Höstens hetaste nya modeller

Den andra halvan av bilåret 2021 har precis börjat, och för med sig en uppsjö av nya modeller. Vi har koll på vilka bilar du ska vänta på!

AUDI

Audi har ju som bekant redan börjat leverera viktiga modeller som Q4 e-trone-tron GT och nyligen faceliftade Q5 och därför kan vi knappast vänta oss fler banbrytande nyheter men däremot nyheter med stort underhållningsvärde.

Med RS 3 får kompaktbilsserien äntligen en ny toppmodell som drivs av en turbofemma på 2,5 liter som lämnar 400 hk. Motorn utvecklar sitt maximala vridmoment från 2 250 r/min. Precis som i föregångaren förvaltas kraften av en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdriftsystemet quattro som numera har samma bakaxeldifferential med momenstyrning som i Volkswagen Golf R.

Tillsammans med de olika kördynamiksinställningarna som ska koppla ihop systemen snabbare och mer noggrant lovar Audi en väldigt körglad RS 3. Vi vet att nykomlingen dessutom har begåvats med ett driftingläge och numera även behärskar den höga konsten att bredsladda. Det fick vi smaka på från passagerarsätet under vårt senaste möte med RS 3.

Är du ute efter mer stil, komfort och lyx? I slutet av året kommer faceliftade A8 som dock blir utan djupgående förändringar.


Lanseras i år men kommer inte till handlarna förrän nästa år – med bakhjulsdrift och rak sexa. Med 2,74 meter är axelavståndet gigantiskt hos 2-serie Coupé.

X3 har fått en ansiktslyftning med moderniserad optik och uppdaterat infotainment.

BMW

BMW fokuserar på elbilar med bland annat nya iX och kommande i4. I sitt topputförande har den sistnämnda har en systemeffekt på 544 hk från två elmotorer och får då även smycka sig med den prestigefyllda M-dekalen. Grundpriset för instegsmodellen ligger på 625 000 kronor, de första leveranserna väntas dock inte förrän 2022.

i4 M50 är tillverkarens första helelektriska M-bil med 544 hk, 795 Nm och en räckvidd på 510 km.

Då kommer även en mer konventionell, men inte mindre efterlängtad modell: 2-serie Coupé. Nykomlingen bygger på den så kallade Cluster Architecture och är därmed bakhjulsdriven, alternativt finns modellen med fyrhjulsdriften xDrive.

Till en början sköter turboladdade bensinfyror framdrivningen, toppmodellen kommer än så länge att heta M240i – självklart med radsexa under huven.

4-serie Gran Coupé kompletterar modellserien med upp till 374 hk.

Men blir det möjligtvis en ny M2? Det dröjer. Först ut för organtransplantation är X3 M och X4 M som drivs av samma motor som M3/M4. De andra varianterna får inga nya drivlinor men däremot en design- och infotainmentuppfräschning.

Under året kan vi även förvänta oss Gran Coupé-versionen av 4-serien som blir den mest användbara tack vare en bagagevolym på 470 liter.

Alrik Söderlind, chefredaktör

"BMW spelar med säkra kort några år till”

Gör BMW rätt när man fortsätter att bygga mixade bilar med samma plattform till både de elektrifierade och till de med förbränningsmotor? Ekonomiskt och volymmässigt är det smart, fabrikerna kan gå för fullt och bygga exakt rätt volym av de bilar som efterfrågas.

Men elbilsversionerna (iX3 och i4) blir tyngre och inte så rymliga som de skulle kunna vara och imagen blir också lidande. Ett premiummärke måste ligga i teknisk framkant och den får man inte med mixade bilar.

Min analys är att det handlar om ekonomi och tajming, BMW spelar med säkra kort fram till 2025 då man förmodligen öser på med en hel palett av helelektriskt.

CITROËN

När de första leveranserna av kommande C5 X väl anländer är det redan dags att sko bilen med vinterdäck. Som vi trott bygger den nya Cittran på samma EMP2-plattform som koncernsyskonet Peugeot 508 och den får därför också en hybriddrivlina med 225 hk och en elektrisk räckvidd på cirka 50 km.

