TEST: 11 sommardäck för mellanklassen

Premium Kördynamiska bilar som BMW 3-serie kräver självklart rätt däck för att komma till sin fulla rätt. Vi tar reda på vilka sulor som erbjuder bäst dynamik, säkerhet och komfort!

TEST: 11 sommardäck för mellanklassen
Den testade däckdimensionen 225/45 R19 passar bland annat även för de här modellerna:

• Alfa Romeo Giulia
• Audi A4
• Fiat 500X
• Honda HR-V
• Mazda CX-3
• Mercedes A-, B- och C-klass
• Nissan Leaf/Juke
• Peugeot 3008
• Seat Alhambra
• Skoda Octavia Scout
• Suzuki SX-4

Däcken i testet:

• Bridgestone Turanza T005
• Continental PremiumContact 6
• Falken Azenis FK510
• Giti GitiSport S1
• Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
• Maxxis Victra Sport 5
• Michelin Pilot Sport 4
• Nexen N´Fera Sport
• Nokian Powerproof
• Pirelli P Zero
• Toyo Proxes Sport

Sportsedaner fokuserar sällan på gigantiska innermått och lastutrymmen utan snarare på den optimala körkänslan bakom ratten och kompromisslös säkerhet på långfärden. Körglädje alltså, som inte nödvändigtvis bygger på hårresande hastigheter utan istället kommer från den knivskarpa precisionen i kurvtagningen och det maximala greppet på alla underlag.

Egenskaper man inte sällan hittar hos BMW-handlaren i form av 3-serien. När det är dags att byta ut standarddäcken har vi för att underlätta valet sammanställt elva intressanta produkter i 3-seriens standarddimension 225/45 R18. 

Sommarsulornas testlag består av Bridgestone Turanza T005 som presenterades 2018, det omarbetade komfortsportdäcket Continental PremiumContact 6, Falkens toppmodell Azenis FK510 och prisvärda Giti GitiSport S1. Även fjolårets Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, budgetvalet Maxxis Victra Sport 5 och Michelin Pilot Sport 4 hittar vi här tillsammans med N´Fera Sport från koreanska Nexen, nya Nokian Powerproof, Pirelli P Zero och Proxes Sport från Toyo. 

Vi granskar varje däckmodell mättekniskt och subjektivt med hjälp av broms-, kurvtagnings-, handling- och vattenplaningstester på vått underlag tillsammans med dynamiska filbyten, komfort- samt broms- och handlingtester på torr asfalt. Även varvtiderna på en testbana inkluderas. 

Vi fokuserar speciellt på däckens säkerhetsprestanda på våt asfalt. På torrt underlag brukar däcken ligga på samma nivå, men det är deras uppträdande vid regn som skiljer agnarna från vetet. Mer än tre meters skillnad under inbromsningen och en differens på 0,8 m/s2 i kurvtagningen kan innebära skillnaden mellan liv och död i en nödsituation.

Vattenplaningsnivån testas även i kurvor för att se om bilen håller spåret trots vattenansamlingar.

"I en nödsituation kan mer än tre meters skillnad i bromssträcka innebära skillnaden mellan liv och död."

Endast ett däck med den högsta säkerhetsnivån och bästa prestandan och som dessutom lyckas övertyga med knivskarp precision under riktningsförändringar och en fin körkänsla kan vinna här. 

Resultatet? Med den kortaste bromssträckan på våt asfalt är det annars godmodiga Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 oslagbart i vårt test och kammar därmed hem förstaplatsen. Plats två intas av Michelin Pilot Sport 4 som har en minimalt längre bromssträcka men dominerar med sin superprecisa och reaktionssnabba handling. Med sin nästan lika precisa och direkta handling är Continental PremiumContact 6 riktigt vass i kurvorna på torr asfalt men lite svagare när körbanan är våt och det hamnar därför på plats tre. Pirelli P Zero missar tredjeplatsen med endast en tiondel i vår utvärdering, men ligger fortfarande i toppen.

Förvånansvärt prisvärt och dessutom förvånansvärt bra är Maxxis Victra Sport 5 som bildar testets mellansegment tillsammans med Bridgestone Turanza T005, Nokian Powerproof och Falken Azenis FK510. Mindre svagheter, framför allt vid inbromsningar på vått underlag, dras både Nexen N´Fera Sport och Toyo Proxes Sport med. Ännu lite sämre och därmed på jumboplatsen är GitiSport S1. 

Mest däck för pengarna levererar Maxxis Victra Sport 5 som visserligen inte bjuder på några särskilda sportdäcksegenskaper men ändå lyckas att övertyga med sina lätthanterliga och förnuftiga köregenskaper. Dessutom till ett absolut förnuftigt pris. 

Kurvskräcken: Hur reagerar däcken på plötsliga gasuppsläpp?

1) Lastindex 95 = 690 kg per däck. Hastighetsindex Y = upp till 300 km/h, hastighetsindex (Y) = upp till över 300 km/h. XL = däck med ökad lastkapacitet.
2) Officiell europeisk däckmärkning: kategorierna A (bäst) till F (sämst), buller i dB (A). 3) Mönsterdjup mätt i mitten av slitbanan.

1) Lastindex 95 = 690 kg per däck. Hastighetsindex Y = upp till 300 km/h, hastighetsindex (Y) = upp till över 300 km/h. XL = däck med ökad lastkapacitet.
2) Officiell europeisk däckmärkning: kategorierna A (bäst) till F (sämst), buller i dB (A). 3) Mönsterdjup mätt i mitten av slitbanan.

John Argelander, redaktionschef

"När det gäller däck är det lätt att låta snålheten bedra visheten. Gör inte det."

Att välja rätt däck är sannerligen inte det enklaste. Förutsatt att du inte har möjlighet att köpa ett knippe olika däck och testa dem på både torrt och vått underlag finns det bara ett sätt – att läsa våra däcktester. Vi redovisar klart och tydligt vilka däck som är bra och vilka du ska undvika. 

Men är det bästa däcket bäst för dig? Inte nödvändigtvis. Du kanske värdesätter lågt rullmotstånd över allting annat, eller tycker att bromssträckan på våt väg är det allra viktigaste. Eller är båda de egenskaperna jätteviktiga för dig, eller en handfull helt andra? Studera betygstabellen noga, och räkna fram ditt eget testvinnardäck!