Läge för Coronadeals i utlandet?

Premium Sitter du också framför datorn på kvällarna och letar efter din nästa bil? Letar du i timmar efter något du egentligen inte ens har råd med? Klart du gör. Drömmen om det ultimata kapet, vare sig det gäller nästa familjekärra eller den där sportbilen du alltid velat ha, lever i oss alla.

Läge för Coronadeals i utlandet?

Nu finns det kanske en chans? Coronakrisens katastrofala påverkan på våra liv, våra jobb och industrin är inte bara mörker utan här finns också möjligheten att göra en bra bilaffär. Den tyska bilindustrin börja vakna ur sin dvala efter alltför många sysslolösa veckor och bilhandlarna tillåts öppna igen under restriktioner. Nu gäller det att sälja bilar som aldrig förr för att undvika ännu större förluster. 

Att importera bilar från Tyskland är populärt, men hur går man egentligen till väga? Det finns en mängd söksidor för begagnatmarknaden som mobile.de, autouncle, autoscout24.de och så vidare. Fredrik Wennerholm, grundare av importbil.se rekommenderar mobile.de, Europas största portal för bilköp. Utbudet är enormt och här är klippen aldrig långt borta. Men att hitta just den där bilen som känns perfekt för dina behov och önskemål ger ännu fler frågor.

Hur gör jag för att ta hem den? Vad behöver man tänka på, vilka kostnader tillkommer och vem ska man lita på? Vill man göra det enkelt för sig är det bästa sättet att just anlita en importfirma. Här slipper du ansvaret, osäkerheten och körvägen fram och tillbaka, men betalar en avgift för tjänsten.

Vill du däremot importera själv är det bästa tipset enligt Fredrik att köpa av en bra handlare som mer än gärna får vara auktoriserad. Visst är bilarna som säljs av privatpersoner många gånger billigare, men utan ett omfattande tekniskt kunnande är det ofta som att köpa grisen i säcken.

Fördelen med den tyska andrahandsmarknaden är att säljaren alltid har upplysningsplikt om bilen har varit krockad, vilket även måste finnas med på köpeavtalet. Dessutom är det olagligt att skruva mätaren. Dessa lagar finns dessvärre än så länge inte i Sverige. 

Transportstyrelsen skiljer mellan import och införsel av bilar. Vill du hämta hem en bil som finns utanför EU räknas det som import, annars kallas det för införsel. Skillnaden är att införsel inte medför en tullavgift. I båda fallen ska man göra en ansökan om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen i Örebro.

Det finns dock skillnader mellan att ta hem en begagnad bil och en ny. Handlar det om en begagnad bil betalas momsen i landet där du köper bilen och du slipper betala moms i Sverige. Det är speciellt fördelaktigt eftersom många länder har betydligt lägre mervärdesskatt än Sverige. I Tyskland är momsen exempelvis 19 procent av bilens pris, medan Sveriges mervärdesskatt ligger på 25 procent.

Men även begagnade bilar kan räknas som nya om vissa kriterier uppfylls. Den aktuella bilen anses vara ny om körsträckan vid köptillfället är lägre än 600 mil eller om bilen har varit i trafik under kortare tid än sex månader.

Om den har körts 1 500 mil under en period på fem månader räknas den som ny, vilket i sin tur innebär att du inte behöver betala moms i landet där du köper den. Men å andra sidan är du tvungen att betala mervärdeskatt i Sverige som är 25 procent av bilens pris enligt faktura. Det ska enligt lag ske senast 35 dagar efter köptillfället.

"Tyskland är absolut hårdare drabbat av coronakrisen än vi här i Sverige, mycket är stängt och efterfrågan begränsad. Enligt mig är det bra köpläge på det mesta i Tyskland just nu".

Nu när detta (något tråkiga) tugg är avklarat, kvarstår dock den absolut viktigaste frågan: Hur mycket kan man tjäna (eller snarare spara) på att importera?

Enligt Fredrik på importbil beror det helt och hållet på vilken bil det gäller. Vissa modeller kan ha en prisfördel på hela 50 procent, men ofta ligger förtjänsten runt 10–20 procent. Enligt honom är det ett ytterst fördelaktigt köpläge på det mesta med motor i Tyskland. Importföretagets senaste vecka har varit den bästa på nästan 17 år, trots rådande valutakurs (25 april: 1 euro = 10,88 kronor).  

