
VOLKSWAGEN PASSAT
Laddhybridsfolkan drar klart mindre än syskonet med enbart bensinmotor. Passat GTE blir mer eller mindre lika snål som en diesel på längre resor, dieselmotorns paradgren. Dessutom släpper dieselar ut fler partiklar än bensinmotorer.
Siffrorna är från förra generationen Passat, men dagens modell borde inte ha så annorlunda värden.


OPEL GRANDLAND X
PEUGEOT 3008
Fransmännen och tyskarna delar mycket teknik. Förbrukningarna blir därför ganska lika om man ställer deras laddhybrider mot varandra. Detsamma gäller den vanliga bensinvarianten av bilarna. I båda fallen är det Peugeot som drar lite mer.
Hur är det med laddhybrid mot icke laddbar då? Jo, bensinmotorn som finns i de laddbara bilarna finns inte i rent bensinformat. Siffrorna kommer istället från en mindre och svagare motor och den är snålare än den 0,4 liter större motorn i laddhybriderna. Viktökningen vid elektrifiering är väldigt hög i båda fallen om man jämför med övriga bilar.


VOLVO XC40
Volvo T5 Twin Engines trepip är likadan som den man hittar i en XC40 T3 men i laddhybriden har den fått lite fler hästkrafter. Trots det blir förbrukningen rätt så likvärdig mellan de två bilarna.
T3 får en lite lägre totalförbrukning men i pendlarronden hjälper elmotorn till att få laddhybriden att bli marginellt snålare.


MINI COUNTRYMAN
I Countryman finns samma bensinmotor med lika många hästkrafter vare sig bilen har elmotor eller inte. Kör man i lugnt tempo är laddhybriden snålare men när man börjar öka farten är laddhybriden tydligt törstigare. Det kan bero på de extra kilon som elmotor och batterier innebär.


KIA OPTIMA
Laddbara Optima drar klart mindre under ekokörning. Här är det troligtvis de olika bensinmotorerna som ger skillnaden. Värt att påpeka är att ingenjörerna endast behövde 123 kilo extra för att elektrifiera bilen.


VOLVO XC60
Den mellanstora suven lyckas utnyttja elmotorn mycket bra och får en klart lägre förbrukning än XC60 T6 som saknar elmotor. Då har dessutom T8 Twin Engine nästan 100 hästkrafter mer.
Viktpåslaget för laddhybriden är inte alltför högt men det är en redan tung bil som går över tvåtonsstrecket med elektrifieringen.
