F1 2021: Förarna och stallen

Premium Racing Point har bytt namn till Aston Martin och Renault heter Alpine. Alonso gör comeback. Rookietrion heter Tsunoda, Mazepin – och Schumacher. Wow, det här kan bli riktigt, riktigt bra!

F1 2021: Förarna och stallen
Alla förarna och bilarna uppställda inför premiären av Formel 1-VM 2021 i Bahrain.

MERCEDES-AMG

TEAMDATA

Budget: 120  miljoner euro (team), 55 miljoner euro (löner).
VM-historik: 227 GP, 5 685 poäng, 7 VM-titlar, 115 segrar, 84 snabbaste varv, 126 pole position.
VM 2020: 573 poäng, 13 segrar, 7 andraplatser, 5 tredjeplatser, 15 pole position, 9 snabbaste varv, 1 DNF.
Teamchef: Toto Wolff.  
Medarbetare: Ca 950 personer. 
Ägandeskap: 33,3 % Daimler, 33,3 % Ineos, 33,3 % Toto Wolff. 

www.mercedesamgf1.com

Mercedes-AMG F1 W12 E Performance

Motor: Mercedes-AMG M12 E Performance.
Bränsle: Petronas.
Bromsar: Brembo.
Fälgar: OZ.

NOTERAT: En "bula" på motorkåpan väckte stor uppmärksamhet vid lanseringen och i teamet var man glada att kunna berätta att den gömmer en helt ny innovationen för motorpaketet. Vi fick inte heller se bilens nya golv.


OM TEAMET

Med tanke på hur Mercedes dominerade 2020-säsongen, och det faktum att förra årets bilar till stor del överförs till 2021, finns det ingen logisk anledning till varför teamet inte kommer att kamma hem sin åttonde raka titel. Ändå tar Mercedes inget för givet.

Med all rätt, för de har faktiskt haft några riktiga utmaningar i vinter. De tekniska regeländringarna som minskar golvytans prestanda slår extra hårt mot Mercedes designfilosofi. Dessutom genomgick bolaget stora förändringar i ägandeskap, där Daimlers andel minskades till 33 procent när Ineos gick in. Vi får inte heller glömma att det dröjde till knappt en månad före säsongsstarten tills man lyckades förplikta Hamilton till ett ettårskontrakt. Teamchef Toto Wolff tillbringade lång tid med att överväga sin egen framtida roll, och blev dessutom smittad av corona.

Mercedes har gjort ett anmärkningsvärt jobb med att fortsätta vårda ny teknisk och ledande talang genom teamets dominerande epok. Med motorguru Andy Cowell borta plus osäkerheten kring Wolffs och Hamiltons långsiktiga roller, känns det onekligen som att slutet på en era närmar sig.

Förvänta dig dock inte att teamet är destabiliserat. Man har slagit knut på sig själva under den korta vintervilan, medvetet dolt detaljer vid lanseringen (så att rivalerna inte ska kunna se hur man har anpassat sig till golvregeländringarna) och glatt sig åt tillkomsten av en ny "bula" som sägs dölja en motorinnovation. Det senare tros vara en särskilt smart och tätt packad del av luftintaget.

Hamilton är nu mer fokuserad på hur han kan ändra F1 när det gäller mångfald än vad han kan uppnå på banan. Men han tenderar att trivas, snarare än att bli distraherad, när han har andra stora projekt i sitt liv. En rekordbrytande åttonde titel skulle inte vara någon överraskning – även om Red Bull ser ut att bli ett mycket större hot den här säsongen.

Bottas har ägnat ännu en vinter åt att försöka ta reda på hur man kan ställa om sig själv för att slå Hamilton. Hans största huvudbry för den fortsatta karriären är ändå George Russell som visade sig smått magisk i sitt enda inhopp för Mercedes förra året. Det här teamet kan mycket väl ha inte bara en, utan två, nya förare 2022.

#44 Lewis Hamilton

Engelsman, född 7 januari 1985 i Tewin. 174 cm, 68 kg.
Bostadsort: Monaco.
Karriär: Karting 1995–2000, 2001–2003 brittiska Formel Renault (mästare 2003), 2005 Euro F3-mästare,  2006 GP2-mästare.
Formel 1: 2007–2012 McLaren, sedan 2013 Mercedes.

