TEST: 8 sportiga sommardäck – kul på hjul

Premium Oavsett om det gäller kurviga landsvägar eller trackdays behöver du bra däck till din sportbil. Vi testar åtta vassa sommardäck!

TEST: 8 sportiga sommardäck – kul på hjul
Sportiga sommardäck i dimension 255/35 R19 respektive 275/35 R19
Däcken i testet:

Bridgestone Potenza Sport
Continental SportContact 6
Falken Azenis FKS10
Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Maxxis Victra Sport 5
Michelin Pilot Sport 4S
Nankang Sportnex A5 2+
Toyo Proxes Sport A


Ni som vet, ni vet. BMW Z4 och Toyota Supra delar visserligen teknik med varandra men är så olika som två bilar kan vara. Nej, vi syftar inte främst på den utseendemässiga skillnaden mellan en coupé och en cabriolet utan snarare på bilarnas kördynamiska setup, och framför allt på deras däckbehov.

Supran känns styvare än sitt tyska syskon och lite mer precis, definierad och neutral. Z4 måste helt enkelt kunna erbjuda sin målgrupp bättre komfort vilket tvingar tillverkaren till kompromisser. Men det är en bra sak, kör man taklöst på sommarsvenska landsvägar vill man nog inte gärna rasta bilen på bana.

Trackdays är snarare Suprans territorium, men båda bjuder faktiskt på en hyfsat direkt styrning, även om centrumläget inte gärna förmedlar några som helst intryck. De har sylvass framaxelsetup som garanterar sportiga köregenskaper och säker körning rakt fram så länge bakaxeln är med på noterna. Och det är just här däckvalet är avgörande.

Från fabrik står både Supra och Z4 mestadels på 19-tums Michelindäck i dimensionerna 255/35 fram och 275/35 bak. En märklig kombination som ger kunderna huvudbry när man ska införskaffa nya. Endast åtta tillverkare erbjuder passande däck som vi kan använda till vårt test. 

Prisbilden är väldigt bred och vi kommer säkerligen att hitta en och annan skillnad mellan svindyra Michelin Pilot Sport 4S (runt 10 000 konor per uppsättning) och betydligt billigare Nankang Sportnex AS 2+.

Dessutom testar vi prisvärda Falken Azenis FK510, Maxxis Victra Sport 5, det något dyrare men helt nyutvecklade Toyo Proxes Sport A, välbeprövade Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 och Continental SportContact 6, samt det splitternya prestandadäcket Bridgestone Potenza Sport.

Som vanligt genomgår däcken broms-, sidoaccelerations-, handling- och vattenplaningstester på våt asfalt med dynamiska filbyten samt komfort-, broms- och handlingtester på torr asfalt. Vi avslutar med att jaga varvtider på vår testbana för att kunna bedöma däcken både ur ett mättekniskt och ur ett subjektivt perspektiv. 

Minst lika viktigt är hur däcken harmonierar ihop med bilarna och vilka som passar en viss förartyp. Kampen om förstaplatsen står som vanligt mellan däcken från Michelin och Bridgestone. Kan nykomlingen äntligen störta den flerfaldiga mästaren från tronen?

I bromstestet på våt asfalt ligger Michelin framför Falken och Bridgestone med minimal marginal och tillåter dessutom de högsta kurvhastigheterna i fuktiga kurvor. I hällregn med vattenfyllda spårrännor och i vårt vattenplaningstest ligger fransmannen dock inte i topp. Men med tanke på däckets supersportiga framtoning är det ingen liten bedrift ändå.

Vattensport? Breda sportdäck, höga hastigheter och vattenpölar rimmar illa. Lätta på gasen så slipper du skada dig själv och din dyrgrip!

Splitternya Bridgestone kan inte hålla jämna steg här med sitt sportiga mönsterdjup på blott 6,7 mm, och "simmar" redan i låga hastigheter. Billiga Nankang lyckas däremot överraska med hög vattenplaningssäkerhet medan Toyo misslyckas totalt på grund av alltför långa bromssträckor.

På vår vattnade bana lyckas endast däck som kombinerar alla relevanta egenskaper prestera fina varvtider. Förvånansvärt bra visar sig prisvärda Falken Azenis FK510 vara. Däcket kombinerar fin kontroll och marginellt bättre grepp i bromszonerna och positionerar sig till och med före välbeprövade Goodyear Eagle F1.

