Det dröjde länge innan sunt förnuft äntligen övervann girigheten. Två långa segersviter, varav fyra år med Red Bull och sedan sju år med Mercedes har förflutit. Startfältet har krympt till tio team, fyra ”nästan-konkurser” och lika många ägarbyten har passerat under samma tid. Tre stall har fått penningbrist på grund av coronakrisen, samtidigt som Formel 1-organisationens inkomster halverats.
Endast tv-bolagen, samarbetspartner och sponsorer har skapat intäkter för F1. Paddockklubbens stängning och publikfria tävlingar har vänt upp och ner på alla ekonomiska system. I stället för att arrangörerna betalat en avgift för att F1 ska vara på plats har sportens ägare Liberty Media tvingats att betala banhyror. Formel 1 har bara fått en minimal inkomst på den biljettförsäljning som skett vid de få tillfällen då åskådare varit tillåtna.
Det betyder ungefär en halvering av de utbetalningar som brukar ske till teamen efter varje säsong. Eftersom bonusutbetalningarna för tidigare framgångar är frusna slår det särskilt hårt mot stallen, som bara kommer få ta del av prispengarna.
Racing Point (nu Aston Martin) skulle ha fått 59 miljoner dollar från Liberty i normala fall, nu blir det 30 miljoner. Mercedes kommer endast att få 126 av de 177 miljoner dollar som konstruktörsvinnarna skulle ha fått för säsongen 2020.
VM-bonusen på 76 miljoner garanteras, resten är hälften av en normal utdelning. För att rädda stallen ekonomiskt införde man besparingsåtgärder som 63-dagars fabriksstängningar, standardisering av delar och begränsningar i utvecklingsarbetet. Tillsammans med fem färre tävlingar än planerat spenderar stallen nu mellan 30 och 60 miljoner dollar mindre under 2020/2021 än vad de skulle ha gjort i en värld utan corona.
Dessutom blev 2020 sista året då F1 distribuerade sina pengar enligt systemet som Bernie Ecclestone en gång uppfann. Ecclestone styckade upp sin prispott i tre delar. En är deltagaravgiften, som är densamma för alla tio stall och senast var 35 miljoner dollar. Sedan prispengarna, som låg på mellan 15 och 66 miljoner dollar beroende på VM-positionen. Och sist men inte minst bonusutbetalningarna, dessa belopp avgjordes baserat på tidigare framgångar eller längden på närvaron i Formel 1. Endast Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren och Williams hade rätt till denna pott.
Utöver det kom Ferraris specialstatus, som 2020 belönades med 73 miljoner dollar. ”Ferrari garanterar mig att deras varumärke kommer att visas exklusivt hos oss under hela kontraktets löptid”, löd Ecclestone motivering till den extra utbetalningen som flaggskeppet bland sportbilar fick till gagn.
Den nya socialismen
I början av årets säsong kommer den nya ledningen börja ta bort Ecclestones gamla system. Det äldre systemet gjorde de rika rikare och de fattiga fattigare. Men för att klargöra det hela: de som har varit framgångsrika och har varit med länge kommer att få det bättre ställt även i framtiden än de som har svårt att hänga med.
Liberty tar lite från de stora stallen och skjuter in i teamen som kämpar om platserna fyra till åtta. Vissa talar redan om en ny socialism i en sport som i grunden är väldigt kapitalistisk.
Mercedes får som sagt vara nöjda med 145 miljoner dollar istället för 177 miljoner dollar år 2021, trots samma VM-placering. Red Bulls andel krymper från 152 till 132 miljoner, även om man kom en placering högre upp 2020 än 2019.
Ferrari blöder på alla tre inkomstplan: 23 miljoner mindre i Ferraribonus, 26 miljoner mindre för historiska framgångar, sex miljoner mindre från prispengarna eftersom vice världsmästaren föll till sjätte plats.
För McLaren, Racing Point/Aston Martin, Renault/Alpine, Alpha Tauri och Sauber blir nu verksamheten lönsam. Om Racing Point hade fått tredjeplatsen i världsmästerskapet, skulle de ha fått 49 miljoner dollar mer än tidigare. Men för McLaren, som tog bronset, blev det bara sju miljoner mer jämfört med en fjärdeplats. Femkampen om platserna tre till sju handlar om ett ekonomisk spann på 31 miljoner dollar.