Bilens partytrick? Stötdämpare med oljelagrade fjädrar som praktiskt taget inte kan bottna och därmed erbjuder en komfortkänsla lik det sedan länge avvecklade hydropneumatiksystemet.


DACIA

Du jagar billiga elbilar? Varsågod, billigare än så här blir det nog aldrig. Efter den statliga miljösubventioneringen lär det svenska priset för nykomlingen Spring (som vi redan provkört) inte spränga 100 000-kronorsvallen med alltför stor marginal.

Förvänta dig dock inga sprintresurser som i andra elbilar, för det låga priset får du snällt nöja dig med en 45-hästarsmotor. Tack vare CCS-tekniken (tillval) kan man åtminstone ladda bilen med upp till 30 kW. Ett första test visade att nykomlingen som väntat inte var särskilt dynamisk. Dessutom är komfort- och kvalitetsnivån medioker, inga överraskningar här inte. Däremot är räckvidden okej, enligt WLTP-cykeln klarar Spring 230 km på en laddning.


Mach-E får en ny toppmodell i form av Mach-E GT med 465 hk och 830 Nm.

Ranger Stormtrak ska tillverkas i begränsad upplaga, precis som Wolftrakversionen. Båda kommer i oktober.

FORD

Några större sensationer blir det inte i år, åtminstone om man har väntat på Mondeoefterföljaren som i sin senaste reinkarnation ska gå över till crossoverlägret.

Ansiktslyfta Fiesta och Focus kommer under slutet av 2021, ändringarna blir dock ytterst diskreta.

Men det finns en del fräckare nyheter som exempelvis Stormtrak- och Wolftrakversionerna av Ranger med en dieselmotor på 213 hk, tiostegad automatlåda, bakaxeldifferential och elektriskt flakskydd. Lite väl old school?

Då kanske Ford Mustang Mach-E GT faller i smaken? Två elmotorer genererar 465 hk och 830 Nm och accelererar bilen 0–100 km/h på bara 3,7 sekunder. Räckvidden ska vara imponerande 500 km enligt WLTP-cykeln. Toppfarten är dessvärre elektroniskt begränsat till 200 km/h. För att få stopp på den 2,2 ton tunga GT använder man sig av prestandabromsar från de italienska specialisterna på Brembo.


Europaversionen av Sportage får ett något förkortat axelavstånd.

I oktober börjar de första leveranserna av den efterlängtade elcrossovern EV6.

KIA

Under årets tredje kvartal visar koreanerna för första gången upp nya Sportage som får kortare axelavstånd än föregångaren för att bevara modellhierarkin. Optiskt är skillnaden påtaglig mot den utgående modellen.

På motorsidan hittar vi en rad diesel- och laddhybriddrivlinor vars effektspektrum börjar på 136 hk för den lilla dieseln, och sträcker sig till toppmodellen med 265 hk (laddhybrid). En 1,6 T-TGDI med 150 eller 180 hk borde rimligtvis vara den mest populära motoriseringen. En starkare diesel har man däremot inte planerat.

Vill man ha mer effekt kan man med fördel snegla mot EV6, en stor fyrdörrarssuv som bygger på en nyutvecklad plattform och som lämnar 585 hk och 750 Nm som mest. Det räcker för att katapultera elsuven 0–100 km/h på endast 3,5 sekunder. Först vid 260 km/h stänger elektroniken kranen. Instegsmodellen har blygsamma 170 hk och bakhjulsdrift.

En räckviddsprognos lämnar Kia endast för varianten med 229-hästarsmotor och 77,4-kWh-batteri: 510 km enligt WLTP-cykeln. Laddningen sker för övrigt åt båda håll, det vill säga att du kan spela den goda samariten och ladda en strandsatt elbil. Eller varför inte driva en fullstor tv på campingen?


Defender får en V8 med fem liters motorvolym och kompressor.

LAND ROVER

Varför skulle man egentligen överlåta den ytterst vinstbringande affären med övermotoriserade terrängfordon till Mercedes-AMG? Nej, precis. Land Rover Defender får därmed en ny toppmotor som kort och gott kallas AJ och som är tillgänglig i båda karossvarianterna (90 och 110). Toppeffekten ligger på 525 hk och 625 Nm. 0–100 km/h avverkas på 5,2 sekunder för 90- och på 5,4 för 110-versionen.

