Alrik: Oturligt snedtänkta tankar

Forskare och stora företag har så mycket otur när de tänker. Men priset till bästa feltänk måste ändå gå till...

Detta är ledartexten från auto motor & sport nummer 2/2021.


Hur kan forskare, stora företag och politiker ha så mycket otur när de tänker – sådana som verkligen borde ha koll?  När det gäller Robert Jonsson, snart 70, har jag däremot en bra gissning. Mer om hans härligt gubbiga funderingar längre fram – oss gubbar emellan. 

Här kommer fem riktigt pinsamma feltänk levererade från Chalmers, BMW, politikerna i Januariöverenskommelsen och Miljöpartiet. 

Chalmersdoktoranden Ahmet Mandev har kommit fram till att laddhybrider och elbilar körs lika långa sträckor på el – och det är ju en alldeles fantastiskt bra slutsats om man som Volvo indirekt är med och finansierar studien. Att Volvo har beställt den här undersökning tror jag dock inte, men det är alltid intressant att se varifrån pengar kommer.

Analysen hämtar data från Kalifornien och tittar på hushåll som har två bilar, en laddhybrid och en Nissan Leaf – av första generationen som bara går 13 mil på en laddning. Det är klart som fasen att det blir korta körsträckor med den gamla Leafen. 

Jag slår vad om att resultatet blir väldigt annorlunda om man jämför laddhybrider med moderna elbilar som går längre  – eftersom elbilar bara går på el och inte "kan tankas fel". Den daterade undersökningens värde är alltså närmast noll, det enda intressanta är konstaterandet att en missad laddning under en tiodagarsperiod driver upp bensinförbrukningen rejält. Men det blev en bra rubrik för laddhybrider: "Svenska forskare: Laddhybrid lika bra för miljön som elbil..." 

BMW gör en stor sak av att man har så kallad geofencingteknik i sina bilar, vilken automatiskt kan slå igång i laddhybriders eldrift när de åker in citykärnor. Utgångspunkten är alltså att man kör på bensin och behöver hjälp att växla körläge, och att bilarna kommer att ladda batterierna med bensin för att klara elkörningen.

Det här betyder i logikens namn att man erkänner att bilar med förbränningsmotorer släpper ut avgaser som är skadliga och att de därför inte ska användas i stadstrafik – och att laddhybrider ofta går på bensin.

Att det är direkt dåligt för klimatet att ladda en elbil med en förbränningsmotor är ytterligare en annan sak.

Januariöverenskommelsens partier fortsätter att "tänka fram" sitt förslag om att bygga snabbtåg. Nu har man dragit ner kostnaden till 200 miljarder i stället för ursprungliga 240 miljarder. Men flera instanser har dömt ut snabbtågen som uråldiga, tvärdyra och tveksamma ur klimatsynpunkt.

Varför låter man plakatpolitik övertrumfa fakta? 

Jag gillar verkligen utbyggnad av infrastruktur, men i dagsläget kan jag inte hålla mig från att dra till med ett riskfritt och väldigt populistiskt inspel om att det vore ännu bättre tänkt att lägga pengar på sjukvården – där saknas det resurser.

Priset till bästa feltänk måste ändå gå till Sveriges regering med Miljöpartiet i spetsen som lade förslaget att det är första ägaren av en elbil som blir skyldig att betala tillbaka bonusen om den exporteras, under de första fem åren – även om hen inte äger bilen! Snacka om att hämma försäljningen av laddbara bilar.

På detta har man backat. Varför inte göra det väldigt enkelt? Den som äger bilen betalar tillbaka hela summan under bilens fem första levnadsår – vilket i praktiken stoppar exporten. 

En till snedtänkt tanke från regeringen är givetvis att incitamentet att välja en eldriven tjänstebil har minskat. Hur kan det vara bra för klimatet att man kanske väljer en vanlig "fossilbil" eftersom skillnaden är ganska liten?

Så till Robert Jonsson. Han kommenterade min ledare om laddhybrider som han såg på Youtube så här: "Jag är snart 70 år och bor på landet, kör bara korta sträckor, så jag behöver ingen laddhybrid eller elbil. Dessutom finns det inget klimatproblem." 

Vad har Roberts ålder med saken att göra? Och korta sträckor på landet är helt perfekt för en elbil. Sedan det här med klimatet: Kan vi släppa klimatfighten?

Det räcker så extremt långt att luften blir renare, att vi slipper importera olja vilket är bra för handelsbalansen, att vi driver omställningen till hållbar energi, att den privata totalekonomin blir bättre, att servicen är billigare, motorerna rappare och bilarna roligare att köra!

Och, det är ingen fara. Om tio år när fossilbilsförsäljningen fasats ut kommer laddningen att funka bra och räckvidden vara riktigt lång. Allt blir som vanligt, fast bättre tänkt.

Alrik Söderlind, chefredaktör