Antal GP: 266
VM-poäng: 3 778
VM-titlar: 7
Segrar: 95
Andraplatser: 40
Tredjeplatser: 30
Pole position: 98

Snabbaste varv: 53

#77 Valtteri Bottas

Finländare, född 28 augusti 1989 i Nastola. 173 cm, 70 kg.
Bostadsort: Monaco.
Karriär: Karting 1995–2006, 2007–2008 Formel Renault 2,0 Eurocup, 2009–2010 Euro F3, 2011 GP3-mästare.
Formel 1: 2012 testförare Williams, 2013–2016 Williams, sedan 2017 Mercedes.

Antal GP: 156
VM-poäng: 1 512
Segrar: 9
Andraplatser: 28
Tredjeplatser: 19

Pole position: 16
Snabbaste varv: 15

RED BULL RACING

TEAMDATA

Budget:  120 miljoner euro (team), 40 miljoner euro (löner).
VM-historik: 303 GP, 5 045,5 poäng, 4 VM-titlar, 64 segrar, 68 snabbaste varv, 63 pole position.
VM 2020: 319 poäng, 2 segrar, 6 andraplatser, 5 tredjeplatser, 1 pole position, 3 snabbaste varv, 6 DNF.
Teamchef: Christian Horner.
Medarbetare: Ca 780 personer.
Ägandeskap: 51 % Chalerm Yoovidhyas familj, 49 % Dietrich Mateschitz. 

www.redbullracing.com 

Red Bull RB16B

Motor: Honda RA621H.
Bränsle: ExxonMobil.
Bromsar: Brembo.
Fälgar: OZ.

Noterat: Red Bull höll medvetet ner antalet bilder från bilens shakedown-körning till ett minimum. Detsamma gäller antalet lanseringsbilder, vilket väcker misstankar om en större utveckling som de inte vill att konkurrenterna ska se, ännu.


OM TEAMET

Allt hopp om en verklig kamp om F1-världsmästerskapet 2021 vilar på Red Bull. Och det finns flera anledningar till att känna optimism för att detta blir året då Red Bull äntligen får Mercedes att kämpa om titeln.

Verstappens seger vid fjolårets Abu Dhabi-final var lite vilseledande med tanke på att Mercedes hade slutat utveckla sin 2020-bil tre månader tidigare. Hamilton kämpade också med efterdyningarna av Covid-19. Samtidigt var Red Bulls framsteg högst påtagliga. Man hade gjort genombrott i inställningarna, något som botade instabilitetsproblemen som dess (Mercedes-inspirerade) nos- och främre vingdesign hade orsakat när det mixades med bilens "high-rake-filosofi". Lärdomarna från de sista tävlingarna förra säsongen kommer att betala sig ordentligt 2021.

Red Bull har gjort allt för att dölja den nya bilens uppdateringar och bara släppt minimalt med  bilder i samband med sin lansering. Det finns tecken som tyder på att man har skapat sin egen version av Mercedes radikala bakre fjädring. Lyckas man blanda det bästa från den värsta konkurrenten med den egna rake-filosofin – som om den blir kvar, äntligen får upprättelse – kan man ha skapat något speciellt.

Att Honda lämnar sporten i slutet av detta år är besvärligt. Därför satsar teamet på att jobba stenhårt i år, för att därmed även hinna med att färdigställa 2022-motorns design redan i år. Det är en högriskstrategi men för Honda är det nu eller aldrig, 2021-motorn var inte tillräckligt nära Mercedes och detta är sista chansen att göra detta F1-program till en framgång, innan Red Bull tar över och Honda-namnet försvinner igen.

Friskt satsande Verstappen kommer att uppskatta teamets allt-eller-ingenting-strategi och är desperat efter en bil värdig nog att utmana Mercedes med. Om han får en, måste han dock bevisa att han kan vara konsekvent nog för en mästerskapskamp. 