Kraftöverföringen sker via en åttastegad automatlåda, och modellen har anpassat chassi med luftfjädring fram och bak samt adaptiva stötdämpare.

För den mer miljömedvetna kunden kommer Defender snart som laddhybriden P400e som kombinerar en 300 hk stark bensinmotor med en elmotor på cirka 143 hk. Och den har en dragvikt på tre ton!


Nya EQE utnyttjar samma batteri som i EQS, dock med två moduler mindre. Räckvidd: 600 km.

Kommande Citan/T-klass produceras återigen i samarbete med Renault, den här gången med trevligare körkänsla.

MERCEDES

Det är inte klokt med vilken sanslös fart Mercedes lanserar nya modeller i år.

Efter EQAEQS och C-klass (S-klass är fortfarande ny) följer även EQE. Nykomlingen ska bygga ut märkets marknadsandelar för elbilar av det lite lyxigare slaget och använder sig därför mer än gärna av tekniklådan från EQS.

Till och med flaggskeppets enorma Hyperscreencockpit har flyttats över, däremot har man minskat batteriet med två moduler till sammanlagt tio vilket borde motsvara en kapacitet runt 90 i stället för 107,8 kWh. Räckvidd? Runt 600 km enligt WLTP-cykeln.

EQB är tillverkarens kommande kompakta elsuv med upp till sju sittplatser. Räckvidden är 419 km enligt WLTP-cykeln. All-Terrain-utförandet av E-klass visade sig vara mycket populärt. Kommer härnäst även i C-klass – dock utan luftfjädring.

Nya SL produceras under Mercedes-AMG-flaggan och delar arkitektur med nästa GT. SL blir dock 2+2-sitsig.

Lite senare, i oktober, följer världspremiären för splitternya SL som verkar ha tappat lite av sin stjärnglans på sistone. Som 2+2-sitsig roadster under AMG-märket ska nykomlingen övertyga med hög komfort och rörlighet.

Bor man däremot i skogen rekommenderas istället att man sneglar mot kommande All-Terrain-varianten av C-klass eller varför inte mot nya Citan som ska börja produceras som välutrustad personbil under namnet T-klass 2022.

I slutet av året kommer även eldrivna, sjusitsiga GLB till Europa med upp till 292 hk och ett batteri på 66,5 kWh.


MAZDA

Mazdas kompakta, hittills enbart eldrivna suv MX-30 får i slutet av året sällskap av en version med Range Extender där en förbränningsmotor förlänger bilens räckvidd.

Det rör sig dock inte om en tre- eller fyrcylindrig maskin utan snarare om något så pass exotiskt som en wankelmotor som inte samverkar direkt med hjulen utan får hålla sig till att ladda batteriet. Fördelen? Förbränningsmotorn jobbar alltid under konstant belastning vilket minskar förbrukningen avsevärt.

Vidare planerar japanerna en återupplivning av CX-7-namnet som kommer att användas för en större suv som placeras ovanför CX-5.


NISSAN

För 4,59 meter långa Ariya erbjuder Nissan två olika batteristorlekar (63 och 87 kWh, vätskekylda) och fyra olika effektuttag som sträcker sig från 218 till 394 hk. Dessutom kan köparen välja mellan fram- och fyrhjulsdrift. Elbilens räckvidd anges, beroende på vald variant och drivlina, till 340–500 km.

Till skillnad från populära Leaf laddas Ariya i Europa med upp till 130 kW enligt den utbredda CCS-standarden. En trefasig ombordladdare med en maximal laddningseffekt på 22 kW ingår i samtliga modeller. På jakt efter lediga laddstationer kan man ta hjälp av Amazons språkassistent Alexa.


PORSCHE

Här kommer en riktig slägga bland familjebilarna! På samma bas som Cayenne GTS utökar nu en ny toppmodell Porsches suvutbud. Vi talar om nya Turbo GT vars dubbelturbo-V8 lämnar sanslösa 640 hk istället för 550 som i vanliga Turbo. Vridmomentet anges till monstruösa 850 Nm. Hur? Med vassare kamaxlar, modifierade turboladdare och ett titanavgassystem utan mellandämpare.

