Motorbranschen: ”Jag ser ett mjukare samhälle och snabb teknisk utveckling”

Premium Intervju med Tommy Letzén, vd Motorbranschens riksförbund.

Tommy Letzén, vd Motorbranschens riksförbund

Först, kan du ge oss en snabb lägesbild, hur ser det ut för Sveriges bilbransch, i början av april?

 – Nybilshandlarna har tappat runt 30–40 procent av sin försäljning, för begagnat är nedgången 15–20 procent. Verkstäderna rullar på med däckbyten och vanlig service medan plåt och lack har tappat runt 25 procent – folk kör inte lika mycket nu och vintern har varit mild i stora delar av landet. 

Ser det likadant ut över hela landet?

– Nej, det är värre i storstadsområdena. I mellanstora städer rullar försäljningen på. En handlare sade till mig att det är färre däcksparkare nu, de som kommer köper också bil, inte bara tittar. Vissa kanske väljer att köpa en billigare bil eller begagnat, men det görs affärer, behovet av bil har inte minskat. För verkstäderna är det värre söderut, i norr har man fått mycket snö, då blir det jobb hos plåt och lack.

Vad säger dina kollegor ute i Europa, hur är läget och vad anser man om den svenska modellen?

– Stora delar av Europas bilindustri är stängd och endast samhällsviktiga bilar servas. I exempelvis Italien och Spanien är många rädda för sin egen hälsa. Man är lite förvånade över Sveriges förhållningssätt, vi är ju världens "säkraste" land, med Volvo och så. Hamnar börjar fyllas av bilar och delar står ibland fast i tullen, och det kan bildas proppar i systemet. 

Hur länge kan bilhandlare och verkstäder hålla ut?

– Äldre familjeföretag med egna lokaler kan ha stor uthållighet och de flesta gör verkligen vad de kan för att behålla sina medarbetare och för att ha kvar kompetensen. De som är högt belånade och inte äger sina lokaler har större utmaningar. Det kommer att bli vinnare och förlorare i det här. Utslagningar och konsolideringar. Det här är värre än finanskrisen, många jobb är i fara. Varsel och bilförsäljning hänger ihop. 

Är det något som du är extra orolig för?

– Blir det förbjudet att köra bil faller hela verkstadsnäringen. Då blir det godnatt för en del företag. 

Vad gör regeringen för att underlätta för bilbranschen?

– Det diskuteras stöd för hyra av så kallad sällanköpshandel, där vi tycker att bilföretag räknas in. Uppskov med lån och skatt samt permitteringsstöd. Vi har också föreslagit en bred satsning på infrastruktur, bygg nya säkra vägar, klimatbra förbifarter, satsa på tåg och flyg – får vi igång infrastrukturbyggnation kommer lastbilarna igång, allt börjar rulla.

Vilka ljuspunkter ser du?

– Hela branschen lär sig väldigt mycket på kort tid och jag ser fantastiska exempel på nya lösningar och uppfinningsrikedom. På bilsajten Wayke har onlineförsäljningen skjutit i höjden, tidigare låg cirka 2 procent av bilarna till salu online, nu i början av april ligger över 20 procent där, med hemleverans och även automatisk värdering av inbytesbilen. Det säljs fortfarande bilar och vi ser snabbt nya erbjudanden där handlarna hämtar och lämnar bilar, hjälper kunderna. 

Förändras samhället av corona?

– Ja, det tror jag, dels en digital utveckling, men även förhoppningsvis ett mjukare samhälle, folk ställer upp mer för varandra, hjälper till. Jag hörde om en gammal man som ville serva sin bil men inte vågade gå ut ur den, då lät man honom sitta kvar i bilen samtidigt som den åkte upp på lyften. Det mesta går att ordna och hela branschen är duktig på att hantera corona, desinficerar bilarna och så vidare. 

Hur förändras bilbranschen?

– Vi blir snabbt mer digitala, affärer kan göras online, det blir fler appar och vi lär oss att man kan kommunicera på flera sätt, vi blir effektivare.