Tittar man som undertecknad gärna på nybilar finns det dock risk att man blir en aning besviken. Stora rabatter utlovas överallt i Tyskland, men en närmare undersökning visar att dessa prissänkningar inte är särskilt mycket att hurra för jämfört med priserna i Sverige. Via en del tredjepartsförsäljare som
meinauto.de, kfzvermittlung24 eller 12neuwagen fångas intresset snabbt av hur mycket pengar man kan spara, men låt oss istället ta ett konkret exempel.

Via en tredjepartsförsäljare hittar vi en Audi A6 Avant 40 TDI med ett nästan 23 procent lägre nybilspris än hos en auktoriserad handlare. Ett kap? Icke.

Nypriset är nämligen avsevärt högre i Tyskland än i Sverige. Modellen börjar på 463 400 kronor i vårt land, medan det tyska grundpriset omräknat är hårresande 573 650 kronor. Med den utlovade rabatten hamnar slutligen priset på 443 400 kronor, som visserligen är 20 000 kronor lägre än hos svenska återförsäljare men knappast ett större skäl att ta sig till kontinenten för. Dessutom tillkommer svensk moms eftersom bilen är ny vilket i sin tur betyder att bilen återigen blir dyrare att importera.

Här letar man alltså förgäves efter klipp. Det enda undantaget som finns är transportbilar som lockar med prisreduceringar på upp till 46 procent enligt meinauto.de. Beroende på hur man konfigurerar sin bil ökar eller sjunker rabatten, men för en stor familj i behov av en mer än sjusitsig transportbil kan det absolut vara värt att kika runt i Tyskland.

Kvarstår osäkerheten bland den tyska lokalbefolkningen kring större investeringar i coronakrisens kölvatten kan det dessutom vara möjligt att pressa priserna ytterligare. Än så länge lyser dock de riktigt stora prissänkningarna dessvärre med sin frånvaro, i alla fall på nybilssidan.

Så är inte fallet på den tyska begagnatmarknaden. Här finns ett gediget utbud, stora variationer på prissättningen och dessutom möjligheten att förhandla om priset.

Är du på jakt efter en Passat GTE, men tycker att det svenska grundpriset på 464 900 kronor är alldeles för dyrt? Framför allt när du gillar att utrusta bilen rikligt?

Ta då en titt på mobile.de. Här hittar man samma modell från 2019 med drygt 200 körda mil och det absolut mesta i tillvalsväg som man kan tänka sig. Priset? 386 000 kronor. Bilens körsträcka gör visserligen att den tyska momsen dras av och att man istället får betala svensk moms med det är trots allt inget dåligt pris: drygt 390 000 kronor för en nästan ny och näst intill fullutrustad Passat GTE är inget dåligt klipp!

Det kan bli ännu bättre. Låt oss ta en BMW X5 till exempel och jämföra priserna mellan Blocket och tyska andrahandsportaler. Vi fastnar för en X5 xDrive 30d med M sport-paketet och 800 körda mil. Det begärda priset i Sverige är 799 000 kronor. En liknande bil med likvärdig utrustning och samma körsträcka ligger däremot omräknat på 555 000 kronor på en tysk sida.

Eftersom körsträckan överstiger 600 mil och bilen har varit i trafik längre än sex månader betalar man endast moms i Tyskland, och den är redan inräknad i priset. Din förtjänst? Hela 244 000 kronor.  

Även Teslafrälsta kan finna ett och annat guldkorn. Vi hittar en Model S 75D från 2016 med 12 000 körda mil för 599 900 kronor på den svenska andrahandsmarknaden. Det känns dyrt, men eftersom efterfrågan överstiger utbudet är priset i sig inte konstigt.

Ta en titt på den tyska marknaden och det hela ser annorlunda ut. Utbudet är stort med kraftigt varierande priser. Vi fastnar för en Model S 75 D från 2018 med drygt 3 000 körda mil och en prislapp 432 500 kronor. Bilen räknas som begagnad, alltså utgår ingen svensk moms. Prisskillnaden är därmed saftiga 167 400 kronor för en bil med avsevärt kortare körsträcka.

