Analys: Därför är Tesla värt mer än Toyota

Premium Saker och ting är inte som de brukar vara i bilbranschen. Stora, etablerade biltillverkare sliter med trög tillväxt på börsen, samtidigt som Tesla i juni gick om Toyota som världens högst värderade biltillverkare. Hur kunde det hända?

Analys: Därför är Tesla värt mer än Toyota

Coronakrisen har inneburit en kraftig smäll för hela bilbranschen, vilket inte minst syns på börsnoteringarna. I slutet av februari, när det började bli tydligt att viruset skulle komma att få stora konsekvenser, störtdök aktiekurserna.

De fortsatte sedan att rasa i värde tills olika stabiliseringsåtgärder gjorde att de började plana ut och återhämta sig i mitten av mars. Händelseförloppet är ungefär likadant oavsett om man tittar på Volkswagens, Toyotas eller Hondas aktie. Men återhämtningen går trögt för de stora, traditionella biltillverkarna.

Mikael Wickelgren, forskare.

Även om krisens effekter har varit allvarliga är det ett faktum att utsikterna för bilindustrin sett dunkla ut under en längre tid. Den globala bilförsäljningen har varit på väg nedåt sedan 2018. Jättemarknader som USA och Tyskland verkar mättade och det diskuteras om att Peak Car – bilarnas guldålder – redan har passerat. Faktorer som ökad urbanisering och digitala delningstjänster för bilar har gjort att det inte är lika självklart för unga människor att ha egna bilar i dag.

Forskaren och branschexperten Mikael Wickelgren ser en framtid där de stora, traditionella biltillverkarna kommer att fortsätta tappa i lönsamhet, på grund av de stora investeringar som krävs av dem framöver.

– De konventionella biltillverkarna som är baserade i fossilteknik befinner sig i en brytningspunkt nu, säger han till auto motor & sport.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Enligt honom är det tre trender som dominerar bilbranschen just nu. Nollutsläppsbilar, självkörning och det som brukar kallas industri 4.0 – den fjärde industriella revolutionen där industri och tillverkning transformeras och automatiseras med hjälp av smart teknik och artificiell intelligens. Bilindustrin är mitt uppe i sin kanske största omställning någonsin.

– Det här kräver investeringar som driver upp utvecklingskostnaderna. De traditionella biltillverkarna vill dessutom hålla liv i sin fossilteknik så länge det går, vilket gör att de har utvecklingskostnader på flera fronter. Några utsikter för bättre lönsamhet finns inte i närtid och vinsterna kommer att gå ned, säger Wickelgren.

En annan utmaning för branschen är att de flesta biltillverkare har en affärsmodell vars lönsamhet till stor del är beroende av eftermarknaden, alltså service, för att vara lönsam. Men eftersom elbilar inte behöver i närheten av lika mycket underhåll som en förbränningsmotoriserad bil kommer den modellen inte att fungera i framtiden.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tesla är nu värt mer än Toyota och Volkswagen – trots att företaget ännu inte har redovisat en helårsvinst.

De fem högst värderade biltillverkarna

Här är de fem högst värderade biltillverkarna i världen, per den 1 juli 2020. Ett företags börsvärde beräknas genom att multiplicera alla företagets utestående aktier med det aktuella aktiepriset.

1. Tesla
Börsvärde: 1 946,25 miljarder kr
Vinst 2019: -8,02 miljarder kr
Sålda bilar 2019: 367 500 st

2. Toyota
Börsvärde: 1 586,69 miljarder kr
Vinst 2019: 177,28 miljarder kr
Sålda bilar 2019: 8 958 423 st

3. Volkswagen:
Börsvärde: 727,96 miljarder kr
Vinst 2019: 201,62 miljarder kr
Sålda bilar 2019: 10 974 600 st

4. Honda
Börsvärde: 402,09 miljarder kr
Vinst 2019: 39,46 miljarder kr
Sålda bilar 2019: 4 790 000 st

5. Daimler
Börsvärde: 398,84 miljarder kr
Vinst 2019: 28,21 miljarder kr
Sålda bilar 2019: 3 300 000 st

Källa: Yahoo Finance & biltillverkarna

– Det här är ett jättelikt problem. Var ska de tjäna pengar? Det här är en enorm huvudvärk för både biltillverkare och återförsäljare, säger Wickelgren.

Biltillverkarnas aktiekurser talar för att inte heller investerarna ser några ökade vinstmöjligheter för de stora biltillverkarna i framtiden.

