Alrik: Förbjud inte olja – men vad ska vi ha det till?

"Finns det ett romantiskt skimmer kring det svarta guldet? Vad är det ärligt talat för "känsla" som går förlorad när vi inte längre kan pumpa in smutsig olja i tankarna på våra bilar?"
Annons

Alrik: Förbjud inte olja – men vad ska vi ha det till?

Det här är chefredaktörens ledare från auto motor & sport nummer 14/2021, i butik den 22 juni 2021.


Få saker upprör som förbud för bensinbilar och diesel-bilar – för att inte tala om oljeförbud!

Många läsare på vår hemsida blev mer eller mindre som galna över nyheten kring vår regerings planer på dessa förbud. 85 procent satte tummen ner och kommentarsfälten gick varma.

Men vem fasen vill ha olja? Finns det ett romantiskt skimmer kring det svarta guldet? Vad är det ärligt talat för ”känsla” som går förlorad när vi inte längre kan pumpa in smutsig olja i tankarna på våra bilar?

När det gäller förbud för försäljning av nya bilar med förbränningsmotor är jag däremot med på förbudsmotståndarsidan, vilket kanske kan förvåna några som läst en och annan krönika som jag har skrivit. 

Jag tror inte ens på förbud mot laddhybrider, vilket Volvos chef Håkan Samulesson inte har något emot – han tycker att endast elbilar ska vara tillåtna 2030!

Behövs det verkligen förbud mot bilar med gammaldags motorer? Extremt få personer kommer att ens snegla på en bil med förbränningsmotor om 10–15 år. Lika lite som att du vill ha en kamera med filmrulle eller en videokamera. Om vi nu inte talar om nostalgitrenden, om söndagsutflykten eller trackdayeventet – då och där blir dagens bilar de stora hjältarna på samma vis som LP-skivor är läckra men urmodiga.

Vi tar oljan först. Vår regering har föreslagit att fossila bränslen ska vara förbjudna 2040 och den resan har redan börjat med den så kallade reduktionsplikten som har satts i verket. 2030 ska 66 procent av dieseln vara förnyelsebar och 28 procent av bensinen – även om det går att kompensera mellan drivmedlen och även köpa utsläppsrätter av andra bolag – som bilindustrin kan göra.

Många ser förnyelsebara drivmedel som räddningen för våra kära förbränningsmotorbilar och tycker att det kan stoppa där. Låt oss köra vidare med de bilar vi har. Men det är i själva verket elbilarna som kan rädda kolvbilarna.

Ju mer det körs på el desto mindre blir konkurrensen kring förnybara bränslen och kraven på bilismen att klimat/miljöanpassa sig. De nya bränslena är inte bara sämre när det gäller energieffektivitet utan blir tyvärr dyra och lär inte räcka till för bilar, lastbilar, flyg, fartyg, arbetsmaskiner och din gräsklippare.

Resan mot moderna bränslen har alltså börjat och jag ser gärna ett oljeförbud 2040 – om 19 år. Det är långsiktighet som behövs för att industrin ska våga satsa och den har vi fått.

Den stora frågan för världens regeringar verkar istället vara när försäljningen av nya förbränningsmotorbilar ska förbjudas – inte om. 2025 säger Norge, 2030 anser en hel del europeiska länder medan exempelvis Japan och Kina ligger lite bakom med ett förslag på 2035. USA släpar ännu längre efter, men Kalifornien har anslutit sig till 2035.

I vår del av världen är jag övertygad om att det inte kommer att behövas ett förbud. En ny rapport från Blomberg Nef kommer fram till att batteripriserna sjunker så snabbt och reningen av avgasbilar fördyras så mycket att biltyperna kostar lika mycket, utan subventioner, 2025–2027. Lägg till billig el, allt dyrare bränsle och service så är ”fossilbilarna” helt körda ekonomiskt sett.

De flesta av oss köper bil utifrån plånbok och tjatet om att man inte har råd med dyra elbilar kommer snart övergå till något annat. Redan idag åker man billigare med en privatleasad ny elbil än en begagnad Golf – om man kan ladda hemma.

Betydligt mer intressant än förbränningsbilsförbudet är lagstiftningen kring laddhybrider. När vi hade nyheten att New Weather Institute och Greenpeace anser att det vore ett historiskt misstag att tillåta laddhybrider efter 2030 – var läsarskaran delad i två lika stora halvor. Märkligt att man reagerade mindre negativt på det.

Jag tror att laddhybriderna också kommer att fasas ut naturligt, på ekonomiska grunder. Det räcker med att politikerna styr med skatterna, inte med förbud. Har man väl kört på el vill man för övrigt inte ha en tung förbränningsmotor och gammaldags växellåda – som ballast – och göra oljeservice varje år. Det kommer att lösa sig automatiskt.

Generellt sett är laddhybrider ett onödigt steg men i vissa sammanhang, som arbetsfordon, dragbilar och sportbilar kan de vara vettiga. Låt bilföretagen bygga om de vill.

Tyvärr tror jag att förbud ökar motståndet mot elbilar. Folk vill inte bli tvingade, man vill välja själv. Och om det känns provocerande och läskigt nära med elektrifieringen kan det lugna lite om man vet att elbilar, enligt Bil Sweden, maximalt kommer att stå för 15 procent av antalet körda mil 2030. 

Det är lugnt om man vill köra bensinbil. Eller elbil. Välj själv. Men 15 procent elbilskörning om nio år är för lite – omställningen till el är för lugn!

Annons
Annons
Rulla till toppen