Köp rätt lyxsuv – till halva priset

Premium Avsaknad av nybilsdoft och 6.000 mil på mätaren kapar priset på en stor suv med runt 400.000 kronor!

Köp rätt lyxsuv – till halva priset

I den bästa av världar har bilens barnsjukdomar kurerats och du kan kliva in i en hel underbar familjebil – till samma pris som en ny Volvo V90.

Men vilken stor suv är det bästa begagnatköpet? Vi har plockat fram ägarbetyg från vår stora begagnatdatabas för att ta reda på det. För rättvisans skull har vi jämfört bilarna med samtliga bilar i databasen av samma årsmodeller.

BMW X7 finns givetvis inte som begagnad, därför har vi tittat på X5. Vad gäller Mercedes GLS har vi tyvärr inte tillräckligt många betyg för att siffrorna ska vara tillförlitliga. 

Vi har också gått in på Konsumentverkets www.bilsvar.se för att få fram en ungefärlig milkostnad samt letat på Blocket för att se vad en dieseldriven vagn från 2016 med maximalt 6 000 mil kostar.

För att rangordna bilarna har vi räknat samman poängen från felrapporten och betygen. Men felrapportens procentsiffror har vi vänt på, exempelvis ger 4 procent ett betyg på 96 poäng. På så vis får den bästa bilen den högsta poängen.

Audi Q7 av 2016 års modell är dagens generation, före facelift. En riktigt trevlig, bekväm och testvinnande bil. Begagnatbetygen är också mycket bra – bäst i denna klass! Det som spökar är främst elektronik som exempelvis centrallåset, bakluckans öppning och backspeglar. Milkostnaden ligger bra till, liksom priset. Bästa köp i denna klass!


Förra generationen X5 är en mycket trevlig bil som är bäst att köra i detta gäng och skuggar Audi Q7 när det gäller ägarbetyg. Tidiga årsmodeller hade ofta problem med elektronik, som exempelvis krånglande elbackspeglar och felande rattjustering. Allvarligare är problem med fördelningslådan – så kontrollera fyrhjulsdriften noggrant. Totalt sett en mycket fin bil.


Förra generationen Discovery bekräftar alla farhågor man har inför brittiska lyxbilars kvalitet. Men när vi analyserar ägarnas rapporter framgår det att kvaliteten är ojämn, vissa har fått rena måndagsexemplar medan andra är mycket nöjda med driftsäkerheten. Generellt är luftfjädring, drivaxlar och allehanda elektronik väl värt att undersöka före ett köp. Prisbilden är förvånansvärt hög med tanke på kvaliteten samt den höga milkostnaden. 


XC90 var först ut med Volvos nya designspråk och har blivit en succé. Och visst är den snygg, och därtill bekväm och praktisk. Men kvaliteten på de första årgångarna var inte mycket att skryta med. Klonkande fjädring, gnisslande bromsar, dålig karosspassning, bristande lackfinish, vibrationer i ratten, elektronikstrul… Kontrollera ditt tilltänkta exemplar noga. Köp gärna en nyare bil.