TEST: Tio sportiga sommardäck

Premium Med hela 421 hk spinner splitternya och vrålstarka Mercedes-AMG A 45 S på sina fyra drivande hjul. För att omvandla kraften i hastighet och körglädje krävs de rätta däcken. Oavsett om det gäller landsväg eller trackday – de här ska du ha!

TEST: Tio sportiga sommardäck
Däcken i testet

Sportdäck:
• Continental SportContact 6
• Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
• Nokian Powerproof
• Vredestein Ultrac Vorti
• Toyo Proxes Sport

Supersportdäck:
• Michelin Pilot Sport 4S
• Goodyear Eagle F1 SuperSport

R-däck:
• Michelin Pilot Sport Cup 2
• Bridgestone Potenza S007 R.S.
• Giti GitiSport GTR3


Vilka skillnader finns det egentligen bland sportdäcken och hur ska man positionera dem? 

Vi börjar med grunden. Marknaden skiljer mellan standard-, sport- och R-däck och nu senast även supersportdäck. Medan premiumsegmentets oftast mer komfortabla standarddäck med däcksidor högre än 50 procent av bredden visserligen filtrerar ojämnheter på vägen på bästa möjliga sätt upplevs dessa dock inte sällan som det lite trögare alternativet som reagerar på rattutslag med en utpräglad godmodighet. 

Sportdäck däremot har däcksidor med en höjd på 45 procent av däckbredden eller lägre och de svarar därmed mycket mer direkt på rattutslag. Nackdelen med den låga och betydligt styvare uppbyggnaden är att däcksidorna känns hårdare, dämpar mindre och att vardagskomforten blir lidande.

Den som tror att sportdäcken endast görs i stora storlekar från 19 eller 20 tum bör läsa branschens definition av sportdäck. Den säger att sportdäck ska vara minst 17 tum och dessutom ha ett hastighetsindex som tillåter högre hastigheter än 210 km/h. Det innebär att även en standard-Golf med den minsta bensinmotorn kan beställas från fabriken med 17-tums sportdäck.

Tänker man dessutom på att däcktillverkarna behöver utrusta en mångfald av bilar i en mängd olika klasser med sportdäck i den mest populära dimensionen 225/45 R17 men även i lika populära storlekar på 18 och 19 tum förstår man snabbt att det måste finnas stora skillnader mellan de olika däcken. Det gäller trots allt ett modellspektrum som sträcker sig från kompakta modeller hela vägen till sportiga sedaner i mellanklassen.

Men inte nog med det. För att möta bilindustrins krav och krav från kunder som inte nöjer sig med sportdäckens prestanda har man utvecklat ännu en sportdäckskategori som siktar in sig på extremt effektstinna fordon: supersportdäcket. 

Vi vill ge er läsare största möjliga insyn i sportdäcksutbudet, därför bestämde vi oss för att testa däck i storleken 245/35 R19. På grund av dimensionen finns det inte lika många potentiella bilar som kan använda dessa, men spektrumet sträcker sig trots allt från sportsedaner som Audi S4 hela vägen ned till snabba kompakter som Renault Megane RS och självklart till dagens 421 hk starka testbil Mercedes-AMG A45 S.

Vilka däck, förutom de speciellt för modellen utvecklade standardsulorna, passar till vår nästan en aning övermotoriserade kompaktvagn tar vi reda på här. Vad erbjuder marknaden egentligen? Såklart finns det sport- och supersportdäck, men även R-däck är tillgängliga för de där speciella tillfällen i livet där kompaktmonstret får sträcka på benen på banan.

Men under vilka kategorier faller de olika däcken egentligen? Ja, där är till och med tillverkarna och framför allt deras marknadsexperter oense. Vi ger det ett försök trots allt. Vårt test innehåller för det första tre R-däck: otroligt populära Michelin Pilot Sport Cup 2, det hyfsat nya och ytterst prisvärda Giti GitiSport GTR3 samt Bridgestones inte mycket äldre Potenza S007 R.S.

De nya supersportdäcken, som de kallas av marknadsfolket, representeras här av Michelin Pilot SuperSport-efterföljaren Pilot Sport 4S och Good-years splitternya Eagle F1 SuperSport.

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Testets övriga kandidater är åtminstone enligt sina tillverkare snälla, vanliga sportsulor, däribland Continentals SportContact 6 som för säsongen kommer med en ny gummiblandning, Goodyears nya Eagle F1 Asymmetric 5, Nokians aktuella värstingdäck Powerproof, Toyos gamla vanliga Proxes Sport och Vredesteins nyligen uppdaterade Ultrac Vorti.

Nu kan man ju tycka att en jämförelse mellan tre olika däckvarianter är lite som att jämföra äpplen med päron och då skulle man egentligen inte ligga helt fel. Det här är faktiskt det enda sättet att verkligen bevisa de delvis stora skillnaderna under olika förutsättningar. Vi bedömer produkterna efter klassifikation, precis som i motorsporten. Medan de vardagsdugliga sportdäcken framför allt måste övertyga med ett säkert beteende på vått underlag, spelar denna egenskap knappast någon roll för de trackday-­optimerade R-däcken som ändå inte ska användas när det regnar.

