Nya tekniken återvinner värme från fler komponenter

Hyundai och Kia var båda tidiga med att använda värmepumpar i sina eldrivna bilar, och har använt den energisparande tekniken sedan Kia Soul EV presenterades...
Annons

Hyundai och Kia var båda tidiga med att använda värmepumpar i sina eldrivna bilar, och har använt den energisparande tekniken sedan Kia Soul EV presenterades 2014.

Nu har de koreanska koncernsyskonen utvecklat den energisparande tekniken ytterligare genom att bygga vidare på idén om energiåtervinning. De gör det genom att utöka antalet komponenter som de återvinner värmen från.

 

Nya tekniken återvinner värme från fler komponenter
En illustration över värmepumpsystemet. Bild: Kia/Hyundai

Tidigare användes endast värmen från högeffektskomponenter, det vill säga motorer, växelriktare och högspänningsladdare, men nu inkluderar de även själva batteripaketet och lågströmsladdaren till den listan. Allt enligt principen att många bäckar små gör en stor å.

Den här typen av energisparande teknik är viktig för elbilar, speciellt i kalla klimat, och de koreanska märkena har fått goda betyg i räckviddstester vintertid, bland annat av Norges Automobilforbund, NAF.

 

Läs också:

Annons
Annons
Rulla till toppen