För att hantera kraften har man stramat upp chassit med 15 procent och anpassat bilens elektromekaniska kränghämmare samt luftfjädring. Bilens 22-tumsfälgar är dessutom en halv tum bredare än standardversionens, för bättre grepp.

Resultatet? Klassrekord på Nürburgring! Den 20,8 km långa banan avverkades nämligen på bara 7.38,9 minuter.


Än så länge filar utvecklingsteamet på kommande Astras chassi.

Grandland tappar X:et men får ett nytt ansikte med Matrix-LED-strålkastare som tillval.

OPEL

Med nya Astra tar märkets kanske viktigaste modell upp kampen i Golfklassen. Till en början som klassisk halvkombi med fyra dörrar och kort bakdel, driven av antingen en 1,2-liters bensinmotor med tre cylindrar (110/130 hk), en 1,5-liters diesel med 130 hk eller en laddhybriddrivlina med totalt 180 hk.

En helelektrisk Astra har man dock än så länge ingen tanke på. Om och när Opel tänker släppa en ID.3-konkurrent vet vi dessvärre inte. Tack och lov blir det nya användargränssnittet inte helt och hållet digitalt, vid sidan om två stora skärmar behåller bilen en hel del knappar och vred för exempelvis klimatanläggning och infotainment.

För tillfället filar man dock fortfarande på Astras chassi och styrning. Det tackar vi för eftersom vi inte gillade någon av dessa när vi körde en prototyp av nykomlingen. Framför allt de rullmotståndsoptimerade däcken ger utvecklingsteamet huvudbry.

Omarbetade Grandland är däremot klar och kan beställas inom kort. Även här har fronten anpassats till märkets nya designspråk och interiören präglas av widescreenoptiken. Crossovern kan numera beställas med Matrix-LED-strålkastare med 84 ljuselement per sida samt med en frontkollisionsvarnare med stopp/start-funktion. Systemet sammanlänkar de olika tillgängliga assistansfunktionerna som autobroms, trafikskylts-, trötthets- och fotgängarigenkänning. På motorsidan ändrar sig däremot inget såvitt vi vet.


Elias Medelberg, reporter.

”Nya M3 och iX – vad hände där?”

Nya Astra ser ju faktiskt rätt bra ut. Jag tycker det verkar vara lite av en trend i bilvärlden. Vissa tillverkare börjar klämma ur sig rätt tuffa bilar. Peugeot 208 och Citroën C5 X är fräcka.

Även märken som tidigare nästan enbart hållit på med mellanmjölksbilar börjar tuffa till sig. Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Honda e exempelvis. Samtidigt trycker BMW ur sig förskräckliga varelser. Nya M3 och iX, vad hände där? Mercedes EQS är inte så vacker den heller.

Ärligt talat, Dacia Spring är snyggare än det mesta som kommit från dessa två de senaste åren. De kanske är rädda för att bli anklagade, som Audi blivit, för att alla deras bilar ser likadan ut? Men bättre det än att de är fula, eller?

Megane E-Tech Electric baseras på CMF-EV-plattformen från Renault/Nissankoalitionen och ska byggas som klassisk halvkombi. Räckvidden är runt 450 km.

R5. Tillverkningsstarten är ännu inte satt. Men den som väntar på något gott...

RENAULT

Okej, det var ett skämt med nyupplagan av legendariska R5, men vi gillar studien! Mer realistisk är däremot en helelektisk Megane som kommer till vintern och drivs av en motor på 218 hk. Bilen blir framhjulsdriven och hämtar sin energi från ett 60-kWh-batteri vilket ger en räckvidd på 450 km.

Den kompakta fransmannen kan laddas med upp till 130 kW eller med 22 kW hemma. Känns det bekant? Det kan bero på att Megane har på samma plattform som Nissan Ariya, men den delar dessvärre inte japanens breda utbud av motorer.


När vi testade nya Fabia för första gången gillade vi den vuxna fjädringskomforten. Rallyversionen av Skoda Fabia är på ingång!

Enyaq GT. Skodas helelektriska crossover kommer som GT i vinter.

