Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?

Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
Annons

Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?

Det här är ledaren ur auto motor & sport nr 6/2021. 


Äntligen ett bevis för att elbilsbatterier åldras snabbt – finns det något ljuvligare? Krydda med en prislapp för byte till nya batterier, som ligger på samma nivå som medelsvenssons årsinkomst! Ahhh.

Addera sedan en stackars konsument som köpt sin bil för att göra en miljöinsats, men som nu har en snudd på värdelös bil på parkeringsplatsen. Salta med en kommentar att elbilar är slit och släng. Som den perfekta garneringen, lägg till en bilfirma som inte vill svara på frågor.

Reportaget om en BMW i3 i SVT:s Rapport för en tid sedan var som beställt av Elbilshatarnas förening. Det var rent ut sagt ett dåligt journalistiskt arbete, men mer om det längre fram.

Min mejlkorg fylldes med arga kommentarer kring att vi på tidningen inte redovisar vad ett batteribyte kostar till alla elbilar. Att vi inte ser sanningen och att elbilar är så långt ifrån ekonomiska och miljösnälla som man kan komma. Ja, bortsett från att de sänder ut livsfarlig strålning, att batteritillverkningen skövlar vår jord och sätter barn i arbete, för att inte tala om att vi importerar kolkraftselektricitet och att elnätet kraschar. Det är också en stor orättvisa att staten subventionerar rikas elbilsköp. Men viktigast av allt: förbränningsmotorer är bäst.

Man kan säga att kvarnen drogs igång.

Och jag gillar det! Det är en ynnest att så många tycker att det är intressant att diskutera bilism med mig. 

Men vad är det egentligen som skaver, på riktigt? När jag ibland ber mejlskrivaren som radat upp allt negativt kring elbilar som han – för det är alltid en han – kan komma på, att också lista nackdelarna med förbränningsmotorer och hur han vill ha det om fem år – kommer det väldigt sällan ett svar. Nej, det är hundra procent fokus på elbilarnas svarta sidor. 

Jag hade ett långt och trevligt samtal med en av alla elbilsskeptiker och frågade till sist vad det sämsta med elbilar är och svaret var ”att de inte låter något, jag vill ha motorljud”.

Jag ska inte vara raljant och säga att det är ett rätt sött svar, för jag kan hålla med. Älskar du något, så älskar du något. Motorljud, kött, vin, resor, restaurangbesök, att träffa arbetskamrater och släktingar. Om något som man gillar hotas att tas ifrån en blir man nog förbannad eller ledsen.

Intressant nog hade han aldrig kört elbil och vi kom överens om att han skulle provköra en riktigt bra och sedan ringa igen. Han är inte ensam om att aldrig ha kört elbil, har inte heller du gjort det, gör det. 

Så till inslaget i Rapport. Jag håller verkligen med Hanne Kjöllers analys av svenska mediers största problem. Hanne är författare och skribent och anser att den värsta journalistiken är ”offerjournalistiken”. 

Lyft fram en person som får berätta sin trista historia utan att det ställs några frågor, utan att man zoomar ut och försöker se det stora sammanhanget. 

Ingen skugga ska falla på ägaren Fredrik Andrén-Sandberg som var med i reportaget. Men varför ställdes inte följande frågor: Hur mycket kapacitet hade Fredriks batterier tappat? Hur vanligt är det att man byter batterier på elbilar? Hur snabbt åldras elbilsbatterier? Finns det begagnade batterier eller måste man köpa nya? Vilken garanti har man på batterierna? Och: Vad kostar det att byta en förbränningsmotor? Hur vanligt är det? Snälla journalister, var inte lika enögda som många elbilsskeptiker. Ställ alla frågor.

Fredriks batteri har tappat 28 procent efter 15 000 mil.Räckvidden har gått ner från cirka 13–9 mil till 10–7 mil. Enligt BMW har man globalt inte bytt något helt batteripaket på grund av effekttapp. 

Enligt sajten geotab.com som har data från 6 300 elbilar är det genomsnittliga effekttappet 13,5 procent på sex år.

Teslaägare i Belgien som rapporterar in effekttapp har kommit fram till ett snitt på tio procent efter 30 000 mil.

När vi efterlyste elbilsägare med batteriproblem på vår hemsida hörde en av sig som bytt en batterimodul på sin Ioniq. Men ingen hade bytt ett komplett batteripaket, eller var upprörd över batteriförfallet.

Googlar man hittar man snabbt begagnade batterier från krockade bilar. Till en i3 hittade jag ett komplett paket för 30 000 kronor. i3 har för övrigt åtta moduler och det går att byta dessa individuellt.

Batterigarantierna ligger oftast på åtta år/16 000 mil.

En komplett ny bensinmotor kostar lätt över 100 000 kronor, medan man kan få begagnade mycket billigare. Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. 

Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.

Vad vi alla ska göra är att alltid ställa oss den enkla frågan: Vad är ”grejen”, vad är det som är viktigt?

Annons
Annons
Rulla till toppen