Man kan också hitta svenska storsäljare billigare på kontinenten. En Volvo XC60 T6 Twin Engine av 2019 års modell med Inscriptionutrustning fångade vår uppmärksamhet på mobile.de. Bilen har körts knappt 2 800 mil och kostar där knappt 265 000 kronor. Det är mer än 100 000 kronor mindre än en XC60 D4 på Blocket som dessutom har en körsträcka på 9 000 mil. Här är valet inte svårt. Kombinera importresan med en weekendutflykt (när gränserna öppnar) om du hittar kap som detta, det har du nämligen råd med!

Det kan vara klokt och lönsamt att försöka hitta sin nästa bil på kontinenten. Här finns pengar att spara, men samtidigt bör man göra flera och noggranna bakgrundsundersökningar för att inte bli lurad. Har du inte full kontroll på vad som bör undersökas på bilen, finns det risk för att du kommer hem med något som blir dyrare för dig som köpare istället för tvärtom.

Då gör du nog bäst i att anlita ett proffs med erfarenhet som tar sig an den formella och svåra delen av importköpet och som ser till att bilen är i samma skick som utlovats i annonsen.


MITT VAL

Mitt val är varken smart, praktiskt eller särskilt billigt. Men vem har inte drömt om en fullständigt onödig sportbil som är trång, opraktisk och alldeles för dyr men levererar gåshudsattacker redan på tomgång? En bil som väljs med hjärtat snarare än hjärnan. 

Valet är enkelt: En Lamborghini Gallardo ska det vara såklart! Byggd 2004 med drygt 6 600 mil på mätaren, lackerad i en ljuvlig silverkulör i kombination med en svart-röd interiör. Det blir inte mycket bättre än så här. Och det allra bästa är priset, bilen kan bli din för knappt 55 000 euro (592 000 kronor)! I Sverige är prisbilden klart högre och ligger en bit norr om 800 000 kronor. 

Tittar man på bilens löpande kostnader blir det visserligen aldrig någon särskilt bra affär, med det handlar inte heller om det. Den lilla pojken som längtar efter att någon gång få äga en tvättäkta superbil lever trots allt kvar inom mig. 


Se prisjämförelserna!

Alfa Romeo Giulia Veloce 2,0

280 hk AWD 2017-2019
Slutsats: 

Sverige - Frankrike Endast dieselversionen av Giulia säljs i Frankrike

Sverige - England Priserna är cirka 20 procent lägre i England trots att det är bilar som bara är två–tre år gamla.


BMW Z4

för max 250 000 kronor
Slutsats: 

Sverige - Frankrike Sverige har ungefär samma priser som Frankrike men bilarna är nyare, har rullat mindre. Motorerna är något mindre än i Frankrike. Ingen direkt vinst att köpa bilarna i Frankrike.

Sverige - England Priserna är avsevärt lägre (cirka 40 procent). Motorerna företrädesvis 2,0i. Körsträckan är lägre än i Sverige och bilarna är i genomsnitt två år yngre. Är man nöjd med den mindre motorn och inte störs av att ratten är placerad till höger finns fynd att göra. Notera att England inte är medlem i EU längre.


Mazda MX-5

för max 150 000 kronor
Slutsats: 

Sverige - Frankrike MX5 är billigare i Sverige men det beror till största delen på att bilarna är äldre och har rullat mer än i Frankrike. Bilar av likvärdig ålder och körsträcka kostar ungefär detsamma i Sverige och Frankrike.

Sverige - England Priserna är avsevärt lägre (drygt 40 procent) än i Frankrike. Bilarna är dessutom i genomsnitt fyra år yngre men har rullat ungefär lika mycket. Läge för att göra en bra affär om man gillar högerstyrda bilar. Observera att tullfrihet inte råder längre mellan England och Sverige.


SKA JAG KÖPA BILEN UTOMLANDS?

Den europeiska unionen har öppnat möjligheten att föra varor och tjänster över gränserna utan att behöva betala avgifter eller skatter. Vad som är ännu viktigare för bilspekulanten är att bestämmelser om säkerhet och miljö också är gemensamma inom EU-området. Skillnaden i utrustning mellan olika marknader blir allt mindre så då återstår frågan: Var ska jag köpa min bil, och var är utbudet störst och priserna lägst? Vi ger dig svaret.