SKODA

I september börjar de första Fabialeveranserna. Skodas småbil har modifierats på samtliga plan: den fjärde generationen är elva millimeter längre (4,11 meter) än föregångaren, upp till 48 mm bredare och axelavståndet växer med hela 94 mm till sammanlagt 2,56 meter. Det är endast vertikalt som nykomlingen verkar krympa (-8 mm, 1,46 meter).

På insidan hittar vi smarta detaljer som uttagbara mugghållare, ett fällbart passagerarsäte och en USB-C-anslutning i backspegeln för de alltmer populära dashcams. Sammanlagt hittar vi 43 liknande idéer i nya Fabia som dessutom får ett större bagageutrymme (+50 liter, 380 liter) och en bredare lastöppning för att kunna lasta enklare. När vi testade prototypen gillade vi framför allt den vuxna fjädringskomforten.

Men även elsuven Enyaq bjuder på utmärkt fjädringskomfort, då borde GT-varianten inte vara något undantag. Den kommande RS-versionen med 306 hk blir nog däremot aningen hårdare.


TOYOTA

Vid sidan om Yaris Cross ska Toyota även lansera nya GR 86. GR, inte GT? Helt rätt, GR som i Gazoo Racing. Nykomlingen vill vara den lättaste fyrsitsiga coupén på marknaden och därför räcker det med en fyrcylindrig maskin på 2,4 liter. Sugmotorn förväntas lämna 235 hk och maximalt 250 Nm.

Kraftöverföringen sköts med hjälp av en sexväxlad, manuell låda eller, som tillval, av en automatlåda. Men vem vill ha en sådan i en GR 86?

Wiggo Björck, digital redaktör

”Tyvärr köper ingen manuell låda”

Varför inte fler hästkrafter (eller en turbo)?! Det har man frågat sig ända sedan Toyotas och Subarus GT 86/BRZ/FR-S-trillingskara först visades 2012. Så även nu, när bara ”GR” 86 kommer till Europa.

Frågar du Toyota är det nog för att vikt/effektförhållandet är bra som det är. Jag tror mig dock veta det riktiga svaret: Växellådans maxkapacitet är just 250 Nm. Man använder av allt att döma fortfarande samma trevliga men åldrade Aisin AZ6 som hade premiär i Lexus IS (och Mazda Miata, m.fl.) 1998. Tyvärr köper ingen manuella lådor längre, och då är det för dyrt att utveckla en ny.

VOLVO

I oktober lanseras Volvos andra elbil, C40. I grunden handlar det om en XC40 med sluttande taklinje som till en början endast kommer i sin toppversion med 408 hk och fyrhjulsdrift. Under nästa års första kvartal presenteras dock flera alternativa drivlinor.


Multivan av generation T7 bygger på MQB-plattformen och är därmed endast 1,90 meter hög.

Taigo är i grunden inget annat än en T-Cross med lägre C-stolpe.

VW

Wolfsburgs senaste Multivan finns enbart med ett axelavstånd, men T6.1-varianten blir kvar i modellutbudet som Transporter och fyrhjulsdriven variant.

T7-generationen har fått lättare arkitektur och bättre aerodynamik för att sänka VW-flottans utsläppsnivåer. T7 finns till och med som laddhybrid med en systemeffekt på 218 hk. En helelektrisk variant kommer däremot inte, den rollen axlas senare av ID.Buzz som förväntas anlända i slutet av nästa år.

T7-generationen är fortfarande beställningsbar i två olika karosslängder (4,19 och 5,17 meter), med en maximal bagagevolym på osannolika 4 005 liter. Väljer man till dragkrok får man dessutom dra två ton, föregångaren T6.1 klarade ett halvt ton mer.

ID.5 är ett sportigare, coupéliknande ID.4-derivat.

För Taigo spelar sådant ingen roll, huvudfokus ligger på designen och den kommande fyrdörrarsversionen av T-Cross vill vara det mer dynamiska valet, dessvärre begränsar den sluttande taklinjen bagageutrymmet vars volym minskar med 40 liter till 415 – åtminstone om man jämför med den brasilianska systerbilen Nivus.

På motorsidan hittar vi med all säkerhet tre- och fyrcylindriga TSI-motorer med antingen 110 eller 150 hk. Minst lika aktuella ID.5 väljer samma riktning som förbränningsbilen och vill ses som ID.4:s mer dynamiska coupébroder.