Visserligen överöser breda däck föraren med massor av grepp även på vått underlag, men så fort nederbörden blir mer intensiv och det bildas vattenpölar och vattenfyllda spårrännor är de breda sportdäcken underlägsna smala standarddäck. Självklart spelar även fordonsvikten in här och eftersom sportbilar många gånger är lättare än familjebilar blir resultatet än mer dramatiskt.

Den breda kontaktytan och den låga vikten gör att bilen lyfts upp av vattenmängden framför som av en kil. Det kallas vattenplaning och reducerar greppnivån till nära noll. Framför allt i kurvor är vattenplaning kritisk, eftersom bilen på grund av styrutslag plötsligt vill snurra. Då lämnar nämligen bakdäcken den vattenfria zonen bakom framdäcken och börja plana.

En sådan katastrof kan inte ens världens bästa ESP-system hejda. Alltså gäller: sportbilar med superbreda däck och höga hastigheter i regn hör helt enkelt inte ihop. I vissa passager där våra sportbilar börjar vattenplana redan vid 90 km/h kan många gånger en lätt lastbil med fina, smala däck klara sig utan några som helst problem i hastigheter runt 130 km/h.

Nog med skitväder, vi fortsätter med det roliga i stället: Torr asfalt med mängder av kurvor! Här är självklart Michelin och Bridgestone i täten med säker och lättkontrollerbar dynamik som passar Toyota Supra men framför allt den mer avslappnade BMW Z4.

Falken och Maxxis är visserligen duktiga i bromstestet men lyckas inte hålla jämna steg i kurvorna. På torr asfalt är nya Toyo fortfarande godkänt trots sin reducerade greppnivå, billiga Nankang klar sig dock inte på grund av alltför långa bromssträckor.

Som väntat är det högprestandadäcken från Michelin och Bridgestone som slåss om testsegern. Bridgestone är något mer dynamiskt än det neutrala och välbalanserade Michelin, bromsar bättre och lyckas klämma till med högre kurvhastigheter.

Michelin Pilot Sport 45 är däremot en aning mer direkt och precist medan Bridgestone Potenza Sport glänser med bättre komfort. I kombination med bilarnas styrning känns det styrdynamiskt något sämre Bridgestone mindre nervöst och förblir suveränt även i höga hastigheter.

Full pott för Potenza Sport, alltså? Egentligen ja, om inte Michelin hade lyckats utomordentligt väl med att kombinera höga kurvhastigheter med lågt rullmotstånd. Visst, Bridgestone är kördynamiskt det bättre valet men får ändå se sig slaget av fransmannen, om än med mikroskopisk marginal.

SÅ HÄR HAR VI TESTAT

För att säkerställa att däcktestets resultat är noggranna och rätt har vi upprepat samtliga delmoment ett flertal gånger så länge det har varit möjligt. Vi använder oss av ett progressivt utvärderingsschema som tar hänsyn till både mätteknikens objektiva resultat och testförarnas subjektiva intryck. Däckens prestanda på torrt och vått underlag ska vara väl avvägda, säkra och motsvara målgruppens förväntningar för att uppnå en topplacering.

Vattenplaningsdelmomenten som har delats in i längs- och tvärgående vattenplaning visar däckens reaktion när man kör genom djupa spårrännor. Hur hög den kritiska planingshastigheten är när man kör rakt fram eller genom kurvor visar vilka säkerhetsreserver däcken besitter. Rullmotståndet testas på rullande landsväg i två olika laboratorier för att främja objektiviteten.

Resultaten läggs in i utvärderingen som ett medelvärde av de olika delmomenten. I vanliga fall hade vi även tagit stickprov genom att köpa in däck i efterhand i den öppna handeln och utsätta dem för samma testprocedurer som våra testdäck. Fokus ligger då på testets tre bästa däck och däck med ovanligt goda egenskaper eller extremt otypiska förslitningar. Avvikelser eller uppmärksammade oegentligheter kan leda till att däcket utesluts ur testet. På grund av Covid-19-pandemin har vi dock inte kunnat hålla fast vid detta.