Alrik: Från helgon till buse

"Handlar Toyotas strategi om att krama ut allt man kan ur sina bensindrivna hybridbilar, att tjäna så mycket pengar som möjligt – genom att försöka bromsa utvecklingen?"

Alrik: Från helgon till buse
Har Toyota och dess vd Akio Toyoda gått från helgon till buse, undrar chefredaktör Alrik Söderlind.

Detta är chefredaktörerns ledare ur auto motor & sport nummer 19/2021.


Har Toyota gjort moralisk bankrutt eller är man det enda bilföretaget med sans och förnuft?

Jag har två listor som pekar åt var sitt håll!

Vi tar de dåliga nyheterna först:

1) Varför skickade Toyota 55.000 dollar till 37 politiker som stödde Trumps kuppförsök – varav de flesta av dessa därtill är klimatförnekare? Man försvarade sig med att "Toyota stödjer politiker utifrån frågor som är viktiga för bilindustrin och företaget", men kröp sedan under press till korset och drog tillbaka stödet. För att återigen i smyg återuppta sina donationer till runt en fjärdedel av dessa...

2) Hur kunde Toyota stödja Trump i hans kamp mot Kaliforniens strängare utsläppsregler? Även här har man backat.

3) Är det moraliskt att under rådande forskarkonsensus kring global uppvärmning argumentera mot Bidens elektrifieringsplaner – vilket Toyota har gjort. 

4) Varför ljuger en av industrivärldens mäktigaste män, Toyotachefen Akio Toyoda kring fakta – när han påstår att elbilar släpper ut mer koldioxid än förbränningsmotorbilar om de laddas med fossil elektricitet? Undersökning efter undersökning visar att elbilar under sin livscykel ger ett lägre utsläpp än konventionella bilar, hur de än laddas.

5) De vätgasbilar och bussar som Toyota körde under OS drevs med vätgas tillverkad av naturgas. De rapporter jag sett kommer fram till att vätgasbilar tankade på naturgasproducerad vätgas är värre för klimatet än bensinbilar...

6) Enligt Akio Toyoda kommer bilindustrin att kollapsa om förbränningsmotorbilarna fasas ut för snabbt. I så fall kommer nästan hela industrin att försvinna.

7) Hur bra för imagen är det att Toyotas utsläpp i USA ökar på grund av att man säljer många suvar och pickuper?

Listan på märkliga beslut och uttalanden från världens största biltillverkare kan göras lång och i USA har flera kändisar sagt att de köpt sin sista Toyota. 

För ett antal år sedan var Toyota tvärtom märket som kändisarna skröt med att de körde på grund av bilarnas miljöprofil. Toyota Prius var världens grönaste bil!

Vad hände? Från helgon till buse!

Till Toyotas försvar kan man konstatera att:

1) Toyota har fortfarande de lägsta snittutsläppet i Europa, efter Tesla, med 97,5 g/km under 2020. Men medan det totala snittutsläppet gick ner med i snitt 14,9 g/km från 2019 till 2020 stod Toyotas utsläppsvärde stilla.

2) Med den batteribrist som råder gör batterierna bäst nytta per kWh i laddhybrider. Sänkningen av utsläpp per producerad batterienhet är väldigt bra och det finns som vi alla vet stora problem med tillverkningen av batterier.

3) ? Nej, jag kommer inte på något mer som talar för att Toyota leder miljöbilsutvecklingen eller minskningen av utsläpp. Eller ens håller sig med en hög klimatmoral.

Men faktum kvarstår: Toyota Prius kom redan 1997 och den tekniken har revolutionerat industrin och man har tillverkat över 15 miljoner hybridbilar. Bilarna är så snåla att man inte behöver elbilar för att klara utsläppsgränsen. 

2010 var Toyota delägare i Tesla och man byggde en eldriven RAV4 med Teslateknik. Företaget sålde en av sina fabriker i Kalifornien till Tesla, för en spottstyver. När Akio Toyoda körde en Tesla Roadster lär han ha sagt: "Jag känner framtidens vindar!"

Toyota hjälpte alltså Tesla att dra igång sin verksamhet, sedan hände något. Vad?

Trots alla negativa uttalanden bygger Toyota en stor elbilsfabrik i Kina och man har bland annat samarbeten med BYD och Panasonic. Toyota har sagt att man kommer med elbilar med solid state-batterier runt 2025 – det blir i så fall en revolution. Det kommer därtill en eldriven Toyota under året, även om man säger att volymerna blir låga.

Rent företagsekonomiskt går det riktigt bra för Toyota som bland annat slår försäljningsrekord i Europa och ökar sina marknadsandelar. I Sverige är man urstarka. På börsen går Toyota bättre än ärkerivalen VW.

Handlar Toyotas strategi om att krama ut allt man kan ur sina bensindrivna hybridbilar, att tjäna så mycket pengar som möjligt – genom att försöka bromsa utvecklingen? 

Europaförsäljningschefen Matthew Harrison förutspår en rejäl ökning de kommande åren, i både volym och vinst eftersom "konkurrenterna fokuserar på inkomster snarare än på volym" under omställningsfasen.

Resten av bilindustrin får ta de tuffa åren medan Toyota rekordsäljer av sin gamla teknik och kliver in i miljömatchen när det är lönsamt och tekniken är riktigt mogen.

Smart – absolut! Men är man världens största bilföretag borde man väl också vara drivande i omställningen. Släppa sin stolthet kring floppande vätgasbilar och istället sätta in sina enorma resurser och driva på utvecklingen. Ta ett moraliskt ansvar. Eller?