptet Ariya. Den får omfattande assistansprogram och ständig uppkoppling. 


VOLVO XC40 RECHARGE

Volvos första egna elbil har i stort sett samma teknik som Polestar 2. Det innebär två elmotorer och en total effekt på 300 kW (408 hk) och 660 Nm. Det kan behövas för el-Volvon väger runt 2,2 ton. 0–100 km/h går dock på imponerande 4,9 sekunder. Den som köper en XC40 Recharge får gratis el under ett år. Tur det för prislappen hamnar betydligt över 600.000 kronor.


Alrik Söderlind, chefredaktör

Snart börjar det bli svårt att välja...

Nu blir man nästan förvånad om en helt ny bilmodell inte finns i ett elektrifierat utförande och då ska vi komma ihåg att det vi ser nu är resultatet av beslut som togs för minst tre år sedan. Tänk vilka beslut som kommer att tas under 2020 i bilvärldens strategigrupper.

Jag slår vad om att över hälften av alla nya bilmodeller som presenteras om tre år är eldrivna och då blir det svårt att välja, just nu är utbudet ganska begränsat vad gäller storlek och prestanda. Sverige ligger för närvarande fyra i Europa när det gäller andel försäljning av elbilar. Jag tror att mer än var fjärde ny bil som säljs i landet nästa år har en laddsladd.