Om du tar placeringen för 2019 som bas för alla team skulle det finnas fem vinnare och två förlorare bakom topptrion. Renault/Alpine skulle få 32 miljoner mer och Haas 25, medan Racing Point/Aston Martin fortfarande skulle landa på 18 miljoner.
McLaren skulle ha åtta miljoner mindre än enligt Bernies regler. Men så långt kommer det inte att gå. För två år sedan var det näst äldsta F1-teamet sexa, men 2020 körde man som bekant upp sig till tredjeplatsen. Bronsplatsen ska framgent garantera 108 miljoner dollar, för sjätteplatsen gäller 85 miljoner dollar.
Libertys nya rättvisa ser snyggare och mer logisk ut vid en första anblick, men tyvärr bygger den också på några oortodoxa beräkningsmodeller.
Bonusbetalningen för Ferrari och de framgångsrika stallen är kopplade till den totala inkomsten. Dessa belopp dras av först, innan den stora utdelningen börjar.
Om prispotten är mindre än en miljard dollar får Ferrari fem procent av den totala kakan. Mellan 1,0 och 1,05 miljarder är det sex procent, från 1,05 till 1,1 miljarder åtta procent och över 1,1 miljarder tio procent. Långsiktiga framgångar bidrar med 20 procent av prisutdelningen, men bara från en fördelning på 650 miljoner – upp till en övre gräns på 1,05 miljarder.
Om Liberty skulle tjäna mer och därmed distribuera mer än 1,05 miljarder, stiger andelen till 25 procent. Vem av de tre bäst placerade under de senaste tio åren som får hur mycket pengar från denna specialfond, skapar ett komplicerat poängsystem som man helst glömmer.
Budgettaket stödjer lönsamhet
Enligt den gamla utbetalningsmodellen finansierade Mercedes 37 procent av sin budget, som var så stor som 475 miljoner dollar, från intäkterna. Ta dock i beaktande att motorkostnaden inte är inräknad i budgettaket, det är ytterligare en tresiffrig miljondollarssumma. Samma andel hos Ferrari och Red Bull var 45 procent, medan den bara var 34 procent hos Renault och Alpha Tauri.
Stallen måste få ihop kapital till resten av budgeten från sponsorer eller egna medel. Här finns det behov av förändring. I år begränsas Formel 1-stallens utgifter till ett tak på 145 miljoner dollar. Den gränsen sjunker under de två följande åren till först 140 och slutligen 135 miljoner dollar.
Om du sätter ihop det budgettaket med utbetalningsmodellen skulle Mercedes täcka 100 procent av sina kostnader med utdelningen från rättighetsinnehavarna. Ferrari skulle tjäna 5 miljoner dollar och Red Bull skulle behöva skjuta till 13 miljoner dollar. Små stall täcker mellan hälften och två tredjedelar av sina kostnader.
Men Formel 1-världen är inte lika enkel som den ser ut (om någon nu skulle tycka det), eftersom det nya budgettaket tillåter vissa undantag. Förarlöner, löner för de tre dyraste anställda i stallet, kostnader för motorer och resor samt administration och marknadsföring är inte inräknat i budgettaket.
FIA-president Jean Todt uppskattar att toppstallen kommer spendera dubbelt så mycket som den övre gränsen ligger på, när undantagen inkluderas. Men för Mercedes skulle det fortfarande vara 188 miljoner dollar mindre jämfört med vad de spenderat fram till nu.
Teamchef Toto Wolff försäkrar att stallet tillsammans med sponsorerna kommer att kunna ha noll utgifter från 2022. Och om budgetgränsen sjunker ytterligare kan de till och med få en liten vinst. Enligt Wolff är minskningen med fem procent per år kännbar eftersom ”det inte finns någon inflationsjustering. Vi talar därför inte om fem utan om åtta miljoner.”
F1 som en inkomstkälla
Stall som Red Bull, McLaren och Renault/Alpine kan förvandla sina racingteam till en inkomstkälla senast år 2023, om man har sponsorer som täcker största delen av budgeten. De små stallen kommer ha svårt att ens nå upp till budgettaket och får troligtvis fortsätta leva ur hand i mun. Den avgörande skillnaden blir att budgettaket och distribueringen av intäkterna ökar möjligheten att det ska vara jämna villkor för alla.