Den nya teamkollegan Pérez kommer att vara en utmärkt back-up. Med hans varsamma däckhantering och unika "racecraft" får Red Bull för första gången på länge två bilar de kan räkna med. Vid alltför många tillfällen förra året såg vi Verstappen fastna mellan två Mercedes-strategier, nu kan Pérez kasta några kurvbollar på Hamilton och Bottas. Pérez måste dock gräva djupt för att komma nära Verstappen i kvalen.

#33 Max Verstappen

Holländare, född 30 september 1997 i Hasselt (Belgien). 180 cm, 67 kg.
Bostadsort: Monaco.
Karriär: Karting 2005–2013, (belgisk mästare 2008/2009), KF3-Euro-Series-mästare 2010/2011, Master-Series-mästare 2012, Europa-mästare KZ och KF 2013, Europa- mästare KZ1 + världsmästare KZ 2014, trea i Euro F3 2014.

Formel 1: 2015–2016 Toro Rosso, 2016– Red Bull.
Antal GP: 119
VM-poäng: 1 162
Segrar: 10
Andraplatser: 17
Tredjeplatser: 15
Pole position: 3
Snabbaste varv: 10

#11 Sergio Pérez

Mexikan, född 26 januari 1990 i Guadalajara. 173 cm, 64 kg.
Bostadsort: Monaco.
Karriär: Karting 1996–2003, Skip Barber National-mästare 2004, 2005–2006 tyska Formel BMW och A1 GP, 2007–2008 F3 UK (mästare 2007), 2009–2010 GP2.

Formel 1: 2011–2012 Sauber, 2013 McLaren, 2014–2020 Force India/Racing Point.
Antal GP: 191
VM-poäng: 706
Segrar: 1
Andraplatser: 3
Tredjeplatser: 6
Pole position: 0
Snabbaste varv: 4

McLAREN

TEAMDATA

Budget: 120 miljoner euro (team), 12,5 miljoner euro (löner).
VM-historik: 880 GP, 5 555,5 poäng, 8 VM-titlar, 182 segrar, 157 snabbaste varv, 155 pole position.
VM 2020: 202 poäng, 0 segrar, 1 andraplats, 1 tredjeplats, 0 pole position, 3 snabbaste varv, 4 DNF. 

Teamchef: Andreas Seidl.
Medarbetare: Ca 700 personer.
Ägandeskap: 56 % Mumtalakat Group, 14 % TAG, 10 % Michael Latifi, 15 % MSP Sports Capital, 5 % andra. 

www.mclaren.com/racing

McLaren MCL35M

Motor: Mercedes-AMG M12 EQ Performance.
Bränsle: BP.
Bromsar: Akebono.
Fälgar: Enkei.

NOTERAT: Bytet till Mercedes-motor för 2021 innebär en längre hjulbas och mer viktfördelning bakåt.


OM TEAMET

Det blåser medvind. Man har bytt till Mercedes-motor (riktmärket i F1), man har värvat Daniel Ricciardo för att han tillsammans med Lando Norris ska bilda en av sportens mest spännande föraruppställningar, man har håvat in stora investeringar från nya delägare och ovanpå detta krönte man fjolårssäsongen med tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet. McLaren börjar 2021 med de bästa förutsättningar som teamet haft sedan hybrideran startade.

Detta till trots är vd Zak Browns och teamchef Andreas Seidls ambitioner blygsamma. De vill inte ta för givet att de ska kunna förbättra eller ens tangera bronset i mästerskapet. Det kanske är klokt, speciellt om Ferraris hemska 2020-säsong bara var en tillfällig svacka – eller om Aston Martin har blivit ännu snabbare med tanke på att de har kunnat profitera på Mercedes 2020-teknik. 

Men istället för att oroa sig för sina direkta rivaler siktar McLaren på att minimera prestandagapet till Mercedes och se till att detta är mindre än i slutet av förra året. Att förlora platser i mästerskapet men vara snabbare totalt skulle vara acceptabelt, trots allt.