Att jämföra priser är inte så enkelt som det låter. Tillverkarnas utbud är enormt och för varje enskild modell finns ett stort antal varianter och utrustningsnivåer som inte alltid har samma namn på alla marknader. Ändå är det naturligtvis lättare att jämför nybilspriser än priser på begagnat.

Vi har här valt ett antal modeller som kan vara intressanta för en köpare i Sverige. Ska jag gå till min lokala handlare eller ska jag köpa bilen i ett annat land? Vi har spritt biltyperna och även tillverkningsländerna som omfattar Sverige, Tyskland, Frankrike och Italien. Priserna inkluderar alla skatter, även den svenska momsen som är den näst högsta i Europa.

I sammanställningen finns även en elbil och där har vi angett priset efter att bonusen för miljöbilar dragits av. Visserligen har andra länder motsvarande bonusar men det är osäkert om du kan tillgodoräkna dig dem och likaså om du får någon bonus av svenska staten om du köper bilen utomlands.

Svaret är entydigt: Sverige är det mest förmånliga landet att köpa ny bil i. Priserna är generellt lägst och i den mån utrustningen skiljer är det till fördel för de svensksålda bilarna. Värmesystem, säkerhetssystem och rostskydd kan ibland vara bättre i Sverige men inte alltid.

Volvo sålde tidigare folkbilar på en inhemsk marknad. Mer och mer styrdes produktionen om till ett internationellt premiumsegment där man kunde ta ut ett högre pris. Tog man då risken att förlora den egna marknaden till importbilarna?

Nej, utan en stor svensk marknadsandel skulle Volvo tappa sin trovärdighet, sade företagets vd Håkan Samuelsson för några år sedan på bilutställningen i Genève. Volvo löste problemet, inte genom att bygga en enklare Sverigeversion av sina bilar utan man rabatterade dem istället här med cirka 100 000 kr. Receptet har fungerat och marknadsandelen är fortfarande hög.

Detta har också fört med sig att vissa av Volvos internationella konkurrenter har varit tvungna att följa efter och därför är till exempel Audi Q5 cirka 100 000 kr billigare i Sverige än i hemlandet Tyskland.

För de franska tillverkarna gäller det omvända. Där har exempelvis Citroën och Renault en stark och ohotad ställning i hemlandet och kan därför vara tuffare i prissättningen. I Sverige är konkurrensen en helt annan och man riskerar att bli omkörda av de koreanska bilarna om man inte ser upp med prisnivån. Därför är vissa franska bilar cirka 15 procent billigare i Sverige än i hemlandet.

När det gäller begagnade bilar är situationen svårare att överblicka.

Vi har valt att jämföra begärda priser för sex bilar med mer eller mindre entusiaststämpel. Detta är bilar som inte i första hand fyller ett transportbehov utan som man har därför att man är bilintresserad och då är man mer motiverad att göra sig besvär med en import.

Går man över ån efter vatten där också? Nej, generellt gör man inte det. Här finns fynd att göra men naturligtvis också fallgropar. Länderna i vår undersökning är desamma och vi har valt att använda motsvarigheter till Blocket för att söka upp fordonen.

Då utbudet är stort bör man veta exakt vad man söker då dessa sökmotorer har mer avancerade filter än Blocket och snabbt letar fram vad du vill ha och presenterar bilen med bilder, uppgift om vem som säljer och var bilen finns. Det senare är inte minst viktigt för transporten dit och även för körningen hem. Hittar du ett intressant objekt men det befinner sig längst ner i stövelklacken i Italien eller högst upp i Skottland då underlättar inte detta.

Bilarna vi valt i vår undersökning är coupéer och cabrioleter samt ett par fyrsitsiga bilar. Vi har undvikit helt nya bilar men ändå eftersträvat en spridning bland årsmodellerna. För att få en rättvis jämförelse har vi sökt efter samma motortyp när det har varit möjligt. Ibland har det inte gått och därför finns motortypen angiven i sammanställningen. 