Haas F1 siktar ändå på en budget på 140 miljoner dollar för den kommande säsongen. Och teamchef Günther Steiner ser ljuset i slutet av tunneln: ”Om man gör ett bra jobb kan man arbeta kostnadsneutralt och vara framgångsrik. Om man gör ett mycket bra jobb kan man vinna och tjäna pengar. Plötsligt finns det en möjlighet som aldrig fanns tidigare”.
Ur FIA:s tekniska direktör Nikolas Tombazis synvinkel gynnas alla inblandade parter: ”Tack vare budgettaket kommer vi förmodligen att spara kostnader på över 121 miljoner dollar åt de stora stallen. Samtidigt kommer de mindre stallen spendera cirka 24 miljoner mindre nästa år på grund av homologering av många delar. Men de sparar också indirekt genom budgettaket. Eftersom dessa team har större chans att uppnå bättre resultat i framtiden, kan de på så vis öka sina inkomster”.
Stallens budgetar 2019
Säsongen 2019 var toppen av vansinnet, lyckligtvis kommer man aldrig att nå dessa budgetnivåer igen. Mercedes, Ferrari och Red Bull har ett massivt avvecklingsarbete på gång för att komma ner till det nya taket. De engelska stallens årsrapporter överlämnas alltid till handelskammaren i London ett år i efterhand, därför hänvisar budgetarna till år 2019. De är mer representativa än de för coronaåret 2020, där alla stall blev tvungna att minska sina utgifter. För bättre jämförbarhet med inkomsterna har vi också konverterat budgetarna till dollar.
TEAM | BUDGET I € | BUDGET I $ | ANTAL ANSTÄLLDA |
Mercedes | 401 milj | 475 milj | 1 015 |
Ferrari | 385 milj | 456 milj | 980 |
Red Bull | 285 milj | 337 milj | 820 |
Renault | 179 milj | 212 milj | 710 |
McLaren | 212 milj | 251 milj | 750 |
Alpha Tauri | 132 milj | 156 milj | 480 |
Racing Point | 118 milj | 140 milj | 465 |
Sauber | 135 milj | 160 milj | 490 |
Haas | 125 milj | 148 milj | 270 |
Williams | 105 milj | 124 milj | 620 |
Fördelningen av pengar igår och idag
Formel 1 distribuerar cirka 65 procent av alla inkomster till stallen. Det var ungefär en miljard dollar före corona. Från och med årets säsong kommer utdelningen att ändras till förmån för de mindre teamen.
Bernie Ecclestones fördelningssystem baserades på tre delar, förutom för Ferrari som fick ytterligare en extra bonus. År 2019 delades drygt en miljard dollar ut till de tio stallen. Samma fördelning gällde för år 2020, men den ger inga relevanta värden på grund av den kraftigt minskade inkomsten. Det nya systemet träder i kraft nu, så för jämförelsens skull baseras våra siffror på samma höga utdelning som 2019. Liberty har bara två utbetalningsdelar, men Ferrari har fortfarande en extra bonus.
TEAM | UTBETALNING 2019 | |||||
Placering i VM | Deltagaravgift* | Prispengar | VM-bonus (historisk) | Ferrari-bonus | TOTALT | |
Ferrari | 2 | 35 | 56 | 41 | 73 | 205 |
Mercedes | 1 | 35 | 66 | 76 | 177 | |
Red Bull | 3 | 35 | 46 | 71 | 152 | |
McLaren | 6 | 35 | 32 | 33 | 100 | |
Renault | 4 | 35 | 38 | 73 | ||
RacingPoint | 7 | 35 | 24 | 59 | ||
AlphaTauri | 9 | 35 | 18 | 53 | ||
Haas F1 | 5 | 35 | 35 | 70 | ||
Sauber | 8 | 35 | 21 | 56 | ||
Williams | 10 | 35 | 15 | 10 | 60 |
TEAM | UTBETALNING 2020 | ||||
Placering i VM | Prispengar | Historisk | Ferrari-bonus | TOTALT | |
Ferrari | 6 | 85 | 15 | 50 | 150 |
Mercedes | 1 | 124 | 21 | 145 | |
Red Bull | 2 | 116 | 16 | 132 | |
McLaren | 3 | 108 | 7 | 115 | |
Renault | 5 | 92 | 5 | 97 | |
RacingPoint | 4 | 100 | 100 | ||
AlphaTauri | 7 | 77 | 77 | ||
Haas F1 | 9 | 61 | 61 | ||
Sauber | 8 | 69 | 69 | ||
Williams | 10 | 53 | 6 | 59 |