Det faktum att man har bytt motorleverantör i en tid då begränsad teknisk utveckling varit tillåtet, innebär att McLaren har haft dispens för arbete utanför utvecklings-token-systemet (som är så krångligt att vi lämnar det därhän). Det har skapat avundsjuka och rivaliserande team kommer säkert att protestera om de känner att McLarens förändringar har gått utöver vad som var nödvändigt för att paketera Mercedes-motorn.

McLaren agerade smart förra året genom att introducera viss 2021-utveckling, som bilens nya främre vinge, innan tidsfristen för homologering och överföring av 2020-komponenter hade löpt ut. Nackdelen var att man tvingades tävla med delar som hade stressats fram och inte var helt optimerade. Detta till trots blev man alltså tredje bästa team – och den stora belöningen kanske väntar i år.

Nykontrakterade Ricciardo är en beprövad vinnare, känd som en spektakulär förare. Han är övertygad om att McLaren kommer att ge honom den mästerskapschans han aldrig hade hos Red Bull eller Renault. Men då tänker han långsiktigt och har det nya regelverket för 2022 i åtanke. Ricciardo första prioritet måste ändå vara att bli bekväm med hur McLaren fungerar och kommunicerar, och detta under begränsade försäsongstester.

Kollegan Norris är nu väletablerad hos McLaren, men han måste imponera mot Ricciardo, som i fjol överglänste sin dåvarande kollega hos Renault, Esteban Ocon.

#3 Daniel Ricciardo

Australiensare, född 1 juli 1989 i Perth. 178 cm, 66 kg.
Bostadsort: Monaco.
Karriär: Karting 2000–2005, Formel BMW Asien 2006, Formel Renault Italen 2007, Formel Renault WEC-mästare 2008, brittisk F3-mästare 2009, Formel Renault 3.5 2010–2011. 

Formel 1: 2011 HRT, 2012–2013 Toro Rosso, 2014–2018 Red Bull, 2019–2020 Renault.
Antal GP: 188
VM-poäng: 1 159
Segrar: 7
Andraplatser: 6
Tredjeplatser: 18
Pole position: 3
Snabbaste varv: 15

#4 Lando Norris

Engelsman, född 13 november 1999 i Bristol. 183 cm, 64 kg.
Bostadsort: Woking (Storbritannien). 

Karriär: Karting 2008–2014, Ginetta Junior 2014, MSA Formula-mästare 2015, Formula Renault Euro- och NEC-mästare 2016, Europeisk F3-mästare 2017, F2 2018.

Formel 1: 2019–2020 McLaren.
Antal GP: 38
VM-poäng: 146
Segrar: 0
Andraplatser: 0
Tredjeplatser: 1
Pole position: 0
Snabbaste varv: 2

ASTON MARTIN

TEAMDATA

Budget:  115 miljoner euro (team), 10 miljoner euro (löner).
VM-historik: 502 GP, 1 659 poäng, 5 segrar, 7 snabbaste varv, 4 pole position (Jordan/Midland/Spyker/Force India/Racing Point).
VM 2020: 195 poäng, 1 seger, 1 andraplats, 2 tredjeplatser, 1 pole position, 2 snabbaste varv, 7 DNF. 

Teamchef: Otmar Szafnauer.  
Medarbetare: Ca 450 personer.
Ägandeskap: 100 % Lawrence Strolls konsortium. 

www.astonmartinf1.com 

Aston Martin AMR21

Motor: Mercedes F1 M12 E Performance.
Bränsle: Petronas.
Bromsar: Brembo.
Fälgar: OZ.

Noterat: Efter att ha skakat F1 genom att förra året "kopiera" en 2019-Mercedes har Aston Martin nu kunnat addera Mercedes innovativa och mycket framgångsrika bakre hjulupphängning från 2020 till 2021.


OM TEAMET

Det finns all anledning att tro att den senaste inkarnationen, för teamet som började livet som Jordan, kommer att vara den mest framgångsrika hittills. Majoritetsägaren Lawrence Stroll har stora ambitioner för både Aston Martin-märket och F1-teamet som nu tävlar under dess namn. 