För att kunna jämföra testfältets olika bedömningskriterier har vi markerat de för däcktypen relevanta betygen med färg i tabellen. Betyg som inte spelar någon roll för bedömningen har istället en vit bakgrund.

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Man ser lätt att samtliga R-däck har stora problem på vått underlag och därmed knappast duger för vardagskörning. Om man nu skulle finna sig själv i den olyckliga situationen att bli överraskad av ett regnoväder med monterade bansulor, finns det endast en sak att göra: att köra långsamt, försiktigt och med god framförhållning.

På banan och framför allt med passande däcktryck trivs dessa däck dock som fisken i havet. Greppnivån är skyhög, handlingen är knivskarp och stabiliteten på topp. Det är med andra ord knappast någon tillfällighet att varvtiderna på testbanan inte kan jämföras med de andra däckens. Här säkrar Michelin Pilot Sport Cup 2 delmomentvinsten med knappt en sekunds försprång till nästplacerade Bridgestone S007 som i sin tur lekande lätt plockar 0,3 sekunder på Gitisulan som hamnar på tredjeplatsen.

Inte heller bland supersportdäcken finns någon väg förbi Michelin. Visserligen kommer splitternya Goodyear Eagle F1 SuperSport den eviga ettan väldigt nära, framför allt när det gäller prestandan på torrt underlag, men det lyckas däremot inte övertyga på blöt asfalt.

Ju bredare däcket är, desto mindre är hjullasten vilket i sin tur innebär en ökad risk för vattenplaning. Så kan även sportdäck börja bli farliga i hastigheter från 70 km/h.

Kan man ens toppa dessa testresultat? Förvånande nog, ja. Dessutom med en produkt som marknadsexperterna bara kallas för ett ordinärt sportdäck. Men det nyligen uppdaterade Continental SportContact 6, med en ny gummiblandning, lyckas trots allt hålla emot även de bästa supersportdäcken.

Inte över hela deras prestandaspektrum, men tillräckligt nära ändå. Continentaldäcket är inte riktigt lika snabbt på banan, bjuder inte på samma sylvassa definition av rattutslag och är inte riktigt lika motståndskraftigt i kurvorna, men i det stora hela lyckas man dock till och med vara bättre än superstarka Michelin Pilot Sport 4S på torrt underlag. Dessutom utan att göra avkall på prestandan på vått. 

Om vi räknar bort R-däcken ligger alltså det vanliga sportdäcket från Continental före samtliga supersportdäck i vår sammanlagda bedömning, tillsammans med Good-year Eagle F1. På plats tre hittar vi således Michelin Pilot Sport 4S, följt av Goodyear Eagle F1 SuperSport och sedan följer resterande sportdäck från Nokian, Vredestein samt Toyo. 

Visst skulle man kunna räkna Continentaldäcket till supersportkategorin, men både tillverkaren och PR-folket visar sig från sin ödmjuka sida och håller fast vid beteckningen och dess breda användningsområde. Ett riktigt sportdäck ska ju trots allt kunna prestera under samtliga förutsättningar, även om det regnar ibland.

1) Lastindex 93 = 650 kg per däck, hastighetssindex Y = upp till 300 km/h, hastighetsindex (Y) = upp till över 300 km/h. XL = däck med ökad lastkapacitet. 2) Officiell europeisk däckmärkning: kategorierna A (bäst) till F (sämst), buller i dB (A). 3) Mönsterdjup mätt i mitten av slitbanan.

Mikael Johnsson

"Kör du på bana ibland? Skaffa en uppsättning fälgar till och köp R-däck".

I däckvärlden går det fortfarande inte att både äta kakan och ha den kvar, det visar även detta däcktest. Det vill säga: Det går inte att nå det där allra bästa möjliga greppet i svängarna på torrt, som i tabellen här ger betyget 11 eller 12, och samtidigt ha ett våtgrepp värt namnet. Att dränera vatten kräver mönster och mönsterdjup, saker som bara bygger instabilitet och onödig värme på torrt.

Därför finns det R-däck och som nya har de redan en eller två millimeter "avskalade" plus en gummiblandning som ofta inte ger sitt bästa förrän uppåt 70–80 grader, men då jäklar. Då hänger inga andra gatgodkända däck med. Nackdelarna är att de slits fortare (mjukare gummi), ofta har tveksamt grepp under uppvärmningsfasen och är farligt dåliga i väta. Med andra ord lämpar de sig bäst att ha som extrahjul att montera till banträffen om du använder bilen till vardags också – så sliter du dessutom mindre på dyrgriparna. 

Men vill eller kan du inte skifta hjul (få sportbilar rymmer en uppsättning hjul i bilen) är det sport- eller supersportdäck som gäller och detta Continental hotar faktiskt min kakteori!