För Tesla, däremot, är historien en annan. Den lilla biltillverkaren från Kalifornien har i juni 2020 blivit världens högst värderade biltillverkare. För att sätta det i sitt sammanhang sålde Tesla 367 500 bilar under 2019 och redovisade en förlust på drygt åtta miljarder kronor.

Toyota sålde under samma år nästan 9 miljoner bilar – och tjänade 177 miljarder kronor. Volkswagen sålde ännu fler bilar under det året, nästan elva miljoner, men på börsen är den tyska giganten bara värd en dryg tredjedel så mycket som Tesla.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Teslas höga värdering kommer efter att företaget gjort en smått osannolik återhämtning på börsen efter att de, likt de flesta andra biltillverkarna, befunnit sig i fritt fall mellan slutet av februari och mitten av mars. Men medan företag som Toyota och Volkswagen fortfarande ligger kvar på prisnivåer under det normala har Teslas värde dragit iväg som en raket. Den 1 juni slog de sin gamla rekordvärdering, och någon vecka senare körde de om Toyota.

Mikael Wickelgrens analys är att det här beror på att marknaden ser en potential i det som Tesla håller på med, alltså elbilar, teknik och mjukvara. En potential som de traditionella biltillverkarna, som fortfarande i huvudsak säljer fossildrivna bilar, saknar.

– Värderingen är inte helt utan grund, även om till och med Elon Musk har sagt att aktien är för dyr. Det finns omständigheter som underbygger att Tesla är värt mer än Toyota. De har inte den kvarnsten runt halsen som utvecklingskostnader för fossilteknik innebär, säger han.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tesla skiljer sig också från mängden genom att vara ett teknikföretag lika mycket som ett bilföretag. De bygger inte bara bilar. De bygger solpaneler, sina egna batterier, sina egna laddstationer, utvecklar sina egna autonoma system och skriver sin egen kod till mjukvaran. Enligt Mikael Wickelgren är det inte alls orimligt att de i framtiden slutar tillverka sina egna bilar för att bli underleverantörer i stället, om de inte överlever som biltillverkare.

– De identifierar sig inte som bilföretag. De skulle förmodligen gladeligen sälja mjukvara, styrsystem och batterier till andra i stället i så fall, säger han. 

En annan faktor som gör att Tesla mer liknar ett teknikföretag än en biltillverkare är deras så kallade P/E-ratio, alltså förhållandet mellan börsvärde och vinst. Medan alla andra stora bilföretag har positiva P/E-värden, och alltså tjänar pengar åt sina aktieägare, gör Tesla inte det. Ännu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Under hela företagets livstid har de aldrig redovisat en årlig vinst (även om det andra kvartalet 2020 var det fjärde i ordningen med svarta siffror). Att börsvärdet trots det är så högt innebär att investerarna har förtroende för att de kommer att göra vinster i framtiden. Detta är ganska vanligt bland techföretag, men ovanligt i bilbranschen.

Själva varumärket, och vad folk associerar med det, har också stor betydelse för börsvärdet. Och även här har bilindustrin problem. Marknadsresearchföretaget Kantar publicerar varje år en lista över världens mest värdefulla varumärken, kallad Brandz Top 100. Varumärkena får en prislapp baserat dels på företagens börsvärde och dels på svar från en enkätundersökning som mäter kundernas attityd till dem. 

På 2020 års lista ligger Toyota i topp bland biltillverkarna, före Mercedes, BMW och Tesla. Tesla har klättrat fyra placeringar sedan förra året, och är det enda märket i biltillverkarnas topp 10-lista som inte tappat i värde sedan förra mätningen. Det här beror enligt Brandz Kantars strategichef Graham Staplehurst på att konsumenternas intresse för bilar avtar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

– Fordonssektorn har minskat i värde sedan 2008 och har aldrig återhämtat sig. Den är väldigt annorlunda än andra branscher, säger han till tidningen Automotive News. 

Enligt Staplehurst är eldrift och ny teknik avgörande för att väcka liv i konsumenternas intresse för bilar. Men den utvecklingen har störts av viruskrisen. 

– 2020 skulle ha blivit året då alla pushade för elbilar, men så fick vi det här massiva avbrottet, säger han till tidningen. Han menar också att de företag som tydligt kommunicerar att de har ett fokus på elbilar, som Volvo och deras undermärke Polestar, ligger bäst till för att minska devalveringen av sina varumärken och i förlängningen få sina aktiekurser att vända uppåt. Budskapet är att företag som fortsätter investera i elbilar har störst chans att växa i framtiden.