Aston Martin tänker kämpa om F1-titlar inom tre till fem år. Om det låter ambitiöst, kom då ihåg att vid den här tiden för ett år sedan var målet att regelbundet vara på pallen och vinna inom tre säsonger. När 2020 var över hade vi fått se Racing Point leda större delen av Turkiets GP och vinna Sakhirs GP...

Strolls stora investering i teamet kommer att inkludera en ny fabrik. Medan uppförandet pågår har Aston Martin tagit en genväg till att bli mer konkurrenskraftiga genom att öka sin närhet till dominanterna, Mercedes. 

Även om rivalerna var rasande över att Racing Points 2020-bil var en kopia av en 2019-Mercedes (och misstankar spreds om hur detta hade varit möjligt) var det enda elementet som faktiskt förklarades olagligt den relativt triviala bromskylningskanalen. Nu har teamet haft ett år på sig att fullt ut förstå Mercedes designfilosofi och man har skapat sig erfarenhet från tyskarnas low-rake-design och sin egen, tidigare high-rake-filosofi. På detta adderar man nu Mercedes-aktern från 2020, en bakvagn som visat stora steg framåt i fjädringsdesign, till sitt totala paket.  

Att starta Aston Martin-eran med fyrfaldige mästaren Vettel i föraruppställningen visar på höga ambitioner. Men verkligheten är att man plockade upp Vettel efter att Ferrari släppt honom, vid en tidpunkt då hans rykte fått sig en rejäl törn av en misslyckad tid hos italienarna. Att Vettel behöver rätt miljö och en bil som passar hans körstil för att prestera är tydligt. Men det finns god anledning att tro att Aston Martin kan erbjuda båda – och då får vi kanske se de förmågor som han har dolt sedan sina fyra titlar med Red Bull.

Strolls rykte är fortfarande blandat. Det faktum att hans far är majoritetsägare i teamet hjälper helt klart till att säkerställa hans närvaro. Men visst, det var trots allt Stroll som höll den där ledningen så länge från pole i Turkiet förra året.

#5 Sebastian Vettel

Tysk, född 3 juli 1987 i Heppenheim. 175 cm, 62 kg.
Bostadsort: Kemmental (Schweiz).
Karriär: Karting 1995–2002, 2003–2004 Formula BMW Germany (mästare 2004), 2005–2006 Euro F3, 2007 World Series by Renault.

Formel 1: 2007 BMW-Sauber, 2007–2008 Toro Rosso, 2009–2014 Red Bull, 2015–220 Ferrari.
Antal GP: 257
VM-poäng: 3 018
VM-titlar: 4
Segrar: 53
Andraplatser: 35
Tredjeplatser: 33
Pole position: 57
Snabbaste varv: 38

#18 Lance Stroll

Kanadensare, född 29 oktober 1998 i Montreal. 178 cm, 65 kg.

Bostadsort: Genève (Schweiz).
Karriär: Karting 2008–2013, 2014 Florida Winter Series och italiensk F4-mästare, 2015 Toyota Racing Series-mästare och Euro F3 (5:a), 2016 Euro F3-mästare.

Formel 1: 2017–2018 Williams, 2019– Racing Point/Aston Martin.
Antal GP: 78
VM-poäng: 142
Segrar: 0
Andraplatser: 0
Tredjeplatser: 3
Pole position: 1
Snabbaste varv: 0

ALPINE

TEAMDATA

Budget: 120 miljoner euro (team), 12,5 miljoner euro (löner).
VM-historik: 354 GP, 2 171 poäng, 2 VM-titlar, 22 segrar, 20 snabbaste varv, 20 pole position (sedan 2002).
VM 2020: 181 poäng, 0 segrar, 1 andraplats, 2 tredjeplatser, 0 pole position, 2 snabbaste varv, 5 DNF. 

Teamchef: Davide Brivio och Marcin Budkowski.
Medarbetare: Ca 700 personer.
Ägandeskap: 100 % Renault. 

www.alpinecars.com

Alpine A521

Motor: Renault E-Tech 20B.
Bränsle: BP/Castrol.
Bromsar: Brembo.
Fälgar: OZ.

NOTERAT: Alpines Renault-motoruppgradering för 2021 är en försenad utveckling från mitten av 2020. Man planerar en mycket större ändring för 2022, när motorreglementet fryses.


