TEST: Åretruntdäck 225/45 R18

Premium Att vinterväglag kräver vinterdäck är inte självklart längre. Även åretruntdäck visar prov på förvånansvärda kvaliteter, framför allt på kalla, snöfria vägar och är kanske ett bättre alternativ än vi tidigare har trott?

TEST: Åretruntdäck 225/45 R18
Däcken i detta test:

Åretruntdäck
• BF Goodrich
G-Grip All Season 2
• Bridgestone
Weather Control A005
• Continental
AllSeasonContact
• Falken
Euroall Season AS210
• Maxxis Premitra All Season AP3
• Michelin
Crossclimate +
• Vredestein Quatrac Pro

Sommardäck
• Bridgestone
Tureanza T005

Vinterdäck
• Bridgestone
Blizzak LM005


Letar du efter nya vinterpjuck till din BMW 330i (eller motsvarande) är åretruntdäck nog inte ditt förstahandsval och möjligtvis inte ens ett tänkbart alternativ. Nu pratar jag dock inte om åretruntdäck som en åretruntlösning utan snarare som ett vinterdäckssubstitut för alla de bilförare som känner sig mer hemma på motorvägen än i Åre och som föredrar stabilitet på våta och torra vintervägar före det ultimata greppet på snö och is.

Över lag har vinterdäck en del nackdelar jämfört med sommardito. Exempelvis är den (oftast) mindre dimensionen på vinterdäcken en anledning till ett mer oprecist väguppträdande samtidigt som bilens styr-impulser omsätts långsammare. Framför allt i torra kurvor finns det oftast en avsevärt lägre greppnivå än med sommardäck. Dessutom betyder däckens mjukare gummiblandning betydligt längre bromssträckor på varm asfalt samt ett högre slitage, vilket är en stor riskfaktor, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv.

En fullständigt irrelevant faktor i vardagslivet är vinterdäckens hastighetsindex som ofta inte sträcker sig längre än till maximalt 240 km/h. Åretruntdäckens senaste generation går att köra betydligt snabbare. Inte för att det skulle spela någon roll i Vintersverige, men man kanske söker sig ned till tyska autobahn för att dra några repor och då kan det vara skönt att veta att våra testdeltagare tillåter hastigheter på upp till 300 km/h.

Ett krav för dagens test är att deltagarna ska bära snöflingeloggan samt ha ett hastighetsindex av minst klass V (upp till 240 km/h). De flesta däcken är dock markerade med det snabbare indexet W (upp till 270 km/h) eller Y (upp till 300 km/h). 300 km/h på vinterväglag, kan det funka? Det tar vi reda på under ett något annorlunda höghastighetstest.

Vi låter däcken rulla under perfekta omständigheter med en hjullast på 494 kg på en rullande landsväg speciellt utvecklad för höghastighetstester. Var tionde minut ökas hastigheten med tio kilometer per timme tills däckens bristningsgräns är nådd. Vilket tar betydligt längre tid än vad vi hade räknat med. 

Den goda nyheten är att samtliga däck klarar 300 km/h-strecket utan några svårigheter. De flesta håller till och med upp till 350 knyck och det hårdaste av dem alla flyger all världens väg först vid 360 km/h.

Fritt fram i Vintersverige alltså? Nja, förhoppningsvis är man klokare än så. Vi genomför självklart vårt test i ett labb och endast med splitternya, felfria däck. Dessutom handlar vårt test om mer än bara topphastigheten.

Vi vill snarare hitta det åretruntdäck som kombinerar säkra och förnuftiga vinteregenskaper med så få dynamiknackdelar som möjligt på våta och torra vintervägar. Lagen kräver att åretruntdäck märks med snöflingesymbolen. Hur pass kompetenta de är på vinterväglag måste de bevisa mot ett internationellt godkänt referensdäck.

Sedan är det enbart tillverkarnas produktfilosofi som avgör om deras däck ska vara starka på snö eller om man hellre fokuserar på mesta möjliga dynamik på torra vägar. Här finns nämligen stora skillnader.

Vilka är då våra testdeltagare? Det övre prissegmentet representeras av Bridgestone Weather Control A005, Michelin Crossclimate + och nästan nya Continental AllSeasonContact.

Mellanprisklassen har BF Goodrich g-Grip All Season 2 och Vredestein Quatrac Pro som sina förkämpar, medan lågprisdivisionen satsar på Falken EuroAll Season AS210 samt Maxxis Premitra All Season AP3. Dessutom använder vi oss av två referensdäck (ett sommardäck, ett vinterdäck) som dock inte betygsätts. Vårt val faller här på Bridgestone Blizzak LM005 och dess sommarvariant Bridgestone Turanza T005.

Samtliga däck monteras på en BMW 330i och det visar sig snabbt hur stora skillnader det egentligen finns, framför allt på snö. På en bana tar vi reda på däckens bromsförmåga, greppnivå och kurvtagningsförmåga. 