Sverige är nu inte billigast längre, åtminstone inte generellt. Lite förenklat kan man säga att tyska bilar är billigast som begagnade i Tyskland och italienska bilar i Italien. Detta gäller dock inte för franska bilar som ibland kan vara dyrast i hemlandet.

England framstår som ett paradis när det gäller priser på äldre entusiastbilar. Varför? Förmodligen därför att omsättningshastigheten är störst där. En bil som är tio år anses verkligen som gammal och därför oattraktiv. Detta är anmärkningsvärt då England har jämförelsens högsta nybilpriser.

Innan du störtar över Nordsjön för att köpa din bil kan det dock var klokt att ta reda på vad Brexit innebär för importen. Risk för att importskatter kan komma att påföras finns nämligen. Att ratten är placerad till höger måste du naturligtvis också ta med i beräkningen. Annars är engelska bilar ofta välskötta men ur rostsynpunkt nästan att jämföra med svenska. Glöm bara inte att räkna in kostnaden för nya strålkastarinsatser.

Tyska prestandabilar bör kollas en gång extra då de kan ha körts hårt på autobahn med uppbrända katalysatorer som följd. Italienska bilar, i synnerhet från Syditalien, kan ha fått skador i lackering och inredning av solen om de förvarats utomhus. Franska bilar har ibland eftersatt service och är inte sällan försedda med små bucklor här och var. 

I jämförelsen har vi plockat ut sex till åtta bilar av varje typ och i tabellen visas medelvärdena av årsmodell, körsträcka och pris. Priserna har räknats om till kronor enligt en fast växelkurs på 10,74 kr för en euro och 12,34 kr för ett pund men detta kan naturligtvis fluktuera.

Att köpa bil utan att först ha träffat köparen innebär ju också ett visst risktagande. Är det ett mycket eftertraktat objekt är enda sättet att säkra affären att skicka hela köpeskillingen innan du ens sett bilen. Är du försiktig till naturen, och reser ner för att först titta på den, finns risken att den är såld när du kommer fram.

En allmän uppfattning är att säljare av äldre fordon är ärliga och inte vill ha reklamationer i efterhand. Men det finns ju undantag, det ska man ha klart för sig. I första hand gäller detta när du köper av privatpersoner. Försök bilda dig en uppfattning om säljaren genom kontakt via mejl men också helst per telefon.

Du får ju samtidigt ett litet äventyr på köpet när du hämtar din pärla, något som för evigt kommer att vara förknippat med bilen. 

Lycka till!


BEGBILSPRISER

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Hur det kan gå till att köpa bil utomlands

Sökte under en hel sommar efter en viss bilmodell på olika länders sajter för begagnade bilar. I vissa fall var de sålda direkt men i ett fall åtog sig ägaren att sända fler foton. Allt stämde med mina önskemål om modell, färg, inredning och framför allt pris (ungefär en tredjedel av vad bilarna kostar där jag bor).

Begärde att säljaren skulle legitimera sig ordentligt och fick då veta att han var polis. Anledningen till bilbytet var att familjen växt och han hade köpt en Skoda av RS-modell istället. Gav ett prisförslag och frågade om han accepterade detta. I så fall åtog jag mig att sända pengar omgående. Svaret var ja.

Hade tagit reda på att han bodde nära Lutons flygplats till vilken Easyjet flyger direkt från min hemort. Frågade om han kunde komma och möta med bilen och svaret blev ja. Hade frågat honom på ett tidigt stadium om han såg något hinder för att jag skulle köra bilen hem, en sträcka på 140 mil. Svaret var nej.

Tillfällig försäkring fixades och så bar det iväg. Vi träffades vid flygplatsen, skrev under de papper som behövdes och jag började köra mot färjan i Portsmouth. Övernattning hos vänner i Le Havre och sedan ner genom hela Frankrike.

En wankelmotor är så konstruerad att den drar en viss mängd olja. Detta visste jag om så när jag halvvägs skulle fylla på fick jag en positiv överraskning. I bagageutrymmet fanns inte bara en flaska med lagom mängd olja utan även tratt för att jag inte skulle spilla något i motorrummet.

Körningen hem gick utan minsta problem och gav mig tid att turista en del också i ett höstfagert Frankrike. En solskenshistoria i flera avseenden och ett positivt minne från första kontakten med bilen.