Porsche 911 Turbo S i backspegeln – prestanda i lyxförpackning

Porsche 911 Turbo. En mytomspunnen bil som i sin första utgåva (930 Turbo, 1975) kom att kallas för "widow-maker". Som om en Turbo inte vore sportig nog släppte man nästa generation 911 (964) i en ännu sportigare variant, Turbo S.

Porsche 911 Turbo S i backspegeln – prestanda i lyxförpackning
Den allra första 911 Turbo kom 1975 och fick öknamnet "widow maker".

964 Turbo S.
B6, turbo, 3 800 cm3, 381 hk vid 6 000 r/min, 490 Nm vid 4 800 r/min. 0–100 km/h 4,7 sek. Toppfart 290 km/h. Vikt 1 290 kg.

En spartansk interiör, lägre markfrigång och en helt vansinnig motor. Jämfört med Turbo S-modellen var vanliga Turbo (315 hk) nästan undermotoriserad. Tack vare större ventiler, en mer aggressiv ventilstyrning och självklart större turboladdare hamnade effektsiffran på smått sanslösa 381 hk vid 6 000 r/min.

Dessutom lättades bilen genom att man tog bort krockkuddar, fönsterhissar, elstolar, AC:n, centrallåset, bakrutetorkaren och styrservon. Lättviktsglas användes i bak- och sidorutorna och dörrpanelerna, motorhuven samt bagageluckan ersattes med kolfiberförstärkta glasfiberdelar.

993 Turbo S.
B6, dubbelturbo, 3 596 cm3, 450 hk vid 6 000 r/min, 590 Nm vid 4 500 r/min. 0–100 km/h 3,9 sek. Toppfart 300 km/h. Vikt 1 500 kg.

Resultatet var en radikalt bantad sportbil som vägde hela 180 kg mindre än vanliga Turbo (1 470 kg). Dessvärre byggdes bilen endast i 86 exemplar under ett enda år (1992) och den betingar därför numera mångmiljonbelopp.

Det skulle dröja fem år innan nästa Turbo S skulle se dagens ljus. Under det näst sista produktionsåret av 911-generationen 993 erbjöds återigen en begränsad (199 exemplar) sportversion av Turbomodellen av Porsche Exclusive Manufaktur.

996 Turbo S
B6, dubbelturbo, 3 600 cm3, 450 hk vid 6 000 r/min, 620 Nm vid 3 500 r/min.0–100 km/h 3,9 sek. Toppfart 307 km/h. Vikt 1 540 kg.

Den numera fyrhjulsdrivna och dubbelturbomatade sportversionen pressade 450 hk ur sin 3,6-liters boxermotor med hjälp av större KKK K-24-turboladdare och en modifierad Motronic motorstyrning. Till skillnad från sin föregångare var 993 Turbo S ingen utpräglad och radikal lättviktare och vägde därför in på 1 500 kg, hela 210 kg mer än 964 Turbo S.

Tack vare fyrhjulsdriften var den nya modellen dock astronomiska 1,1 sekunder snabbare 0–100 km/h. Prisad av puristerna som den bästa 911-generationen var även 993 Turbo S den sista luftkylda nioelvan.

997.2 Turbo S.
B6, dubbelturbo, 3 800 cm3, 530 hk vid 6 750 r/min, 700 Nm vid 2 100 r/min. 0–100 km/h 3,3 sek. Toppfart 315 km/h. Vikt 1 570 kg.

Först 2003 var det dags för nästa Turbo S, den här gången var bilen dock vattenkyld, dubbelturbomatad och fyrhjulsdriven. Egentligen var den dock inte mycket mer än en vanlig Porsche Turbo med ett X50-prestandapaket, låt gå för de kolfiberkeramiska bromsarna och förarinstrument i aluminium. X50-paketet, som kunde beställas till den vanliga Turbomodellen innehöll bland annat större KKK K-24-turboladdare och laddluftkylare, en modifierad motorstyrning och ett sportavgassystem med fyra utblås. Som den första Turbo S-modellen som inte byggdes i begränsad serie, producerades 1 563 exemplar.

991 Turbo S.
B6, dubbelturbo, 3 800 cm3, 560 hk vid 6 500 r/min, 750 Nm vid 2 200 r/min. 0–100 km/h 3,1 sek. Toppfart 318 km/h. Vikt 1 605 kg.

Man trodde nästan att inga fler sportbetonade Turbomodeller skulle byggas när Porsche avtäckte nya Turbo S (997.2) så sent som 2010. Utrustad med en sjuväxlad PDK-låda, Sport Chrono-paketet och kolfiberkeramiska bromsar som standard lämnade den 3,8 liter stora boxersexan våldsamma 450 hk och 700 Nm.

När Turbo S kom var det den snabbaste gatlegala Porschen vid sidan om mäktiga GT2 RS. 0–100 km/h avverkades på blott 3,3 sekunder, 200 km/h passerades efter smått vansinniga 10,8. När det gäller toppfarten var dock GT2 RS oslagbar (330 km/h, Turbo S 315 km/h).

992 Turbo S.
B6, dubbelturbo, 3 745 cm3, 650 hk vid 6 750 r/min, 800 Nm vid 2 500 r/min. 0–100 km/h 2,7 sek. Toppfart 330 km/h. Vikt 1 640 kg.

Den nya 991 Turbo S kom redan till hösten 2013 vid sidan om den vanliga Turbomodellen. Återigen användes en 3,8-liters boxersexa, återigen var motorn dubbelturbomatad och återigen fanns modellen enbart med Porsches dubbelkopplingslåda PDK.

För att den tunga (1 605 kg) bilen skulle kunna hålla jämna steg med konkurrenterna utrustades den med bakhjulsstyrning för bättre kurvtagningsförmåga. Keramiska bromsar och aktiva krängningshämmare var standard på S-modellen.