Köpa bil? Här är coronaklippen!

Premium Bilindustrin är i gungning med stopp i fabriker och fallande bilförsäljning. Globalt kan krisen betyda en minskad omsättning med 1.000 miljarder kronor! För återförsäljarna är det här också en mardröm, men det betyder att det finns riktigt bra köp att göra! Vi har letat efter de bästa klippen just nu och analyserar läget. Här är allt du behöver veta.

Köpa bil? Här är coronaklippen!

Artikeln innehåller:

✔ Bästa bilköpen.
✔ Bil Swedens kickstartplan.
✔ Internationell utblick.
✔ Blockets analys.
✔ Wayke och Biluppgifter – vad säger statistiken?
✔ Sportbilsfynden just nu.


I varje kris finns det vinnare och kanske kan du mildra någons helvete lite genom att köpa en bil till ett riktigt bra pris? Bilhandlare har inte råd att ha stora stillastående lager, omsättning är nödvändig.

Just nu sammanfaller flera faktorer som kan göra det extra lönsamt att köpa bil. I bakgrunden finns det så kallade Bonus-malus-årsskiftet, då bilskatten åkte raket för stora törstiga bilar. För att parera detta ställde många handlare på lagerbilar före årsskiftet, men långt ifrån alla dessa har sålts samtidigt som bilarna åldras och garantitiden tickar. Bara det betyder ett bra prutläge.

Till detta har alltså coronakrisen slagit till, med stor ekonomisk oro, arbetslöshet och en rädsla för att gå till en bilhall. Det senare har många driftiga bilhandlare parerat med hemkörning av bilar, försäljning online och även direktbud på inbytet. Men faktum är att det finns väldigt många osålda bilar som samlar damm och att många bilförsäljare sitter i dyra och högt belånade fastigheter. Utan inkomster går det inte att betala löner eller ränta och amortering. Alltså kan det vara mycket bättre att ta en förlust på en bil i dag än att tvingas att gå i konkurs. 

I skrivande stund finns inte aprilsiffrorna klara, men under mars som förmodligen var lite bättre än vad april blir såg det ut så här: Nybilshandeln tappade runt åtta procent medan övrig handel nästa låg kvar på oförändrad nivå med ett litet tapp på 1,9 procent. Den största minskningen – 9,7 procent – skedde för handel mellan företag eller mellan privatpersoner. Det som oroar mer är att nybilshandeln hade över 44.000 bilar i lager och begagnathandeln dryga 31.000 bilar, som står och kostar pengar.

Det är alltså här klippet finns. Vi har botaniserat på bilhandlares hemsidor och hittat ett gäng intressanta bilköp. Kanske finns din bästa bilaffär framför dig. Ut och leta – och hjälp en bilhandlare i nöd!


MITSUBISHI OUTLANDER BENSIN

En rymlig och bekväm bil med många nöjda ägare. Kan man stå ut med hög skatt de tre första åren finns det nu möjlighet att göra riktigt bra fynd. 

Hedin Bil rear ut välutrustade Outlander Bensin Komfort Plus för 259.900 kronor, ordinarie pris 339.900 kronor.


SUBARU OUTBACK

En klassisk skogsmulle med goda dragbilsegenskaper och bra fyrhjulsdrift. Även här är skatten hög de tre första åren, men priset har sänkts. 

Kampanjpris från 299.900 kronor hos Hedin Bil, tidigare 329.900 kronor.


SKODA SCALA

Testvinnande liten bil som ger mycket för pengarna. 

Scala Style TSI 115 går att privatleasa hos Toveks Bil för 2.495 kronor/månad och då ingår bland annat adaptiv farthållare, 17-tumsfälgar och full LED-strålkastare.


Bil Swedens kickstartplan

Fordonsindustrin i Sverige sysselsätter normalt runt 155 000 personer och bilhandel och verkstäder cirka 40 000 personer. För att dessa ska ha kvar sina jobb och företagen ska överleva har Bil Sweden tagit fram en sjupunktsplan.

1. Inför tillfällig skrotningsersättning för både lätta och tunga fordon. Bilar från årsmodell 2005 eller äldre, som varit i trafik under det senaste året. 5 000 kr i premie utan krav på nyköp. 10 000 vid nyköp av ny bil som släpper ut max 95 g/km. 15 000 kr vid köp av bil som släpper ut 1–70 g/km. 25 000 kr vid köp av ny elbil.

Alrik: Bra förslag, även för miljön.

2. Förläng nedsättningen av förmånsvärdet. Nedsättningen av förmånsvärdet med 40 procent föreslås förlängas med ett år, från 1/1 2021.

Alrik: Det påverkar inte bilförsäljningen nu, men det är bra att nybilsförsäljningen stimuleras.

3. Offentlig upphandling – tidigarelägg köp av nya fordon.

Alrik: Det är bra om stat och kommun stöttar bilhandeln, men de bör bara köpas in elbilar.

4. Sänk malusen temporärt för lätta lastbilar.

Alrik. Här håller jag inte med, då blir det ett race med inköp av ”gammaldags teknik”, ge i stället högre bonus än de 60 000 som gäller i dag. Varför inte 100 000 för lätta eldrivna lastbilar?

5. Inför åtgärder som premierar brukandet av klimatbonusbilar. Exempelvis slopad trängselavgift, samt lägre avgifter för bonusbilar vid exempelvis trängselskatt, parkering, broavgift.

Alrik: Det behöver vi absolut! Så snart som möjligt, för att stimulera försäljning och bromsa exporten av elektrifierade bilar.

6. Öka satsningen på laddinfrastruktur, biogas och vätgas för både lätta och tunga fordon.

Alrik: En klassiker i kristider, bygg vägar och investera i laddstationer.

7. Öka transporteffektiviteten genom att förstärka broar, rondeller och så vidare för att möjliggöra för längre och tyngre fordon.

Alrik: Ett klokt förslag, fordon som kan ta mer last betyder mindre trafik.

UTBLICK:

Så ser situationen ut i världen just nu

I ett pressmeddelande som skickades ut den 21 april spår analysföretaget IHS Markit att den globala bilförsäljningen kommer att minska med 22 procent år 2020, jämfört med förra året. Det är hisnande siffror.

Men sammanställningar över bilförsäljningen i USA i april visar samtidigt att situationen där inte är så allvarlig som vissa först trodde. Enligt ett annat analysföretag, JD Power, var det faktiska försäljningstappet i USA under den första halvan av april 55 procent, medan samma källa tidigare hade räknat med ett tapp på upp till 80 procent.

Det tyder på att efterfrågan på bilar i landet inte har försvunnit helt, trots omfattande stanna hemma-regler och exempellös ökning av antalet arbetslösa på kort tid.

Det här kan ha att göra med att aktörerna på bilmarknaden i USA har infört generösa incitament för att övertyga kunderna om att det är ett utmärkt tillfälle att köpa en bil just nu.

Det handlar bland annat om billån med nollränta, olika typer av rabatter och lösningar för att skydda de som riskerar att bli av med jobbet. Den här typen av incitament verkar dock inte förekomma i samma utsträckning i Sverige.

En rundringning som ams har gjort visar att bilföretagen i Sverige snarare verkar fokusera på att göra bilköpet så riskfritt som möjligt, bland annat genom onlineförsäljning och enskilda möten i bilhallarna. Det förekommer dock rabatter och kampanjer i Sverige också.

Trots de små ljusglimtarna är situationen dock mycket allvarlig. IHS Markit räknar med att bilförsäljningen i USA kommer att minska med 26,6 procent i år, med historiskt låga försäljningssiffror i april och maj. I Europa är prognosen ett tapp på 24,9 procent, men här varierar det mycket mellan de olika länderna och hur stränga nedstängningsåtgärder som är på plats. 

I Italien, Frankrike, Spanien och Storbritannien är det mesta fortfarande stängt, så även bilhandlarna, medan det i exempelvis Sverige inte har förekommit så kallade "lockdowns" på den nivån. Tidsplanerna för när samhällena ska öppna igen varierar från land till land. Vissa är på väg att öppna, medan andra överväger förlängda restriktioner.

Här i Sverige har branschorganisationen Bil Sweden sänkt sin prognos för antalet nyregistrerade bilar till 270 000 exemplar, vilket är en minskning med drygt 31 procent jämfört med 2019.

Just nu är det i Kina det ser som ljusast ut. Landet var först ut med viruset och var länge hårdast drabbat. Men man är nu på väg att återhämta sig, och produktionen är igång i de flesta av landets fabriker. Den största delen av bilhandlarna har också öppnat.

IHS Markit påpekar dock att det här inte innebär att produktionen är tillbaka på samma nivåer som innan krisen, bland annat på grund av stränga rutiner på arbetsplatserna för att få folk att hålla avståndet till varandra, vilket gör det svårt att jobba lika effektivt som förut.

Jämfört med resten av världen är dock den förväntade bilförsäljningen relativt stark i landet, med ett tapp på bara 15,5 procent under 2020 jämfört med förra året. Många städer i Kina har också infört olika typer av incitament för att få igång bilförsäljningen, bland annat subventioner för nollutsläppsfordon och skrotningspremier.

Att det går så pass bra för Kina beror på att de, vad det verkar, har lyckats stoppa coronavirusets framfart. Det är en förutsättning för att man ska kunna börja bygga upp ekonomin och handeln igen.

På den fronten ser det fortfarande mörkt ut för både USA och Europa, där siffrorna ännu pekar stadigt uppåt. USA är överlägset hårdast drabbat, och har när det här skrivs 870.000 registrerade fall – mer än tio gånger fler än Kina har.

När det gäller den globala bilproduktionen räknar IHS Markit med att den kommer att minska ungefär lika mycket som försäljningen, alltså med omkring 21 procent. Det innebär att 18,8 miljoner färre bilar kommer att byggas i år jämfört med 2019.

De räknar då med stora tapp under den första halvan av året, men att saker och ting sedan återhämtar sig när krisen går över som den är på väg att göra i Kina.

Den europeiska bilindustrin har samlats i ett gemensamt initiativ för en koordinerad start av produktionen under vecka 18. Några europeiska bilfabriker är redan delvis igång med produktionen, bland annat Volvos fabriker i Sverige. Även Volkswagen och Daimler har återupptagit produktionen till viss del.

Det går alltså att skönja ett ljus i tunneln på flera platser – även om de slutgiltiga konsekvenserna för bilindustrin fortfarande är ovissa.

Magnus Kvandal


BLOCKET:

"Absolut finns ett prutläge"

På Blocket köps och säljs väldigt många begagnade bilar, både privat och via handlare. Det stora antalet annonser där gör att man både snabbt och tydligt kan se skiftningar i marknaden. Enligt Blockets presschef Tero Marjamäki finns det möjlighet till klipp på dieselbilar och vill du få bra betalt vid försäljning är det en enkel bruksbil du ska göra dig av med.

Tero Marjamäki, presschef Blocket.

Har ni sett något konkret? På vilket sätt har coronakrisen påverkat begmarknaden?

– Tittar vi på sökningarna efter bil på Blocket kan vi se att det fortsatt håller sig på höga nivåer. De senaste dagarna har sökandet i termen "bilar" gått upp med tolv procent jämfört med samma period förra året. Sökningarna efter specifika märken som BMW och Volvo har gått upp med tio procent.

– Det vi också kan se är att allt fler bilhandlare ställer om till att erbjuda digitala tjänster, till följd av corona. Vi har betydligt fler bilhandlare idag som erbjuder hemkörning samt köp online av bilar. Totalt har försäljningen av begagnade bilar backat fyra procent under mars månad 2020 jämfört med samma månad 2019. Men det går inte att utesluta att det även kan vara andra faktorer än corona som påverkat marknaden.

Någon speciell biltillverkare som sticker ut?

– Volvo och Volkswagen är det fortsatt hög efterfrågan på, likt tidigare. Golf, Passat och V90 står sig starka i efterfrågan hos svenska folket, trots coronakrisen. Det som är intressant är Kia som sticker ut när vi tittar på de snabbast säljande bilarna under mars. Det som det framför allt säljs mycket av nu är bilar ur mellanklass-segmentet och fyra av de fem på topplistan över snabbast säljande i mars är i prisspannet 50.000–70.000 kr, så enkla bruksbilar är det säljläge för nu.

Finns det någon fordonstyp som man kan göra klipp på?

– I statistiken för mars kan vi inte se någon rejäl prisnedgång, däremot kan vi se att bland de bilar som är prissänkta är det mest dieselar, vilket gör att det absolut finns ett prutläge på denna typ av bilar då utbudet är stort. På Blocket kan man nu också filtrera på fordon som är prissänkta. 

Ser ni någon tendens till att fler privatpersoner behöver sälja sina bilar till följd av coronakrisen?

– Det är för tidigt att säga, vi kan inte avläsa det i statistiken ännu i alla fall.

Ser ni någon dämpad köpimpuls?

– I det dyrare bilsegmentet kan vi se en dämpad köpimpuls. Rent generellt är det en lite mer avvaktande bilmarknad just nu. Ser vi till söktrender och intresset för bilar på Blocket ligger det på höga nivåer, så intresset finns där fortsatt. 

Vad tror ni kommer hända framöver om ni får blicka in i kristallkulan?

– Mycket har hänt till följd av corona. Bilbranschen har visat på en imponerande handlingskraft och en vilja att hjälpa till och ställa om och rikta kraft till där det behövs, med exempelvis tillverkning av respiratorer och munskydd. Det tror vi kommer påverka hur bilbranschen kommer agera även framöver.

– En hel del privatkunder efterfrågar digitala lösningar och vill få sin bil hemlevererad, något som många handlare redan svarat upp mot och nu erbjuder. Digitala lösningar och onlineförsäljning är nog två element som vi tror kommer öka än mer.

Patrik Lundin


MEST SÅLDA BILARNA I MARS 2020
Modell Medianpris Årsmodell
Volkswagen Golf 179 800 2017
Volkswagen Passat 229 000 2017
Volvo V90 299 000 2018
Volvo XC60 269 000 2017
Volvo V70 109 000 2012 
Volkswagen Tiguan 309 900  2018 
Volvo V60 219 950  2017 
Volvo XC60 164 450  2013 
Nissan Qashqai 214 900  2018 
Kia Niro  279 900  2019 
SNABBAST SÅLDA BILARNA I MARS 2020
Modell Medianpris Årsmodell
Kia Ceed 51 445 2011
Volvo V50 59 900 2011
Ford Focus 69 900 2012
Volkswagen Polo 68 000 2012
Volkswagen Golf 113 200 2014
Renault Clio 50 000 2012
Skoda Fabia 54 950 2012
Volkswagen Passat 99 900 2012
Volvo V70 176 600 2015
Kia Stonic  175 400 2019 

NISSAN QASHQAI

Qashqai står och samlar damm hos återförsäljarna och därför finns det möjlighet till fynd. 

DIG-T 160 Acenta med tvåhjulsdrift är prissänkt från 258.900 kronor till 219.900 kronor hos Holmgrens bil.


NISSAN X-TRAIL

Nissans svar på suvtrenden har funnits på marknaden i många år, långt ifrån en testvinnare men priset börjar locka...

Just nu har Holmgrens Bil kampanjpriser på DIG-T 160 Tekna (tvåhjulsdriven), prissänkt från 364.300 kronor till 279.900 kronor.


PATRIK LUNDINS BEGAGNATTIPS

"Klipp – BMW 520d"

När vi testade BMW 520d mot alla stora konkurrenter  under sensommaren 2018 gick den segrande ur striden tillsammans med Mercedes E-klass. Kompetent kärra med andra ord. Testbilens värde uppgick då till 484 000 kronor. Nu cirka ett och ett halvt år senare kan du lägga vantarna på en BMW 520d Touring, årsmodell 2018 (i trafik 2017-07-29), för strax under 300.000 kronor. Visserligen får du då avstå fyrhjulsdrift, men få klipp kan göras helt utan kompromisser. 

I övrigt är detta exemplar välutrustat och ett kanonklipp för dig som vill åka bekvämt och smälta in i mängden. För speciellt ensam med en BMW 520d, det blir du inte.


ALRIK SÖDERLINDS BILTIPS

"Köp motvals"

Att göra tvärtemot trenden kan vara den smartaste strategin. Jag hittade exempelvis en Range Rover Velar med "gratis" utrustning värd 350.000 kronor!

Nypris 1.042.125 men nu till salu för 699.900 kronor!

Visst, bilen är från 2018 och garantin började ticka i september 2017. Men skatten är den gamla lägre och jag är övertygad om att det går att pressa priset en bit till. En bil att njuta av många år som är bra mycket lyxigare än exempelvis en Volvo XC90 för samma peng.

Gillar man Range Rover – vem gör inte det? – finns det mängder hos handlarna till riktigt attraktiva priser. Över lag finns det ett överflöd av stora törstiga bilar med röda prislappar på. De är redan byggda, värdefallet är delvis taget – ut och leta efter hyllvärmare!

FORD KUGA

Den utgående Kugagenerationen är svårsåld, och vi gissar att man kan pruta en bra bit till.

Brandt Bil har kampanj på Kuga Titanium 1,5 EcoBoost med 150-hästars bensinmotor. Prissänkt från 296.400 kronor till 258.800 kronor.


HYUNDAI i30

Den utgående modellen av Hyundai i30 finns nu att köpa som Limited Edition. 

På Hyundai.se säljs den nu på kampanj från 194.900 kronor eller som privatleasing från 3.245 kronor/månad. Finns även som kombi.


MAGNUS FRÖDERBERG

"Hur begagnathandeln påverkas av corona"

Wayke: Exporten till utlandet har tvärstannat

Genom sajten Wayke marknadsför över 1.200 bilhandlare sina begagnade bilar. Även privatpersoner kan sälja sina bilar genom sajten.

– Det är lite för tidigt för oss att få fram siffror på hur coronakrisen påverkat försäljningen, men vi märker att den skyndar på att handlare vill exponera sig digitalt. Nu är det bilhandlaren som kommer till kunden istället för tvärtom. Det är både när en bil ska köpas in och när den ska säljas. Trenden går mot försäljning via nätet, berättar Waykes vd Martin Fransson och fortsätter:

– En sak är i tydlig. Exporten till utlandet har tvärstannat på grund av coronaviruset.

Biluppgifter: Fler letar begagnad bil, helst bensindriven

Sajten Biluppgifter ser ett ökat intresse bland privatpersoner för att köpa begagnade bilar.  Genom sajten kan kunder få fram olika uppgifter om en bil som de är intresserade av att köpa. Under första halvan av april ökade antalet sökningar med 9,5 procent jämfört med den första halvan av mars.

Flest söker på Volvobilar och antalet har ökat med 5,6 procent. Trea på listan är BMW som ökat med hela 17,1 procent. Även Audi och Mercedes ökar mer än snittet.

Som förväntas är det en ökning av sökningar på cabrioleter och motorcyklar under våren, men statistiken visar också på en mindre förväntad trend. Ökningen av sökningen på bensinbilar är 11,9 procent samtidigt som dieselsökningarna bara ökat med 4,3 procent.

Biluppgifter har gjort en egen undersökning bland sina besökare om coronavirusets effekter. Undersökningen visar bland annat att 14 procent avstår från bilköp på grund av corona.

Vroom: Lägre försäljning av begagnat, men trenden är uppåt

Analysförtaget Vroom har studerat ägarbyten efter coronautbrottet. Det är för tidigt att säga något om nybilsförsäljningen eftersom tiden mellan köp och leverans är lång. 

Köpprocessen för begagnade bilar går betydligt fortare och där kan man se att försäljningen sjönk under de första veckorna för att sedan vända upp kring påsk. Uppgången sker trots att de flesta bilhandlare haft stängt på de röda dagarna.

I jämförelse med samma tid förra året är försäljningen svag. Vecka 10 började försäljningen sjunka och från vecka 12 har den legat under motsvarande vecka förra året. Vissa veckor ligger nära 30 procent under samma period förra året.

I analysen framgår också att de flesta begagnatköp genomförs på fredagar.


FLER BRA KLIPP

HEDIN BIL

Mercedes A-klass

250.000:– ordinarie pris 290.000:–

Citroën C4 Cactus Shine

149.900:– ordinarie pris 214.700:–

Alfa Romeo Stelvio

379.900:– ordinarie pris 480.900:–

Jeep Wrangler

459.900:– ordinarie pris 580.000:–

Mercedes GLC

441 700:– ordinarie pris 545.400:–

Opel Corsa

159.900:– ordinarie pris 199.900:–

Mercedes AMG GT

1.163.800:– ordinarie pris 1.363.800:–


HEDIN BIL – DEMOBIL

Range Rover Velar D240 R-Dynamic

50 mil 2018 års modell

699.900:– Nypris 1.042.125:– 


AHLBERG BIL

Volvo XC90 

689.900:– ordinarie pris 787.700:–

Renault Megane årsmodell 2019

199.900:– ordinarie pris 251.800:–


OPEL.SE

Opel Grandland X Dynamic P130 Auto

Privatleasing 3.299:– ordinarie pris 4.199:–