OM TEAMET

Detta team har gått igenom enorma förändringar på kort tid. Ricciardo slutade, då lyckades man locka tillbaka tvåfaldige världsmästaren Alonso som ersättare. Man kastade det tekniska ledarskapet över bord (som visade sig ha tagit fram en skaplig 2020-bil trots allt) för att rekrytera den respekterade och erfarna Pat Fry samt den högt rankade Dirk de Beer (aerodynamik) som ersättare. Sedan döpte man om sig själva till Alpine och lyckades med kuppen att locka över Davide Brivio från MotoGP:s mästarteam Suzuki.

Då kastade den tidigare teamchefen Cyril Abiteboul in handduken, istället för att ta på sig den bredare roll som han hade öronmärkts för. Kort senare krockade Alonso med en bil när han träningscyklade, vilket resulterade i en trasig överkäke och kirurgiska ingrepp bara veckor före försäsongstestets start. 

Dramatiken till trots finns det ljusglimtar nu när Alpine-varumärket förbereder sig för sin F1-debut. Alonso är helt återställd, redo för testning och lika galet motiverad som alltid.

Den utåt sett besvärliga kompromissen efter Abiteboul, där teamchefsrollen nu delas mellan Brivio och Marcin Budkowski kan ha fördelar eftersom Budkowski koncentrerar sig på utvecklingen vid fabriken och Brivio driver racingteamet. Brivio anländer med ett gott rykte som chef och motivator. En man vars MotoGP-erfarenhet inkluderar allt från att ha styrt Yamahas extremt framgångsrika tidiga Valentino Rossi-år, via att hålla teamet fungerande mitt i den ursprungliga Rossi vs Jorge Lorenzo-rivaliteten – till att leda Suzukis uppgång till titeln med den unga stjärnan Joan Mir.

Det är de positiva elementen. Men det finns fortfarande oro kring att moderbolaget Renault inte är villigt att ge teamet de resurser och det engagemang som verksamheten behöver, även om kostnadstaket kommer att hjälpa till.

Motorn bör inte bli något större huvudbry eftersom reglementet är fryst, men Renault (märket som motorn fortfarande bär) inleder med att introducera en försenad uppdatering från mitten av 2020, för att sedan skifta fokus till en större konceptuell förändring 2022.

Trots Esteban Ocons fina rykte från hans juniorkarriär och år som Mercedes-junior, kunde han inte riktigt mäta sig med Ricciardo 2020. Nu står han inför den enorma utmaningen Alonso – vars fart och list har varit en svår mix för spanjorens tidigare teamkollegor.

#14 Fernando Alonso

Spanjor, född 29 juli 1981 i Oveido. 171 cm, 68 kg.
Bostadsort: Monaco
Karriär: Karting 1991–1998, 1999 Formula Open by Nissan-mästare, 2000 F3000, 2019–2020 WEC/Indy 500/Dakar. 

Formel 1: 2001 Minardi, 2002 Renault (testförare), 2003–2006 Renault, 2007 McLaren, 2008–2009 Renault, 2010–2014 Ferrari, 2015–2018 McLaren.
Antal GP: 311
VM-poäng: 3 431
VM-titlar: 2
Segrar: 32
Andraplatser: 37
Tredjeplatser: 28
Pole position: 22
Snabbaste varv: 23

#31 Esteban Ocon

Fransman, född 17 september 1996 i Évreux. 186 cm, 66 kg.
Bostadsort: Évreux (Frankrike) .
Karriär: Karting sedan 2006–2011, (2011 fransk KF3-mästare), 2012–2013 Formel Renault Euro, 2014 Europamästare F3, 2015 GP3-mästare, 2016 DTM.

Formel 1: 2014 testförare Lotus, 2016 Manor, 2017–2018 Force India, 2019 Mercedes (reserv), 2020– Renault/Alpine.
Antal GP: 67
VM-poäng: 198
Segrar: 0
Andraplatser: 1
Tredjeplatser: 0
Pole position: 0
Snabbaste varv: 0