Överlägset bäst är här BF Goodrichs g-Grip All Season 2 som med sin överlägsna dynamik och sitt fantastiska grepp till och med lyckas bräcka vårt referensvinterdäck i vissa discipliner. Inte särskilt långt efter hittar vi Continental AllSeasonContact som i sin tur följs av däcken från Falken och Michelin. Maxxis Premitra har en del problem med att hitta grepp på snö, medan däcken från Vredestein och Bridgestone endast uppfyller de lägsta kriterierna.

Dessa ligger dock fortfarande en bra bit ovanför nivån ett sommardäck är på under årets mörka tid. I alla fall när det kommer till snö. Annars tycker vi att greppnivån absolut ligger på en godtagbar nivå.

Även om man, främst i södra Sverige, kan undvika snöiga och slaskiga vägbanor är den stora faran kalla, blöta vägbanor med vattenplaningszoner som vinterdugliga däck måste fixa. Hur våra deltagare klarar sig under dessa förhållanden har vi testat med disciplinerna bromsning på våt vinterväg, kurvgrepp, handling och vattenplaning.

Den kortaste bromssträckan från 80 km/h kan Bridgestone AllSeason brösta sig med. Här stannar vår BMW 330i redan efter 30,2 meter. Tillsammans med nästplacerade Michelin bromsar alltså åretruntdäcket till och med bättre än sommardäcket, som visserligen inte presterar på topp på grund av det kalla vädret, men ändå. Inte illa.

Riktigt bra bromsvärden får även Maxxis, Continental och Vredestein. Det är endast däcken från BF Goodrich och Falken som inte riktigt klarar av att bita sig fast (34,2 meter, 35,3 meter).

Maxxis Premitra utmärker sig dessutom med ett riktigt säkert uppträdande i vattenplaningssituationer och är därmed speciellt lämpat för starkt regn. Bäst i torra kurvor och på handlingbanan var däcken från Bridgestone och Vredestein.

Även i de "våta disciplinerna" övertygar Bridgestone Weather Control A005, före däcken från Michelin, Maxxis och Vredestein som alla uppnår samma resultat. Continental har däremot en del bromsproblem och lyckas inte heller greppa den blöta asfalten. Detsamma gäller det på snö överlägsna BF Goodrich som dras med långa bromssträckor.

Bara Falken EuroAll Season AS210 är sämre och faller dessutom utanför betygssättningen på grund av sin mer än fem meter längre bromssträcka jämfört med testvinnaren.

Den som oroar sig för säkerheten på slaskvägar hittar för tillfället inget bättre däck på marknaden än Bridgestone A005. Egentligen ligger åretruntdäcket enbart ett snäpp bakom sommardäckets prestanda och skulle lätt överglänsa referenssulans resultat vid temperaturer under tio grader.

Som en referens har vi även testat en uppsättning sommar- och vinterdäck.

Detsamma kan vi dock inte påstå när vägen är torr och det kliar i högerfoten. Visserligen klår Bridgestone sina konkurrenter även vid torrt vinterväglag men det  lyckas inte nå upp till sommardäckets grepp, precision och stabilitet. Här sätter helt enkelt målkonflikter och blandningsteknologier käppar i hjulen för ett ännu bättre åretruntdäck.

Men trots allt placerar sig vårt åretruntdäck precis mellan Bridgestones sommar- och vinterdäck. Allseasondäcket behöver visserligen 3,4 meter längre sträcka för att stanna än sommardäcket, men stoppar samtidigt 3,8 meter före vinterdäcket. 

Det fina greppet märks inte minst när det gäller varvtiderna. Här glänser sommardäcket med en snitthastighet på 120 km/h och en varvtid på 55,56 sekunder. Allseason klarar endast en tid på 56,33 sekunder vilket i sin tur är nästan två sekunder snabbare än vinterdäcket (58,08 sek).

Den som förväntar sig en överväldigande stabilitet hos våra vinter- och åretruntdäck i klass med sommardäckens kommer dock att bli besviken. Vår testbil BMW 330i är helt enkelt för dynamisk. Exempelvis lyckas ingen av våra deltagare att hålla bakdelen i styr under ett lastväxeltest i höga hastigheter.

I disciplinen gäller det att släppa upp gasen i en snabb kurva i 180 km/h. Vid sidan om Bridgestone Allseason är Michelin Crossclimate + det säkraste valet här, tätt följt av Vredestein och Maxxis.

Inte heller ska man förvänta sig prestanda i samma klass som vårt referenssommardäck. Här ligger samtliga testdeltagare, och i synnerhet vinterdäcket, ljusår ifrån. Den bästa kompromissen för däckformatet 225/45 R18 utgörs av Bridgestone A005 som nu även finns i en Evo-variant i handeln.