BMW ändrar sin logotyp för första gången sedan 1997

BMW ändrar sin logotyp för första gången sedan 1997
BMW säger att den nya loggan bara ska användas i kommunikationssammanhang, och inte på bilarna. Men märket pryder trots det motorhuven på konceptbilen i4. Foto: BMW

BMW har ändrat sin logotyp för första gången på 23 år. I enlighet med rådande trender är den nya designen en förenklad och mer minimalistisk version, inte helt olikt det nya märke Volkswagen bytte till förra året. 

Borta är 3D-effekterna och skuggningen som introducerades 1997, och som var högsta mode på den tiden. Det nya märket är i stället minimalistiskt och tvådimensionellt. Den svarta ringen runt märket har också försvunnit och kommer nu i stället visa den färg som finns bakom märket.

Den som är intresserad av trender inom grafisk design kan notera likheterna med Apple, och hur deras berömda äpple har sett ut genom åren. I början av 2000-talet hade det liknande 3D-effekter och glansiga utseende som BMW-märket medan det sedan 2015 gått tillbaka till en enkel, tvådimentionell stil. 

BMW skriver i ett pressmeddelande att märket nu motsvarar dagens förväntningar och visuella stil och är bättre anpassat till den digitala tidsåldern. De skriver dock att det nya märket kommer dock inte användas på eller i bilarna, utan bara i kommunikationssammanhang. Detta trots att det nya märket faktiskt pryder motorhuven på konceptbilen BMW i4.

BMW-märket har sett i stort sett likadant ut sedan 1917. Foto: BMW

Det runda BMW-märket med de vita och blå fälten har funnits sedan 1917, när varumärket först bildades och långt innan företaget faktiskt började bygga bilar. På den tiden tillverkade BMW flygplansmotorer, främst till det nyligen bildade tyska flygvapnet Luftwaffe. 

Men tvärt emot vad många tror är loggan inte ursprungligen en stiliserad bild av en flygplanspropeller. Den myten bildades 1929, i och med reklamannonsen här nedan där BMW-märket mycket riktigt är skissat för att se ut som en snurrande flygplanspropeller.

Den här bilden är orsaken till att märket associeras med en flygplanspropeller. Men märket är 12 år äldre än bilden. Foto: BMW

Men märkets bakgrundshistoria är en annan. I en artikel på BMW:s hemsida berättar de att den ursprungliga inspirationen till märket var de blå och vita färgerna i delstaten Bayerns vapensköld. Sedan annonsen publicerades 1929 har märket dock associerats till just en flygplanspropeller, och BMW har inte gjort några större ansträngningar att jobba bort den myten.

 

Läs också: