Prov: Rolls Royce Cullinan: Die Hard

Premium Rolls Royce Cullinan backar inte för något: slottsparkeringar, galapremiärer, alpresor, öken, autobahn eller ens skitiga barn. Försäljningen går strålande. Vi har hårdkört den nya tidens Rolls på Nürburgring och i en terrängbana! Världens bästa familjebil?

Prov: Rolls Royce Cullinan: Die Hard
Rolls-Royce Cullinan på Nürburgring. Om inte den banan kan ta kål på Cullinan så...
Visst vill du veta...

✔ Tre områden är Cullinan är världsbäst
✔ Första gången i Rolls-Royce historia
✔ Tre saker som inte imponerar
✔ Bränsleförbrukningen
✔ På Nürburgring
✔ I terrängen
✔ Ljudnivån
✔ Namnet


Vad gör man inte för pengar? Kanske anser vissa att Rolls-Royce förnedrar varumärket för att tjäna pengar genom att ge sig in i suvklassen – "det är inte värdigt".

Men då kan man inte sin Rolls-Royce-historik. Märket gjorde sig känt för att tillverka världens mest tillförlitliga bilar som kördes tvärs över klotet av rika äventyrare, när det knappt fanns några vägar. Nu är man tillbaka och vill erbjuda "Super luxury travel in effortless style". Åk vart du vill i högsta komfort!

Även om Cullinans linjer och form påminner lite för mycket om en Londontaxi för min smak går det inte att stå emot – jag drabbas av en behaglig känslostorm.

Vi börjar på Münchens flygplats. När vår chaufför låser upp bilen sänks karossen med fyra centimeter och vi kliver ombord där bak. Han stänger självmordsdörrarna med en knapptryckning och även de stora tunga främre dörrarna kan stängas med hjälp av elmotorer. Det här är en gigantisk bil. 2,7 ton, 5,35 meter lång, V12:a med 571 hk. Pris från 3,5 miljoner kronor.

...kanske Offroad Park Langenaltheim fixar det?!

Tystnaden slår emot oss och vi flyter fram över asfalten. Det är svårt att förstå att en bil kan vara så här skön att åka i, referensramarna förskjuts snabbt och drastiskt och man tror knappt sina sinnen. Världen utanför avskärmas som om man befann sig i en film. Den jättelika glastakrutan förstärker intrycket av att vara betraktare.

Framför oss ligger över 200 mil där en av världens finaste bilar ska sättas på prov. Men första sträckan njuts chaufförsnavigerat från baksätet. Kanske det bästa sättet, eller …

Hotellchefen frågar artigt om bilen kan få stå utanför entrén under natten, samtidig som han kommer med champagne och erbjuder uppgraderat rum. Svallvågorna från en Cullinan är inte alltid obehagliga. Till den som har skall vara givet.

På morgonen slår bilens enorma dimensioner emot mig. 1,82 meter hög och två meter bred. Den inbyggda pondusen gör sitt och självkänslan både växer, förvirras och krymper. Det är inte som att sätta sig i vilken Volvo XC90 som helst.

Bruce Wil... Alrik Söderlind var det visst, men bakom ratten på en Cullinan klarar man allt!

NAMNET?

Det brittiska kungahusets största kronjuvel heter Cullinan, vilket också råkar vara världens största diamant med 3 100 karat.

Vid det första rödljuset är jag förvirrad av alla intryck och kör mot klart lysande orange lampor. Men sakta kommer man in i upplevelsen och förvandlas till en mer avspänd och mer självsäker variant av sig själv.

Interiörens byggkvalitet är som sig bör hög medan digitaliseringsgraden är blygsam, för att inte säga konservativ. Infotainmentsystemet är daterat bakåt några BMW-generationer och den som gillar att bli bortskämd med elektroniska körassistanser, komfortprogram och älskar triljontals inställningar av allt och inget bör utan någon som helst tvekan spara några miljoner och köpa sig en BMW X7.

I den åker man naturligtvis också extremt bekvämt, men känslomässigt haltar jämförelsen, i en Cullinan finns en självklar lyxkänsla på djupet som en X7 bara snuddar vid. Är lyx en känsla eller en funktion?

Men att navigationsskärmen har touchskärm – för första gången i en Rolls – känns inte värdigt. Kladdiga fingeravtryck...

Riktiga visare, knappar och reglage av metall, fint virke och mjukt läder. Det är lyx – inte stora skärmar! Under 2019 såldes det 406 stycken Cullinan i Europa, vilket var snudd på hälften av märkets försäljning – så visst är det en succé.

V12 på 6,75 liter ger 571 hk. Den tar du inte död på i första taget! Självklart är tomgången så mjuk att ett mynt kan stå på högkant på blocket, utan att ramla.

Första stoppet blir BMW Welt – det fantastiska museet och leveransavdelningen som ligger vid BMW:s huvudkontor. Att hitta en parkeringsplats är inte det lättaste men styrningen på bakhjulen förtar lite av oversizekänslan. Men det ändrar inte det faktum att vändcirkeln är på maffiga 13 meter.

Lite märkligt är det givetvis att de två finaste brittiska lyxbilsmärkena Rolls-Royce och Bentley ägs av tyska företag, men kanske är det logiskt? Här finns resurserna och skalfördelarna.

Den som inte besökt BMW-världen har något att se fram emot, fantastisk arkitektur och en riktigt fin bilsamling – ta en guidad rundtur så får du med dig ännu mer. Men som Rollsförare hade jag gärna sett fler klassiska brittiska lyxbilar och fått en glimt av framtiden, hur ser elektrifieringsstrategin ut i ultralyxsegmentet? 

Hur ska framtidens Rolls-Royce övertrumfa alla andra eldrivlinor? Känslan i den 6,7 liter stora dubbelturbo-V12:an som kan leverera 850 Nm är lätt att vänja sig vid. Mjuk, stark, hyfsat snabb resons, ett självklart soundtrack som är långt ifrån vulgärt samtidigt som det är närvarande.

Baksätet kan beställas i flera utföranden och är extremt bekvämt i denna tvåsitskonfiguration, med en extra bakruta för komfortens skull. En vanlig tresitssoffa finns också, för barnfamiljen som kanske bör beställa en lite mörkare läderklädsel. Tillvalen är oändliga, räcker inte de 40 000 originalkulörerna kan du ta fram din egen!

Fyrhjulsdriftsystemet kommer från BMW och har en elektronisk koppling bakom den åttastegade automatlådan, som kan skicka hundra procent av kraften till bakhjulen eller fördela effekten rättvist 50/50. Växellpaddlar eller annan möjlighet att aktivt välja växel – glöm det. 

I stadstrafik räcker accelerationen verkligen till – 0–100 ska gå på fem sekunder – men 2,7 ton prytt av Spirit of Extacy i fronten buskör man inte med. Momentfördelning distribuerar kraften till de hjul som har bäst fäste, men det finns ingen lågväxel eller för den delen låsbara differentialer. Terrängbil på låtsas?

Det ska vi ta reda på och nästa stopp är Offroad Park Langenaltheim nordväst om Ingolstadt. Som av en slump visar det sig att Rolls-Royce var på just den här offoradbanan när man utvecklade Cullinan – och att man körde sönder några differentialer där under arbetet …

BIlen är byggd på samma nya aluminiumplattform som Phantom, men den är rejält förstärkt. Fram finns dubbla triangellänkar och bak en femlänkad delad axel. Krängningsghämmarna är elstyrda, två fram och en bak. Luftfjädringen har mer luftvolym än nämnda Phantom och stötdämparna är aktiva och styrs efter input från en kamera som övervakar vägkvaliteten.

MINUS 40 MM

När man öppnar bilen sänks fjädringen för att underlätta insteget.

BMW:s gamla infotainmentsystem gömmer sig under Rollsreglagen. Köra offroad? Tryck in en knapp och allt är klart.

Okej, det går att leva med en startknapp i stället för startnyckel, men det är knappt.

Visst finns det en viss klumpfotighet över brunnslock och stora vägbulor men Rolls-Royce översäljer inte fjädringskomforten med sitt tal om Magic carpet ride. Den är helt enkelt underbar! 

När vi väl är framme vid terrängbanan smärtar det en del att köra in på grusvägen men vi håller bra avstånd till vår instruktör och det känns att fjädringen jobbar hårt samtidigt som rullkomforten är riktigt bra. Stor tyngd och rejäla doningar ger rejält förtroende.

Ett tryck på "The Effortless-button" och bilen gör sig redo för terrängen. Det finns inga körprogram, fyrhjulsdriften låser sig 50/50 mellan fram och bakaxel, det är allt. Maximalt vridmoment finns vid 1 600 r/min och vadningsdjupet är 54 centimeter.

Det är mest min mentala spärr som sätter gränserna och när vi kravlat upp för en alldeles för brant backe och ska ner igen blir bilen hängande i luften på tre hjul … Svettigt. Men luftfjädringen kan pressa ner hängande hjul lite extra och efter en timme med röd lera, vatten och branta nackar rullar vi obesegrade iväg till den lokala macken med självtvätt.

FÖR FÖRSTA GÅNGEN I ROLLS HISTORIA

THE CLASP – Cullinan är första Rolls med en kombibaklucka. Men det är inte en stor baklucka utan en tudelad, som dessutom går att öppna med knapptryckning. Designen av aktern ska vara en blinkning till den tid då bagaget färdades utanför kupén./p>

Väljer man att köpa LOUNGEVERSIONEN som har plats för tre personer i baksätet är ryggstöden dessutom fällbara – även det för första gången i en Rolls-Royce. Lastvolymen är 560 liter – exakt lika mycket som i en Volvo V90. Lastgolvet kan vinklas för att man ska slippa en stor tröskel mitt i utrymmet. Maximal lastlängd är 2,2 meter och lastvolymen sträcker sig till 1 930 liter med fällda baksäten.

FYRHJULSDRIFT – fyrhjulsdrift är inget som tidigare har efterfrågats av Rolls-Royceköparna. Men en suv måste vara fyrhjulsdriven och Cullinan är en seriös offroader. Tryck ner offroadknappen – The Everywhere button – och alla inställningar gör sig beredda för terräng. Drivningen fördelas 50/50 mellan axlarna.

Tyskland är ett fantastiskt semesterland! Staden Rothenburg ob der Tauber är lika charmig som en Rolls-Royce. Gå in på www. https://www.germany.travel/se Skippa chartern och upplev något äkta.

Här spenderar vi en liten förmögenhet på att spola rent bilen som inte alls tog uppdraget lika tungt som vi. Man vill inte bli stående med en rasad drivlina eller repat underrede när bilens prislapp närmar sig fyra miljoner. Frågan är om någon ägare, annat än shejker i öknen, någonsin kommer närma sig det vi nyss gjort. Men ska man ta sig fram till skidbacken eller fjällhuset kommer inte Cullinan att backa för uppgiften.

Det är skönt att bege sig ut på autobahn igen.

Tack vare den stabila konstruktionen samt över 100 kilo ljuddämpande material är Cullinan tveklöst världens skönaste suv att färdas i. I 110 km/h mäter jag upp en ljudnivå på 61 dBa – vilket få bilar kan matcha vid 50 km/h!

Sedan har vi de mjuka och rejäla stolarna med massagefunktion … Sitter man bra, är vibrationerna väldigt små, ljudnivån låg och klimatet skönt blir man inte trött efter en lång dag bakom ratten – tvärtom. Det är lyx på djupet.

THE FLAGBEARER

I fronten sitter en kamera som skannar av underlaget för att förbereda fjädringen på vad som komma skall. Systemet fungerar i upp till 100 km/h.

Spirit of extacy är vad Rolls- Royce alltid har handlat om. Jämfört med Bentley Bentayga känns Cullinan mycket mer genuin och speciell.

Men varför nackstöden inte är lika fluffigt mjuka i framstolarna som där bak och varför stereoanläggningen inte alls imponerar på samma nivå som resten av bilen kan man fundera över. Navigationen är inte heller på toppnivå, men allt det här är kanske helt i linje med traditionen – Rolls har alltid handlat om byggkvalitet och komfort – inte om modern teknik.

Tillbaka till autobahn med sikte på en av Tysklands vackraste städer: lilla romantiska medeltidspärlan Rothenburg ob der Tauber. Älskar du gränder, stadsmurar, torn, historiens vingslag, lugn, harmoni och romantik – åk dit. Mat, marknader, vin, mysiga hotell och en parkerad R-R Cullinan. Det där sista gör resan kännbart mycket kortare och höjer självbefinnandet långt efter det att motorn svalnat. Samtidigt får den mig att längt ut på vägarna igen.

Dag två letar vi oss fram längs Romatische Strasse och hamnar i den lilla charmiga staden Boppard am Rhein. Att köra längs den böljande floden är utsökt.

DUBBLA BAKRUTOR

Den som beställer sin Cullinan med två separata fåtöljer bak får inte bara en Rolls-Royce-whiskeykaraff med tillhörande glas och en champagnekyl med kristallglas, utan även en extra bakruta strax bakom ryggstödet. Rutan sänker ljudnivån och ser till att hålla klimatet även när man öppnar bakluckan.

Rolls på Ringen – mycket tuffare än Porsche 911 GT3 RS!

Den som är på jakt efter ett autobahnlok kan absolut göra bättre val. Även om kraften finns där är styrningen rolls-roycig på ett odiffust vis. Den lite mindre och knubbigare ratten än vad Rolls brukar bjuda på går väldigt lätt vilket är skönt i stan men på autobahn måste man hela tiden passa bilen, det finns ingen tung raktframkänsla att slappna av mot. Inte heller något modernt filhållningssystem.

Det massiva luftmotståndet och tyngden gör också sitt till – i över  200 km/h känns det som om det går lite för snabbt för den höga och tunga bilen. Landsvägar är mycket bättre, eller beskedligt tempo. 

Dag tre ökar pulsen igen. Vi når Nürburgrings Nordschleife strax före lunch och jag har aldrig kommit dit med en bil som väckt så mycket uppseende – även om jag har varit här med många sportbilar.

En Rolls-Royce på Ringen! Från andra våningen attackerar vi lite lagom och omkörningarna står som slagregn i backen – av oss. Den som vill ta sitt Cullinankörande lite mer seriöst kan slå till på en Black Series med lite fler hästkrafter och biffigare bromsar samt mer attack på gasresponsen, men inte ens den lär vara hemma på Ringen. Däremot skämmer vi inte ut oss, kraften finns där, understyrningen likaså och med stor värdighet pressar vi på utan att bli anfådda. Och inte en protest från bilen. Vad tiden blir – det avslöjar inte en gentleman...

Verkligheten slår emot med full brutalitet. Nej, nej, nej...

Hemfärden blir en ren njutning i lagom takt, totalt avslappnat och med en snittförbrukning på runt 1,6 liter per mil. Omgivningen tittar undantagslöst beundrande på bilen och frågan om detta är världens bästa familjebil kräver så småningom sitt svar. 

Nej, den har inte ett gigantiskt bagageutrymme, den är en mindre katastrof på en vanlig svensk parkeringsplats och kostnaderna är astronomiska, men livet blir behagligt på en helt ny nivå. Frågan är dock om man ändå inte hellre ville ha en lägre och lite smidigare Rolls med skönare styrning att kryssa runt i tillvaron med. Varför inte en Wraith!

Att efter dryga 200 coconade mil kliva in i en BMW i3 blir en brutal chock – fruktansvärt stötigt, obekvämt, plastigt, riktigt hemskt! Hur kan man leva så, när det här finns?

Cullinan klarar tveklöst världens hårdaste racerbana och tuff terräng. Det här med skitiga barn i galonkläder låter vi bli att testa, där går vår gräns. Men det lär nog också bilen tackla.

DET SÄMSTA MED CULLINAN

STYRNINGEN – den ger varken vägkänsla eller trygg harmoni. Det finns ett spel i mittläget som gör att man måste passa bilen hela tiden, inte ens i hög hastighet på autobahn känns den lokomotivstabil.

STEREON – nej, den håller inte världsklass. Men det är tystnaden och ljudkomforten man har betalat för, och den är fenomenalt behaglig.

ELEKTRONIKEN – BMW X7 slår Cullinan på fingrarna när det gäller allt från navigation, stereo, parkeringshjälp, strålkastare, inställningsmöjligheter, körprogram till uppkoppling. För att inte tala om utrymmen. Men det betyder inte att man blir mindre tillfreds – lyx kan vara att inte behöva välja, inte stressas och bara vara.